Gå til innhold

Foreldrene mine er så gjerrige - lar meg ikke låne bilen (alle andre får lov)


Gjest Kaja

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 år. Mamma og stefar har 4 biler på tunet, og jeg får ta en når jeg trenger det. De er utrolig greie med meg, og det setter jeg pris på.

Skjønner ikke helt hvorfor du ikke får låne den, når de alikevell er på ferie og du fyller bensin. Synes det er ganske strengt.. De fleste får låne bilen til foreldrene når de har hatt lappen en stund. Kanskje du bare må prøve å snakke med de.



Anonymous poster hash: 74005...1e7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snuppi

Lett å si for dessertgenerasjonen (folk født ca. 1945-1970), den mest usympatiske generasjonen historien har sett, som har fått alt servert på et sølvfat av samfunnet (dvs. sin foreldregenerasjon) (slik som historiens mest generøse velferdsordninger, studieordninger, gunstig boligutvikling osv. osv.), har forbrukt og ødelagt miljøet hele sitt liv og nå gladelig trekker stigen opp etter seg. For starters, så har din generasjon beriket dere gjennom boligutvikling og drevet så hard spekulasjon med boliger er at det er umulig for neste generasjon å komme inn på boligmarkedet. Og alle ordninger som dere har nytt godt av hele livet skal nå strammes til. Og attpåtil krever dere skyhøye pensjoner, betalt av barna deres.

Din generasjon har i grunnen ikke drevet med annet enn å stjele på høylys dag fra neste generasjon, hele deres liv. Skam dere! Egentlig burde den yngre generasjonen kutte ut pensjonene til din generasjon fullstendig. Dere har fått mer enn nok.

Anonymous poster hash: 83877...6d1

Barn og unge i dag er så bortskjemte at de burde skamme seg.

De gidder ikke å jobbe. De er late og vil ha alt servervet på sølvfat!

Du må ikke tro at de foreldre generasjonen ikke har jobbet hardt for pengene sine.

De hadde ikke de samme mulighetene som vi har i dag til bla utdanning.

Renta var skyhøy og lønningene var ikke noe å skryte av. Mange hadde vanskeligheter med å få endene til å møtes.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har hatt lappen i 3 år, og hele tiden har foreldrene mine hatt en ekstra bil som jeg og søsteren min kunne dele på (tilfeldig i starten - så bevisst). Øvelse gjør mester, og jeg er en mye mer habil sjåfør nå enn jeg var for 3 år siden, takket være all kjøringen jeg har bedrevet. Jeg ser trafikkbildet mye bedre, og skulle det skje noe (f.eks. sli på is/hardpakka snø), så reagerer jeg slik jeg bør, og klarer å unngå stygge situasjoner.

Du har hatt førerkort i 3 år og er en mønstergyldig bilfører som reagerer riktig og unngår stygge situasjoner. Gratulerer! Men har du aldri tenkt over at du uforskyldt kan havne i en ulykke? Hvrdan reagerer du hvis bilen midt imot plutselig skjener over veien , hvor snartenkt er du da, tror du?

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å si for dessertgenerasjonen (folk født ca. 1945-1970), den mest usympatiske generasjonen historien har sett, som har fått alt servert på et sølvfat av samfunnet (dvs. sin foreldregenerasjon) (slik som historiens mest generøse velferdsordninger, studieordninger, gunstig boligutvikling osv. osv.), har forbrukt og ødelagt miljøet hele sitt liv og nå gladelig trekker stigen opp etter seg. For starters, så har din generasjon beriket dere gjennom boligutvikling og drevet så hard spekulasjon med boliger er at det er umulig for neste generasjon å komme inn på boligmarkedet. Og alle ordninger som dere har nytt godt av hele livet skal nå strammes til. Og attpåtil krever dere skyhøye pensjoner, betalt av barna deres.

Din generasjon har i grunnen ikke drevet med annet enn å stjele på høylys dag fra neste generasjon, hele deres liv. Skam dere! Egentlig burde den yngre generasjonen kutte ut pensjonene til din generasjon fullstendig. Dere har fått mer enn nok.

Anonymous poster hash: 83877...6d1

Altså, jeg er født i 1981, og tilhører ikke "dessertgenerasjonen" som du kritiserer. Har heller ikke så voksne barn at de har tatt lappen enda.

Men jeg har måttet jobbe og spare for mine biler, og her forventes det at de som er født etter 1990 får alt på et sølvfat, inkludert familiens dyre biler, som de kan kjøre rundt i.

Anonymous poster hash: 9b7d3...b70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også låne bilen når jeg bodde hjemme! Det du sier om at alle 16 åringer i USA får bil stemmer nok ikke helt. De fleste får nok ikke det, og om de så gjort det, fungerer ikke verden helt som på TV. De fleste får nok en bruktbil. Prisene på bil er jo mye lavere i USA. Jeg kjører en 2010 Ford focus, som kostet kun 80,000 for to år siden! Alle har bil fordi de har råd til å kjøpe det selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne nok kjøpt noe til 50000 men har ikke tid eller kunnskap til vedlikehold og reparasjoner når det kommer. Forsikring og alt blir jo dyrt uansett.

Eh? Du må ikke ha kunnskap om reparasjoner, det er jo derfor autoriserte merkeverksteder eksisterer. Dessuten er ikke alle biler så dyre å vedlikeholde heller.

Jeg "måtte" ha bil når jeg var 18, så jeg kjøpte en til 25 000kr. Den krasja jeg nå i påsken, men på den tiden hadde jeg spart meg opp nok penger til en relativt dyr bil. Så nå kjører jeg rundt i en bil til 200 000kr som er registrert på meg, med et lån på 144 000kr, og jeg er 20 år.

Sambo har en bil til 250 000kr og han er 21 år.

Vi har jobbet siden vi var 14år, så vi har hatt både mopeder og lettsykler (selvkjøpt). Min mamma er 50% ufør og alene så hun kunne jo aldri i livet ha støttet en slik livsstil.

Når du ikke gidder å kjøpe bil til deg selv så har du jo bare deg selv å takke. Vist du absolutt må ha en bil så prioriterer man også å betale forsikring. Min ligger på ca 1000 kr i mnd, klarer ikke du det? Eu kontroll, annet hvert år; ca 400kr. Så er det jo eventuelt om du vil ta bilen inn til service også.

Edit;

Må bare legge til at vi selvfølgelig har gått på skole alle disse årene, og vi er ennå under utdanning. Men man kan få mye ut av å jobbe i ferier osv.

Endret av MockingJay
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt førerkort i 3 år og er en mønstergyldig bilfører som reagerer riktig og unngår stygge situasjoner. Gratulerer! Men har du aldri tenkt over at du uforskyldt kan havne i en ulykke? Hvrdan reagerer du hvis bilen midt imot plutselig skjener over veien , hvor snartenkt er du da, tror du?

Selvfølgelig er jeg ikke det, men i forhold til hvilken sjåfør jeg var for 3 år siden så har jeg blitt mye bedre. Det står da vitterlig presisert i avsnittet du siterer. Trodde ikke jeg måtte presisere det flere ganger. Snakk om å måtte få det inn med t-skje. I trafikken kan ting skje, og det er ikke alltid man kommer seg unna. Sånn er det med alle, men med mer øvelse så kan man unngå en del situasjoner, og DET er poenget mitt. Enhver forelder bør da ønske at ungene er mest mulig trygge i trafikken? Det er fortsatt ditt eget barn, ditt eget kjøtt og blod, selv om sønnen/dattra har fyllt 18 år.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Du må ikke ha kunnskap om reparasjoner, det er jo derfor autoriserte merkeverksteder eksisterer. Dessuten er ikke alle biler så dyre å vedlikeholde heller.

Jeg "måtte" ha bil når jeg var 18, så jeg kjøpte en til 25 000kr. Den krasja jeg nå i påsken, men på den tiden hadde jeg spart meg opp nok penger til en relativt dyr bil. Så nå kjører jeg rundt i en bil til 200 000kr som er registrert på meg, med et lån på 144 000kr, og jeg er 20 år.

Sambo har en bil til 250 000kr og han er 21 år.

Vi har jobbet siden vi var 14år, så vi har hatt både mopeder og lettsykler (selvkjøpt). Min mamma er 50% ufør og alene så hun kunne jo aldri i livet ha støttet en slik livsstil.

Når du ikke gidder å kjøpe bil til deg selv så har du jo bare deg selv å takke. Vist du absolutt må ha en bil så prioriterer man også å betale forsikring. Min ligger på ca 1000 kr i mnd, klarer ikke du det? Eu kontroll, annet hvert år; ca 400kr. Så er det jo eventuelt om du vil ta bilen inn til service også.

Edit;

Må bare legge til at vi selvfølgelig har gått på skole alle disse årene, og vi er ennå under utdanning. Men man kan få mye ut av å jobbe i ferier osv.

Jeg ser ikke helt hvordan man skal få lån når man er fulltidsstudent? Man må ha en inntekt på mer enn 150 000 for å få banklån, spesielt som så ung. Ingen tvil om at jeg kommer til å tjene mye penger når jeg er ferdig med utdannelsen, og at jeg da kan kjøpe meg dyr bil selv, men frem til da hadde det vært fint å kunne låne. Det er helt latterlig av deg å sammenligne oss to, du har fått barn i så ung alder og det forteller jo mye om hva målene i livet er. Virker ikke som du kommer til å ta mastergrad eller noe. Jeg ofrer ikke utdannelsen for å tjene 300 000 resten av livet så jeg kan få lån til en grei nok bil.

Utrolig hva slags logikk enkelte har....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan man skal få lån når man er fulltidsstudent? Man må ha en inntekt på mer enn 150 000 for å få banklån, spesielt som så ung. Ingen tvil om at jeg kommer til å tjene mye penger når jeg er ferdig med utdannelsen, og at jeg da kan kjøpe meg dyr bil selv, men frem til da hadde det vært fint å kunne låne. Det er helt latterlig av deg å sammenligne oss to, du har fått barn i så ung alder og det forteller jo mye om hva målene i livet er. Virker ikke som du kommer til å ta mastergrad eller noe. Jeg ofrer ikke utdannelsen for å tjene 300 000 resten av livet så jeg kan få lån til en grei nok bil.

Utrolig hva slags logikk enkelte har....

Og der var det ikke lenger noen tvil om at du troller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan man skal få lån når man er fulltidsstudent? Man må ha en inntekt på mer enn 150 000 for å få banklån, spesielt som så ung. Ingen tvil om at jeg kommer til å tjene mye penger når jeg er ferdig med utdannelsen, og at jeg da kan kjøpe meg dyr bil selv, men frem til da hadde det vært fint å kunne låne. Det er helt latterlig av deg å sammenligne oss to, du har fått barn i så ung alder og det forteller jo mye om hva målene i livet er. Virker ikke som du kommer til å ta mastergrad eller noe. Jeg ofrer ikke utdannelsen for å tjene 300 000 resten av livet så jeg kan få lån til en grei nok bil.

Utrolig hva slags logikk enkelte har....

Her kommer narsissistfaktene dine fram igjen ja. Hvorfor bryr du deg i heletatt om bil, en bil har jo ikke en master lizzom. Unge mødre gjør per i dag noe viktigere en snerpete legestudenter. Hvis du ikke ahr fått det med deg så er verden så overbefolket at medisin bare gjør at så mange overlever at det blir dårligere kår for alle. det er som yellowstone, da råvdyrene ble fjerna og elgpopulasjonen fikk herje fritt de spiste opp alt av trær slik at den generelle helsa blant elg og andre planteetere var dårlig, samt at skogene døde. Da ulvene ble utplassert igjen ble elgpopulasjonen redusert, men elgen fikk generelt bedre helse, og skogen blomstret

Så ikke sleng rundt om deg med nedlatenheter til unge mødre som sørger for at det er noen der til å ta seg av resten når man er for gammel, når du selv bare driver å søker status innenfor et felt som bare gjør oss overbefolket og gir oss dårlig helse. 19 år, bor hjemme og klager over de som forsøker å gi deg e veiledning, skjerpings.

Anonymous poster hash: cc793...e3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var det ikke lenger noen tvil om at du troller.

Hun gjør nok utrolig nok ikke det.

Anonymous poster hash: cc793...e3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TinaT

Mens jeg fint kunne lånt bort min bil til 670000 til min datter.

TS: folk er forskjellige. Det er deres bil og har lov til å si nei om de ikke vil låne den bort. Du får rett og slett spare, slik at du får råd til en liten bil selv.

Enig, våre barn har alltid fått låne bil av oss - det samme gjorde jeg hos mine foreldre da jeg var ung.

Synes det er utrolig viktig at unge kjører så mye som mulig - og som regel er det å låne bilen av foreldrene det eneste alternativet til de har råd til å kjøpe egne biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når de faktisk har 2 biler som bare står der, så syns jeg faktisk det hele høres rart ut.. Jeg bruker foreldrene mine sin bil så ofte jeg vil når de ikke bruker eller trenger den :vetikke: Du får nesten spørre dem om hvorfor!



Anonymous poster hash: 315c2...df3
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TinaT

Du har hatt førerkort i 3 år og er en mønstergyldig bilfører som reagerer riktig og unngår stygge situasjoner. Gratulerer! Men har du aldri tenkt over at du uforskyldt kan havne i en ulykke? Hvrdan reagerer du hvis bilen midt imot plutselig skjener over veien , hvor snartenkt er du da, tror du?

Hvis man skal tenke sånn så bør ingen kjøre bil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvis man skal tenke sånn så bør ingen kjøre bil.

Joda, man blir flinkere etterhvert som man får mer erfaring. Men det som er så påfallende, er at mange ferske bilførere tror at de kan mestre enhver situasjon bare på grunn av teoretisk kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magdalene

Joda, man blir flinkere etterhvert som man får mer erfaring. Men det som er så påfallende, er at mange ferske bilførere tror at de kan mestre enhver situasjon bare på grunn av teoretisk kunnskap.

Og mens de øver på å bli gode sjåfører bør de absolutt kjøre en trygg bil.

Synd å se at så mange foreldre avskriver barna med et vrak av en gammel bil, når det strengt tatt er de som burde kjøre den "flotte, alt-for-dyre).

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Barn og unge i dag er så bortskjemte at de burde skamme seg.

De gidder ikke å jobbe. De er late og vil ha alt servervet på sølvfat!

Du må ikke tro at de foreldre generasjonen ikke har jobbet hardt for pengene sine.

De hadde ikke de samme mulighetene som vi har i dag til bla utdanning.

Renta var skyhøy og lønningene var ikke noe å skryte av. Mange hadde vanskeligheter med å få endene til å møtes.

I dag har gjennomsnittlig utdanningsnivå økt en hel del, samt at man i langt større grad må ha sertifiseringer til å gjøre arbeid man tidligere ikke behøvde dette for. Dette betyr at unge i dag i større grad enn før trenger en utdanning. Mange skulle nok ha sett at det var annerledes av de som er unge i dag.

Et annet poeng som kan være greit å ta med seg er at, ja, velstanden øker, men det gjør også forskjellene. Topp og bunn er lenger fra hverandre, og de som har mye, har mye mer enn før.

Ulike generasjoner har ulike ting å slite med, jeg vil bli overrasket om noen klarer å finne et unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Og mens de øver på å bli gode sjåfører bør de absolutt kjøre en trygg bil.

Synd å se at så mange foreldre avskriver barna med et vrak av en gammel bil, når det strengt tatt er de som burde kjøre den "flotte, alt-for-dyre).

Det er jeg enig med deg i. 10 000 kroners biler er ikke trygge. Men det er en mellomting mellom det og 600 000. Hvis foreldre har så god råd at de kan ha opptil flere biler i den prisklassen, kunne de gjerne spandere en nyere bruktbil i et solid merke på barna. Ellers er jeg absolutt for at de også kan spare til ting de ønsker og ikke få alt opp i hendene som jeg ser mange får. Kanskje det er et utslag av dårlig samvittighet hos foreldrene, hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt førerkort i 3 år og er en mønstergyldig bilfører som reagerer riktig og unngår stygge situasjoner. Gratulerer! Men har du aldri tenkt over at du uforskyldt kan havne i en ulykke? Hvrdan reagerer du hvis bilen midt imot plutselig skjener over veien , hvor snartenkt er du da, tror du?

Joda, man blir flinkere etterhvert som man får mer erfaring. Men det som er så påfallende, er at mange ferske bilførere tror at de kan mestre enhver situasjon bare på grunn av teoretisk kunnskap.

Dette er det dummeste jeg har hørt. Snakk om å ha en ovenfra-og-ned holdning :riste:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...