Gå til innhold

Foreldrene mine er så gjerrige - lar meg ikke låne bilen (alle andre får lov)


Gjest Kaja

Anbefalte innlegg

I dag så jeg en jente som plukket opp en annen jente i en stor, dyr bil. Hun var sikkert på min alder (20). Alle 18-20 åringer jeg kjenner får låne bilen til foreldrene sine, kjører hvor enn de skal, mens jeg må hele tiden ta bussen og bruke laaaang tid på dette. Foreldrene mine har god råd og de har to biler og nå er de på ferie og jeg har sommerjobb men jeg får likevel ikke låne en av bilene og må bruke 1-2 timer lenger på transport til jobb.

Hvordan fikk dere lov av foreldrene deres til å låne bilen?
Hvordan har dere jenter på min alder råd til bil, jeg ser mange som kjører i ganske dyre biler, har dere spart penger, arvet, fått biler av foreldrene?
I USA har omtrent alle 16-åringer bil. Blir så misunnelig...


- Hilsen frustrert jente med lappen i snart to år men fortsatt busser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan kanskje ha noe med forsikringen å gjøre. Har du snakket med dem om det?



Anonymous poster hash: 76997...8fe
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke få deg en jobb og kjøpe deg en bil selv? Man må ikke ha det nyeste og det flotteste. Jeg kjøpte min første bil da jeg var 20 (en bil til 50 000,-, hvor en del var finansiert gjennom billån). Har aldri fått låne foreldrene mine sin bil, og heller aldri hatt behov for det.

De som har nye biler og er på din alder er vel gjerne de som har fast, full jobb, og dermed har fått en del billån.

Tipper også dette har en del med forsikringen å gjøre, hvis noen under 23 år (25 år noen steder tror jeg) skal kjøre bilen så blir forsikringen betraktelig mye dyrere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er utrolig mange som ikke får låne bilen til foreldrene sine pga forsikringa.



Anonymous poster hash: f08e1...bf4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg må le!

Jeg ville ALDRI lånt bort min bil til over 500 000 til datteren min, så hun kunne kjøre rundt og plukke opp venner og ha det kult! Hahaha!

Denne bilen har JEG jobbet for, og den er det kun jeg og mannen som kjører. Ville ikke engang hatt forsikring som tillot folk under 23/25 å låne bilen. Hvorfor skal de det? De kan da kjøpe seg sin egen bil?

Bli voksen, jobb for det du vil ha, spar penger, så få du vel en kul bil til slutt. Uten å låne av foreldrene!!



Anonymous poster hash: 9b7d3...b70
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag så jeg en jente som plukket opp en annen jente i en stor, dyr bil. Hun var sikkert på min alder (20). Alle 18-20 åringer jeg kjenner får låne bilen til foreldrene sine, kjører hvor enn de skal, mens jeg må hele tiden ta bussen og bruke laaaang tid på dette. Foreldrene mine har god råd og de har to biler og nå er de på ferie og jeg har sommerjobb men jeg får likevel ikke låne en av bilene og må bruke 1-2 timer lenger på transport til jobb.

Hvordan fikk dere lov av foreldrene deres til å låne bilen?

Hvordan har dere jenter på min alder råd til bil, jeg ser mange som kjører i ganske dyre biler, har dere spart penger, arvet, fått biler av foreldrene?

I USA har omtrent alle 16-åringer bil. Blir så misunnelig...

- Hilsen frustrert jente med lappen i snart to år men fortsatt busser

Har du sommerjobb, kan du kjøpe bil selv.

Anonymous poster hash: 9b7d3...b70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hahaha, jeg må le!

Jeg ville ALDRI lånt bort min bil til over 500 000 til datteren min, så hun kunne kjøre rundt og plukke opp venner og ha det kult! Hahaha!

Denne bilen har JEG jobbet for, og den er det kun jeg og mannen som kjører. Ville ikke engang hatt forsikring som tillot folk under 23/25 å låne bilen. Hvorfor skal de det? De kan da kjøpe seg sin egen bil?

Bli voksen, jobb for det du vil ha, spar penger, så få du vel en kul bil til slutt. Uten å låne av foreldrene!!

Anonymous poster hash: 9b7d3...b70

Mens jeg fint kunne lånt bort min bil til 670000 til min datter.

TS: folk er forskjellige. Det er deres bil og har lov til å si nei om de ikke vil låne den bort. Du får rett og slett spare, slik at du får råd til en liten bil selv.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare det at de ikke stoler på deg eller synes du er flink til å kjøre da? Har de sagt at det er fordi de er gjerrige du ikke får låne den?



Anonymous poster hash: 18af8...3d5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen kajsa sue da, du kan jo kjøpe deg egen BRUKTbil nå vet du ;) Haha jeg døøør <3



Anonymous poster hash: cc793...e3b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg må le!

Jeg ville ALDRI lånt bort min bil til over 500 000 til datteren min, så hun kunne kjøre rundt og plukke opp venner og ha det kult! Hahaha!

Denne bilen har JEG jobbet for, og den er det kun jeg og mannen som kjører. Ville ikke engang hatt forsikring som tillot folk under 23/25 å låne bilen. Hvorfor skal de det? De kan da kjøpe seg sin egen bil?

Bli voksen, jobb for det du vil ha, spar penger, så få du vel en kul bil til slutt. Uten å låne av foreldrene!!

Anonymous poster hash: 9b7d3...b70

Lett å si for dessertgenerasjonen (folk født ca. 1945-1970), den mest usympatiske generasjonen historien har sett, som har fått alt servert på et sølvfat av samfunnet (dvs. sin foreldregenerasjon) (slik som historiens mest generøse velferdsordninger, studieordninger, gunstig boligutvikling osv. osv.), har forbrukt og ødelagt miljøet hele sitt liv og nå gladelig trekker stigen opp etter seg. For starters, så har din generasjon beriket dere gjennom boligutvikling og drevet så hard spekulasjon med boliger er at det er umulig for neste generasjon å komme inn på boligmarkedet. Og alle ordninger som dere har nytt godt av hele livet skal nå strammes til. Og attpåtil krever dere skyhøye pensjoner, betalt av barna deres.

Din generasjon har i grunnen ikke drevet med annet enn å stjele på høylys dag fra neste generasjon, hele deres liv. Skam dere! Egentlig burde den yngre generasjonen kutte ut pensjonene til din generasjon fullstendig. Dere har fått mer enn nok.

Anonymous poster hash: 83877...6d1

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å si for dessertgenerasjonen (folk født ca. 1945-1970), den mest usympatiske generasjonen historien har sett, som har fått alt servert på et sølvfat av samfunnet (dvs. sin foreldregenerasjon) (slik som historiens mest generøse velferdsordninger, studieordninger, gunstig boligutvikling osv. osv.), har forbrukt og ødelagt miljøet hele sitt liv og nå gladelig trekker stigen opp etter seg. For starters, så har din generasjon beriket dere gjennom boligutvikling og drevet så hard spekulasjon med boliger er at det er umulig for neste generasjon å komme inn på boligmarkedet. Og alle ordninger som dere har nytt godt av hele livet skal nå strammes til. Og attpåtil krever dere skyhøye pensjoner, betalt av barna deres.

Din generasjon har i grunnen ikke drevet med annet enn å stjele på høylys dag fra neste generasjon, hele deres liv. Skam dere! Egentlig burde den yngre generasjonen kutte ut pensjonene til din generasjon fullstendig. Dere har fått mer enn nok.

Anonymous poster hash: 83877...6d1

Forsåvidt enig, men tror du ikke de dør lykkelig uvitende om at det er din pensjon som forsvinner. Anbefaler alle yngere menensker om å kutte strengen til norge så fort de får en anlending til å flytte utenlands. Ta å kjp deg en BRUKTbil nå kajsa sue det har du råd til.

Anonymous poster hash: cc793...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får "alle andre lov" til å kjøre dine foreldres bil? Enkelte forsikringer tillater ikke at folk under 23/24/25 kjører bilen - og det kan ha mye med saken å gjøre. Hvis du ikke har råd til å kjøpe deg bil, så har du neppe råd til å betale for skadene om du kolliderer, og ikke er dekket av forsikringer.

Selv kjører jeg en bil jeg kjøpte for 20 000. Funker fint den, og har ikke gått langt i det hele tatt. Bare enkelte skjønnhetsfeil.. Du trenger ikke kjøpe en bil til 50-100 tusen som førstegangsbil heller..

Og.. Jeg hadde råd til bilen min på grunn av sparing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg fint kunne lånt bort min bil til 670000 til min datter.

TS: folk er forskjellige. Det er deres bil og har lov til å si nei om de ikke vil låne den bort. Du får rett og slett spare, slik at du får råd til en liten bil selv.

Jah skryt meg her og skryt meg der. Til TS: Buhu, stakkars deg.

Anonymous poster hash: 4a425...a60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oreokaka

Kan jo hende at de har en slik forsikring på bilen som gjør at du ikke kan kjøre den når du er under 22 år eller 24 år. Eller du kan kjøre, men da må du betale alt selv om du kræsjer eller lignenede. Det har mamma og pappa på den ene bilen sin, men så kjøpte de en ekstra bil når jeg fikk lappen slik at jeg kunne få låne den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får "alle andre lov" til å kjøre dine foreldres bil? Enkelte forsikringer tillater ikke at folk under 23/24/25 kjører bilen - og det kan ha mye med saken å gjøre. Hvis du ikke har råd til å kjøpe deg bil, så har du neppe råd til å betale for skadene om du kolliderer, og ikke er dekket av forsikringer.

Selv kjører jeg en bil jeg kjøpte for 20 000. Funker fint den, og har ikke gått langt i det hele tatt. Bare enkelte skjønnhetsfeil.. Du trenger ikke kjøpe en bil til 50-100 tusen som førstegangsbil heller..

Og.. Jeg hadde råd til bilen min på grunn av sparing.

Si ikke det, si ikke det. Du må ikke glemme at alle hennes frognervenninner sikkert får helt NYE biler også, såeh jo, sparing for bruktbil lizzom? Eh blæh

Anonymous poster hash: cc793...e3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg må le!

Jeg ville ALDRI lånt bort min bil til over 500 000 til datteren min, så hun kunne kjøre rundt og plukke opp venner og ha det kult! Hahaha!

Denne bilen har JEG jobbet for, og den er det kun jeg og mannen som kjører. Ville ikke engang hatt forsikring som tillot folk under 23/25 å låne bilen. Hvorfor skal de det? De kan da kjøpe seg sin egen bil?

Bli voksen, jobb for det du vil ha, spar penger, så få du vel en kul bil til slutt. Uten å låne av foreldrene!!

Anonymous poster hash: 9b7d3...b70

Jeg ler godt jeg også - av deg. For en egoistisk holdning. Ikke alle har råd til å kjøpe seg bil i oppstartsfasen, likevel er det fryktelig viktig å holde kjørekunnskapene vedlike (bygge de opp). Det må da være viktig for foreldre at ungene har et godt grunnlag, og lærer seg å kjøre bil skikkelig? Den dyre og nye familiebilen er ofte også mer trafikksikre enn de gamle skranglekassene ungdommen har råd til å kjøpe.

Jeg har hatt lappen i 3 år, og hele tiden har foreldrene mine hatt en ekstra bil som jeg og søsteren min kunne dele på (tilfeldig i starten - så bevisst). Øvelse gjør mester, og jeg er en mye mer habil sjåfør nå enn jeg var for 3 år siden, takket være all kjøringen jeg har bedrevet. Jeg ser trafikkbildet mye bedre, og skulle det skje noe (f.eks. sli på is/hardpakka snø), så reagerer jeg slik jeg bør, og klarer å unngå stygge situasjoner.

Med din logikk så må man jobbe seg opp for å kunne kjøpe seg en egen bil. Dette tar gjerne lang tid, fordi man tross alt også skal bo og leve, de fleste er i tillegg studenter. Mye mulig man ikke kan kjøpe egen bil før etter 5 år, og hvis man da ikke har kjørt noe særlig bil i mellomtiden, er kunnskapene fryktelig rustne. Er det noe du unner dine egne unger? I mitt (naive?) hode var sikkerheten til ens egne unger i høysete.

Endret av L'amie
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne folk har bilforsikring der fører av bilen må være over 23 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler godt jeg også - av deg. For en egoistisk holdning. Ikke alle har råd til å kjøpe seg bil i oppstartsfasen, likevel er det fryktelig viktig å holde kjørekunnskapene vedlike (bygge de opp). Det må da være viktig for foreldre at ungene har et godt grunnlag, og lærer seg å kjøre bil skikkelig? Den dyre og nye familiebilen er ofte også mer trafikksikre enn de gamle skranglekassene ungdommen har råd til å kjøpe.

Jeg har hatt lappen i 3 år, og hele tiden har foreldrene mine hatt en ekstra bil som jeg og søsteren min kunne dele på (tilfeldig i starten - så bevisst). Øvelse gjør mester, og jeg er en mye mer habil sjåfør nå enn jeg var for 3 år siden, takket være all kjøringen jeg har bedrevet. Jeg ser trafikkbildet mye bedre, og skulle det skje noe (f.eks. sli på is/hardpakka snø), så reagerer jeg slik jeg bør, og klarer å unngå stygge situasjoner.

Med din logikk så må man jobbe seg opp for å kunne kjøpe seg en egen bil. Dette tar gjerne lang tid, fordi man tross alt også skal bo og leve, de fleste er i tillegg studenter. Mye mulig man ikke kan kjøpe egen bil før etter 5 år, og hvis man da ikke har kjørt noe særlig bil i mellomtiden, er kunnskapene fryktelig rustne. Er det noe du unner dine egne unger? I mitt (naive?) hode var sikkerheten til ens egne unger i høysete.

Takk for et godt svar. Det er akkurat på den måten jeg tenker. Har nesten ikke kjørt siden jeg tok lappen og tror at jeg nok kommer til å være veldig dårlig om jeg venter til jeg er ferdig å studere. Så når bilene bare står der, føles det ganske urettferdig at jeg ikke får den mengdetreningen jeg trenger.

Enig med dere som sier at det er foreldrene mine sitt valg, men jeg synes likevel det er dårlig å ikke ønske som nevnt over, at jeg blir en god trafikant og å spare meg for tiden det tar med buss når de likevel er på ferie. Kunne nok kjøpt noe til 50000 men har ikke tid eller kunnskap til vedlikehold og reparasjoner når det kommer. Forsikring og alt blir jo dyrt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...