Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!


Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Er det vaskerom, eller står vaskemaskinen i leiligheten deres?

Anonymous poster hash: 6d8f4...cea

Det er et hus med to etg. + kjeller og loft. I første og andre etg er hvert sitt kollektiv, og i kjelleren deler begge etg. på lagerrom, ekstra toalett og et rom der vi kan vaske og tørke klær. Veit ikke helt om du skjønte hva jeg mente men.. :)

Anonymous poster hash: 5666e...31f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, hm, synes det var ganske rart jeg.. Vi betaler jo ganske mye for å bo her. Tenker at det blir litt det samme som å betale for å bruke oppvaskmaskina eller ovnen..

Anonymous poster hash: 5666e...31f

Men det er jo vanlig å betale for sin egen strøm da, så jeg skjønner ikke helt hva som er så uvanlig. Det kan jo være at vaskemaskina og tørketrommelen ikke går på strømmåleren deres, slik at når dere betaler så betaler dere inn for strømmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg blir gal av roomiens krav som hun setter til meg men ikke har til seg selv.

- Hun har kommentert flere ganger mitt bruk av lyset. Hun mente her en dag at det var tilstrekkelig med sollys til ikke å sette på taklys og at jeg burde skru det av. Hun har nevnt elektrisitet og regninger flere ganger, selv om jeg aldri går ut av et rom med lysene på og som regel kun bruker ett av taklysene.

Så dro hun på jobbreise for å bli borte en helg. Jeg skulle legge hennes del av vasken inn på hennes rom, og der ser jeg at alt står på på hennes rom...

- Hun ble forbanna en gang hun kom hjem og jeg hadde hengt en (ren, vasket) truse opp i dusjen. "Hva om jeg hadde hatt med meg venner hjem og det hadde hengt en TRUSE i dusjen?"

Ved to ulike anledninger har jeg derimot våknet for å gå på badet og funnet hennes mensentruser (blodige) der...

- Hun sa da jeg flyttet inn at alle venner jeg skal ha med inn må varsles om innen 48 timer. Hun derimot, har jobbselskap i leiligheten hun sier ifra om samme dag. Typen hennes blir ofte med hjem og bor her i dager av gangen (og jobber ikke, så tråkker rundt her dagen lang).

Kanskje på tide å flytte.



Anonymous poster hash: 8a34d...735
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden, men bodde i et større kollektiv og en av de som bodde der hadde null kontroll på økonomien. På 6 måneder manglet det tre innbetalinger fra han, lønningen kunne være brukt opp samme dag, var ganske mange rare pengehistorier om han. Men så skulle han flytte ut. Helt greit helt til vi oppdaget at alle kjøleskapene var borte! Han hadde solgt kjøleskapene for å betale ned på noe gjeld!



Anonymous poster hash: 60d26...872
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden, men bodde i et større kollektiv og en av de som bodde der hadde null kontroll på økonomien. På 6 måneder manglet det tre innbetalinger fra han, lønningen kunne være brukt opp samme dag, var ganske mange rare pengehistorier om han. Men så skulle han flytte ut. Helt greit helt til vi oppdaget at alle kjøleskapene var borte! Han hadde solgt kjøleskapene for å betale ned på noe gjeld!

Anonymous poster hash: 60d26...872

Hahaha hvordan han fikk han dette til uten at dere visste det?

Anonymous poster hash: 8a34d...735

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo vanlig å betale for sin egen strøm da, så jeg skjønner ikke helt hva som er så uvanlig. Det kan jo være at vaskemaskina og tørketrommelen ikke går på strømmåleren deres, slik at når dere betaler så betaler dere inn for strømmen.

jeg har hørt at mange tar betalt for klesvask slik så folk blir "tvunget" til å vaske mye klær om gangen. Og ikke sånn 2 plagg om gangen, det tar mye strøm. Ingen gidder vel å kjøre fler små vasker og betale hver gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg flytter snart inn i bofelleskap for første gang, har dere tips til meg?:)

Å lese hele denne tråden burde holde :fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese hele denne tråden burde holde :fnise:

haha grugleder meg! Burde jeg kjøpe inn eget bestikk, fat og glass og sånt? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter snart inn i bofelleskap for første gang, har dere tips til meg? :)

Det viktigste er nok at romslighet goes a long way. Det er utvilsomt ting de andre finner på/sier som irriterer deg og motsatt, uten at du vet hva det er. Så velg dine kamper og vurder om et lite problem er verdt en konfrontasjon eller en passiv-aggressiv post-it lapp. Sannsynligvis ikke.

Anonymous poster hash: 8a34d...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha grugleder meg! Burde jeg kjøpe inn eget bestikk, fat og glass og sånt? :P

Jeg ville ventet til jeg flyttet inn og pratet med de du skal bo med. Det kan hende det er nok bestikk osv fra før! Så bedre å vente egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha grugleder meg! Burde jeg kjøpe inn eget bestikk, fat og glass og sånt? :P

Jeg ville ventet til jeg flyttet inn og pratet med de du skal bo med. Det kan hende det er nok bestikk osv fra før! Så bedre å vente egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nettopp flyttet inn i et jentekollektiv. Første gangen min i kollektiv så kjenner jeg er spent, men jeg har en veldig god følelse :)



Anonymous poster hash: e9e93...636
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Jeg flyttet inn i kollektiv på mandag. Hittil har det gått kjempebra :D alle er veldig ryddige og hyggelige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt problemer med bananfluer på kjøkkenet fordi noen(sukk...) ikke går ut med søppel og vasker godt nok osv .... Jeg kom hjem fra ferie og det var fluer OVERALT, jeg klarte ikke være der inne en gang.

Nå har jeg skrubbet ned kjøkkenet med salmiakk og det som verre er, har ikke sett en flue på tre dager! Og så klarte roomie å helle smeltet is i oppvaskkummen uten å skylle det ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR KLARER IKKE FOLK Å LUKKE SKAPDØRER, SKUFFER OSV ETTER SEG



Anonymous poster hash: e6b87...2ef
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- Å bli tvunget til å være sosial er ikke gøy. En gang satt de i kollektivet oppe til jeg kom hjem fordi de ville være sosiale, de ble sure fordi jeg ikke kom hjem tidlig nok. De hadde IKKE sagt fra til meg at de ventet på meg. Koselig å være sosial, men si fra da!

- Felles bad: felles beslutninger. Da kan ikke 2 av 4 i kollektivet gå og kjøpe mange ting til badet og så si at vi andre må betale halvparten.

- Jeg har ikke noen meldeplikt til dere, dere er ikke foreldrene mine!

Godt jeg ikke bor i kollektiv lenger, skjønt å bo med en mann og barn minner jo om det:

-lukke dører er visst vanskelige greier

-enklere å sette ting i vasken/benken enn inn i oppvaskmaskina når det er skittent

-slenge brukte klær etter dusj på gulvet i stedet for å ta det med i skittentøykurven ...

++

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene typen som bor her på kollektivet har brygget øl hele sommeren, drukket, festet, laget mye ulikt mat og totalt bombardert alt av fellesareal uten å rydde opp etter seg. Virker ikke ut til å ha planer om å rydde opp etter seg nå som resterende fem stykk kommer tilbake fra ferie. At det går an å vise så lite respekt fatter jeg ikke.



Anonymous poster hash: 17734...96d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke en dans på roser å bo i kollektiv på folkehøyskole heller:

- spillelisten var så som så: "oa hele natten" og lignende tyggegummipop

- veldig koselig når noen helt zalo i Colaen til andre

- gøy å ikke bli trodd når man lå på rommet med dundrende migrene



Anonymous poster hash: 6a710...fd6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje ikke noe sutring det her, mer humring, men :fnise:

Roomie tagget seg hvert fall nettopp på nærmeste treningssenter med teksten "lets go!" Men jeg vet at hun er hjemme :fnise:



Anonymous poster hash: e6b87...2ef
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...