Gå til innhold

Egentlig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Er et unødvendlig ord, tror jeg :klø: Bruker det i setniger som: "jeg skal egnetlig ikke gjøre dette" eller "egentlig er dette dumt". Men det er vanskelig å definere ordet. Det er et hjelpeord for å forsterke en mening i en setning. Hvordan definere du ordet egenlig, helt uavhening av en setningen.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker ordet på denne måten selv:

- Når jeg skal forklare at jeg burde gjort noe annet, gjør noe litt feil, at noe skulle vært gjort på en annen måte - men at det på en måte er greit å ikke gjøre det der og da.

Eks. Egentlig skulle jeg støvsugt gulvet nå, men jeg orker ikke.

- Det kan brukes når man forklarer hvordan en person er eller hvordan et navn staves.

Eks. Hun kalles Lill-Babs, men EGENTLIG heter hun Barbro Svensson.

Det er i hvert fall i slike sammenhenger jeg bruker ordet. Finnes sikkert andre måter å definere det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et unødvendlig ord' date=' tror jeg :klø: Bruker det i setniger som: "jeg skal egnetlig ikke gjøre dette" eller "egentlig er dette dumt". Men det er vanskelig å definere ordet. Det er et hjelpeord for å forsterke en mening i en setning. Hvordan definere du ordet egenlig, helt uavhening av en setningen.?[/quote']

Unødvendig er det ikke. "Jeg skal egentlig ikke gjøre dette" og "Jeg skal ikke gjøre dette" har jo nesten motsatt betydning. Det er et ord som utrykker forbehold... slik jeg ser det.

Sier du "jeg skal egentlig ikke gjøre det" sier du, slik jeg forstår det

"jeg skulle i utgangspungtet ikke gjøre det, men gjør det likevel"

Jeg for eksempel pleier å si "Jeg burde egentlig vaske opp.....egentlig" ... og så stikker jeg ut for å ha det gøy i stedet :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...