Gå til innhold

Adhd og omsorgssvikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Undersøkelser viser at det er en betydelig overvekt av barn med bokstavdiagnoser som har foreldere som er vanskeligstilte, aleneforeldre, på aap/ufør o.l, og at mange av disse foreldrene jobber for og gjerne vil ha en diagnose på barnet fordi det gir mer penger inn. Skremmende! Diagnosene er nok reelle, men lang fra alle som diagnostiseres har en reell sykdom. Å få tildelt feil omsorgsperson fra fødselen kan ha mye å si, og mange hadde nok trengt sterkere støtte fra barnevernet og avlastningshjem i oppveksten.

Anonymous poster hash: 852ca...b07

Hvor er undersøkelsene som kan underbygge de latterlige fordommene du trekker frem her?

På vegne av alle mennesker med intigritet og pågangsmot blir jeg direkte oppgitt! Det du trenger og forstå er at alle er mennesker, og ingen, absolutt ingen har garanti mot sykdom eller andre livshendelser. Det eneste vi vet, er at det en gang kommer til oss ALLE.

Selv kunne jeg ikke arbeide på noen år,fordi mitt barn trengte all min tid og omsorg, hvordan mener du vi skal få penger inn når omsorgsbehov til barn krever mer av oss enn andre? Når de ikke har nok kompetanse i bhg, foreldrene blir stigmatisert og barnet ditt kalt umulig? ….Synes du vi fortjener å høre at vi er ressutsvake i tillegg?

Det du drasser frem her er FORDOMMER, og på vegne av alle mennesker som kjemper for sine barn vil jeg du skal vite at du tar feil.

Hilsen mamma som er utdannet sosionom, har i tillegg fagbrev og holder på med master i sped ped. Barn med asberger og adhd.

Anonymous poster hash: 47383...04b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig: ADHD er er resultat av ressurssvake foreldre og det er ingen tvil om det går inn under "omsorgssvikt".

Disse barna klarer ikke å være rolige og de har dårlig kosthold/stabilitet/søvnrytme i sine hjem og foreldrene krangler mye og har gjerne ikke høyere utdanning.

Barna ender opp i NAV systemet med Ritalin som nærmeste støtte.Anonymous poster hash: 6e553...1b9

Fysj for noen holdninger! Syns det er trist at du, og de som deler ditt syn, er så uvitende og uinteligente mennesker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er grunnen til at jeg gråt bitre tårer den dagen min datter fikk diagnosen ADHD, med autistiske trekk, og ikke asperger syndrom, som hun ble opprinnelig utredet for.....

Stygge ekle dumme fordommer om ADHD, gjør at vi som har dette selv eller har barn som har det, skammer oss og føler vi har feilet totalt i livet, og gjemmer oss bak "anonym"!!!

Anonymous poster hash: ba981...05a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig: ADHD er er resultat av ressurssvake foreldre og det er ingen tvil om det går inn under "omsorgssvikt".

Disse barna klarer ikke å være rolige og de har dårlig kosthold/stabilitet/søvnrytme i sine hjem og foreldrene krangler mye og har gjerne ikke høyere utdanning.

Barna ender opp i NAV systemet med Ritalin som nærmeste støtte.

Anonymous poster hash: 6e553...1b9

Adhd skyldes nevrologisk lyte, det kan skje alle-også deg.

Grunnen til at mange er henvist nav er at arbeidslivet gjerne ikke er tilrettelagt for mennesker med spesielle behov.

Concerta og Ritalin kan være med å gi ro ja, de mangler enkelte virkestoffer vi andre uten diagnosen har.

Du bør kanskje trene opp emtapiske evner selv…..

Anonymous poster hash: 47383...04b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj for noen holdninger! Syns det er trist at du, og de som deler ditt syn, er så uvitende og uinteligente mennesker.

Overse patetiske forsøk på å provosere. Debatten har vært fin til nå. Ikke la duster få ødelegge;)

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er grunnen til at jeg gråt bitre tårer den dagen min datter fikk diagnosen ADHD, med autistiske trekk, og ikke asperger syndrom, som hun ble opprinnelig utredet for.....

Stygge ekle dumme fordommer om ADHD, gjør at vi som har dette selv eller har barn som har det, skammer oss og føler vi har feilet totalt i livet, og gjemmer oss bak "anonym"!!!

Anonymous poster hash: ba981...05a

Jepp, men du kan lære deg og ikke bry deg med det. lettere sagt enn gjort, men prøv å fokusere på lykke og det som tross alt gir livet mening:)

Anonymous poster hash: 47383...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne personen du snakket med kan nok ikke være særlig intelligent. Og jeg tror ikke på hun snakker for hele barnevernet.

Kan bare snakke fra egne erfaringer gjennom 20 år: gjennom yrket som lærer har jeg sett at de barna med ADHD er de som gjerne ikke har så ressurssterke foreldra!

Anonymous poster hash: 6e553...1b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er grunnen til at jeg gråt bitre tårer den dagen min datter fikk diagnosen ADHD, med autistiske trekk, og ikke asperger syndrom, som hun ble opprinnelig utredet for.....

Stygge ekle dumme fordommer om ADHD, gjør at vi som har dette selv eller har barn som har det, skammer oss og føler vi har feilet totalt i livet, og gjemmer oss bak "anonym"!!! Anonymous poster hash: ba981...05a

Det er ikke fordommer om ADHD, men at omsorgssvikt kan gi seg utslag i adferd og symptomer som kan minne om ADHD. Og det må være lov å snakke om. Det er viktig å snakke om fordi det er viktig for de barna det gjelder og det må vi voksne aldri tie ihjel.

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke fra egne erfaringer gjennom 20 år: gjennom yrket som lærer har jeg sett at de barna med ADHD er de som gjerne ikke har så ressurssterke foreldra!

Anonymous poster hash: 6e553...1b9

Mye fordommer, jeg har sett ekstremt ressurssterke foreldre som gjerne kjemper for sine barn.

Anonymous poster hash: 47383...04b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fordommer om ADHD, men at omsorgssvikt kan gi seg utslag i adferd og symptomer som kan minne om ADHD. Og det må være lov å snakke om. Det er viktig å snakke om fordi det er viktig for de barna det gjelder og det må vi voksne aldri tie ihjel.

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

Og hva gjør de mot uskyldige foreldre??????? har du tenkt på hvordan de behandler oss som er uskyldige og som gjerne er gode foreldre? men grunnet manglende kompetanse ser på oss som mishandlere uten grunn?

Anonymous poster hash: 47383...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke fra egne erfaringer gjennom 20 år: gjennom yrket som lærer har jeg sett at de barna med ADHD er de som gjerne ikke har så ressurssterke foreldra!Anonymous poster hash: 6e553...1b9

Om du er lærer så kan jeg fortelle om min erfaring med skole og enkelte lærere som 'pusher' utredninger og diagnoser på barn av det man kan kalle ressurssvake familier. Hvorfor? Fordi klassen / skolen trenger ekstra resursser og med diagnosebarn kommer de ekstra ressursene.

Det er forkastelig! Bruke sårbare familier for å skaffe seg ressurser.

Men det blir på siden av denne debatten.

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva gjør de mot uskyldige foreldre??????? har du tenkt på hvordan de behandler oss som er uskyldige og som gjerne er gode foreldre? men grunnet manglende kompetanse ser på oss som mishandlere uten grunn? Anonymous poster hash: 47383...04b

Nettopp derfor er det så viktig at man før diagnosen settes gjør skikkelig arbeid slik at du, og andre som deg, ikke blir stigmatisert eller føler dere mistenkeliggjort. Og fordi man da kan hjelpe de barna som faktisk lider under omsorgssvikt.

Tenk om de som utredet Christoffer hadde sett og skjønt at det kanskje var hjemmesituasjonen, og ikke Christoffer, det var noe galt med. Tenk om?

Å bli mer opplyst om dette er superviktig!

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er lærer så kan jeg fortelle om min erfaring med skole og enkelte lærere som 'pusher' utredninger og diagnoser på barn av det man kan kalle ressurssvake familier. Hvorfor? Fordi klassen / skolen trenger ekstra resursser og med diagnosebarn kommer de ekstra ressursene.

Det er forkastelig! Bruke sårbare familier for å skaffe seg ressurser.

Men det blir på siden av denne debatten.

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

Gjør de det bør de aldri få jobbe som lærere, høres helt villt ut.

Anonymous poster hash: 47383...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare snakke fra egne erfaringer gjennom 20 år: gjennom yrket som lærer har jeg sett at de barna med ADHD er de som gjerne ikke har så ressurssterke foreldra!Anonymous poster hash: 6e553...1b9

Klart det er enkelte foreldre som ikke er egnet, og sikkert mange barn med ADHD diagnose som heller stammer fra omsorgssvikt, men hvorfor dømme alle?

Da kan man jo bare slenge ut en påstand som at "autisme kommer fra mmr-vaksinen" eller "autisme kommer av omsorgssvikt og at mødrene ikke viser nok kjærlighet til babyene"...

Åh vent, disse påstandene har jo blitt slengt ut før.... Før man visste bedre. Sånn som dere (og en full Bv-dame på fest) slenger ut dårlige holdninger og fordommer her.

Disse holdningene fikk meg sykemeldt i høst. Jeg har ADHD. Fikk det i voksen alder. Kommer fra en ressurssterk familie med stort nettverk, som har hjulpet meg til å bruke de gode evnene mine og fokusere på det positive. (derfor har jeg vel klart meg så bra i barnealder vil jeg tro.

Men nå når jeg fikk diagnosen voksen, var jeg veldig vár på disse holdningene og jeg skulle gjøre alt for å bevise at jeg ALDRI skulle bli en svak person på trygd. Jeg skulle være bedre og klare alt...

Så jeg tok høyskoleutdanning, videreutdanning, mastergrad, mamma til flotte barn, full jobb, fotballmamma, venninne, frivillig på ungdomssenter i helgene i blant, natteravn...

Så kollapset jeg. Utbrent.

Godt å være tilbake nå.

Endret av Salami80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor er det så viktig at man før diagnosen settes gjør skikkelig arbeid slik at du, og andre som deg, ikke blir stigmatisert eller føler dere mistenkeliggjort. Og fordi man da kan hjelpe de barna som faktisk lider under omsorgssvikt.

Tenk om de som utredet Christoffer hadde sett og skjønt at det kanskje var hjemmesituasjonen, og ikke Christoffer, det var noe galt med. Tenk om?

Å bli mer opplyst om dette er superviktig!

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

Tenk deg om sjøl! Den saken handlet om folk som lukket øynene sine for selve familien og synlige BLÅMERKER, i tillegg bar barnet preg av tristhet.

Du mener virkelig at alle som opplever å få barn som er annerledes ( gjerne med bokstdiagnoser) skal måtte oppleve og bli behandlet som kriminelle uten videre?

Anonymous poster hash: 47383...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fordommer om ADHD, men at omsorgssvikt kan gi seg utslag i adferd og symptomer som kan minne om ADHD. Og det må være lov å snakke om. Det er viktig å snakke om fordi det er viktig for de barna det gjelder og det må vi voksne aldri tie ihjel. Anonymous poster hash: be6b2...ed7

Enig i det,veldig viktig, men det var ikke det som ble skrevet her..

Anonymous poster hash: ba981...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenk deg om sjøl! Den saken handlet om folk som lukket øynene sine for selve familien og synlige BLÅMERKER, i tillegg bar barnet preg av tristhet. Du mener virkelig at alle som opplever å få barn som er annerledes ( gjerne med bokstdiagnoser) skal måtte oppleve og bli behandlet som kriminelle uten videre? Anonymous poster hash: 47383...04b

Du må lese alt hva jeg skriver, ikke ta det personlig og prøv å ikke misforstå med vilje

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke fra egne erfaringer gjennom 20 år: gjennom yrket som lærer har jeg sett at de barna med ADHD er de som gjerne ikke har så ressurssterke foreldra!

Anonymous poster hash: 6e553...1b9

Og jeg kan avkrefte med mine erfaringer som lærer og spesialpedagog!! Jeg har vært borti en god del barn med spesielle behov, og de kommer fra alle typer hjem!! Barn med adhd kan ha foreldre med alle slags bakgrunner.

Som nevnt er adhd nevrologisk, og det tas en hel rekke tester og undersøkelser før man får diagnosen. Man får den ikke "kastet "etter seg!

Anonymous poster hash: 611a3...bb7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er undersøkelsene som kan underbygge de latterlige fordommene du trekker frem her? Hilsen mamma som er utdannet sosionom, har i tillegg fagbrev og holder på med master i sped ped. Barn med asberger og adhd. Anonymous poster hash: 47383...04b

Dakar liten, følte du deg truffet? Som sagt er ikke alla barn fra dårlige oppvekstfprhold, men at du skryter av å holde på med master i spes ped og ikke forstår sammenhengen er jo noe spesielt...

Fra fhi.no om barnmed psykiske lidelser: "Psykiske lidelser utvikles i et komplekst samspill mellom biologiske forutsetninger, belastninger og støtte. En stor andel av symptomene som viser seg i tidlig ungdomsalder, henger sammen med oppvekstforhold i førskolealder (7).

Risikoen for at et barn skal utvikle psykiske lidelser, øker i perioder hvor foreldrene selv har symptomer på psykiske lidelser (9, 10), konfliktfylt forhold eller mangelfulle foreldreferdigheter.

Risikoen øker også hvis familien har mange belastninger eller negative livshendelser og lite sosial støtte (7, 11), særlig om barnet samtidig har temperamentstrekk som er preget av skyhet og negativ emosjonalitet (12).

Det er samspillet mellom risikofaktorer og beskyttende faktorer som avgjør om barnet utvikler symptomer på psykiske lidelser."

Eller kan du jo lese her: http://forskning.no/hjernen-barn-og-ungdom/2012/02/oppvekst-til-barnets-beste eller her

http://www.nrk.no/livsstil/_-foreldre-onsker-adhd-diagnose-1.7489961

Men du som holder på en maaaster, og presister det i flere innlegg, kan vel fint finne denne infoen selv. Poenget er jo at barn risikerer feildiagnostidering og ikke får den hjelpen de faktisk har behov for, fordi foreldre og andre er så opptatt av å trøkke dem inn i en bokstavdiagnose. Det kan ødelegge folk for livet. Og det faktum at du selv har barn med diagnose gjør deg jo totalt blind for at det kan vær andre som faktisk får denne diagnosen på feil grunnlag, og ut fra helt andre hensyn enn barnets beste. Hvis du er så lite innsiktsfull og ensporet burde du vel ikke jobbet med barn?

Anonymous poster hash: 852ca...b07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakar liten, følte du deg truffet? Som sagt er ikke alla barn fra dårlige oppvekstfprhold, men at du skryter av å holde på med master i spes ped og ikke forstår sammenhengen er jo noe spesielt...

Fra fhi.no om barnmed psykiske lidelser: "Psykiske lidelser utvikles i et komplekst samspill mellom biologiske forutsetninger, belastninger og støtte. En stor andel av symptomene som viser seg i tidlig ungdomsalder, henger sammen med oppvekstforhold i førskolealder (7).

Risikoen for at et barn skal utvikle psykiske lidelser, øker i perioder hvor foreldrene selv har symptomer på psykiske lidelser (9, 10), konfliktfylt forhold eller mangelfulle foreldreferdigheter.

Risikoen øker også hvis familien har mange belastninger eller negative livshendelser og lite sosial støtte (7, 11), særlig om barnet samtidig har temperamentstrekk som er preget av skyhet og negativ emosjonalitet (12).

Det er samspillet mellom risikofaktorer og beskyttende faktorer som avgjør om barnet utvikler symptomer på psykiske lidelser."

Eller kan du jo lese her: http://forskning.no/hjernen-barn-og-ungdom/2012/02/oppvekst-til-barnets-beste eller her

http://www.nrk.no/livsstil/_-foreldre-onsker-adhd-diagnose-1.7489961

Men du som holder på en maaaster, og presister det i flere innlegg, kan vel fint finne denne infoen selv. Poenget er jo at barn risikerer feildiagnostidering og ikke får den hjelpen de faktisk har behov for, fordi foreldre og andre er så opptatt av å trøkke dem inn i en bokstavdiagnose. Det kan ødelegge folk for livet. Og det faktum at du selv har barn med diagnose gjør deg jo totalt blind for at det kan vær andre som faktisk får denne diagnosen på feil grunnlag, og ut fra helt andre hensyn enn barnets beste. Hvis du er så lite innsiktsfull og ensporet burde du vel ikke jobbet med barn?

Anonymous poster hash: 852ca...b07

Du er en mobber i tillegg, slike svarer jeg ikke, normalt så sparker jeg slike. :danse:

Anonymous poster hash: 47383...04b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...