Gå til innhold

Adhd og omsorgssvikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på fest i helga og ble sittende å prate med en som har en høyere stilling i barnevernet.

Det han fortalte meg om ADHD (aner ikke hvorfor vi kom inn på det emnet) sjokkerte meg veldig.

Han fortalte at omtrent hele fagmiljøet er enige i at diagnosen ADHD egentlig er omsorgssvikt. Det er foreldrene som trenger diagnosen, det er greiere å henge problemene på en diagnose enn å ta ansvaret for omsorgssvikt.

Jeg kjenner folk som har ADHD barn, mora til den ene hadde alkoholproblemer som hun klarte å gjøre noe med etter mange år og den andre bor i en familie med mange barn og kaos, men jeg mener at disse ikke er typiske representanter av ADHD.

Jeg har nå sittet å tenkt på foreldrene til ADHD barn, og hvordan de må føle det når de er i kontakt med hjelpeapparatet.

Fant denne linken fra Legeforeningen og den synes jeg langt på vei gir mannen jeg snakket med rett.

http://legeforeningen.no/Legeforeningen-mener/Horingsuttalelser/2013/Horing---ADHD--nasjonal-faglig-retningslinje/

Hva tenker dere om dette og hvordan blir familier med ADHD barn hjulpet i dag?

Jeg må si at det må være tøft å være foreldre med slike hentydninger.



Anonymous poster hash: 6ad6a...e4e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at den personen du snakket med er svært farget av sitt eget syn, og ikke har peiling.......

Seriøst, sitte på en fest og legge ut slike påstander om en diagnose som faktisk er godt dokumentert og som man trenger grundig undersøkelse for å få?

Nei, skremmende dersom det er slike holdninger innen barnevernet.....



Anonymous poster hash: 611a3...bb7
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at den personen du snakket med er svært farget av sitt eget syn, og ikke har peiling.......

Seriøst, sitte på en fest og legge ut slike påstander om en diagnose som faktisk er godt dokumentert og som man trenger grundig undersøkelse for å få?

Nei, skremmende dersom det er slike holdninger innen barnevernet.....

Anonymous poster hash: 611a3...bb7

På fest snakker folk om alt det som ikke går under taushetsløfte.

Og jeg mener at fagfolk også må få lov å drøfte sitt syn på verden og samfunnet.

Mener du også at legeforeningen er på tur? Det hadde vært fint om du forklarte hva du mener, ser bare at du er uenig med nevropsykologen.

Hvem sitter på svaret? Har du link?

Anonymous poster hash: 6ad6a...e4e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomer på omsorgssvikt (feks. tilknytningsskader) kan være lik kriteriene for diagnosene ADHD og det meste innenfor autismespekteret.

Jeg jobber i barnevernet og det er ikke sjelden at vi får meldinger fra BUP. De ønsker at vi først undersøker hjemmesituasjonen og omsorgssituasjonen før de gir endelig diagnose.

For disse barna er det utrolig viktig å finne ut hva som er hva.

Jeg er ansatt i barnevernet og har en svært så edrueligt syn på dette.



Anonymous poster hash: be6b2...ed7
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs har vist seg å ha god effekt mot ADHD. Ved kursets slutt viste resultatene at flere av barna ikke lenger fylte kriteriene for ADHD- diagnosen.

Det interessante er at det er foreldrene som bør delta på kurset. Tenk om man kunne kurere reelle sykdommer bare ved å sende foreldrene på kurs?


http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ADHD-kurs-virker-6390089.html



Anonymous poster hash: 9bba5...7fb
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror personen du snakker med mente er at barn som er utsatt for omsorgssvikt og barn med ADHD kan utvise veldig lik atferd. På 90- tallet er det velkjent at mange barn ble feildiagnosert og ble medisinert med stoffer som Concerta som er ett amfetaminlignende stoff.

Barn som er utsatt for omsorgssvikt vil ofte søke oppmerksomhet på andre arenaer, og overkompenserer for å få denne oppmerksomheten. Om det er positiv eller negativ oppmerksomhet er ikke så viktig, bare det er oppmerksomhet. Det vil resultere i ett "vanskelig" barn, og i stede for å rette oppmerksomheten mot hjemmesituasjonen ble oppmerksomheten rettet mot barnet.

Det betyr ikke at ingen barn har ADHD, for det er fortsatt en anerkjent diagnose i diagnosesystemene. ADD derimot er ikke lenger i diagnosesystemene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

Hvis dette er tilfelle, hvorfor har ikke dette vært en stor nyhetssak? Det er en gangske alvorlig påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er tilfelle, hvorfor har ikke dette vært en stor nyhetssak? Det er en gangske alvorlig påstand.

Folket har ikke kapasiteten til å fordøye det på en bra måte ...

Anonymous poster hash: 967b2...e77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror personen du snakker med mente er at barn som er utsatt for omsorgssvikt og barn med ADHD kan utvise veldig lik atferd. På 90- tallet er det velkjent at mange barn ble feildiagnosert og ble medisinert med stoffer som Concerta som er ett amfetaminlignende stoff.

Barn som er utsatt for omsorgssvikt vil ofte søke oppmerksomhet på andre arenaer, og overkompenserer for å få denne oppmerksomheten. Om det er positiv eller negativ oppmerksomhet er ikke så viktig, bare det er oppmerksomhet. Det vil resultere i ett "vanskelig" barn, og i stede for å rette oppmerksomheten mot hjemmesituasjonen ble oppmerksomheten rettet mot barnet.

Det betyr ikke at ingen barn har ADHD, for det er fortsatt en anerkjent diagnose i diagnosesystemene. ADD derimot er ikke lenger i diagnosesystemene.

Takk, et godt svar på TS sin påstand.

Selvfølgelig kan ADHD og omsorgssvikt ha lignende symptomer, men å påstå at ADHD "ikke finnes" er en ganske så alvorlig påstand!!

Anonymous poster hash: 611a3...bb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomer på omsorgssvikt (feks. tilknytningsskader) kan være lik kriteriene for diagnosene ADHD og det meste innenfor autismespekteret.

Jeg jobber i barnevernet og det er ikke sjelden at vi får meldinger fra BUP. De ønsker at vi først undersøker hjemmesituasjonen og omsorgssituasjonen før de gir endelig diagnose.

For disse barna er det utrolig viktig å finne ut hva som er hva.

Jeg er ansatt i barnevernet og har en svært så edrueligt syn på dette.

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

Takk, skjønner at alt må undersøkes for barnas beste. Men jeg fikk en sånn kuldegys med tanke på hvor tøft det må være for foreldrene.

Anonymous poster hash: 6ad6a...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er tilfelle, hvorfor har ikke dette vært en stor nyhetssak? Det er en gangske alvorlig påstand.

Dette er oppe i nyhetsbildet med jevne mellomrom, blandt annet om foreldrekurs som ble vist til tidligere i tråden.

Det som er trasig er at mange går rett i skyttergraven og da blir den åpne debatten punktert og dør ut.

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror personen du snakker med mente er at barn som er utsatt for omsorgssvikt og barn med ADHD kan utvise veldig lik atferd. På 90- tallet er det velkjent at mange barn ble feildiagnosert og ble medisinert med stoffer som Concerta som er ett amfetaminlignende stoff.

Barn som er utsatt for omsorgssvikt vil ofte søke oppmerksomhet på andre arenaer, og overkompenserer for å få denne oppmerksomheten. Om det er positiv eller negativ oppmerksomhet er ikke så viktig, bare det er oppmerksomhet. Det vil resultere i ett "vanskelig" barn, og i stede for å rette oppmerksomheten mot hjemmesituasjonen ble oppmerksomheten rettet mot barnet.

Det betyr ikke at ingen barn har ADHD, for det er fortsatt en anerkjent diagnose i diagnosesystemene. ADD derimot er ikke lenger i diagnosesystemene.

Takk for flott innlegg. Jeg spurte ham om ikke omsorgssvikt og ADHD kunne ligne, det er det jeg har hørt. Men han sa at i siste ende er det omsorgssvikt.

Anonymous poster hash: 6ad6a...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, et godt svar på TS sin påstand.

Selvfølgelig kan ADHD og omsorgssvikt ha lignende symptomer, men å påstå at ADHD "ikke finnes" er en ganske så alvorlig påstand!!

Anonymous poster hash: 611a3...bb7

Ikke påstand, spørsmål til folk som kan noe rundt dette.

Anonymous poster hash: 6ad6a...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, skjønner at alt må undersøkes for barnas beste. Men jeg fikk en sånn kuldegys med tanke på hvor tøft det må være for foreldrene.

Anonymous poster hash: 6ad6a...e4e

Klart det er tøft for foreldrene. Det er utrolig tøft. Desto viktigere at først BUP tar dette opp med foreldrene med en fin måte og at vi inngår en god dialog med foreldrene. Forklarer hensikten og hvorfor vi gjør som vi gjør.

Mange barn blir henvist tilbake til BUP med melding om at vi ikke kunne finne noen tegn på svikt i omsorgen. Mange barn og familier blir hos oss. Det er barn som har feks. nesten blitt diagnostisert med tourettes, men så er det symptomer på omsorgssvikt som har vært så stressende for barnet at barnet begynner å få tics, vil kontrollere omgivelsene fordi hjemmesituasjonen er så ute av kontroll etc. Det er barn som nesten har fått diagnosen ADHD, men som det viser seg har levd med vold, som har tilknytningsskader eller har opplevd andre ting i hjemmet som kan gi symptomer på ADHD.

Dette betyr ikke at alle som har barn som blir utredet på BUP skal meldes til barnevernet, men endel blir det. Nettopp fordi man er nødt til å finne ut om dette er noe barnet er født med eller er det noe som er påført barnet av omgivelsene.

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er tøft for foreldrene. Det er utrolig tøft. Desto viktigere at først BUP tar dette opp med foreldrene med en fin måte og at vi inngår en god dialog med foreldrene. Forklarer hensikten og hvorfor vi gjør som vi gjør.

Mange barn blir henvist tilbake til BUP med melding om at vi ikke kunne finne noen tegn på svikt i omsorgen. Mange barn og familier blir hos oss. Det er barn som har feks. nesten blitt diagnostisert med tourettes, men så er det symptomer på omsorgssvikt som har vært så stressende for barnet at barnet begynner å få tics, vil kontrollere omgivelsene fordi hjemmesituasjonen er så ute av kontroll etc. Det er barn som nesten har fått diagnosen ADHD, men som det viser seg har levd med vold, som har tilknytningsskader eller har opplevd andre ting i hjemmet som kan gi symptomer på ADHD.

Dette betyr ikke at alle som har barn som blir utredet på BUP skal meldes til barnevernet, men endel blir det. Nettopp fordi man er nødt til å finne ut om dette er noe barnet er født med eller er det noe som er påført barnet av omgivelsene.

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

Det var noe av det samme psykologen var inne på. Og det er sånn jeg oppfatter Legeforeningen også. Det er godt at foreldrene blir godt ivaretatt om det er mulighet for et godt samarbeid.

Anonymous poster hash: 6ad6a...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe av det samme psykologen var inne på. Og det er sånn jeg oppfatter Legeforeningen også. Det er godt at foreldrene blir godt ivaretatt om det er mulighet for et godt samarbeid.

Anonymous poster hash: 6ad6a...e4e

Leste ikke linken (skal gjøre det etterpå), men et godt samarbeid er viktig og de fleste foreldre både forstår og samarbeider. Det er alltid ubehagelig å bli innkalt til samtale hos barnevernet, men får foreldrene forklart dette på en god møte og man møter foreldrene på en god måte går det stort sett veldig bra. De fleste foreldre vil det beste for barna sine :)

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dama har ikke peiling. Adhd er noe du er født med.



Anonymous poster hash: 585bf...0dd
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mor til et barn med asberger og adhd (mild grad ) er utdannet sosionom og jobber i en ledende stilling med barn.

Opplevde å bli forfulg, mobbet og mistenkt som "dårlig mor" fordi jeg fikk et barn som er annerledes.

Dette er noen år siden nå, det var ikke så mye hjelp å få så jeg leste meg opp på forskning og fagstoff i åresvis. Lagde egne sosiale historier.

I dag har jeg en velfungerende, fornuftig tenåring som mestrer livet sitt og gjør det bra på skolen. Setter man inn adekvate tiltak tidlig vil de faktisk fungere bedre på lengre sikt!

Synes det er forferdelig TRIST at enkelte i bv ikke har nok kompetanse på bokstavdiagnoser enn det som var utalt over i hovedinnlegg. Sant og si, så burde ikke vedkommende arbeide med barn som har spesielle behov, det hjelper ingen at de skylder på foreldrene.

Den gangen fikk de nesten inbilt meg at det var min feil, men skjønte ikke det da jeg alltid hadde gått på skole, jobbet, hatt sunne fritidsinteresser, oppegående familie og gode karakterer på skolen.

Bokstavdiagnoser som adhd, add, og ulike grader for autisme, dysleksi skyldes nevrologisk lyte, det er vanlig og utbredt. Jo tidligere forståelse og tiltak, jo mer kan vi forebygge på individ og samfunnsnivå.

Hev kompetansen deres, folk i BV!



Anonymous poster hash: 47383...04b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama har ikke peiling. Adhd er noe du er født med.

Anonymous poster hash: 585bf...0dd

ADHD er noe man er født med, men symptomene og oppfyllelse av kriteriene kan være noe annet - som feks. omsorgssvikt. Om det er omsorgssvikt har man ikke ADHD, men er påført symptomene pga. hjemmesituasjonen

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...