Gå til innhold

Flytte til et nytt land


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville dere latt en selvstendig jente på 16 1/2 år reise til Spania i 1/2 år for å gå på skole der? Hun har vært et mobbeoffer her vi bor nå, og vil veldig gjerne gå på den norske skole i Gran Canaria. Ville dere gjort dette?

Jeg har sagt nei, vil bare høre deres meninger.



Anonymous poster hash: e780b...55f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men hun kan bytte skole til en annen i nærheten



Anonymous poster hash: a6e4f...c26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt sagt ja. Spesielt mtp at hun har slitt med mobbing

Anonymous poster hash: d43d6...f04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hun kan bytte skole til en annen i nærheten

Anonymous poster hash: a6e4f...c26

Hun har valgt en privatskole her vi bor, fordi bestevenninna hennes skal gå der. Det viste seg at en av hennes verste mobbere også har kommet inn der, noe som gjør at hun ikke vil gå der likevel...

Anonymous poster hash: e780b...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt sagt ja. Spesielt mtp at hun har slitt med mobbing

Anonymous poster hash: d43d6...f04

Hm, jeg har jo sagt nei; men er veldig usikker? Det virker så skremmende at en 16 åring skal bo i Spania alene i 1/2 år?

Anonymous poster hash: e780b...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si ja eller nei ut fra en så kort beskrivelse, det er så mye som spiller inn på en vurdering av et såpass radikalt tiltak.

I utgangspunktet hadde jeg vel vært overrasket over, men ikke helt avvisende til, tanken. Spørs helt på alternativene hennes her til lands og om ønsket er basert kun på å "komme seg lengst mulig unna" mobberne. Det er et forståelig ønske, mobbing ødelegger liv, men hvis grunnen til at det er akkurat Gran Canaria som frister er at det er tusenvis av kilometer unna mobberne er det klart det antagelig ikke stikker så dypt. Avhenger også av hvordan hun er, utover at hun beskrives som selvstendig.

Dette er jo et veldig stort og ganske uvanlig ønske, så det skal gode grunner til, men det kan jo også hende det hadde vært en mulighet verdt å utrede litt. Høres i hvert fall ut som et tegn på at mobbingen tar på, hvis forslaget om en skole utenfor Afrikas kyst (riktignok et sted med norsktalende på alle gatehjørner) kom ganske ut av ingenting, så man i hvert fall bør se på alternativer til å fortsette med mobberne.



Anonymous poster hash: 4491a...da4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt ann på jenta. Men hvis hun er voksen nok til det, og man har råd til det. Hvorfor ikke? Hun har åpenbart ikke hatt det bra, og en halvt år borte kan gjøre veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si ja eller nei ut fra en så kort beskrivelse, det er så mye som spiller inn på en vurdering av et såpass radikalt tiltak.

I utgangspunktet hadde jeg vel vært overrasket over, men ikke helt avvisende til, tanken. Spørs helt på alternativene hennes her til lands og om ønsket er basert kun på å "komme seg lengst mulig unna" mobberne. Det er et forståelig ønske, mobbing ødelegger liv, men hvis grunnen til at det er akkurat Gran Canaria som frister er at det er tusenvis av kilometer unna mobberne er det klart det antagelig ikke stikker så dypt. Avhenger også av hvordan hun er, utover at hun beskrives som selvstendig.

Dette er jo et veldig stort og ganske uvanlig ønske, så det skal gode grunner til, men det kan jo også hende det hadde vært en mulighet verdt å utrede litt. Høres i hvert fall ut som et tegn på at mobbingen tar på, hvis forslaget om en skole utenfor Afrikas kyst (riktignok et sted med norsktalende på alle gatehjørner) kom ganske ut av ingenting, så man i hvert fall bør se på alternativer til å fortsette med mobberne.

Anonymous poster hash: 4491a...da4

Ønsket kom egentlig etter at hun ble diagnostisert med depresjon. Hun sa hun trengte sol og varme for å kunne få det bedre, og det er jo veldig forståelig med den diagnosen hun har!

Anonymous poster hash: e780b...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ett opplegg rundt denne skolen med voksenpersoner osv hun kan få kontakt og hjelp fra?
Mange flytter hjemmefra og på hybel når de er 15-16 pga utdanning, men da er som regel bare snakk om ett par timers kjøretur hjemmefra... Gran Canaria er jo sykt langt...

Men hvis skolen hadde ett opplegg med stødige voksenpersoner som var der for å hjelpe ungdommen, ville jeg latt henne få lov. Mange tar jo også ett år på high school i amerika på den alderen, og det er kun halvannet år til hun blir regnet som voksen og myndig og må klare seg selv, og da har du veldig lite du skulle ha sagt... Føler du deg trygg nok på din egen oppdragelse?



Anonymous poster hash: 64a9a...b3a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye negativt om den norske skolen på Gran Canaria i media for noen få år siden. Jeg ville gjort grundige undersøkelser før jeg sendte jenta dit. Hvor stabile er lærerstaben nå? Er det fortsatt store utskiftelser? Blir barna fortsatt dårlig fulgt opp?

Det er langt dit, dere kan ikke komme henne til unnsetning straks hun får problemer. Sol og varme er ikke nok for å ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye negativt om den norske skolen på Gran Canaria i media for noen få år siden. Jeg ville gjort grundige undersøkelser før jeg sendte jenta dit. Hvor stabile er lærerstaben nå? Er det fortsatt store utskiftelser? Blir barna fortsatt dårlig fulgt opp?

Det er langt dit, dere kan ikke komme henne til unnsetning straks hun får problemer. Sol og varme er ikke nok for å ha det bra.

Kritikken gikk vel kun på hvordan det var med lærerne ikke at det gikk utover elevene? Mener å husker at foreldrenen var veldig fornøyde.

jeg hadde latt ungen dra, samboeren min bodde der da han var 17, det er et semester han satte veldig pris på. Du har også mulighet til å gå på en norske skole på fastaldet om det er ønskelig

Anonymous poster hash: d7d07...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt tvert nei. Hadde aldri sendt en 16åring alene til utlandet for 6måneder.

Anonymous poster hash: 3f09b...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sagt nei ut i fra den begrunnelsen. Det er forbløffende hvor ofte nissen blir med på lasset. Jeg hadde derimot kontaktet skolen og bedt om møte ang. mobbingen. Skolen må sette foten ned for slik oppførsel, men de kan ikke gjøre det om de ikke får vite hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk et år på skole i utlandet, reiste rett før jeg fylte 16. Hadde et utrolig fint år som jeg vokste masse på, både i forhold til språk, kulturforståelse og selvstendighet. Jeg tenker at et utenlandsopphold kan være bra for jenta, men det forutsetter at det finnes voksenpersoner som følger opp. En deprimert tenåring alene på hybel i utlandet uten oppfølging er vel oppskrift på katastrofe.



Anonymous poster hash: a2885...ea8
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det dersom økonomien tillot det ettersom at jeg selv flyttet til en internatskole (vgs) som var i et helt annet fylke enn det mine foreldre bodde i da jeg begynte på vgs. Det gikk helt fint. :)



Anonymous poster hash: 40007...ddc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kaffelattn

Ville dere latt en selvstendig jente på 16 1/2 år reise til Spania i 1/2 år for å gå på skole der? Hun har vært et mobbeoffer her vi bor nå, og vil veldig gjerne gå på den norske skole i Gran Canaria. Ville dere gjort dette?

Jeg har sagt nei, vil bare høre deres meninger.

Anonymous poster hash: e780b...55f

Ja, absolutt! Foreldre kan følge opp og være der ofte og jevnlig (når man gjerne jobber i Norge) og bo i Spania i lengre strekk (avtale hjemmekontor med jobb etc.).

Hvis barnet ditt på snart 17 år er pålitelig, fornuftig og sunn/stabil så ser jeg ikke en eneste grunn til å si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som tar andre året av vgs i utlandet. De er vel og merke ett år eldre, men mange av mine venner som gjorde det syntes det var det beste året av deres liv så langt. Så lenge hun er voksen nok til det syntes jeg man skal unne henne det.

Jeg slet selv med å ville dra vekk- Fikk lov å flytte til England.

Hadde definitivt latt hun få reise hvis hun er selvstendig :)

Anonymous poster hash: a6710...e4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra hva du beskriver hadde jeg nok sagt ja. Forutsatt at jeg følte at jenta var moden

nok for det. Selv var jeg moden nok til å flytte for meg selv i den alderen. Men det var

ikke mange som var like gamle som meg som var det.

Det at hun er diagnosert som deprimert, samt at hun ellers må gå på samme skole

som en av mobberne gjør sitt til at jeg ville gjort alt for at hun skulle få fortsette på en

skole hvor hun hadde hatt en sjanse til å trives. Og utfra dine beskrivelser tviler jeg på

at hun får det på den skolen du har sagt hun skal starte på. Uavhengig av om dere

kontakter ledelsen og informerer om mobbing som har forekommet, er det nok best

for jenta å slippe å se en av mobberne hver dag.



Anonymous poster hash: 4e762...6bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart sagt ja.

Jeg ble mobbet på skolen og hvis jeg hadde gått til psykolog som 16-årig hadde jeg sikkert fått en angst eller depresjons-diagnose. Jeg reiste et år til USA som utvekslingsstudent; hovedmotivasjonen var å komme seg lengst mulig pokker i vold. Og det var helt fantastisk å få lov til å begynne på nytt, å finne seg selv uten å skulle behøve å være redd for å møte noen jeg kjente. Det oppholdet ble begynnelsen på veien til et normalt liv med et normalt forhold til andre mennesker.

Jeg var "smart" nok til ikke å nevne denne hovedmotivasjonen til noen -- faktisk var jeg veldig redd for å skaffe hjelp med de psykiske problemene mine fordi jeg var redd jeg ikke ville få lov til å reise. Svarene her tyder på at akkurat den frykten var begrunnet. Men i ettertid har jeg tenkt mye på hvor dum den holdningen var -- det har tatt tid å komme over mobbingen uten hjelp, og jeg tror jeg kunne ha hatt god nytte av en psykolog den gang. Jenta di har vist deg tillit ved å forklare hvorfor hun gjerne vil avsted. Ikke "straff" henne for det ved å nekte henne å reise.

La henne reise, men sørg for at det finnes et sikkerhetsnett -- enten ved at du reiser ned på besøk og sjekker at hun "henger sammen", eller ved at skolen har et opplegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...