Gå til innhold

Trassalder eller dårlig oppdragelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt så mange små barn i min familie tidligere, så vet ikke helt hva som er normalt, men mitt tantebarn på 2 år har blitt så utrolig slem den siste tiden. Har tenkt at det kanskje er vanlig siden hun er i trassalderen?

Hun sparker etter oss, mens hun smiler og går opp i ansiktet vårt og lager høye lyder. I tillegg så svarer hun ikke når vi snakker til henne. Jeg blir så utrolig provosert! Er det vanlig oppførsel eller dårlig oppdragelse? Kjenner at jeg gruer meg til å få barn selv..

Anonymous poster hash: 65790...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir provosert av et lite barn på 2 år som ikke engang har utviklet hjernen, som ikke skjønner konsekvenser, som kanskje har dårlig språk (og hørsel?) og som ikke alltid helt forstår sine omgivelser.

Ja, det er vanlig at barn har en, to og kanskje mange slike perioder i livet.

Barnet er 2 år. Du klarer sikkert å heve deg over det.



Anonymous poster hash: 9fa39...931
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir provosert av et lite barn på 2 år som ikke engang har utviklet hjernen, som ikke skjønner konsekvenser, som kanskje har dårlig språk (og hørsel?) og som ikke alltid helt forstår sine omgivelser.

Ja, det er vanlig at barn har en, to og kanskje mange slike perioder i livet.

Barnet er 2 år. Du klarer sikkert å heve deg over det.

Anonymous poster hash: 9fa39...931

Så man skal bare tolerere at barnet oppfører seg sånn?

Anonymous poster hash: 65790...e2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man skal bare tolerere at barnet oppfører seg sånn?

Anonymous poster hash: 65790...e2a

"Hun sparker etter oss, mens hun smiler og går opp i ansiktet vårt og lager høye lyder. I tillegg så svarer hun ikke når vi snakker til henne"

Ingenting av dette er ille. Et barn på 2 år vet ikke engang hva det vil si "å oppføre seg". Man kan korrige barnet og man må hjelpe barnet. Så neste gang barnet sparker etter deg sier du "jeg ser at du vil noe, kan du vise meg?" eller "kom så finner vi på noe". Mest sannsynlig vil barnet ha oppmerksomhet.

Et barn på 2 år gjør ikke ting uten grunn og ingen barn er født onde hvis misjon i livet er å plage andre. Du er voksen, du har sikkert litt tålmodighet og om en 2åring klarer å provosere deg blir du enten lett provosert eller har få andre ting du kan okkupere hjernen / tiden din med.

Anonymous poster hash: 9fa39...931

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi jeg ikke vet. Jeg kan ingenting om barn. Det at jeg blir provosert er en følelse. Man kan ikke noe for det man føler. Når det er sagt så viser jeg jo ikke at jeg er provosert.

Og hvorfor må dere svare så frekt? Føler du deg bedre da?

Anonymous poster hash: 65790...e2a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi jeg ikke vet. Jeg kan ingenting om barn. Det at jeg blir provosert er en følelse. Man kan ikke noe for det man føler. Når det er sagt så viser jeg jo ikke at jeg er provosert.

Og hvorfor må dere svare så frekt? Føler du deg bedre da?

Anonymous poster hash: 65790...e2a

Jeg er bare veldig forundret over hvilke forventninger du har til et lite barn på 2år. Skru ned forventningene dine og ting vil bli bedre.

Anonymous poster hash: 9fa39...931

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du får ufortjent mye pes her. Hadde en unge gjort det med meg hadde jeg blitt rimelig provosert selv, spesielt på foreldrene!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei til ungen vel. Ungen lærer ingenting om den ikke får tilbakemelding om dette er riktig eller feil oppførsel!

Anonymous poster hash: 71fe3...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke at andre kommer helt opp i mitt ansikt, om det er barn og dyr tar jeg de vekk.

Jeg har heller ikke barn som har sparket etter voksne for å få oppmerksomhet, selv små barn skjønner smerte. Når man tar seg tid til å forklare det. Det har holdt her i huset med å forklare at det er forbudt å slå, sparke, spytte, kaste stein eller påføre andre smerter.

Men ungen blir vel korrigert når hun gjør disse tingene?



Anonymous poster hash: dd1bf...fd1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn oppførsel har ikke noe med trassalder å gjøre! Det er dårlig oppdragelse kombinert med å teste ut grenser og å ha kommet i en alder der barnet har begynt å få sine egne meninger.

Hilsen 6-barns mor.

Anonymous poster hash: 40ad0...058

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare veldig forundret over hvilke forventninger du har til et lite barn på 2år. Skru ned forventningene dine og ting vil bli bedre.

Anonymous poster hash: 9fa39...931

Merker jeg blir litt forundret over at de lave forventningene du har til folk rundt seg. Ja, jeg forventer at en to-åring vet at man ikke skal sparke andre. Blir man møtt med lave forventninger, senker man forventningene til seg sjøl også. Stort problem blant folk generelt, tørr jeg nesten påstå. TS, barn skal ikke oppføre seg slik og du har lov til å korrigere dårlig oppførsel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge på to år som er slem? hahah



Anonymous poster hash: e78bb...295
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun sparker etter oss, mens hun smiler og går opp i ansiktet vårt og lager høye lyder. I tillegg så svarer hun ikke når vi snakker til henne"

Ingenting av dette er ille. Et barn på 2 år vet ikke engang hva det vil si "å oppføre seg". Man kan korrige barnet og man må hjelpe barnet. Så neste gang barnet sparker etter deg sier du "jeg ser at du vil noe, kan du vise meg?" eller "kom så finner vi på noe". Mest sannsynlig vil barnet ha oppmerksomhet.

Et barn på 2 år gjør ikke ting uten grunn og ingen barn er født onde hvis misjon i livet er å plage andre. Du er voksen, du har sikkert litt tålmodighet og om en 2åring klarer å provosere deg blir du enten lett provosert eller har få andre ting du kan okkupere hjernen / tiden din med.

Anonymous poster hash: 9fa39...931

Ikke enig i dette. Hvis man besvarer slik oppførsel med positiv oppmerksomhet så lærer barnet at dette fungerer. Hvis man sier "AU, tante får vondt når du sparker. Det er ikke lov å sparke.", så lærer barnet at det ikke er ok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aksepterer ikke slik oppførsel fra min toåring. Han får rolig tilsnakk, må se meg i øynene og love å være snill. Fungerer ganske bra her, han lærer fort.

Anonymous poster hash: e6e9a...8a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eiss

Det er trass ;) normalt. Og fryktelig irriterende til tider :) men det går over (noengang sett en 15-åring spm holder på sånn :P ?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg har tre barn, ingen av mine har oppført seg slik. Hadde det skjedd da de var to, ville de fått tilsnakk. Hva gjør foreldrene, ser de bare på? Du kunne fint snakket til barnet, forklart at dette er ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så man skal bare tolerere at barnet oppfører seg sånn?

Anonymous poster hash: 65790...e2a

Selvsagt ikke - barnet skal snakkes til og bli fortalt at dette ikke er ok oppførsel. Dette må gjentas hver eneste gang det skjer, men en forklaring på at man får vondt/au au når hun slår osv. Men hos enkelte så kan det ta lengre tid før dette virkelig går inn enn hos andre - alle barn er ulike og noen tester ut grensene mer enn andre.

Syns du får ufortjent mye pes her. Hadde en unge gjort det med meg hadde jeg blitt rimelig provosert selv, spesielt på foreldrene!

Jeg har en på 2 år som trasser mye og som kan finne på å slå/sparke. Han får tilsnakk hver eneste gang. I barnehagen hans er det MANGE med samme "problemet". Dette er helt normalt. Du kan ikke la en 2 åring provosere deg, da kan du rett og slett ikke få barn (men det skal du vel kanskje ikke heller). Da hadde du fått et stort problem hvis du skulle fått raserianfall hver gang barnet testet grensene.

Sånn oppførsel har ikke noe med trassalder å gjøre! Det er dårlig oppdragelse kombinert med å teste ut grenser og å ha kommet i en alder der barnet har begynt å få sine egne meninger.

Hilsen 6-barns mor.

Anonymous poster hash: 40ad0...058

Dummeste jeg har lest. Fordi du er mamma til 6 barn så er du ekspert på alle andres barn? ALLE barn er forskjellige og har ulik personlighet og temperament! Noen liker å teste grensene gang på gang, selv om de vet godt at de ikke får lov. Er så møkklei folk som har flere barn som anser seg selv som eksperter.

Anonymous poster hash: 7c9d0...3ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun sparker etter oss, mens hun smiler og går opp i ansiktet vårt og lager høye lyder. I tillegg så svarer hun ikke når vi snakker til henne"

Ingenting av dette er ille. Et barn på 2 år vet ikke engang hva det vil si "å oppføre seg". Man kan korrige barnet og man må hjelpe barnet. Så neste gang barnet sparker etter deg sier du "jeg ser at du vil noe, kan du vise meg?" eller "kom så finner vi på noe". Mest sannsynlig vil barnet ha oppmerksomhet.

Et barn på 2 år gjør ikke ting uten grunn og ingen barn er født onde hvis misjon i livet er å plage andre. Du er voksen, du har sikkert litt tålmodighet og om en 2åring klarer å provosere deg blir du enten lett provosert eller har få andre ting du kan okkupere hjernen / tiden din med.

Anonymous poster hash: 9fa39...931

Feil.

Hvis en 2-åring sparker deg så dikker du ikke med han og sier "åh, vil du meg noe??".

Man sier heller: "ikke spark! Det gjør vondt. Slutt å sparke, så kan vi heller finne på noe sammen".

Ungen får ikke positiv respons (blir dikket med) når den sparket, men får positiv respons når den holder opp (finne på noe sammen).

En 2-åring er så gammel at den forstår faktisk ganske mye, bl.a at man ikke skal slå eller sparke for det gjør vondt.

Faen ikke rart det er så mange uoppdragne unger rundt omkring nå til dags. Alt skal jo forståes ihjel.

Anonymous poster hash: be2b2...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trass ;) normalt. Og fryktelig irriterende til tider :) men det går over (noengang sett en 15-åring spm holder på sånn :P ?)

Tja, mitt 8 år gamle søskenbarn holder på sånn.

Anonymous poster hash: 693d0...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn gjennomgår faser i livet. Alle er individuelle, noen er mer rampete enn andre, noen mer sta osv osv. Det kan godt hende at ungen vet at han ikke skal slå men gjør det alikevel av en grunn.

Hvis foreldrene sa ifra til ungen kan du tenke at det er en fase. Hvis foreldrene IKKE sa ifra så er det dårlig oppdragelse!

Endret av Fliko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...