Gå til innhold

17 år - får ikke smake alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må si at jeg har stor forståelse for TS sin situasjon her. Har folk glemt hvordan det er å være snart 18 år og ikke få lov til det samme som vennene gjør? Hun føler seg utenfor som må være avholds og unngår dermed sosiale situasjoner- jeg mener at denne avtalen dermed gjør mer skade for ts enn gavn ift venner og sosialt liv. Det er veldig sårt å vre utafor i den alderen.

Jeg er selv 38 år og begynte å eksperimentere med alkohol da jeg var 14-15. Vokste opp på et lite sted der det var vanlig å få gå på fest fra man var konfirmert. Jeg fikk ikke alkohol hjemme men de snakket heller ikke spesifikt om det. Det var bare slik på bygda at man begynte å prøve seg frem med alkohol og festing i tenåra, slik var det vel og da mine foreldre var unge og jeg tror de forsto det. Samtidig var de veldig redde for meg og engstelige når jeg var sent ute osv, men det var aldri noe alkoholforbud, selv om jeg prøvde å skjule for dem at jeg drakk.

Jeg har en søster som har en sønn som nå er 17,5 år. Han har fått samme forbud som TS- ingen alkohol før 18-årsdagen og han får førerkortet. Det ironiske er at min søster er vokst opp i samme miljø som meg selvsagt og hun var typisk den som trasset seg i vei på fest frahun var konfirmant og selvsagt drakk hun også- masse. Hun var mye mer ute på fest enn meg. Mens nå er det som om hun har glemt helt hvordan det er å være ungdom og være med venner på det som er spennende i denne perioden. Jeg føler hun er steil og holder gutten i et jerngrep. Og han gjør ikke opprør selvsagt for han er en fornuftig streit gutt...

Hennes argument er at hun mener man er mye mer moden som 18- enn 14-åring og at da er man myndig og kan gjøre som han vil. Jeg mener at det er veldig sårbart om man føler seg utenfor og alene pga strenge foreldre i akkurat denne delen av ungdomstida og at det er bedre å se an ungdommen litt og snakke med ham/henne. Min nevø har valgt å heller sitte hjemme alene enn å gå på fest fordi alle kameratene drikker og han føler seg da kjip og dum. Jeg synes det er veldig trist og sårt. Man kan jo si at det bare er å gå på festen likevel, men allle skjønner vel hvor utenfor og treig man føler seg da...? Dermed mener jeg slike foreldre påfører barna sine unødvendig mye negative følelser rundt det som skal være den mest spennende tida i livet.

Jeg skjønner at ts er ei ansvarlig jente. Hun tenker å prøve seg frem, og skjønner at hun ikke skal bælme nedpå og bli dritings første gang hun drikker. Å prøve seg frem er noe alle mennesker som har smakt alkohol har vært gjennom- og for de aller fleste går det helt fint. TS: jeg tenker at siden dere har en avtale må du antakelig bare holde ut for at den avtalen skal bestå. Hvis du ikke kan snakke med dem om hvor viktig det er for deg å ikke føle deg utelatt. at det kan holde for deg med kun et glass vin? Du er jo tross alt 18 dette året og neppe mer moden i hodet nå enn da du fyller år om noen måneder....

Hvis du likevel vil gå på festen og ikke vil føle deg utenfor- hva med alkoholfrie alternativer maskert i vanlige flasker? Slik gravide gjør når de skal skjule graviditeten;) Men kanskje det kan backfire om det blir snakk som foreldrene dine får høre...

Jeg forstår deg og skjønner at dette er kjipt. jeg skjønner ikke foreldre som er så firkantet og steil på egne regler at det faktisk skader barnets situasjon. Selvsagt gjør de dette fordi de elsker deg over alt og vil beskytte deg fra potensielle farer. Men det er jo nå en gang bare noen måneder til du kan drikke hvor mye du selv vil og jeg mener det er bedre å kommunisere om ansvarlighet og forsiktighet enn å tre et drivhus rundt barnet sitt... Jeg har selv to barn og akter ikke å binde dem på denne måten. de skal få være en naturlig del av vennemiljøet og delta på det de andre gjør. Selv om jeg selvsagt håper at de vil være forsiktige og ordentlige. Ogdet tror jeg de vil- vi har nemlig oppdratt fornuftige unger ;)håper du finner en løsning...!



Anonymous poster hash: 942f0...436
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må si at jeg har stor forståelse for TS sin situasjon her. Har folk glemt hvordan det er å være snart 18 år og ikke få lov til det samme som vennene gjør? Hun føler seg utenfor som må være avholds og unngår dermed sosiale situasjoner- jeg mener at denne avtalen dermed gjør mer skade for ts enn gavn ift venner og sosialt liv. Det er veldig sårt å vre utafor i den alderen.

Jeg er selv 38 år og begynte å eksperimentere med alkohol da jeg var 14-15. Vokste opp på et lite sted der det var vanlig å få gå på fest fra man var konfirmert. Jeg fikk ikke alkohol hjemme men de snakket heller ikke spesifikt om det. Det var bare slik på bygda at man begynte å prøve seg frem med alkohol og festing i tenåra, slik var det vel og da mine foreldre var unge og jeg tror de forsto det. Samtidig var de veldig redde for meg og engstelige når jeg var sent ute osv, men det var aldri noe alkoholforbud, selv om jeg prøvde å skjule for dem at jeg drakk.

Jeg har en søster som har en sønn som nå er 17,5 år. Han har fått samme forbud som TS- ingen alkohol før 18-årsdagen og han får førerkortet. Det ironiske er at min søster er vokst opp i samme miljø som meg selvsagt og hun var typisk den som trasset seg i vei på fest frahun var konfirmant og selvsagt drakk hun også- masse. Hun var mye mer ute på fest enn meg. Mens nå er det som om hun har glemt helt hvordan det er å være ungdom og være med venner på det som er spennende i denne perioden. Jeg føler hun er steil og holder gutten i et jerngrep. Og han gjør ikke opprør selvsagt for han er en fornuftig streit gutt...

Hennes argument er at hun mener man er mye mer moden som 18- enn 14-åring og at da er man myndig og kan gjøre som han vil. Jeg mener at det er veldig sårbart om man føler seg utenfor og alene pga strenge foreldre i akkurat denne delen av ungdomstida og at det er bedre å se an ungdommen litt og snakke med ham/henne. Min nevø har valgt å heller sitte hjemme alene enn å gå på fest fordi alle kameratene drikker og han føler seg da kjip og dum. Jeg synes det er veldig trist og sårt. Man kan jo si at det bare er å gå på festen likevel, men allle skjønner vel hvor utenfor og treig man føler seg da...? Dermed mener jeg slike foreldre påfører barna sine unødvendig mye negative følelser rundt det som skal være den mest spennende tida i livet.

Jeg skjønner at ts er ei ansvarlig jente. Hun tenker å prøve seg frem, og skjønner at hun ikke skal bælme nedpå og bli dritings første gang hun drikker. Å prøve seg frem er noe alle mennesker som har smakt alkohol har vært gjennom- og for de aller fleste går det helt fint. TS: jeg tenker at siden dere har en avtale må du antakelig bare holde ut for at den avtalen skal bestå. Hvis du ikke kan snakke med dem om hvor viktig det er for deg å ikke føle deg utelatt. at det kan holde for deg med kun et glass vin? Du er jo tross alt 18 dette året og neppe mer moden i hodet nå enn da du fyller år om noen måneder....

Hvis du likevel vil gå på festen og ikke vil føle deg utenfor- hva med alkoholfrie alternativer maskert i vanlige flasker? Slik gravide gjør når de skal skjule graviditeten;) Men kanskje det kan backfire om det blir snakk som foreldrene dine får høre...

Jeg forstår deg og skjønner at dette er kjipt. jeg skjønner ikke foreldre som er så firkantet og steil på egne regler at det faktisk skader barnets situasjon. Selvsagt gjør de dette fordi de elsker deg over alt og vil beskytte deg fra potensielle farer. Men det er jo nå en gang bare noen måneder til du kan drikke hvor mye du selv vil og jeg mener det er bedre å kommunisere om ansvarlighet og forsiktighet enn å tre et drivhus rundt barnet sitt... Jeg har selv to barn og akter ikke å binde dem på denne måten. de skal få være en naturlig del av vennemiljøet og delta på det de andre gjør. Selv om jeg selvsagt håper at de vil være forsiktige og ordentlige. Ogdet tror jeg de vil- vi har nemlig oppdratt fornuftige unger ;)håper du finner en løsning...!

Anonymous poster hash: 942f0...436

Tusen takk for et langt og godt svar! Endelig noen som forstår hvordan jeg føler! Jeg sier meg helt enig i måten du tenker på, og skal ta det du sier opp med foreldrene mine. De kan nesten ikke annet enn å skjønne poenget her. Kanskje det mest hjelpefulle svaret til nå synes jeg, så igjen, tusen takk!

Til alle dere andre også, tusen takk for svar, det blir satt stor pris på!

Etter jeg har kommet med mange av argumentene deres, begynner de faktisk å forstå og de kan være villige til å la meg prøve meg litt frem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt strengt men det kan ha med å gjøre at jeg har oppvokst med noe helt andre normer rundt der. Allerede da jeg var 14 fikk jeg små smake på øl av min mormor, og da jeg var 16, 17 år hendte det at jeg og henne tok en øl sammen. Var kun 1 jeg fikk og det gjaldt fram til jeg var 18. På den måten lærte jeg at det gikk ann å kose seg med alkohol uten å bli full. Men hadde jeg hatt noe å se fram mot, feks dekning av bil lappen hadde jeg nok valgt å avstå helt. Det er bare et halvt år igjen ts og det klarer du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et langt og godt svar! Endelig noen som forstår hvordan jeg føler! Jeg sier meg helt enig i måten du tenker på, og skal ta det du sier opp med foreldrene mine. De kan nesten ikke annet enn å skjønne poenget her. Kanskje det mest hjelpefulle svaret til nå synes jeg, så igjen, tusen takk!

Til alle dere andre også, tusen takk for svar, det blir satt stor pris på!

Etter jeg har kommet med mange av argumentene deres, begynner de faktisk å forstå og de kan være villige til å la meg prøve meg litt frem!

Bare hyggelig! :) skriv gjerne hvordan det går, med både holdningen til foreldrene dine og testing/festing for deg. :)

Anonymous poster hash: 942f0...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du si til moren din: Det er også 18års grense på å kjøre opp til bil, men hva om man ble nektet å øvelseskjøre før 18års dagen, så når dagen kommer har man ventet så lenge at man kjører villman og kræsjer? Jeg tenker det er det samme som drikking. Om man ikke får eksprementere litt før man blir 18, er det lett å havne i tidenes fyllasmell på 18års dagen da man er så utalmodig. Tenker drikking er litt det samme som øvelseskjøring hehe:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du si til moren din: Det er også 18års grense på å kjøre opp til bil, men hva om man ble nektet å øvelseskjøre før 18års dagen, så når dagen kommer har man ventet så lenge at man kjører villman og kræsjer? Jeg tenker det er det samme som drikking. Om man ikke får eksprementere litt før man blir 18, er det lett å havne i tidenes fyllasmell på 18års dagen da man er så utalmodig. Tenker drikking er litt det samme som øvelseskjøring hehe:-)

Haha, den var snedig! :ler: Men ikke helt sammenlignbart, vel?

Nå er det jo heller ikke sånn at det er forbudt å drikke alkohol før man fyller 18, det er forbudt å kjøpe, og det er forbudt for andre å kjøpe til mindreårige.

Anonymous poster hash: 3455c...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, men jeg synes slike avtaler er dumt uansett hvor mye holdningsskapende arbeid voksne bedriver. Man kan gjerne premiere gode karakterer, at ungdommen ikke begynner å røyke osv, men akkurat hva angpr alkohol er det nesten en utopi at ungdommen skal avstå å prøvesmake før fylte atten. Anonymous poster hash: 43ae7...ccb

Jeg synes helt motsatt. Ikke premiere karakterer. Motivasjon til gode karakterer må komme innenfra. Press til å drikke alkohol (i dette tilfelle et indirekte press -fordi alle de andre gjør det) kommer utenfra, og skal veiledes og styres fra foreldrene. Ts bør heller begynne å ta lappen og tenke at hun får den til 18 års dagen. Det er det kanskje ikke alle andre som har, og det er KULT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du si til moren din: Det er også 18års grense på å kjøre opp til bil, men hva om man ble nektet å øvelseskjøre før 18års dagen, så når dagen kommer har man ventet så lenge at man kjører villman og kræsjer? Jeg tenker det er det samme som drikking. Om man ikke får eksprementere litt før man blir 18, er det lett å havne i tidenes fyllasmell på 18års dagen da man er så utalmodig. Tenker drikking er litt det samme som øvelseskjøring hehe:-)

Idiotisk sammenligning da man ikke kan øvelseskjøre uten lære L og en voksen erfaren sjåfør på siden

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre er forskjellige og har forskjellige grenser. Bare fordi "alle andre får lov" er ikke en god nok unnskyldning. Vennene dine sine foreldre er ikke mora di. Tror du at andres foreldre kan bestemme hva du skal få gjøre og ikke? Hvor er logikken i det? De er jo ikke dine foreldre.

Det er ikke krise å ikke drikke litt før fylte 18. Jeg husker selv jeg var litt furt som ikke fikk dra på konsert på puben da jeg var under 18. Men det er nok av ting å finne på etter man fyller 18. Det er ikke som at det er for sent da.

Hold ut i et halvt år til:) Så får mora di bare være teit til da. Foreldre SKAL være teite :)



Anonymous poster hash: b0f7a...c12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok foreldrene til TS skjønner hvordan hun har det.

Selv ble jeg nektet alt mulig rart av mine foreldre.

Jeg drakk jo likevel da jeg var under 18, og røyket både vanlige sigaretter og hasj.

I etterkant (jeg er 26 nå) har jeg jo fått vite at spesielt pappa både drakk og røyket i smug da han selv var ung. Han hadde til og med gjort ting som var verre enn ting jeg har gjort.

Det gikk jo bra med begge oss. Vi lever, har utdanning, har det fint og alt sånt.

Skal det liksom bety at han, eller jeg når jeg får barn, skal si at det er greit at barn holder på som vi gjorde??

Når jeg tenker tilbake på det skulle det jo bare ett feilsteg til for at jeg havnet på kjøret. Jeg ble tilbudt dop, hvem vet hvordan jeg ville reagert på det? Jeg kunne blitt voldtatt på hardfylla som 15-åring, eller andre ting. Vi var unge og dumme og tenkte ikke over konsekvenser.

Når jeg får barn kommer jeg ikke til å gi de alkohol og si at det er greit at de holder på med det, jeg kommer til å fortelle de hvordan alkohol fungerer og sånn så de VET.

Men hvis jeg finner ut at de jevnlig drar på fylla i en alder av 15 så må man jo ta stilling til det og si at ungen skal ringe om det skjer noe. Samtidig som at det jo blir straff fordi ungen ikke har fått lov.

Foreldre kan være så strenge de bare vil, mange unge klarer å snike seg unna og dra på fylla likevel. Det betyr ikke at man bare skal gi opp og la ungen få kjøre sitt eget løp. Grenser må settes for at foreldrene i det hele tatt skal få respekt.

Men til syvende og sist er det opp til hver enkelt forelder å bestemme sine egne regler. Noen syns det er greit at ungdommen drikker, og noen kjøper drikke til de. Noen sier at de ikke får lov, men ignorerer det om de finner ut at ungen drikker, noen er ganske strenge på det. Og det bør være greit.



Anonymous poster hash: b0f7a...c12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg har stor forståelse for TS sin situasjon her. Har folk glemt hvordan det er å være snart 18 år og ikke få lov til det samme som vennene gjør? Hun føler seg utenfor som må være avholds og unngår dermed sosiale situasjoner- jeg mener at denne avtalen dermed gjør mer skade for ts enn gavn ift venner og sosialt liv. Det er veldig sårt å vre utafor i den alderen.

Anonymous poster hash: 942f0...436

Så du mener at man bør gå etter for drikkepress?

Hvis eneste måten å få seg venner på er å drikke og dra på fest?

Jeg er fullt klar over at mange ungdommer syns det er både enklere og OK å velge festing for å få seg venner, men det betyr ikke nødvendigvis at det er det lureste. Kanskje TS kan prøve å invitere vennene sine på filmkveld eller andre ting? Eller prøve å få seg noen andre venner hvis det er sånn at disse ungdommene ikke vil henge med henne hvis hun ikke drikker.

Anonymous poster hash: b0f7a...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt ingen av mine venner ikke hadde smakt en dråpe alkohol når de var 17 år.

Om det er så lurt å drikke når man ikke er gammel nok er en helt annen sak.

Når det er sagt, så syns jeg det er smart av både foreldrene dine og deg hvis du klarer

å holde deg unna alkohol til du fyller 18 år, det er tross alt ikke lenge igjen til det.

Men jeg syns du burde få lov å gå på venninners fødselsdagsfester, det er jo logisk

at mange av dine venninner vil fylle 18 år før deg hvis du f.eks er født sent på året,

og de tidlig på året. Man kan gå på fest uten å drikke.



Anonymous poster hash: 5ae20...db8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ts god jeg, hadde det akkurat likt selv. Tyve år seinere kobber jeg på legevakt/akuttmottak, og må si at heller ikke mine barn kommer til å få smake alkohol av meg/med min tillatelse før de er gammel nok. Grunnen er enkelt å greit at jeg hver eneste helg ser reultatet av de som bare skulle prøve, bare skulle smake litt, ikke skulle drikke så mye, eller ikke drakk mer enn de har gjort før. Vi snakker mindreårige som er så ruset at de blir bevisstløse, de vet ikke hva som har hendt dem eller hvem de har vært med, de oppplever bilder tatt i svært kompromitteende situasjoner, eksperimenter de aldri ville gjort edru, offentlig oppførsel som kan få konsekvrnser (f.eks klammeri med politiet) eller bøtelegging, noen våkner og har deltatt på vandalisering de ikke husker noe av men der foreldrene må betale og vi har opplever alvorlige skader som følge av "bare litt vin". Alt dette skjer også folk som er over 18, men de. Har i alle fall lov å drikke, samt at det da er du og ikke dine foreldre som blir skadelidende når du blir stilt økonomisk til ansvar.

Førekort er dessuten så dyrt, at du burde klare å holde deg ett år for å få det. Mange av. Mine venninner som må betale selv har fremdeles ikke tatt seg råd til det, der er svindyrt.

Anonymous poster hash: a6cca...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man bør gå etter for drikkepress?

Hvis eneste måten å få seg venner på er å drikke og dra på fest?

Jeg er fullt klar over at mange ungdommer syns det er både enklere og OK å velge festing for å få seg venner, men det betyr ikke nødvendigvis at det er det lureste. Kanskje TS kan prøve å invitere vennene sine på filmkveld eller andre ting? Eller prøve å få seg noen andre venner hvis det er sånn at disse ungdommene ikke vil henge med henne hvis hun ikke drikker.

Anonymous poster hash: b0f7a...c12

Her er det ikke snakk om drikkepress. Drikkepress er når man "tvinges" av kamerater til å drikke og selv ikke har lyst! TS sier jo selv at hun har lyst til å smake- hun skjønner og skriver at hun ikke skal drikke mengder av alkohol, bare å smake litt. Hun VIL selv. Det er foreldrene som setter grenser.

Og poenget mitt, med mitt lange innlegg over- var at jeg synes det må være bedre om foreldrene har en dialog med henne nå, om alkohol, om antall enheter, om farer ved alkohol, og avtale at hun kan få smake LITT. Da må avtalen evt være at hun er nødt til å holde seg til det som avtales. F.eks et glass vin. Jeg tror ikke det er smart å "bure barnet inne" med strenge forbud. Plutselig kommer 18-årsdagen og foreldrene har ingenting de skulle sagt. det er bedre å snakke om alkohol, for det ER et tema i de fleste ungdommers liv! Sånn er det bare.

Jeg synes det virker som om de ikke stoler på henne, samtidig som jeg får inntrykk av at hun er ansvarsfull og pliktoppfyllende. De må heller gi henne tilliten og la henne vise at hun er den verdig. Jeg gjentar som jeg sa over: noen ganger må man fire på egne krav som forelder, i alle fall om det går ut over barnets situasjon sosialt.

Jeg kan ikke skjønne hvor enormt viktig det er å vente til nettopp denne datoen. Hun er moden alt nå! La henne få prøve litt. ikke godkjenne drikking i mengder selvsagt, men å få prøve litt... herlighet, jeg synes hun er flink og grei som har holdt ut så lenge. Vi gjemte drikke og smugdrakk på ungdomsskolen da det var fest. Cut her some slack! Det er ikke snakk om å drikke for å bli populær el.l, men det er jo helt vanlig å drikke litt i den alderen. hun vil prøve og jeg ser ikke helt de veldig vektige argumentene for å tviholde på dette forbudet i noen måneder til-

Anonymous poster hash: 942f0...436

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke forbudt for en under 18 år å drikke alkohol i Norge.

Det er allerede påpekt. Imidlertid er foreldre i sin fulle rett til å sette grenser for sine mindreårige barn. ;)

Anonymous poster hash: 3455c...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkepress handler også om st ungdommer skaper et miljø der folk ønsker å drikke. Selvfølgelig VIL man drikke når alle andre gjør det. Hadde ikke disse ungdommene holdt på med alkohol hadde ikke fks TS følt et så stort behov for å drikke.

Man spør jo om å få nei som svar når man sier man "bare skal prøve litt" til foreldrene sine. Det beste ts kunne gjort "for sin egen del" hadde vært å ikke nevne alkoholen i det hele tatt. Ikke at det er riktig å juge, men som sagt, hun ber om et nei når hun presenterer saken sånn.

Det fins flere sjanser. Verden går ikke under av at foreldre sier nei til alkohol. Mine foreldre lot meg ikke drikke (vi gjorde det i skjul uansett da), jeg sitter ikke her venneløs og deprimert av den grunn.

Anonymous poster hash: b0f7a...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede påpekt. Imidlertid er foreldre i sin fulle rett til å sette grenser for sine mindreårige barn. ;)Anonymous poster hash: 3455c...0b8

Ja det er illusjonen av kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede påpekt. Imidlertid er foreldre i sin fulle rett til å sette grenser for sine mindreårige barn. ;)

Anonymous poster hash: 3455c...0b8

Helt sant.

Dessuten; hva om en mor sender sin unge datter på fest der hun bare lovte å "smake litt" og jenta havner på pumping eller må bli kjørt hjem av politi... Og politi da får vite at foreldrene lot henne dra dit. "Hun sa hun bare skulle smake litt da hehe". Sier ikke at det vil skje med ts, men sånt har garantert skjedd. Og foreldre vil ikke være så uansvarlige at de sender barna sine inn i potensielt farlige situasjoner. Mange ungdommer klarer å snike seg på fest likevel, men da er det 100% deres egen feil, og de får selv ta konsekvensene av det, ikke foreldrene.

Anonymous poster hash: b0f7a...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...