Gå til innhold

Irriterer du deg over feil orddeling?


Gjest Reza08

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det kan irritere meg litt, men jeg gidder ikke å kommentere det når folk jeg ikke kjenner godt skriver feil. Hender jeg retter på gode venner, men da med glimt i øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Irriterer du deg over ord som har blitt skrevet feil? Eks: Ord deling, istendenfor orddeling.

Man kan også se det morsomme i orddelinger: Ananas ringer, lamme lår, tunfisk biter i vann/olje er de jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg irriterer meg mer over de som skal poengtere at noen har delt et ord feil. De er litt søte også da, som et barn som nettopp har oppdaget nesa si. "See hva jeg faaaant". Diplom i posten!



Anonymous poster hash: 04510...0ca
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er morsomt at folk som skal klage på ord som deles feil, blander orddeling og særskriving jeg.

Eksempel på orddeling:

morg-

enkåpe

Eksempel på særskriving:

Ull sokk

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg gikk på skolen var jeg temmelig dårlig når det kom til rettskriving, og det at andre kommenterte mine feil var ikke akkurat noe som hjalp meg. Nå har jeg i ettertid jobbet en del med å få bokstavene til å stokke seg riktig, og føler at det går rimelig greit - faktisk så greit at det er fristende å kommentere andres feil, men jeg klarer å kontrollere meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg irriterer meg over det (men det er ikke nødvendigvis sånn at jeg nevner det) og irriterer meg også litt over de som mener at dette ikke er noe å bry seg om fordi alle forstår jo hva man mener uansett. Det er bare sant inntil et visst punkt, det må faktisk være noen felles regler for at vi skal klare å forstå hverandre og unngå misforståelser.

Anonymous poster hash: 51618...fa8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er morsomt at folk som skal klage på ord som deles feil, blander orddeling og særskriving jeg.

Eksempel på orddeling:

morg-

enkåpe

Eksempel på særskriving:

Ull sokk

Det heter orddeling, fordi det dreier seg om å feilaktig dele opp ord. At det liksom 'egentlig' heter særskriving bryr de færreste seg (med rette) om, og innen kort tid blir det nok også offisielt riktig å omtale fenomenet som orddeling. Det er bare særinger som skriver særskriving.

Anonymous poster hash: 28fc2...c20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare sant inntil et visst punkt, det må faktisk være noen felles regler for at vi skal klare å forstå hverandre og unngå misforståelser.

Anonymous poster hash: 51618...fa8

Når det gjelder feil som blir kommentert her inne hender det neppe at den som påpeker feilen ikke skjønte hva vedkommende som gjorde feilen mente.

Eller vent litt, jeg tror kanskje dette med å være opptatt av skrivefeil er sterkt korrelert med manglende evne til å forstå enkle sammenhenger.

Anonymous poster hash: 28fc2...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter orddeling, fordi det dreier seg om å feilaktig dele opp ord.

Anonymous poster hash: 28fc2...c20

Nei, det heter ikke orddeling.

Når man først skal være en "språknazi", bør man også kalle det for hva det er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...