Gå til innhold

"Om morningen" - feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mange som sier "om morningen" i stedet for "om morgenen"(eller "om mårran" :fnise:). Jeg er en av de. Er dette feil? Det høres jo ikke spesielt norsk ut, om man tar bort endelsen -en. Morning.



Anonymous poster hash: 63738...c91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er "om mårran" så artig :P



Anonymous poster hash: 84a30...fbd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er mange som sier "om morningen" i stedet for "om morgenen"(eller "om mårran" :fnise:). Jeg er en av de. Er dette feil? Det høres jo ikke spesielt norsk ut, om man tar bort endelsen -en. Morning.

Anonymous poster hash: 63738...c91

"Morning" står i hvert fall ikke i mine ordbøker. Jeg kjenner flere som sier det, og det pussige er at de snakker litt tilgjort og "fisefint" ellers, også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Morning" står i hvert fall ikke i mine ordbøker. Jeg kjenner flere som sier det, og det pussige er at de snakker litt tilgjort og "fisefint" ellers, også.

Står fisefint i ordbøkene dine da?

Anonymous poster hash: a0d23...3e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Står fisefint i ordbøkene dine da?

Anonymous poster hash: a0d23...3e1

Det gjør det. Du så at jeg brukte anførselstegn? Det betyr at det ikke er så gravalvorlig ment :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturligvis feil å skrive det, men muntlige dialekter følger ikke ordboka. I tale kan du dermed bruke det så mye du vil.

Anonymous poster hash: d3e95...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som sier "om morningen" i stedet for "om morgenen"(eller "om mårran" :fnise:). Jeg er en av de. Er dette feil? Det høres jo ikke spesielt norsk ut, om man tar bort endelsen -en. Morning.

Anonymous poster hash: 63738...c91

Klart det er mange som sier det. Hvorfor skulle man ikke snakke slik det er normalt for ens dialekt å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det. Du så at jeg brukte anførselstegn? Det betyr at det ikke er så gravalvorlig ment :).

Jeg drømmer om at du skal begynne følge dette rådet fra Språkrådet:

"Smiletegnet kan ikke regnes som et vanlig skilletegn, og det kan dermed ikke være noe språktegn i vanlig forstand. Skilletegn er jo slike som behandles i bøker som Finn-Erik Vinje: ”Skriveregler” (Aschehoug 2005), og deres antall er endelig (punktum, komma, utropstegn osv.), og bruken er fast definert (jamfør kommareglene o.l.). På denne bakgrunnen vil jeg si at det ikke kan være riktig å sette smiletegnet foran det avsluttende skilletegnet. Ved å gjøre det ville en jo bygge tegnet inn i setningen, så å si, og det gjør en normalt ikke med ikke-språklige tegn. Det er mer nærliggende å anse smiletegnet som en slags ”illustrasjon”, og da bør det settes som en tilføyelse til slutt, i prinsippet etter det avsluttende skilletegnet og med et mellomrom imellom."
;)

Anonymous poster hash: 22697...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg drømmer om at du skal begynne følge dette rådet fra Språkrådet:

"Smiletegnet kan ikke regnes som et vanlig skilletegn, og det kan dermed ikke være noe språktegn i vanlig forstand. Skilletegn er jo slike som behandles i bøker som Finn-Erik Vinje: ”Skriveregler” (Aschehoug 2005), og deres antall er endelig (punktum, komma, utropstegn osv.), og bruken er fast definert (jamfør kommareglene o.l.). På denne bakgrunnen vil jeg si at det ikke kan være riktig å sette smiletegnet foran det avsluttende skilletegnet. Ved å gjøre det ville en jo bygge tegnet inn i setningen, så å si, og det gjør en normalt ikke med ikke-språklige tegn. Det er mer nærliggende å anse smiletegnet som en slags ”illustrasjon”, og da bør det settes som en tilføyelse til slutt, i prinsippet etter det avsluttende skilletegnet og med et mellomrom imellom."
;)

Anonymous poster hash: 22697...648

Her synder jeg nok rett som det er, skal jeg innrømme :). Men har dette noen sammenheng med anførselstegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...