Gå til innhold

lære meg grunnleggened engelsk og det litt fort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid slitt meg igjennom engelsken etter å ha hatt en lærer som mobbet meg mistet jeg totalt intressen for å lære noe mer. Klarte meg med 3 eller 4 på ungdomsskolen, men dette er så lenge siden at det husker jeg ingenting fra. Jeg vet jeg kunne skrive bedre engelsk da, enn jeg kan nå. Idag derimot forstår jeg mer, og kan snakke mere. Nå går jeg vg1 om igjen for å ta opp engelsken og har endelig funnet frem motivasjonen. (Strøk til jul, og jeg SKAL klare det nå). Men har bare en uke på meg før første tentamen!!! suger, at motivasjonen ikke kom før nå. Jeg vil satse på 3, men å bestå er også mer enn bra nok.

Det er så utrolig mye å hente på nettet og i engelske gramtikkbøker at jeg ikke aner hvor jeg skal starte hen. Er det noen som har noen tips? Eller kan skrive ned "grunnleggende" regler til meg, som man burde kunne?? jeg har sånne typisk feil som man hadde på ungdoms og barneskolen, så tror ikke jeg er heeelt på bærtur. Men jeg fikk 2- på den første prøva siden ungdomsskolen liksom... har nettopp lest en engelsk bok, så er ikke akutelt å lese en til, da jeg ikke er så lesehest.



Anonymous poster hash: b7b31...3e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger ikke å være så lesehest for å lese en bok. Det er en av de beste måtene å lære språket på. Det virker som du er ute etter en enkel og rask løsning, men det finnes dessverre ikke. I tillegg er det fint å se på engelske filmer/serier med engelsk undertekst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa har jeg nettopp lest en bok og føler meg ikke så veldig mye klokere. Jeg får ikke alltid med meg ting når jeg leser for jeg sitter i andre tanker samtidig.

Engelsk filmer og serier ser jeg på. Lærer litt fra det, skal begynne å ta teksten av om jeg får tid til å se noe mer.

Det må ta finnes? jeg lærte meg nynorsk på et par uker og fikk ståkarakter :)



Anonymous poster hash: b7b31...3e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen quick fix her. Men det finnes div språkprogrammer å få kjøpt i bokhandler (DVD). Er i spillform og er egentlig ganske morsomme. Lærte meg grunnleggende samisk med et sånt. "Talk Now" tror jeg mitt het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buh. Hadde en følelse av det, men det må vel finnes noen sider eller noe som de grunnleggende reglene står på, så man ikke skriver altfor mye feil? Evt. Så man kan se på, og rett opp i etter man har skrevet teksten. Føler det er så altfor mange regler, så vet ikke helt hva som er viktig og ikke like viktig.



Anonymous poster hash: b7b31...3e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo kunnet dette før, så burde gå fort inn igjen.



Anonymous poster hash: b7b31...3e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg sa har jeg nettopp lest en bok og føler meg ikke så veldig mye klokere. Jeg får ikke alltid med meg ting når jeg leser for jeg sitter i andre tanker samtidig.

Engelsk filmer og serier ser jeg på. Lærer litt fra det, skal begynne å ta teksten av om jeg får tid til å se noe mer.

Det må ta finnes? jeg lærte meg nynorsk på et par uker og fikk ståkarakter :)

Anonymous poster hash: b7b31...3e4

Virker ikke som om du VIL lære. Du er bare interessert i å finne en quick-fix, men når det kommer til språk er det ikke så lett.

Anonymous poster hash: 26269...450

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som om du VIL lære. Du er bare interessert i å finne en quick-fix, men når det kommer til språk er det ikke så lett.

Anonymous poster hash: 26269...450

Eh jo? Men jeg har dårlig tid, og da må det blir en slags quick-fix. Leste du innlegget før du kommenterte det? virker ikke slik.

Anonymous poster hash: b7b31...3e4

Anonymous poster hash: b7b31...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jo? Men jeg har dårlig tid, og da må det blir en slags quick-fix. Leste du innlegget før du kommenterte det? virker ikke slik.

Anonymous poster hash: b7b31...3e4

Anonymous poster hash: b7b31...3e4

Om du hadde villet lære så hadde du vel startet lese før en uke før tentamen? Jeg har lest hovedinnlegget og det bærer stort preg av å være skrevet av en uerfaren ungdom som skylder sin latskap på andre. Livet venter desverre ikke på "motivasjon": en må bare ta seg selv i nakkeskinnet og dra seg gjennom det mens det gir motstand.

Du kommer sikkert til å stryke igjen. Og da er min anbefaling at du kke tar opp igjen fag før du faktisk vil lære noe. Det du har lyst til nå er å alt kunne det, uten den lære-biten først. Viktig forskjell, for dette siste skjer ikke. Ikke innen noe felt i livet.

Anonymous poster hash: 1bd99...2b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lokus123.no finner du mange digitale elevressurser i engelsk. Det er en morsom måte å øve på. :)

Barneskolen: http://stairs5-7.cappelendamm.no/

Ungdomsskolen: http://www.lokus.no/open/stages

Vidergående: http://www.lokus.no/open/newreflections

Her kan du for eksempel øve grammatikk: http://www.lokus.no/open/stages/Stages-8/Language-Lab

Det er bare 8.klasse som er klar foreløpig, men det kan jo være greit å ta tak i det grunnleggende først. :)

Favoritten min er Stairs, siden jeg jobber med det læreverket på skolen jeg jobber på. Jeg vil tro du har glede av grammtikkoppgavene der, de er enkle og helt basic, men kjempeviktige å kunne. Klikk deg inn på feks. 7.klasse, og velg et kapittel, så finner du grammar (grammatikk) under hvert kapittel. Step 1 er lettest, step 3 er vanskeligst. :)

Masse lykke til! Dette er ihvertfall en morsom måte å øve på. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde villet lære så hadde du vel startet lese før en uke før tentamen? Jeg har lest hovedinnlegget og det bærer stort preg av å være skrevet av en uerfaren ungdom som skylder sin latskap på andre. Livet venter desverre ikke på "motivasjon": en må bare ta seg selv i nakkeskinnet og dra seg gjennom det mens det gir motstand.

Du kommer sikkert til å stryke igjen. Og da er min anbefaling at du kke tar opp igjen fag før du faktisk vil lære noe. Det du har lyst til nå er å alt kunne det, uten den lære-biten først. Viktig forskjell, for dette siste skjer ikke. Ikke innen noe felt i livet.

Anonymous poster hash: 1bd99...2b9

Nei, for er først nå jeg har fått bra på noen prøver, og da ser jeg at jeg kan noe, som jeg ikke trodde. Jeg skylder ikke på andre. Jeg skriver ikke hele livshistorien min om hvorfor ting er som de er. Jeg skrev en av de, fordi jeg visste at utvitende sjeler som deg skulle komme å dra meg enda lengre ned, så takk for det :) Nå mistet jeg hvertfall ikke troa. Man lærer ikke engelsk på videregående skjønner du, det er noe man kan fra før av det. Passe umulig og ta opp fag fra barne og ungdomsskolen, og engelsk var endel av pakka jeg har, var ikke et fag jeg var motivert til, men NÅ er jeg det.

Anonymous poster hash: b7b31...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lokus123.no finner du mange digitale elevressurser i engelsk. Det er en morsom måte å øve på. :)

Barneskolen: http://stairs5-7.cappelendamm.no/

Ungdomsskolen: http://www.lokus.no/open/stages

Vidergående: http://www.lokus.no/open/newreflections

Her kan du for eksempel øve grammatikk: http://www.lokus.no/open/stages/Stages-8/Language-Lab

Det er bare 8.klasse som er klar foreløpig, men det kan jo være greit å ta tak i det grunnleggende først. :)

Favoritten min er Stairs, siden jeg jobber med det læreverket på skolen jeg jobber på. Jeg vil tro du har glede av grammtikkoppgavene der, de er enkle og helt basic, men kjempeviktige å kunne. Klikk deg inn på feks. 7.klasse, og velg et kapittel, så finner du grammar (grammatikk) under hvert kapittel. Step 1 er lettest, step 3 er vanskeligst. :)

Masse lykke til! Dette er ihvertfall en morsom måte å øve på. :)

Tusen takk! :)

Anonymous poster hash: b7b31...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser 225 ord i minuttet (som er lite) i 2 timer hver dag leser du 1 million ord i året. Finn deg noen gode bøker på engelsk og les hver dag i et år, så lærer du det som skal til før året er omme.

Alle jeg kjenner, alle historier jeg har hørt om folk som har lært seg et språk fryktelig fort, handler om at de rett og slett har lest veldig mye. Feks utlendinger som kommer til Norge og lærer seg Norsk like godt som en hver nordmann, de har lest og lest og lest og lest.



Anonymous poster hash: 203f4...b6b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, for er først nå jeg har fått bra på noen prøver, og da ser jeg at jeg kan noe, som jeg ikke trodde. Jeg skylder ikke på andre. Jeg skriver ikke hele livshistorien min om hvorfor ting er som de er. Jeg skrev en av de, fordi jeg visste at utvitende sjeler som deg skulle komme å dra meg enda lengre ned, så takk for det :) Nå mistet jeg hvertfall ikke troa. Man lærer ikke engelsk på videregående skjønner du, det er noe man kan fra før av det. Passe umulig og ta opp fag fra barne og ungdomsskolen, og engelsk var endel av pakka jeg har, var ikke et fag jeg var motivert til, men NÅ er jeg det.

Anonymous poster hash: b7b31...3e4

Dette er sprøyt. Det er greit nok at du ikke lærte noe engelsk i grunnskolen, men det er en elendig unnskyldning for ikke å lære det nå.

Det du faktisk jo innrømmer her, er jo at det tar tid å lære et språk, og det gjør det virkelig. Man kan lære mye på kort tid om man går inn for det og bruker all sin tid på det, men språk har også med modning å gjøre og det å kunne uttrykke en rekke ideer og saksforhold. Dette kommer med erfaring og tid.

I og med at du allerede har fått 2 og strøket, tviler jeg på at du klarer å forbedre deg radikalt i løpet av kort tid. Alt tyder på at du har store problemer med å forstå grunnstrukturene i språket, grunnleggende ordforråd, og muligens er modenhetsnivået på tekstene du skriver ikke godt nok. Ingen av disse tingene lar seg fikse i løpet av kort tid. Det er ikke bare å øve på noen regler og skaffe seg litt bedre ordforråd. Du kan selvsagt lære deg til å selv korrigere dine egne typiske feil, men jeg tviler på at det er nok.

Anonymous poster hash: 736b6...483

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette er sprøyt. Det er greit nok at du ikke lærte noe engelsk i grunnskolen, men det er en elendig unnskyldning for ikke å lære det nå.

Det du faktisk jo innrømmer her, er jo at det tar tid å lære et språk, og det gjør det virkelig. Man kan lære mye på kort tid om man går inn for det og bruker all sin tid på det, men språk har også med modning å gjøre og det å kunne uttrykke en rekke ideer og saksforhold. Dette kommer med erfaring og tid.

I og med at du allerede har fått 2 og strøket, tviler jeg på at du klarer å forbedre deg radikalt i løpet av kort tid. Alt tyder på at du har store problemer med å forstå grunnstrukturene i språket, grunnleggende ordforråd, og muligens er modenhetsnivået på tekstene du skriver ikke godt nok. Ingen av disse tingene lar seg fikse i løpet av kort tid. Det er ikke bare å øve på noen regler og skaffe seg litt bedre ordforråd. Du kan selvsagt lære deg til å selv korrigere dine egne typiske feil, men jeg tviler på at det er nok.

Anonymous poster hash: 736b6...483

Jeg sier jo ikke at jeg ikke vil lære noe nå?? Ja, jeg har ikke sagt det ikke tar tid - jeg spurte etter noe som kunne gjøre meg litt bedre på kort tid. F.eks. Veldige vanlige feil man ikke har på vgs.

Jeje, gadd ikke å øve noe og det gikk ok. Fikk 4 på innleveringen vi hadde ;) Så du burde kanskje tenke deg om før du uttalere deg om andre er "modne" nok eller ikke.

Anonymous poster hash: b7b31...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ferdig med alle prøvene :) Men kommer tilbake til det hvis jeg kommer opp til eksamen.



Anonymous poster hash: b7b31...3e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...