Gå til innhold

Barna må lære seg å prate riktig


NemoLinn

Anbefalte innlegg

Jeg er selv 24 år og kan huske fra barneskolen at omtrent halve klassen hadde problemer med kj- lyden. Har alltid irritert meg grenseløst. Dette er rett og slett en sløvhet fra foreldre og lærere sin side. Kan aldri huske at vi terpet på dette på skolen, noe som absolutt burde ha blitt gjort. Hvis dette er en utvikling av det norske språk, er det en utvikling og spredning av sløvhet. Tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er irriterende... Jeg må bare innrømme at jeg får følelsen av at mennesker som snakker slikt er barnslige og mindre smart. Ikke helt bra av meg å tenke slik, og prøver å la være, men det sniker seg inn likevel...

Det som er myyye verre i mine øyne er at denne trenden forflytter seg til skriftspråket også. Jeg blir forvirret og må lese en gang ekstra når folk blander når de skriver..

- utflod fra kjeden

- jeg er beskymret

osv.. :forvirret:

Jeg liker ikke at det norske språket (verken skrift eller tale) blir ødelagt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje. Men jeg tror ikke vi får en standardisering av det, ganske enkelt fordi det først og fremst er kun på østlandet at folk, og da særlig unge mennesker, ikke skiller mellom kj og sj/skj. Jeg er ikke velbevandret i vestnorske dialekter ift. disse lydene, men i hvertfall er det sjelden å høre at folk fra midt-norge og nordover blander lydene. Bodde i 5-6 år i Oslo, og der følte jeg at det nærmest var regelen, i hvertfall blant unge mennesker under 25. Mange mener vel at dette har sammenheng med at Oslo har relativt stor andel innvandrerbefolkning, og har hatt det lengst. Kj-lyden er jo ganske spesiell for norsk.

...men det har da aldri vært noen standardisering av norsk? Det har alltid vært dialekter, og det vil det nok fortsette å være. På vestlandet skarrer de, på østlandet gjør de det ikke. Samme greia.

Ang. innvandring: joda, det kan nok godt ha noe med saken å gjøre. Jeg tror ikke det er hovedgrunnen til at sj-lyden har blitt tatt opp, men det kan nok ha mye å si for hvordan den har spredd seg. Det er også like mye en sosial greie tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at det norske språket (verken skrift eller tale) blir ødelagt :(

Der har du den jeg sliter med. Jeg irriterer meg grønn og lilla og prikkete over slike feil som du beskriver, men er det riktig å kalle det "ødelagt" når dette er en type endring som har skjedd mange hundre ganger før? Skal vi "stoppe" det nroske språket slik det er nå, og ikke la det utvikle seg? Det tror jeg er sikreste måten å sende det i døden på...

Samtidig som alle som skriver "kjeden" eller "beskymret" burde hatt husarrest og femti timer gjensitting på skolen med grammatikklæreren. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er viktig å lære seg å snakke nogenlunde ordentlig. Det høres veldig barnslig ut å si "skj" i stedet for "kj".

Men selv sliter jeg med å uttale bokstaven "L" riktig. Spesielt etter volaene A, Ø og andre liknende. Har sånn merkelig liksom-tjukk L som ikke hører hjemme i noen dialekter :P Prøver å få den bort, men klarer tydeligvis ikke å putte tunga på riktig sted. Argh! Synes det høres så usikkert og barnslig ut.

Noen idéer? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv sliter jeg med å uttale bokstaven "L" riktig. Spesielt etter volaene A, Ø og andre liknende. Har sånn merkelig liksom-tjukk L som ikke hører hjemme i noen dialekter :P Prøver å få den bort, men klarer tydeligvis ikke å putte tunga på riktig sted. Argh! Synes det høres så usikkert og barnslig ut.

Noen idéer? :(

Jeg har tjukk L, og blir spurt om jeg kommer fra Fredrikstad fordi det tydeligvis er slik man uttaler "L" der(?) Jeg har ikke lært meg helt å bruke "tynn" L, klarer ikke uansett hva jeg gjør å få til en "tynn" L etter ordet BALL. Umulig. Men jeg prøver å la være med å tenke på det, fordi det blir jo verre hvis man går rundt og tenker på at "sier jeg baLL nå, eller sier jeg ball?"d040.gif

Jeg har min tjukke L fra en tid i USA, og synes egentlig ikke at det gjør noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Kynisk Nihilist

Hehe, jeg ser nok også på folk som sier sjino og sjøtt som dumme(re), selv om jeg er fullstendig klar over at de ikke trenger å være det. Hjernen min spiller meg et lite puss. Morsomt eller tragisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ble rettet masse på da jeg var liten. Det har ført til at jeg er veldig bevisst både mitt eget og andres språk, men i og med at faren min ikke klarte å la være og rette på andre folk heller, eller henge seg opp i det hvis de sa noe feil, hadde han snart ingen venner igjen. Så alt med måte!

Hilsen ei som har bursdag den sjuende (7.), ikke den sjuende (20.)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Mange misforståelser kan oppstå.



Anonymous poster hash: 0bf87...57c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...