Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Er nå over 3mnd inn i kuren og kvisene er vekke, men har nylig fått masse røde prikker i ansikt.

Skal ikke kuren fjerne dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nå over 3mnd inn i kuren og kvisene er vekke, men har nylig fått masse røde prikker i ansikt.

Skal ikke kuren fjerne dette??

Mener du røde prikker, som i merker etter tidligere kviser? Mine røde merker forsvant ikke under kuren, og jeg ble forberedt på dette av hudlegen. Han sa at merkene først ville blekne helt etter pilleslutt. Mine bleknet litt under kuren (ble blassere, men forsvant ikke), og jeg synes selv at de ikke vises så godt lengre. Kan hende jeg bare har blitt vant til de, jeg har tross alt bare vært pillefri en uke enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt tungt tema, som ligger litt på meg, men jeg tar det opp likevel: er det noen som har blitt gravide på kuren? Jeg er... Har kobberspiral, og hudlegen lot det være nok med bare et prevensjonsmiddel, og nå er jeg altså 10 uker på vei. Har straks avtale om svangerskapsavbrudd og alt det der, men det kjennes bare så utrolig unødvendig ut å ha blitt gravid. Hadde det skjedd om en mnd så hadde det vært mer en hjertelig velkommen, nemlig... :cry: :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt tungt tema, som ligger litt på meg, men jeg tar det opp likevel: er det noen som har blitt gravide på kuren? Jeg er... Har kobberspiral, og hudlegen lot det være nok med bare et prevensjonsmiddel, og nå er jeg altså 10 uker på vei. Har straks avtale om svangerskapsavbrudd og alt det der, men det kjennes bare så utrolig unødvendig ut å ha blitt gravid. Hadde det skjedd om en mnd så hadde det vært mer en hjertelig velkommen, nemlig... :cry: :trist:

Dette var trist å høre, Finkel :( Du er nødt til å avbryte svangerskapet ikke sant? Vet ikke hva du føler, men du skal i hvert fall overhodet ikke ha noe dårlig samvittighet eller tenke at det kunne vært ugjort. Dette er ikke din feil! Du får prøve å tenke at det ikke var meningen denne gangen, og at du kommer til å bære et friskt nydelig barn til verden når tiden er riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg en veldig dårlig dag. :trist:

Er på ferie i syden med kjæresten min og ble idag vekket opp med kyss på halsen og strålende sol inn på rommet. Med en vakker utsikt over en hvit strand og turkist hav så langt øyet kan se, ville jeg vanligvis spratt opp, og vært i strålende humør. Idag kom jeg meg ikke opp av sengen. Jeg ville ikke opp, jeg ville ikke på stranden, jeg ville ikke snakke med kjæresten min.Jeg ville ingenting. Lå der med en fullstendig likegyldighet. Jeg følte med en gang at noe var galt, følte meg rett og slett skikkelig nedstemt. Til slutt måtte jeg opp fordi jeg klødde noe grusomt på halsen og i nakken. (trodde jeg hadde fått myggestikk) Så til min forskrekkelse at jeg var full av eksem.. Da jeg hadde stått opp og så den tørre huden, eksemen og (har fått infeksjon i 3 kviser i pannen som er svært smertefult) klarte jeg ikke holde tårene tilbake, og jeg gråt i nærmest en time. Hva er det som skjer? Det er bedre nå, men har sittet på hotellrommet i hele dag. Har vært på apotek og fått antibiotikasalve til pannen, og smører kropp og utslett med A-derma kremen..

Er dette vanlige opplevelser?

Og hvordan er det å ta pause/opphold i kuren? Jeg har 12 dager igjen i syden, og vil ikke at flere dager skal bli ødelagte. Jeg fant et skriv på nettet hvor det sto at man kunne selv redusere til èn tablett annenhver dag, og også ta pause noen dager om bivirkningene ble for plagsomme uten at dette skulle påvirke effekten av kuren. Noen som vet hva "noen dager" vil si?

(Er forresten på min 14-15 dag, husker ikke helt..med 1tbl for dagen)

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte! Er nesten tom for A-derma kremen jeg kjøpte i Norge før jeg dro.. De hadde ikke den på apoteket her jeg er, men hun sa de hadde en tilsvarende og det var fra merket "Avenè". Noen som har prøvd den?

Føler jeg MÅ ha A-derma! Den hjelper meg utrolig mye. Hva smører dere andre dere med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et litt tungt tema, som ligger litt på meg, men jeg tar det opp likevel: er det noen som har blitt gravide på kuren? Jeg er... Har kobberspiral, og hudlegen lot det være nok med bare et prevensjonsmiddel, og nå er jeg altså 10 uker på vei. Har straks avtale om svangerskapsavbrudd og alt det der, men det kjennes bare så utrolig unødvendig ut å ha blitt gravid. Hadde det skjedd om en mnd så hadde det vært mer en hjertelig velkommen, nemlig... :cry: :trist:

Så trist å høre... Utrolig rart at legen din ikke ville skrive ut p-piller i tillegg. Uff, vet ikke hva jeg skal si. Håper det går bra med deg, etter forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du røde prikker, som i merker etter tidligere kviser? Mine røde merker forsvant ikke under kuren, og jeg ble forberedt på dette av hudlegen. Han sa at merkene først ville blekne helt etter pilleslutt. Mine bleknet litt under kuren (ble blassere, men forsvant ikke), og jeg synes selv at de ikke vises så godt lengre. Kan hende jeg bare har blitt vant til de, jeg har tross alt bare vært pillefri en uke enda. :)

Jeg fikk det 3mnd inn i kuren, og det er ikke merker, men prikker. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Et litt tungt tema, som ligger litt på meg, men jeg tar det opp likevel: er det noen som har blitt gravide på kuren? Jeg er... Har kobberspiral, og hudlegen lot det være nok med bare et prevensjonsmiddel, og nå er jeg altså 10 uker på vei. Har straks avtale om svangerskapsavbrudd og alt det der, men det kjennes bare så utrolig unødvendig ut å ha blitt gravid. Hadde det skjedd om en mnd så hadde det vært mer en hjertelig velkommen, nemlig... :cry: :trist:

Så fælt! Vet ikke hva jeg skal si, men håper du ikke klandrer deg selv eller sliter i ettertid pga. dette, for det er som Lilje nevnte IKKE din feil :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Er det vanlig at nedstemtheten og mangelen på energi blir et varig problem selv ETTER kuren?

Jeg ble deppa midt i kuren og fikk mye fravær på skolen fordi jeg rett og slett ikke orket noenting. Spesielt gym og skoletimer som krevde mye fokus tok mye energi, merket at jeg ble mer ånsfraværende og sov ganske mye. Jeg hadde det egentlig ganske kjipt rundt midten av kuren, men bet tennene sammen fordi jeg MÅTTE bli ferdig med dritten.

MEN nå som jeg er ferdig er alt bare bra og jeg har ingen bivirkninger når det kommer til energinivå, tiltakslyst eller "livsglede". Nå er den eneste bivirkningen som henger igjen nuppete armer (som jeg ikke hadde før kuren), men siden det tar litt tid før dritten er ute av systemet håper jeg at det er vekke innen et halvt år. Så med mindre det går på helsa løs og man føler seg direkte syk er det bare å bite tennene sammen og ringe hudlegen om det er noe man bekymrer seg over :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glædelig

Hei :)

Jeg har tenkt mye på denne kuren i det siste. Nå er jeg 22, og drittlei av kviser og stygg hud. Jeg har fått inntrykk av at hudleger er veldig strenge på å gi denne kuren til folk med mindre alvorlig akne/få kviser. Hvorfor er de skeptiske i det hele tatt?

Ca. hvor mye koster denne kuren?

Er det noen her inne som har avsluttet kuren, og ikke fått kviser tilbake? Jeg har hørt at noen dessverre får kviser igjen etter en stund. Jeg har ikke lyst til å bruke masse penger, takle bivirkninger osv. for så å se ut som jeg gjorde før.

Får dere virkelig en ny og fin hud av denne kuren?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var trist å høre, Finkel :( Du er nødt til å avbryte svangerskapet ikke sant? Vet ikke hva du føler, men du skal i hvert fall overhodet ikke ha noe dårlig samvittighet eller tenke at det kunne vært ugjort. Dette er ikke din feil! Du får prøve å tenke at det ikke var meningen denne gangen, og at du kommer til å bære et friskt nydelig barn til verden når tiden er riktig!

Så trist å høre... Utrolig rart at legen din ikke ville skrive ut p-piller i tillegg. Uff, vet ikke hva jeg skal si. Håper det går bra med deg, etter forholdene.

Så fælt! Vet ikke hva jeg skal si, men håper du ikke klandrer deg selv eller sliter i ettertid pga. dette, for det er som Lilje nevnte IKKE din feil :klemmer:

Takk, dere! :klemmer: Jeg var nødt til å avbryte svangerskapet, ja. Alle leger jeg har vært i kontakt med har tatt det som en selvfølge, og jeg regner med det ikke bare litt fosterskadelig når kontrollen er så streng som den er. Vi hadde selv heller ingen tanker om å beholde. Nå i dag ble det gjort, og jeg er på et vis utrolig letta. Får håpe jeg ikke får noen heftige ettervirkninger i dagene som kommer, og så får vi bare prøve å se fremover. :Nikke:

Men, jenter... ta for guds skyld på alvor det med at de fleste krever to prevensjonsmiddel! Jeg skulle så gjerne ha vært dette foruten.

Endret av finkel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan jo fortelle ca. hva jeg bruker per måned på denne kuren.

- Konsultasjon/sjekk (1 gang i måneden fordi jeg er jente): 307,-

- Selve medisinen, 100 kapsler i måneden: 745,- Kan noen rette på meg om det er feil, husker ikke helt nøyaktig.

- Effaclar H ansiktskrem, kjøper rundt 1 i måneden, av og til oftere: Ca. 180,- mener jeg (?). Dritdyr med andre ord! Er en liten tube.

- Har i tillegg kjøpt ymse håndkremer fra fks. A-Derma, diverse fuktighetskremer for resten av kroppen. Så der har jo også gått noen hundrelapper.

- Solkrem, must nå på sommerhalvåret og ellers om det er sol. Tipper jeg har brukt rundt 300,- på det.

Men, husk på at vi får igjen en del av dette om vi leverer kvitteringene til trygdekontoret. Husker ikke nøyaktig hvor mye, men får iallfall igjen litt, dette vet hudlegen mer om.

Så det blir jo noen tusen da, og enda mer om man går til privat hudlege, jeg går til offentlig på Haukeland i Bergen.

Jeg synes kuren har vært helt fantastisk. Jeg har fått babymyk hud! Får nå nesten aldri nye kviser (er ferdig om en måned, kanskje to), har gått på iso. siden i mars mener jeg. Fikk en liten kvise her om dagen, og da er det sikkert to måneder siden siste gang jeg fikk noe. Nå er det bare arr igjen, ingen kviser, og arrene blekner med tiden. Jeg har hatt en del bivirkninger som fks. stive og støle hofter, og selvfølgelig tørr hud, og tørre slimhinner, men det er helt overkommelig! Jeg anbefaler trygt kuren videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glædelig

Jeg kan jo fortelle ca. hva jeg bruker per måned på denne kuren.

- Konsultasjon/sjekk (1 gang i måneden fordi jeg er jente): 307,-

- Selve medisinen, 100 kapsler i måneden: 745,- Kan noen rette på meg om det er feil, husker ikke helt nøyaktig.

- Effaclar H ansiktskrem, kjøper rundt 1 i måneden, av og til oftere: Ca. 180,- mener jeg (?). Dritdyr med andre ord! Er en liten tube.

- Har i tillegg kjøpt ymse håndkremer fra fks. A-Derma, diverse fuktighetskremer for resten av kroppen. Så der har jo også gått noen hundrelapper.

- Solkrem, must nå på sommerhalvåret og ellers om det er sol. Tipper jeg har brukt rundt 300,- på det.

Men, husk på at vi får igjen en del av dette om vi leverer kvitteringene til trygdekontoret. Husker ikke nøyaktig hvor mye, men får iallfall igjen litt, dette vet hudlegen mer om.

Så det blir jo noen tusen da, og enda mer om man går til privat hudlege, jeg går til offentlig på Haukeland i Bergen.

Jeg synes kuren har vært helt fantastisk. Jeg har fått babymyk hud! Får nå nesten aldri nye kviser (er ferdig om en måned, kanskje to), har gått på iso. siden i mars mener jeg. Fikk en liten kvise her om dagen, og da er det sikkert to måneder siden siste gang jeg fikk noe. Nå er det bare arr igjen, ingen kviser, og arrene blekner med tiden. Jeg har hatt en del bivirkninger som fks. stive og støle hofter, og selvfølgelig tørr hud, og tørre slimhinner, men det er helt overkommelig! Jeg anbefaler trygt kuren videre :)

Tusen takk for svar!:) Blir glad av å lese om alle som har fått det bedre. Var du plaget med kviser på rygg/bryst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem :)

Nei, det var jeg ikke. Hadde noen få øverst på ryggen, men ikke noe å snakke om. Jeg fikk ALT i ansiktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lenge siden jeg har postet her nå. Har vært kvisefri i 2-3 mnd, så har egentlig bare tatt pillene mine, levd med bivirkningene og ikke tenkt så mye over det.

Har tatt 370 piller til nå. 30 stk igjen, eller 130 stk. Kunne velge selv om jeg ville kjøpe den siste pakken, tror jeg velger å gjøre det for å være helt sikker når man først gjør detta.

Gikk opp til 80mg om dagen nå for 4 dager sia. Bivirkningene ble en del værre, nå er de:

- Ekstremt tørre lepper til enhver tid

- Huden flasser mye, blir fort røde flekker

- Stadig blodsmak i munnen, spytter blod hver gang jeg pusser tennene

- Sliten / utmattet (dog ikke nødvendigvis isoen som gjør dette)

- Utslett på hender og armer (lar seg stoppe med fuktighetskrem)

Men bare 1 mnd igjen nå så :).

Endret av ChrisML
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Nå har jeg gått på ISO i 6 uker, og jeg merker ikke den store forandringa enda... jeg har fått litt mer kviser, men jeg har hørt at det er helt vanlig, før det blir bedre? Jeg er aller mest plaga med sorte prikker og hudormer, arr og ikke sånn kjempemange, men noen røde "vanlige" kviser. Noen som har erfaring med at det hjelper mot hudormer og sorte prikker? Har noen noen tips til ansiktsvask og ansiktskremer? Jeg er ikke så veldig tørr i ansiktet, men den glinser ikke like mye som før, det er heller leppene som blir tørre. Jeg kan anbefale en leppepomade som er EKSTREMT god, men EKSTREMT dyr, den er fra SHISEIDO og koster 200 kr. Jeg har vanlige leppepomader, jeg bruker bare denne en gang i blant. Den er fantastisk!

ChrisML: er det greit om jeg spør hvor mye du veier...? Jeg kan ta 400 piller, og kanskje 500, og jeg veier ca 65 kg. Hvis jeg skal ta 500 stk går det over "grensa" for hvor mange mg per kilo man kan ta, og jeg vet ikke om det kan være skadelig? så vet ikke om jeg tør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes iso. har hjulpet veldig på sorte prikker. Jeg hadde mye på nesen og på haka. Jeg har fortsatt litt igjen på nesen, sikkert noe med at jeg har store porer der, men ellers er alt borte. Det hadde jeg ikke trodd, har hatt sånne prikker siden barneskolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Så bra du er kvitt det!

Hvor lang tid tok det før du begynte å merke bedring?

Håper det holder seg sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...