Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Oi! Mulig huden din bare kvitter seg med alt "gusjet"? Syns å ha lest at det blir en del verre før det blir bedre? Jeg er bare på dag 4. Merker ingen bivirkninger enda, utenom at panna er litt for flassete til å ha på fundation. Hvor langt inne i kuren er du?

Lurte også på noe; fett hår, hater det! Dette er jo noe som blir bedre under kuren, er det varig? *krysser fingre og tær for at kuren fikser håret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi! Mulig huden din bare kvitter seg med alt "gusjet"? Syns å ha lest at det blir en del verre før det blir bedre? Jeg er bare på dag 4. Merker ingen bivirkninger enda, utenom at panna er litt for flassete til å ha på fundation. Hvor langt inne i kuren er du?

Lurte også på noe; fett hår, hater det! Dette er jo noe som blir bedre under kuren, er det varig? *krysser fingre og tær for at kuren fikser håret*

Ja, får håpe på det :( Jeg har gått på den snart 4 uker, nesten ingen bivirkninger! Mest tørr og sår rundt nesa, men ikke så mye ellers. Fått litt mer kviser rundt haka, som har vært der siden jeg begynte på kuren - de går ikke bort.. Bruker kokosolje i dusjen, drikker mye vann, smører meg selv om jeg ikke er tørr. Har kjøpt shampo på apoteket for irritert hodebunn, den funker ganske greit. Men håret mitt blir sykt fort fett fortsatt :( Har du mye kviser du vil bli kvitt? Jeg hadde ikke sånn veldig mange, men hatt det i mange år+fått arr. Hvor lenge skal du gå på den?

Anonymous poster hash: 60307...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har postet her, men kan jo gi dere som nettopp har begynt en oppdatering:

Gikk på kuren fra februar til september. En måned inn i kuren så jeg så jævlig ut at jeg ikke gikk ut på en uke (tørr hud med masse utbrudd. Følte meg så utrolig nede).

Ca en måned etter det gikk det bare fremover. Nå trenger jeg nesten ikke sminke. Siden jeg så vidt har vært en måned "fri" fra kuren går jeg i konstant frykt for å få tilbakefall av dårlig hud. Så langt er den fremdeles kjempefin.

Bivirkninger jeg hadde: tørre lepper - konstant, og vonde ledd. Ble litt deppa også, men det sliter jeg med fra før av så jeg vil ikke si at det var en bivirkning egentlig (for meg).

Håper det fortsetter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Alfa! På meg holdt det 1 år før jeg fikk tilbakefall, men uansett er det verdt det. I verste fall må man bygge på med fler tabletter.

Jeg er på 4 uken nå. Har veldig tørre og såre lepper, og tørr rundt på og i nesen, og har de siste dagene blitt veldig tørr i øynene. Spesielt på morgenen. Har fått flere komedoner rundt om i ansiktet. Og de store betente underjordiske kvisene jeg hadde på kjeven og på kinnet (ca 4-5 stykk) har saakte men sikkert begynt å trekke seg litt tilbake. Men de er fortsatt bulende og litt misfargede.

Gleder meg så utrolig til å bli ferdig!! :) Og håper virkelig det holder seg denne gangen. Dette er min 2. kur..

Hvor mange tabletter skal dere ta?

Endret av Lilje:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har postet her, men kan jo gi dere som nettopp har begynt en oppdatering:

Gikk på kuren fra februar til september. En måned inn i kuren så jeg så jævlig ut at jeg ikke gikk ut på en uke (tørr hud med masse utbrudd. Følte meg så utrolig nede).

Ca en måned etter det gikk det bare fremover. Nå trenger jeg nesten ikke sminke. Siden jeg så vidt har vært en måned "fri" fra kuren går jeg i konstant frykt for å få tilbakefall av dårlig hud. Så langt er den fremdeles kjempefin.

Bivirkninger jeg hadde: tørre lepper - konstant, og vonde ledd. Ble litt deppa også, men det sliter jeg med fra før av så jeg vil ikke si at det var en bivirkning egentlig (for meg).

Håper det fortsetter!

Så gøy og oppløftende å høre om den fine huden! Åssen er det med arr og sånt? Forsvinner de? Og håret? Alle skriver at håret blir mindre fett under kuren, er dette vedvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "gøy" at vi er flere som går på dette samtidig! Håper dere vil forsette å poste oppdateringer etterhvert. Jeg er nærmest besatt av dette og googler ALT! :)Min hudlege sa ingenting om hvor lenge eller hvor mange. Sa bare at jeg ikke måtte bli gravid og at jeg garantert ble tørr på leppene. Jeg skal ta 20 mg i døgnet nå til neste time ( 1mnd etter oppstart) mer veit jeg ikke. Forstod det slik at jeg må ta lav dose pga at jeg er sterkt plaget av eksem ( atopisk)

Nå har jeg snart gått ei uke. Litt flassete i panna og innbiller meg at kvisene er blitt rødere og at jeg merker mer til dem. Jeg har også noen arr, håper jeg klarer å la være å pille under kuren slik at jeg ikke får flere!

Hvor mange skal dere andre ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, får håpe på det :( Jeg har gått på den snart 4 uker, nesten ingen bivirkninger! Mest tørr og sår rundt nesa, men ikke så mye ellers. Fått litt mer kviser rundt haka, som har vært der siden jeg begynte på kuren - de går ikke bort.. Bruker kokosolje i dusjen, drikker mye vann, smører meg selv om jeg ikke er tørr. Har kjøpt shampo på apoteket for irritert hodebunn, den funker ganske greit. Men håret mitt blir sykt fort fett fortsatt :( Har du mye kviser du vil bli kvitt? Jeg hadde ikke sånn veldig mange, men hatt det i mange år+fått arr. Hvor lenge skal du gå på den?

Anonymous poster hash: 60307...75f

Jeg har heller ikke så mange, men de kom for ca tre år siden, i midten av 20 årene. Har noen små kviser og masse små klumper som ikke syns noe særlig men ses i sterkt lys og om jeg bruker mye sminke. Problemet er at jeg etter to tetracyclin kurer på over 7 mnd hver, diverse reseptbelagte kremer og alt mulig fra hudpleier er de resistente. Har masse arr på ryggen og et par dype "hull" i ansiktet. Er dritt lei av at folk spør om jeg spiser mye sjokolade siden jeg har kviser, gir råd om tåpelig hudpleie og kremer som lissom skal fikse alt.. Jeg har prøvd det meste, både glutenfritt- laktosefrittkosthold og redusert inntak av sukker/ karbohydrater. Det var sinnsykt styr og jeg har veid, målt og telt næringsstoffer i mat i flere mnd! Endte bare opp med vit d mangel og litt slankere kropp. ( som var en hyggelig bivirkning)

Har du sagt det til venner? Jeg syns det litt flaut. Hva sa legen din om alkohol? Hvor mange tabletter skal du ta? Hvor mange tar du hver dag?

Jeg har også fett hår, sykt fett. Hater det! Er egentlig tykt, langt og vakkert... Utenom den jævla feite krona.. Oppdater meg underveis! 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy og oppløftende å høre om den fine huden! Åssen er det med arr og sånt? Forsvinner de? Og håret? Alle skriver at håret blir mindre fett under kuren, er dette vedvarende?

Håret blir fortere fett nå som jeg er ferdig med kuren. Det er litt kjedelig, men man har jo tørrshampoo.

Jeg har arr, men kan dekke over ganske greit. Vil nok prøve meg på laserbehandling, men vil vente med tanke på at det er vanlig å måtte ta to kurer. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er ny her :-) er på min 5. Dag med iso. Sliter med uten hud. Mye talg. Skviser. Cyster på kjeve som aldri går bort. Vonde hormonelle ksverdetå haka. Masse smått og ofte store dype med gul tupp eller to tre. Har prøvd alt på resept og dyre hudpleieprodukter. Lysterapi.obagi kur og ja alt. Pensling. Og antibiotikabehandling. Er passert 30 år og håper det endelig blir slutt på hudproblemer. Det verker og er vondt. Er spent på denne kuren. Veldig glad for at jeg fikk den tilslutt :-) ikke så mye bivirkningene enda. Litt tørre lepper kanskje og idag sverdet litt ansiktet. Får fremdeles utbrudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt skrivefeil over :-)

Hei!

Da er vi nøyaktig like langt inn i kuren! Jeg merker heller ikke noe særlig til bivirkninger. Mulig jeg flasser litt i panna og tørre lepper -men det er normalt for min hud om høsten. Mulig jeg innbiller meg dette, men ble litt "uggen" i går i en time eller to etter jeg tok tabletten. Er dette normalt? Hvor mange tabletter tar du om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ein tablett til dagen. 20Mg. Kanskje øke ved neste kontroll? Hvilke hudpleieprodukter brukes? Bare rense huden morgen og kveld? Tips? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Hei er ny her :-) er på min 5. Dag med iso. Sliter med uten hud. Mye talg. Skviser. Cyster på kjeve som aldri går bort. Vonde hormonelle ksverdetå haka. Masse smått og ofte store dype med gul tupp eller to tre. Har prøvd alt på resept og dyre hudpleieprodukter. Lysterapi.obagi kur og ja alt. Pensling. Og antibiotikabehandling. Er passert 30 år og håper det endelig blir slutt på hudproblemer. Det verker og er vondt. Er spent på denne kuren. Veldig glad for at jeg fikk den tilslutt :-) ikke så mye bivirkningene enda. Litt tørre lepper kanskje og idag sverdet litt ansiktet. Får fremdeles utbrudd

Jeg hadde også mye problemer med hormonelle kviser på haka og i kinnene før, utrolig vondt var det! Du må nesten regne med at det blir verre før det blir bedre, huden min blusset voldsomt opp i begynnelsen. Men så kommer man til et punkt hvor ting blir bedre, og da fortsetter det som regel slik i den retningen helt til man er ferdig med kuren. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hei!

Da er vi nøyaktig like langt inn i kuren! Jeg merker heller ikke noe særlig til bivirkninger. Mulig jeg flasser litt i panna og tørre lepper -men det er normalt for min hud om høsten. Mulig jeg innbiller meg dette, men ble litt "uggen" i går i en time eller to etter jeg tok tabletten. Er dette normalt? Hvor mange tabletter tar du om dagen?

Ta tablettene til måltider, tok alltid mine til middagen. Tror det er det som anbefales for å unngå å bli dårlig, om jeg ikke husker helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg har heller ikke så mange, men de kom for ca tre år siden, i midten av 20 årene. Har noen små kviser og masse små klumper som ikke syns noe særlig men ses i sterkt lys og om jeg bruker mye sminke. Problemet er at jeg etter to tetracyclin kurer på over 7 mnd hver, diverse reseptbelagte kremer og alt mulig fra hudpleier er de resistente. Har masse arr på ryggen og et par dype "hull" i ansiktet. Er dritt lei av at folk spør om jeg spiser mye sjokolade siden jeg har kviser, gir råd om tåpelig hudpleie og kremer som lissom skal fikse alt.. Jeg har prøvd det meste, både glutenfritt- laktosefrittkosthold og redusert inntak av sukker/ karbohydrater. Det var sinnsykt styr og jeg har veid, målt og telt næringsstoffer i mat i flere mnd! Endte bare opp med vit d mangel og litt slankere kropp. ( som var en hyggelig bivirkning)

Har du sagt det til venner? Jeg syns det litt flaut. Hva sa legen din om alkohol? Hvor mange tabletter skal du ta? Hvor mange tar du hver dag?

Jeg har også fett hår, sykt fett. Hater det! Er egentlig tykt, langt og vakkert... Utenom den jævla feite krona.. Oppdater meg underveis!

Jeg styrte også voldsomt med mat for å unngå kviser, men ingenting funket. Merkelig nok er det kun etter kuren jeg merker endring i huden om jeg spiser "feil" - da sukker, hvetemel og meieriprodukter. Men ingen utbrudd som før, bare kviser her og der. Jeg husker jeg sa ifra til venner slik at de skjønte at jeg måtte være forsiktig med alkohol og mest sannsyneligvis kunne blø neseblod ut i det blå, ble litt deppa også, så da var det greit at de hadde fått info på forhånd. Ingenting flaut med det, husker bare at de ble litt småbekymret da jeg fortalte de om noen av birvirkingene.

Det eneste positive med kuren var at jeg kunne gå dagevis uten at håret ble fett, så nyvasket og fint ut hele tiden, så gled deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begynte utbruddene å komme med en gang veldig tidlig i kuren babyblue ? Får sånn vanlige utbrudd her enda som jeg er vant til ellers. Håper ikke det eksploderer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan ta smertestillende :) Ser du lurer på det med fett hår. Jeg sliter ikke sånn VELDIG med fett hår til vanlig, men herregud så deilig det var på kuren! Håret hadde så mye mer volum, og så mye mer rent og luftig.. Ikke fett i det heele tatt. Men dessverre så tok det bare etpar-3 uker etter kuren at det gikk tilbake som før.. :/

Jeg har ca gått en mnd nå (kur nr 2). Tar 40mg (2tbl) for dagen. Skal ta 200tbl totalt :)

Så rart at du/dere ikke hatt fått vite hvor mange tabletter hudlegen tenker at dere skal ta.

Trodde det var vanlig.. Selv om det selvfølgelig kan måtte justeres på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå merkes tørre lepper gitt. Smører meg sikkert fem ganger i timen. Men så er det jo slik hver vinter. ;P Har gått til innkjøp av prolip. :) åssen produkter bruker dere? Jeg har tatt i bruk serien til la roche-posay. Bruker dere solkrem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...