Gå til innhold

Flere som ikke har klart å la være å kjøpe ting til babyen?


simba80

Anbefalte innlegg

Gjest Chiffon
Løp og kjøp før noen spolerer planene dine ;) hehe ikke meningen å høres utakknemlig ut altså, jeg setter veldig pris på at så mange vil hjelpe oss. Men sånn det ser ut nå får jeg nesten ikke lov til å kjøpe noe av det jeg vil kjøpe til babyen.

De to første gangene fikk vi og fikk låne det meste, mye som var ok, men knapt nok det, men fikk meg ikke til å si neitakk. Denne gangen er jeg kjip, jeg skal kjøpe alt selv. Eller, svigermor skal kjøpe noe og vi får nok gaver, men ikke noe brukt (ok, om det er lekkersmekkert så klart), ikke noe stygt, ikke noe fordi jeg føler at jeg må takke ja. Gleden med å vente tredjemann, man har fått egen vilje :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kjøpe rundt juletider var en finfin ide, jeg viste faktisk ikke at det var salg på barnevogner rundt den tiden, men det er jo naturlig siden det kommer nye modeller.

Svigermor betaler, men gleden ved å finne et godt kjøp er like fullt tilstede :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jo at du har lyst å kjøpe ting som du vil ha til babyen og synes ikke du er utakknemlig i det heletatt.

Vi har sagt at vi ikke vil ha/låne brukte ting fordi vi skal ha flere barn og har lyst å ha nytt utstyr som kan holde til begge to/eventuellt alle tre barna vi skal ha :)

De to første gangene fikk vi og fikk låne det meste, mye som var ok, men knapt nok det, men fikk meg ikke til å si neitakk. Denne gangen er jeg kjip, jeg skal kjøpe alt selv. Eller, svigermor skal kjøpe noe og vi får nok gaver, men ikke noe brukt (ok, om det er lekkersmekkert så klart), ikke noe stygt, ikke noe fordi jeg føler at jeg må takke ja. Gleden med å vente tredjemann, man har fått egen vilje :sjarmor:

Jeg har også lyst til å kjøpe ting selv, og det er det som gjør meg litt oppgitt. Pga stort huslån og at jeg er student mener samboeren (som er den mest økonomiske av oss :sjenert: ) at vi bør spare penger der vi kan. Jeg er jo selvfølgelig enig i det til en viss grad, men jeg vil bestemme selv hva jeg skal kjøpe til barnet mitt! Jeg vil ikke ha alt mulig 20 år gammelt skrap! Ny taktikk! Jeg handler det jeg vil uten å diskutere det med han på forhånd :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjekt med gjenbruk jeg. :sjenert: Jeg synes det er så mye bruk og kast i samfunnet, at jeg gjerne arver og kjøper en del brukt så fremt det er i god nok stand. Dessuten synes jeg barneutstyr er vanvittig dyrt, det er litt som med bryllup; sett barn- eller bryllup- (evt. brud-) foran navnet på et produkt, og prisen går opp meg 200 %.

Det eneste jeg absolutt vil ha nytt av de "store" tingene er barnevogn. Slitasjen på vogner er stor, og jeg håper at ved å kjøpe en ny så holder den til flere runder med barn.

Jeg tror det fineste vi arver er saueskinnsposen som både brødrene mine og jeg, samt noen andre barn i slekta, brukte som spebarn. Jeg synes det er koselig. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjekt med gjenbruk jeg. :sjenert: Jeg synes det er så mye bruk og kast i samfunnet, at jeg gjerne arver og kjøper en del brukt så fremt det er i god nok stand. Dessuten synes jeg barneutstyr er vanvittig dyrt, det er litt som med bryllup; sett barn- eller bryllup- (evt. brud-) foran navnet på et produkt, og prisen går opp meg 200 %.

Det eneste jeg absolutt vil ha nytt av de "store" tingene er barnevogn. Slitasjen på vogner er stor, og jeg håper at ved å kjøpe en ny så holder den til flere runder med barn.

Jeg tror det fineste vi arver er saueskinnsposen som både brødrene mine og jeg, samt noen andre barn i slekta, brukte som spebarn. Jeg synes det er koselig. :hjerte:

Ja jeg er jo enig, men jeg vil bare så gjerne få muligheten til å velge. Er det noe jeg syns er for stygt/ ikke "trygt nok" i mine øyne så vil jeg ha muligheten til å si takk men det har jeg bestemt meg for å kjøpe selv. Men de overrumpler samboeren, og han sier ja takk, gjerne uten å ha spurt meg hva jeg syns først. :sukk: Men selvfølgelig, jeg er glad for at de bryr seg, og det er mye av det som er fint. Men jeg vet ikke helt med en seng som har stått på et loft og samlet støv i 20 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg skjønne. Man må jo ha mulighet til å si nei om man føler at det ikke er trygt. Men barnesengen blir nok fin skal du se, med grundig vask og et strøk maling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det kan jeg skjønne. Man må jo ha mulighet til å si nei om man føler at det ikke er trygt. Men barnesengen blir nok fin skal du se, med grundig vask og et strøk maling. :)

Hehe ja kanskje du har rett, kan jo prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chiffon
Jeg synes det er kjekt med gjenbruk jeg. :sjenert: Jeg synes det er så mye bruk og kast i samfunnet, at jeg gjerne arver og kjøper en del brukt så fremt det er i god nok stand. Dessuten synes jeg barneutstyr er vanvittig dyrt, det er litt som med bryllup; sett barn- eller bryllup- (evt. brud-) foran navnet på et produkt, og prisen går opp meg 200 %.

Det eneste jeg absolutt vil ha nytt av de "store" tingene er barnevogn. Slitasjen på vogner er stor, og jeg håper at ved å kjøpe en ny så holder den til flere runder med barn.

Jeg tror det fineste vi arver er saueskinnsposen som både brødrene mine og jeg, samt noen andre barn i slekta, brukte som spebarn. Jeg synes det er koselig. :hjerte:

Det som er uthevet er dessverre ingen selvfølge. Vi arvet sekkevis(!) med klær som var hullete, fulle av tranflekker, revnet og skikkelig ille behandlet. Vi kunne ikke bruke det, men vi kunne heller ikke si nei da giveren ville blitt lei seg. Så det tok opp plass på loftet, men s vi latet som vi brukte det.

Møbler og slikt er lettere å arve, men gamle flekkete badekar, vippestoler fra Jysk der en fot mangler (og gud vi har arvet mye rart) osv er ting jeg heller kjøper brukt.

Og så har man alle venninnene som vil låne bort alle de hvite bodyene men ikke vil ha navn i. Hvordan i alle dager skal man få gitt de tilbake da? Stort kaffeslaberas der man inviterer alle og lar de sloss om restene?

Nei, denne gangens kal jeg være utakknemlig. Og lite miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner selvfølgelig at man ikke er interessert i ting som egentlig burde vært ksatet. Jeg er ikke redd for å si nei til ting jeg ikke vil ha, dermed tror jeg nok at det skal gå greit å skille klinten fra hveten. For oss passer det med en middelvei mellom det å skulle ha alt nytt, og det å måtte bruke masse gammelt ræl for giverens skyld.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

Vi har ikke fått tilbud om noe arv ennå og jeg tror faktisk heller ikke at vi har så mange vi kan arve noe fra..?!

Det å arve er en flott ting, men jeg sier som dere andre: man må av og til innse at enkelte ting passer seg bedre i søpla enn i garderoben.

Enkelte ting ønsker jeg også å kjøpe nytt og heller la det gå i arv mellom mine barn, dersom jeg får flere. Under dette punktet kommer f.eks. vogn. Bilstol ville jeg også kjøpt nytt, dersom vi hadde trengt det.

(Jeg ser også en del på finn, men jeg må ærlig talt si at jeg ikke synes det er så mye bra der. Er det fint, er det gjerne også veldig dyrt til å være brukt. Har dere andre samme inntrykket, eller er det bare jeg som er kresen/dårlig til å lete?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting er jo kjempeartig å arve også, slik som mange av nyfødtklærne lillebroren min brukte i for akkurat 20 år siden :rødme:

En kollega sa jeg godt kunne fått bilstolen hun brukte på sine to små gratis, men at hun ikke ville gi den til meg fordi det er en såppass viktig ting, og med hennes to som har brukt den var den slitt og kanskje ikke sikker nok.

Seng hadde jeg ikke hatt noe imot å kjøpe brukt/låne, men det er kjempeviktig å kjøpe ny madrass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seng hadde jeg ikke hatt noe imot å kjøpe brukt/låne, men det er kjempeviktig å kjøpe ny madrass.

Ja jeg skal ihvertfall ikke arve noen madrass som har stått på et loft i 20 år! Et sted går jaggu grensa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg fant et kjempenydelig babysett med hund(er) på i dag (matchende sett) . Klarte ikke la være. De hadde ikke flere igjen i blå som var finest, men jeg kjøpte nøytral farge og det er jo lurt å ha noen nøytrale klær også, i tifelle jordmora tok feil på ultralyden :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Da har jeg kjøpt den første "store" tingen. En leandervugge, vi bor i en loftsleilighet så passer perfekt å henge i de mange bjelkene :) Får også kjøpt bilsete med base fra Graco (eller noe sånt) for 600, som bare er 1år gammelt av kusinen til samboeren, så glad det også er i boks! Nå er det bare seng, vogn og stellebord igjen som må i hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt litt klær fra h&m, bodyer og litt sånt :) men ingen store ting enda. Har faktisk ikke sett på vogner eller bilstoler engang! Tar det etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal ha Maxi Cosi bilstol. Den skal bestilles ny fra nettet og jeg har funnet en kjempefin farge.

Og så skal jeg kjøpe mini vognpose (tror jeg det heter) i lyseblå til 599,- . Babyen trenger jo ikke vognpose om sommeren, så da holder det i massevis med en slik mini vognpose.

Leandervuggen SKAL jeg ha, men tenker å kjøpe den brukt :)

Har funnet vogn jeg skal kjøpe brukt , gave fra svigermor, og der følger det med både vogndyne (som vi kan bruke om sommeren) og stellebag.

Og mamma kjøper seng til oss :) Jeg har mye jeg skal ha sagt i utvelgelsen :)

Ellers er det mye annet vi skal ha. Babygym, vippestol, babycall, ammepute, brystpumpe, flaskesterilisator (usikker på om dette er nødvendig eller om det bare er "Luksu") uro til å henge over senga ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tyttebær

Her er mesteparten av klærne på plass :) Masse herlige klær! :)

Når det gjelder vogn har vi bestemt oss for SimoDuo. Kjøper på nyåret, med et håp om at det er litt salg.

Bilstol hadde vi først tenkt AktaGraco Duo Logic, men da vi var å snakket med han på butikken hvor vi skal kjøpe, ville han heller anbefale en annen AktaGraco Stol. Var det en 9-25 kanskje? Vi skulle i allefall få låne spedbarnsstol der for en 500-lapp, til mini er stor nok til å sitte i den stolen vi skal kjøpe :) Veldig greit! :)

Vi har bestilt seng! En kjempenydelig en! Kan se om jeg finner bilder på nettet! :) Koster 3000, men da får vi med to ekstra deler som er 140 lange, slik at den kan byttes fra sprinkelseng til juniorseng når mini blir eldre :)

Stellebord blir et Brevi Aqua stellbord :)

Disse store tingene skal vi vel begynne å handle rundt nyttår :) Bortsett fra bilstol som kan vente ca 5 mnd :) Greit å slippe den kostnaden også med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chiffon

Vi har vel halvveis bestemt oss for vogn, Emmaljunga City Cross med City Bag de første månedene. Vi har tittet litt på seng og vil gjerne ha stokkesengen, men vi får se hva det ender opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å se at flere er i gang:)

Vi har nå kjøpt:

-Vippestol fra BB i brun

-Dyner til vogn og seng

-Litt ulltøy ( kanskje utplukket i mars el finnes det godt utvalg året rundt?)

-Gulpekluter og helseteppe

Og vogna kommer til uka :jepp:

Da skal vi også kjøpe vinterpose, Troller Igloo, som for øvrig er en billigere variant av Voksi-posen Urban.

Fikk tips om at det er smart å kjøpe det nå sånn at det ikke er utsolgt i slutten av sesongen.

Kan jo være rimelig surt og kaldt i mars/april!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...