Gå til innhold

Terminklubb mars-april 09


Gjest Fëawen

Anbefalte innlegg

Det er bra!

Gleder meg til det kommer flere inn her jeg, og det blir litt mer "liv" her.

Men er vel sånn det blir når man tester positivt tidlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag går jordmødrene i reprise på nrk 19.55. Jeg så det ikke da det gikk i høst og nå er det jo plutselig veldig aktuelt, så det må meg få med meg!

Når bestiller dere time hos legen? Har lest litt rundt og det ser ut som at det er vanlig å dra til legen ca i uke 8.

Jeg kjenner så lite forandringer på kroppen at jeg ser for meg at jeg kommer til legen også er jeg ikke gravid allikevell :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag går jordmødrene i reprise på nrk 19.55. Jeg så det ikke da det gikk i høst og nå er det jo plutselig veldig aktuelt, så det må meg få med meg!

Når bestiller dere time hos legen? Har lest litt rundt og det ser ut som at det er vanlig å dra til legen ca i uke 8.

Jeg kjenner så lite forandringer på kroppen at jeg ser for meg at jeg kommer til legen også er jeg ikke gravid allikevell :forvirret:

Jeg hadde time til legen 22. til utredning, så jeg ringte i dag og endra den til 1.kontroll :) De spurte ikke om hvor lange jeg var eller noe, men jeg er vel ca 7 uker da. Fikk bare beskjed om å ta med urinprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mast meg til en time i forrige uke (5+3) ellers hadde det blitt lenge til time pga ferie både på oss og legen. Viktig å komme tidlig til legen for å bestille fødeplass, har jeg skjønt, så glad det ordna seg. Dog må jeg tilbake i uke 10 for å ta blodprøver, det var visst for tidlig i forrige uke.

Hadde håpet de kunne si noe om hCG-nivået eller gi meg noe bevis på at jeg faktisk ER gravid, men det gjorde de ikke. Gleder meg til det finnes håndfaste bevis på at noe vokser på innsida, og ikke bare kvalme, som tross alt sikkert kan skyldes mye annet..

Hvordan står det til med dere andre gravide, da? Noen slitsomme symptomer enda? Jeg har begynt å sovne så fort jeg setter meg inn i en bil, jeg :fnise: Men ellers bare litt kvalme og mensmurringer.

Også syns jeg det er helt umulig å huske på alt jeg plutselig ikke skal spise. Ikke salami en gang, jo, sukk.. Og alt av frukt og grønt skal vaskes, hvordan ordner man det på restaurant og sånt da, ber de spesielt om å vaske salaten før den serveres? Føler en del av de rådene er i overkant hysteriske, men tørr ikke å ikke følge dem likevel :) Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fëawen

Jeg har fått legetime om 2 uker. Jeg ringte og fortalte at jeg var gravid og så satte hun opp datoen. Så det blir sikkert bra. Gleder meg til å få det bekreftet!

Jeg har en følelse av kvalme, og litt trøtt- men skal ikke klage! Etter min lille hvil på sofaen etter jobben i dag, våknet jeg til ferdig middag.. :kokk: :rødme:

Har dere gjort dere noen tanker om hvilket sykehus dere ønsker dere til?

Under min 1. graviditet tok jeg det hele veldig avslappet ang hva spise/ ikke spise. En skive med salami er vel ikke krise, bare man begrenser seg litt. :jepp: Sushi kommer jeg vel kanskje til å holde meg helt unna, + muggoster (blir ikke noe problem), rakfisk, rått kjøtt.. og frukt/ grønnsaker skyller jeg jo uansett. Og på restauranter her hjemme, skal den jo ha blitt det. :)

Men vi skal til sydligestrøk i sommer- og da kommer jeg til å være veldig forsiktig ang maten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite symptomer jeg. Brystene er ømme og jeg har mensen murringer i magen noen ganger om dagen. Ingen andre symptomer foreløpig.

Mamma sa at hun ikke var kvalm eller dårlig på noen måte, trøtt var hun ikke heller. Foreløpig ser det ut som at jeg slipper unna jeg også.

Noen venniner av meg har blitt dårlig før testing faktisk, men når er det egentlig vanlig at kvalmen oppstår?

Angående sykehusvalg, så er ikke det aktuelt for min del...

Her er det bare et sykehus.

Men legetime bør jeg kanskje bestille snart, er jo midt i ferietiden så det er jo ikke sikkert det er mulig å få time når man vil ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fëawen
Noen venniner av meg har blitt dårlig før testing faktisk, men når er det egentlig vanlig at kvalmen oppstår?

Det legen har sagt til meg er at trøttheten kommer ofte i uke 6, og kvalme ikke før i uke 8-10. Men dette varierer jo veldig.. så man kan nok ikke kalle det noen fasit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så forvirra av disse terminkalkulatorene :forvirret:

Jeg får mange forskjellige svar ang hvor langt jeg er på vei. Noen som vet hvordan man regner ut termin selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så forvirra av disse terminkalkulatorene :forvirret:

Jeg får mange forskjellige svar ang hvor langt jeg er på vei. Noen som vet hvordan man regner ut termin selv?

Regne 3 måneder bakover og legge til en uke, leste jeg et sted. Hvis februar er inkludert (og det er den jo for oss), så må man legge til noen dager til. Jeg har prøvd forskjellige kalkulatorer og fått termin mellom 27. februar og 4. mars! Og legen regnet ut 23. februar basert på menstermin, men det funker jo ikke siden jeg har hatt minst 5 ukers syklus. Ellers er jo svangerskapet 282 dager i Norge, vel, 280 dager ifølge WHO (Snodig, er det ikke?? Går vi lenger i Norge, eller er det bare tatt i beregningen at mange går over tiden?). Syns 1. mars er en fin, letthuskelig dato jeg, så holder på den enn så lenge :)

Fikk brev i går om at jeg har fått plass på Riksen! Jippi!! (Tror jeg, begynte jo umiddelbart å lure på om det er dårlig gjort å ikke velge Ullevål slik at mannen kan være hos oss hele tiden.. Men får stå ved argumentasjonen min, færre fødsler på Riksen og at barselavdelingen gir bedre mulighet til veiledning, håper jeg ihvertfall. Legen sa forresten at hun mente det var viktigere med HVEM man møtte enn HVOR man fødte, hun har nok rett i det :) Men samtidig innrømte hun at hun hadde følt seg litt alene på pasienthotellet på Ullevål, og det var med nummer 2!).

Fått time til ultralyd, til og med! 24. september. Det er jo faktisk ikke så innmari lenge til!

Mina My, hvilke terminer får du opp da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått opp mange forskjellige, men 1 mars og 14 mars er ytterpunktene.

Jeg har også litt lang syklus, men vet ikke helt hvor lange. De 2 forrige syklusene jeg hadde før jeg ble gravid var på 38 og 34 dager, derfor er det litt vanskelig å si hvor lang syklusene mine egentlig er. (Men jeg har brukt 34 dager på terminkalkulatorene.)

Jeg lurer litt på om noen av kalkulatorene trekker av litt for lange sykluser. Har lest at når man har lange sykluser er det perioden før eggløsning som varierer og at perioden mellom eggløsning og mens er stort sett ganske lik hos de fleste. Man regner jo på hvor gammelt fosteret er og om det da er unnfanget på dag 24 feks istedenfor dag 14, da må man kanskje trekke av 10 dager når man regner termin?

Jeg fikk ikke legetime før 18 august jeg, de tok ikke kontroll før i uke 12 sa de på legekontoret. Ho spurte hvor langt jeg var på vei, måtte bare si at jeg var usikker men at forrige mens var 27. mai :ler:

Huff, synes det er leenge å vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mina My og Timar, dere må legge deg inn i presentasjonstråden :)

Ultralydtime allerede Timar, det var tidlig og få vite. Så spennnende da. Vil dere vite kjønn?

Her skal jeg til legen neste uke, så da får vi se hva legen sier. Er ikke noe mer enn 7 uker da, men de spurte ikke hvor langt på vei jeg var heller, så jeg er fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mina My og Timar, dere må legge deg inn i presentasjonstråden :)

Ultralydtime allerede Timar, det var tidlig og få vite. Så spennnende da. Vil dere vite kjønn?

Da var det gjort! :)

Bestilte fødeplass da jeg var hos legen i uke 5, og fikk brevet fra Riksen halvannen uke etterpå. De tilbyr fødselsforberedende kurs og har omvisninger på fødeavdelingen der, så da har vi litt å se fram til utover høsten, eller, det blir kanskje til vinteren igjen. Utrolig så lenge vi skal gå å være gravide!

Skal på tidlig ultralyd på mandag, vi. Da er jeg 8+2. Tror jeg har lest altfor mye her på nett, om alt som kan gå galt.. Blir godt å få en bekreftelse på at det faktisk bor noe inni meg :) Kjønn, ja, jeg vil vite det, samboer er ikke like sikker, men håper han og vil etterhvert. Tror det blir lettere å knytte seg til Knerten hvis han/hun kan få et kjønn og etterhvert et navn.. Du da? Nysgjerrig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det gjort! :)

Bestilte fødeplass da jeg var hos legen i uke 5, og fikk brevet fra Riksen halvannen uke etterpå. De tilbyr fødselsforberedende kurs og har omvisninger på fødeavdelingen der, så da har vi litt å se fram til utover høsten, eller, det blir kanskje til vinteren igjen. Utrolig så lenge vi skal gå å være gravide!

Skal på tidlig ultralyd på mandag, vi. Da er jeg 8+2. Tror jeg har lest altfor mye her på nett, om alt som kan gå galt.. Blir godt å få en bekreftelse på at det faktisk bor noe inni meg :) Kjønn, ja, jeg vil vite det, samboer er ikke like sikker, men håper han og vil etterhvert. Tror det blir lettere å knytte seg til Knerten hvis han/hun kan få et kjønn og etterhvert et navn.. Du da? Nysgjerrig? :)

Er så nysgjerrig at jeg gjerne skulle visst det i fjor jeg, :ler: Både jeg og samboer vil vite, så da er jo saken grei ;)

Har tenkt litt på tidlig ultralyd jeg også, får høre hva legen sier på tirsdag når jeg skal dit, glede/gruer meg, blir liksom litt mer virkelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fëawen

Jeg også skal til legen på tirsdag! :hoppe:

Det skal bli så godt å komme i gang! Få det bekreftet, få søkt om fødeplass, ha en ultralyd time å se frem i mot, og ikke minst de koselige kontrolltimene.

Høre hjertelyden.. :rødme:

Jeg kommer nok bare til å gå til fastlegen min denne gangen, da kjemien med jordmoren (som jeg gikk til med frøkna, og som sikkert er der enda) ikke helt var på topp. Og nå vet jeg jo hvor helsestasjonen jeg hører til er :)

Har dere fortalt det til mange?

Mine "nærmeste" vet det. Og det er så rart å sitte her på jobben og bære på en såå stooor hemmelighet helt alene. Jeg er GRAVID, Jeg har en bebi i MAGEN.. :ler:

Det skal bli så godt å krysse av 12. uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg å melde meg inn i mars/april-klubben på nytt.. Var medlem i den i fjor, men da gikk det dårlig. Var innom november/desember-klubben også, men nå satser jeg på at alle gode ting er tre!

Terminen min er 30.03, jeg vet når eggløsningen var så jeg tror ikke jeg blir flyttet noe særlig.

Du som lurte på terminen, så kan du plotte inn første dag i siste mens på www.babyverden.no, og om du har vanlig syklus på 28 dager, så er terminen din 05.03.09.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg å melde meg inn i mars/april-klubben på nytt.. Var medlem i den i fjor, men da gikk det dårlig. Var innom november/desember-klubben også, men nå satser jeg på at alle gode ting er tre!

Terminen min er 30.03, jeg vet når eggløsningen var så jeg tror ikke jeg blir flyttet noe særlig.

Du som lurte på terminen, så kan du plotte inn første dag i siste mens på www.babyverden.no, og om du har vanlig syklus på 28 dager, så er terminen din 05.03.09.

:juhu: Herlig å se deg her Mocca, er virkelig på tide at alt går bra denne gangen, så det gjør det nok :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fëawen

Vi alle går vel litt på tær.. :sjenert:

Jeg tenker litt på det selv, faktisk. Det blir godt for hver uke vi kan krysse av!

Så vi får krysse fingrene for at det går bra for oss alle.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg å melde meg inn i mars/april-klubben på nytt.. Var medlem i den i fjor, men da gikk det dårlig. Var innom november/desember-klubben også, men nå satser jeg på at alle gode ting er tre!

Terminen min er 30.03, jeg vet når eggløsningen var så jeg tror ikke jeg blir flyttet noe særlig.

Velkommen hit til oss, Mocca! Så hyggelig å se deg her. Alle gode ting er tre, helt klart! :)

Nå skal jeg straks i veien på UL, gleder meg til å få se at det faktisk (forhåpentligvis..) faktisk er noe inni der, omtrent på den alderen jeg tror det skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit til oss, Mocca! Så hyggelig å se deg her. Alle gode ting er tre, helt klart! :)

Nå skal jeg straks i veien på UL, gleder meg til å få se at det faktisk (forhåpentligvis..) faktisk er noe inni der, omtrent på den alderen jeg tror det skal være :)

Så spennnede. Lykke til med ul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...