Gå til innhold

Sunnere mat og mer aktivitet skal bli = - 8 kilo!


Froz1

Anbefalte innlegg

Hei, nå har jeg skumleste litt her som ønsket og jeg ser ikke at alder eller høyde er nevnt(?)

Første jeg reagerer på er at du spiser alt for lite noe som vil forklare at du hele tiden sprekker på ting.

I og med at du er arbeidsledig og er litt nedfor så anbefaler jeg at du bruker tiden du har på å komme igang med trening. Gåturer er bra, men få litt jogging innimellom. Tro meg når jeg sier at de små joggeintervallene vil bli lettere og lettere å gjennomføre og bli lengre og lengre. Jogging og aktivitet vil lette på humøret og gi deg endorfiner som vil lette på humøret :)

Kostholdet er ikke bra. Enten underspiser du eller så spiser du mye "tomme kalorier"

Få mer balanse mellom proteiner, fett og trege karbohydrater. Ikke bare vil du få et mer stabilt blodsukker, men du vil ikke være sulten mellom måltider og du vil føle deg mer tilfreds. Du må gi kroppen nok næring så du kan leve med livsstilen resten av livet med et moderat underskudd så du går ned jevnt, men også spise smart så kroppen kvitter seg med fett ikke muskler.

Eks:

Frokost

Eggerøre med skinke og avokadomos evt eggewraps(vips sammen egg med salt og pepper og lag "pannekaker" og fyll opp med skinke, avokado og salat)

Evt havregryn med litt honning og kanel

Lunsj

Kylling med pinjekjerner og salat

Mellom

Frukt og mandler

Middag

200 gram kjøtt-fisk med en søtpotet/en ferdigkokt knytteneve fullkornsris/fullkornspasta og masse grønnsaker

Dessert

Fruktsalat(melon, mango, pære etc)

Kvelds

Skinkeomelett med salat

Her har du masse god mat med næringsstoffer fra alle grupper slik at kroppen får det den trenger. Let etter inspirasjon på matblogger til morsomme oppskrifter. Jeg lagde f.eks sjokoladecookies uten sukker med kidneybønner med inspirasjon fra bakekona.no :)

Takk for titten :)

Jeg er 173 høy og veier 75 kilo, som står i første innlegg :)

Jeg prøver å spise mye egg enten kokt eller stekt, fordi jeg salter så mye ved omelett :P

Ellers er maten (som du kanskje så) liten matlaging og veldig enkelt.

Jeg har kun gått ned bittelitt, men det er nok fordi jeg sprekker på små ting her og der... Det er frustrerende, men samtidig er jeg redd for å spise "mer" siden jeg sitter med tankegangen at man må få inn færre kalorier enn man brenner. Og ifølge myfitnesspal klarer jeg å holde meg under kalorinivået, men går som sagt ikke mye ned i vekt.

Ved dags dato veier jeg 74.4, etter tre uker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag;

Gått 5 km

Frokost: Kaffe og eple
Lunsj: liten frokostblanding
Middag: Kylling og kjøttgryte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge myfitnesspal: mellom 1100 og 1500 kcal.

Men så brenner jeg litt kalorier når jeg går en time hver dag også..

Idag til kvelds så ble det en paprika, endel skiver ost og Chorizo (6 skiver), et glass juice

+ en vannflaske :)

Endret av Froz1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skal se ann :)

Edit fant svar på spørsmål.

Derrmot var jeg hos legen idag og han sa at en times gåtur om dagen har helsemessige fordeler men det hjelper ikke på vekttap...? Men jeg brenner jo kalorier?

Endret av Froz1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Ok, jeg skal se ann :)

Edit fant svar på spørsmål.

Derrmot var jeg hos legen idag og han sa at en times gåtur om dagen har helsemessige fordeler men det hjelper ikke på vekttap...? Men jeg brenner jo kalorier?

Jada. Mosjon er alltid bra og litt kalorier brenner du :) Men f.eks så brenner en 5 km joggetur som tar ca. 30 minutter ca. 375 kcal i tillegg til høyere etterforbrenning kontra 375 kcal på samme tur på 1 time i mosjontempo.

Dess sterkere løpeformen blir dess mer kalorier kan du brenne per km du jogger og du blir i bedre og sterkere form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) jeg går turer fordi jeg ikke liker å trene, og vil ikke gjøre det til noe jeg MÅ, men ikke liker, hehe.

Idag veide jeg 74 blank :)

Frokost: kaffe, eple, og om en time skal jeg ha en asjett byggrynsgrøt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det mandag :)

Vekten viste 73,8 før helgen, og håper på videre sakte nedgang. I helgen skeiet jeg litt ut, men ikke mye. Utskeielsen min var sushi (endel ris), men så drakk jeg brus til måltidet og spiste en ca 50 g sjokolade. Og en bolle søndag........

Idag:

Frokost: Egg og bacon
Lunsj/Middag: 2 wiener i lompe. En stripe ketchup og sennep
Kvelds: Eple og en liten skål frokostblanding

Ellers så har jeg kjøpt inn avokado, ost, paprika, gulrøtter, bær, epler og knekkebrød idag :)

Er litt nervøs fordi jeg har kjøpt meg en kjole som satt som støpt på lørdag, og den kan ikke da bl "litt" for liten til neste helg når den skal brukes hehe.

Tenker å sykle til jobb imorgen (8 km oppoverbakker), Også gå hjem igjen :)

Jeg har tenkt å ta med eple og denne byggrynslunsj til lunsj imorgen :)

Merker jeg begynner å bli litt lei av gåturer, mest fordi de samme rutene går jeg om og om igjen...

Oh well:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sala21

Så fint å se at du fortsatt har motivasjonen i orden :)

Jeg kjøpte meg en kjole for litt siden som var litt for liten. Selv om jeg har gått ned et par kilo så har jeg ikke turt å prøve den, er så redd for å få en nedtur altså!

De samme rutene kan man fort bli lei av.. er det ikke mulighet for å få ruten motsatt vei, for eksempel eller å kjøre et stykke slik at du finner nye ruter? En lysløype kanskje?

Stå på videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er, Froz1! :heiajente: Og nå ser det ut som vekten har begynt å få litt fart på seg også, gitt! Det tar jo tid å få kroppen til å stabilisere seg! :)
Her har jeg falt heelt ut desverre. Både med mat og trening.. Men, prøver med godt mot igjen idag. Bare maten vel og merke, siden jeg er syk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok bussen til og fra jobb nå sist siden det regnet så fælt... :(

Ellers så veide jeg meg på mandag for moro skyld og vekten var ikke 73.8 da for å si det sånn :/

Men jeg hadde en tallerken med litt pasta igår og får å gjøre opp for de karbohydratene gikk jeg en times tid da:)

Også spiste jeg litt is igår..

Må skrive ned dette for å se hvor dumt det er å skeie ut midt i uka. Men påsken er her snart og jeg skal på hyttetur så merker jeg er blitt mindre motivert for øyeblikket siden jeg vet at jeg ikke kan opprettholde kostholdet der. Mn får gjøre opp for det med mange skiturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten er på 73,6!

Kroppen min er så rar. Jeg var på en stor feiring igår hvor det var brus og kake... Og jeg har gått EN tur siste uka.

Men slow and steady wins the race!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sala21

Du har rett i at kroppen er rar.. Men du er på vei og det er det som teller. Jeg unngår å veie meg andre dager enn lørdag morgen nettopp for å unngå å se det gå opp og ned gjennom uken.

Stå på videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten din kan variere ganske mye avhengig av et par ting, anbefaler at du tar en titt på denne: http://fitblogger.ca/weight-changes/

Så ikke bli for lei deg dersom du plutselig veier litt mer. Jeg har opplevd å veie 80kg en dag og 77kg et par dager etter.. Så vær litt obs på det før du eventuelt blir litt demotivert av vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Long time no see!

Nei jeg har ikke spist søppel de siste tre ukene. Bare i en uke... :sjenert:

Jeg veide meg såvidt (fullt påkledd en kveld etter påsken), og da viste den kun + en kilo. Men er redd for å gå på vekta igjen en morgen, fordi jeg syntes jeg ser større ut i speilet! Og når jeg ligger i sofaen lener magen på såvidt på laptopen :ler:

Nå har jeg fått meg jobb og jeg er oppe klokken 7 hver dag. Det er litt annerledes kostholdsmessig enn når jeg var arbeidsledig. Da jeg ikke hadde jobb sov jeg lenge og dagene mine bestod av 12 timer ca. Med enklere samvittighet fordi jeg kun trengte 2-3 små måltider om dagen.

Nå jobber jeg 8 timer hver dag. Dagene mine er blitt 18 timer lange. Og jeg trenger mer mat. 1. fordi jeg jobber lenge og trenger energi og 2. fordi dagene er lengre. Så nå blir det frokost, lunsj, ettermiddagssnacks, middag og liten kvelds. Får dårlig samvittighet at jeg spiser mer hver dag enn jeg gjorde før. Og mine lange gåturer uteblir, da jeg er ganske utslitt etter jobb :(

Lurer på om det bare er å gi opp... Orker rett og slett ikke å gå rundt sulten nå som jeg har mye å gjøre.

Her er hvertfall en typisk matdag nå.

Frokost: hvis jeg er flink drikker jeg litt juice, også går jeg på jobb hvor jeg får gratis kaffe og frukt. Ikke flink: liten frokostblanding. Men oftest spiser jeg ikke stor frokost siden jeg ikke har tid om morgenen (velger å sove litt lenger)

Lunsj: (på jobb) velger som regel fra salatbaren, men det blir da ca 50% pasta og litt dressing. Derimot - ikke en stor porsjon i det hele tatt. 5 munnfuller pasta og 5 munnfuller grønt. Mulig også en brødskive uten pålegg.

Snacks: Skinke? Paprika? Frokostblanding? Ost?

Middag: Ca sushi. nesten hver dag nå. 8 små biter.

Kvelds: paprika og ost eller liten frokostblanding.


Ja, jeg vet hvor mye karbohydrater det er nå..... :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Faen!

Skrev nettopp et kjempelangt innlegg som ble slettet.

Orker ikke engang å skrive det på nytt.

Fuck fuck fuck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver på nytt. Husker ikke hva jeg skrev en gang...

Litt hvertfall.

Jeg har ikke vært noe flink. Vel, jeg har ikke vært forferdelig heller, men spist mer karbohydrater de siste ukene. Da jeg forsøkte å skrive sist følte jeg meg som en bolle og kjempetjukk siden jeg nettopp hadde prøvd min nye bikini i speilet.

Jeg ser fortsatt stor ut synes jeg, men jeg veide meg igår kveld, og da viste den bare +1 kilo. Altså 74,5.

Så da har jeg ikke gått opp alt hvertfall. Men er kjemperart hvordan jeg føler jeg blir større og større hver eneste dag som går (i speilet og på bilder), men vekten min idag er ca den samme som får to år siden? Lurer på om vekten tuller med meg siden den er digital. Men jeg passer hvertfall på å veie meg på nøyaktig samme gulvplass som forrige gang....

Jaja. Igår var jeg flink! (etter fuck fuck fuck utbrudd)

Frokost: kaffe og et halvt glass juice
Lunsj på jobb: Istedenfor to brødskiver tok jeg et kyllinglår. Tenkte karbo-messig.
Middag: Gikk på nabokafeen og bestiltr salat som pretty much er tomat, mozarella og avokado. Nam! Derimot skal jeg begynne å kjøpe dette i butikken da salaten kostet 160 kr :overrasket:

Kvelds: Litt piknikskinke, paprika, fransk ost og avokado.

Ogsåååå ble jeg SKIKKELIG fysen. Sånn forferdelig fysen. Og tok en liten frokostblanding... :sjenert:
Angret på den fordi jeg ble plutselig kjempemett, og da føltes det unødvendig. Teit det der...

Idag:

Frokost: Kaffe og halvt glass juice
Lunsj: EN brødskive med leverpostei.
Middag: Sushi 6 biter....

Jaja.. hva spiser dere andre når dere blir skikkelig fysne? Jeg får karbo-fysing hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...