Gå til innhold

Hva trenger man for å reise til USA?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dollarkursen er lav, og det frister med en tur til Statene. Man hører så mye om at man trenger både det ene og det andre av dokumenter for å komme inn i landet. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Næss... Eg var der nokre dagar i april/mai. Hadde ikkje med meg noko spesielt. Einaste er vel at no (etter oktober?) må en ha den nye passtypen, med strekkode-greier.

Ellers fylte vi berre ut nokre skjema på flyet. Og det gikk som smurt!

Det spørs kanskje kor du skal? Vi var til Los Angeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke visumplikt til USA, men det er viktig å være klar over at myndighetene nå krever maskinlesbare pass - altså den helt nye og laminerte typen med tall/bokstavrekke som kan leses elektronisk.

De godtar heller ikke pass med med mindre enn 6 mnd til utløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan reise uten maskinlesbart pass også, men da må du søke om visum på den amerikanske ambassaden, og det siste jeg hørte var at de paranoide galningene kaller folk inn til intervju for å høre hva de skal der borte. Så det er nok like greit å heller betale en liten formue for å fornye passet sitt. Koster det ikke 900 kroner nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Så det er nok like greit å heller betale en liten formue for å fornye passet sitt. Koster det ikke 900 kroner nå??

Det koster en nesten like stor formue i "avgift" for visumet også.. Og legger du til reisekostnader og det å måtte ta seg fri for å dra dit er det deffinitivt lønnsomt å gå for nytt pass i stedet.. Det nye passet måtte du kanskje hatt om noen få år uansett, så da er jo ikke hele prisen egentlig en kostnad nå heller.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Nytt pass koster vel 990,- tror jeg. Visumsøknaden i seg selv kostet 100USD sist jeg sjekket, i tillegg til bilder, at du må sende avsted passet ditt, reise til og fra personlig intervju, tapt arbeidsfortjeneste....

For å få nytt pass, må du ha med godkjente bilder; ventetiden er ca 10-12 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal
Får man automatisk denne nye typen pass nå? Eller finnes det to typer' date=' liksom?[/quote']

Det er bare en type pass, nemlig den nye. De lages på en fabrikk, og derfor må du vente litt lenger på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...