Gå til innhold

jålete, men jeg prøver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kerry Blue terrier, Wheaten terrier og Bedlington er blandt de særere rasene (for de som syns skjegghunder og/eller Bedlington er sært) som verken røyter eller lukter hund. Til gjengjeld innebærer de noe/en del pelsstell, men personlig syns jeg det er verdt det for å ha en fløyelsmyk ikke-røytende hund.

De er også medium store, hvis du vil ha noe som er litt større enn en gulvmopp. De kan være sta, men det kan du velge å se på som en utfordring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Noe å tenke på:

Først må jeg si at det er fint at du undersøker og stiller spørsmål for å finne hunden som passer deg best. Deretter må jeg påpeke at det er ingen garanti for at hunden du ender opp med å velge vil vise seg å passe kriteriene, selv om du tilrettelegger så godt du kan på forhånd.

Spørsmålet jeg da stiller deg er om du er klar til å ta ansvaret selv om du havner i en situasjon du på forhånd prøvde å unngå? Hva gjør du når du allerede har kjøpt hunden og den viser seg å være helt motsatt av det du ønsket deg? Er du sikker på at du er erfaren nok til å klare å trene, øve og håndtere hunden slik at det er en hund du kan leve med til den blir gammel og grå? Og hvis du ikke kommer over eventuelle "kneiker" du måtte møte på - hva gjør du med hunden da? Avliving? Omplassering? Har du en "plan B"?

Dette er IKKE ment som et angrep eller en insinuasjon om at alt kommer til å gå til helvete, dette er spørsmål jeg selv synes alle framtidige hundeeiere bør tenke nøye på før de anskaffer seg hund. Om dette er noe du allerede har tatt i betraktning og fortsatt er klar for å ha hund, så ønsker jeg deg hell og lykke(:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe å tenke på:

Først må jeg si at det er fint at du undersøker og stiller spørsmål for å finne hunden som passer deg best. Deretter må jeg påpeke at det er ingen garanti for at hunden du ender opp med å velge vil vise seg å passe kriteriene, selv om du tilrettelegger så godt du kan på forhånd.

Spørsmålet jeg da stiller deg er om du er klar til å ta ansvaret selv om du havner i en situasjon du på forhånd prøvde å unngå? Hva gjør du når du allerede har kjøpt hunden og den viser seg å være helt motsatt av det du ønsket deg? Er du sikker på at du er erfaren nok til å klare å trene, øve og håndtere hunden slik at det er en hund du kan leve med til den blir gammel og grå? Og hvis du ikke kommer over eventuelle "kneiker" du måtte møte på - hva gjør du med hunden da? Avliving? Omplassering? Har du en "plan B"?

Dette er IKKE ment som et angrep eller en insinuasjon om at alt kommer til å gå til helvete, dette er spørsmål jeg selv synes alle framtidige hundeeiere bør tenke nøye på før de anskaffer seg hund. Om dette er noe du allerede har tatt i betraktning og fortsatt er klar for å ha hund, så ønsker jeg deg hell og lykke(:

Jeg ser jo selv at jeg kanskje har fremstilt meg selv som litt mer prippen enn jeg egentlig er. Hadde jeg fått en hund, og det hadde vist seg at den f eks hadde eksem og dermed luktet veldig (vet at hvertfall noen eksem-hunder lukter veldig), så hadde jeg jo aldri avlivet den, er du gal! Jeg hadde stelt og pleiet hunden, og sørget for at den fikk et best mulig liv, det hadde vært hunden som hadde kommet i første rekke!

Om det hadde oppstått en krise som gjorde at jeg ikke kunne ha hunden, hvis jeg ble liggende på sykehus eller noe, så har jeg stor familie som er elsker hunder og som gledelig hadde vært hundepassere=) Nå skal jeg imidlertidig vente en stund før jeg kjøper hund. Synes det er gøy å undersøke, og planlegge lenge før man går til anskaffelse. Blir litt som å gå gravid og vente på at barnet skal komme? Hehe neida, men synes det er viktig å finne riktig rase og det er jo så mange å velge mellom.

Men tusen takk til alle som har svart. Jeg er ikke "fornærmet" på de som kom med krasse svar, det var min egen skyld!=)

Hilsen TS=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...