Gå til innhold

Hvorfor er KG bruker så hissige på å rette språkfeil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hvorfor er dere det? Dersom noen har skrevet en litt feil setning, grammatiske feil eller bare stokke litt om på bokstavene. Hvorfor?



Anonymous poster hash: a4141...f15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok fordi mange føler seg bedre gjennom å rakke ned på folk man anser som dummere enn seg selv.

Anonymous poster hash: 11e30...c15

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel helst KG sitt "språkpoliti" som er påpasselig med:

Det heter ikke det?

Anonymous poster hash: e2af3...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når de ikke greier å vinne en diskusjon. Det er egentlig ganske patetisk. 



Anonymous poster hash: 8f437...ff7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer skrivefeil, men gidder aldri å påpeke dem. Men når man f.eks skriver svinemor istedet for svigermor og sånn, da skjønner jeg jo egentlig at folk reagerer.

Anonymous poster hash: 6981f...8e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer skrivefeil, men gidder aldri å påpeke dem. Men når man f.eks skriver svinemor istedet for svigermor og sånn, da skjønner jeg jo egentlig at folk reagerer. Anonymous poster hash: 6981f...8e4

Akkurat den tråden var vel ikke det beste eksempelet, for hun tenker jeg skrev svinemor med vilje! Lite pent, uansett å omtale svigermor på den måten.

Anonymous poster hash: e2af3...069

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi de unge nu til dags ikke kan skrive riktig



Anonymous poster hash: 12233...9a5
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofte ser man at de som gjør dette, ikke har noen råd eller innspill å komme med. :)



Anonymous poster hash: 4c54f...968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke perfekt i min grammatikk, ei heller ser jeg ned på de som har skrivefeil. Det er mange som har f.eks dysleksi, som faktisk skriver mye bedre enn enkelte som er "helt normale". Det er enkle feil som stor forbokstav, feil komma-bruk, for få avsnitt osv. når man skriver innlegg. 

 

Det som der i mot irriterer meg, er latskap. Du kan fint gjenkjenne en som har god grammatikk, og en som simpelt ikke vil benytte seg av korrekt bruk av ord og setninger.

 

Som sagt, jeg er ikke perfekt når det gjelder grammatikk. Jeg har mine feil, feil i setninger og sikkert et par slurvefeil. Dette vil jeg si er ganske normalt for den "allmenne skribenten". Allikevel syns jeg enkelte kan skjerpe seg litt når det gjelder det norske språk. 

 

:) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer skrivefeil, men gidder aldri å påpeke dem. Men når man f.eks skriver svinemor istedet for svigermor og sånn, da skjønner jeg jo egentlig at folk reagerer.

Anonymous poster hash: 6981f...8e4

Hallo? Trodde du det var en skrivefeil?

Anonymous poster hash: 11e30...c15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke perfekt i min grammatikk, ei heller ser jeg ned på de som har skrivefeil. Det er mange som har f.eks dysleksi, som faktisk skriver mye bedre enn enkelte som er "helt normale". Det er enkle feil som stor forbokstav, feil komma-bruk, for få avsnitt osv. når man skriver innlegg.

Det som der i mot irriterer meg, er latskap. Du kan fint gjenkjenne en som har god grammatikk, og en som simpelt ikke vil benytte seg av korrekt bruk av ord og setninger.

Som sagt, jeg er ikke perfekt når det gjelder grammatikk. Jeg har mine feil, feil i setninger og sikkert et par slurvefeil. Dette vil jeg si er ganske normalt for den "allmenne skribenten". Allikevel syns jeg enkelte kan skjerpe seg litt når det gjelder det norske språk.

:)

Så det er greit å rette på folk om man tror feil skyldes latskap og ikke skrivevansker? Hvordan skal man kunne se forskjellen?

Anonymous poster hash: 11e30...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det (rettet på noen), men har vurdert det. Ikke for å være slem, men fordi de kanskje tror et ord skal skrives sånn eller brukes sånn, også er det feil. Det er altså ikke vondt ment, det er mer for at de skal slippe å bruke ordet feil i andre sammehenger (feks jobb). 



Anonymous poster hash: 2c01b...c8c
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit å rette på folk om man tror feil skyldes latskap og ikke skrivevansker? Hvordan skal man kunne se forskjellen?

Anonymous poster hash: 11e30...c15

 

Er det ikke greit å rette uansett da? 

 

Jeg mener, folk med skrivevansker sier ofte at de har det. Men man lærer så lenge man lever? Hvis f.eks du skrev "alldri" med to L'er, hadde det ikke vært greit om noen sa i fra at det skrives "aldri" (med en L)? 

 

Slike ting er jo fint å ha videre i livet også, når man skal søke jobber, skrive brev til noen osv.

 

Jeg mener for all del ikke at man skal være bedreviter og si; "DET SKRIVES SÅNN HER: ALDRI!" Det går fremdeles an å vise normal folkeskikk, selv på et forum! ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det er nå opp til hver enkelt å følge med på skolen og lære seg å skrive. Jeg gidder ikke kommentere skrivefeil, det får være deres eget problem. Eneste jeg hjelper med grammatikken er kjæresten min, fordi i jobben hans så skriver han mye til kunder, og da han ikke opprinnelig er norsk kan han ikke språket 100%, så det blir noen skrivefeil her og der. Da sier jeg gjerne ifra, og kan hende han spør meg og.

 

Men helt tilfeldige folk på nettet får klare seg selv. Og jeg syns også det er en uting å gå utenom diskusjonens tema. Å holde seg innenfor tema er jommen meg grunnleggende ferdigheter ved siden av å kunne skrive og, så de som gjør det burde vite bedre. Send heller en PM hvis det er så viktig, bli norsklærer eller gi faen. Om jeg kommer med en kommentar eller ønsker råd på KG er jeg fryktelig lite interessert i at folk forteller meg at jeg skrev et ord feil. Jeg har ganske plettfri grammatikk, men innimellom sniker det seg inn noen feil og det er helt OK.

Hvis noen ikke har skjønt at språk/skriving er vanskelig for noen burde de jommen meg tenke seg om. Man skal ikke jobbe for dårlig grammatikk, men sålenge man gjør seg forstått og er ferdig på skolen så får det være godt nok i en diskusjon på KG.

 



Anonymous poster hash: 818a5...ca5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har observert, er det stort sett sånne som er under middels språksterke som er opptatt av å rette på andres språk. Jeg aner ikke hvorfor det er sånn, men én forklaring kan jo være at de har brukt massevis av tid og energi på å lære seg å skrive korrekt selv, og at de dermed ønsker å hovere overfor alle dem som ikke har gjort det samme.

Alle vi andre, som altså behersker språket sånn uten videre, synes det er fryktelig håpløst med avsporinger i språknaziregi. Og dessuten, snarere enn å irritere oss voldsomt over dårlig skrevne tekster, lar vi bare være å lese dem. Mye bedre.

Anonymous poster hash: 89725...1b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har observert, er det stort sett sånne som er under middels språksterke som er opptatt av å rette på andres språk. Jeg aner ikke hvorfor det er sånn, men én forklaring kan jo være at de har brukt massevis av tid og energi på å lære seg å skrive korrekt selv, og at de dermed ønsker å hovere overfor alle dem som ikke har gjort det samme.

Alle vi andre, som altså behersker språket sånn uten videre, synes det er fryktelig håpløst med avsporinger i språknaziregi. Og dessuten, snarere enn å irritere oss voldsomt over dårlig skrevne tekster, lar vi bare være å lese dem. Mye bedre.

Anonymous poster hash: 89725...1b1

 

Sikker på at ikke er at du ønsker det var slik?

 

Jeg har veldig tungt for å tro at dette stemmer.

Anonymous poster hash: 021be...f5a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Velkommen til internett. 



Anonymous poster hash: 61096...d3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at ikke er at du ønsker det var slik? Jeg har veldig tungt for å tro at dette stemmer. Anonymous poster hash: 021be...f5a

Det er jeg helt sikker på, ja. Folk som mestrer norsk språk er i svært liten grad interessert i å rakke ned på andre.

Anonymous poster hash: 89725...1b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksuell frustrasjon som får sitt utspill sånn jeg har observert det.

Anonymous poster hash: e57d0...675

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det fordi jeg er redd for at det norske språk skal forfalle helt, for det står så dårlig til med språkferdighetene til folk. Det er aldri for å være bedreviter eller kritisere (selv om jeg vet det virker sånn), det er kun for å opplyse.



Anonymous poster hash: 4c20f...9a0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...