Gå til innhold

Skriver du riktig-quizen


Pawn Hearts

Anbefalte innlegg

KG har lagt ut en språktest med tittelen Skriver du riktig? Og språktester er jo gøy. Du kan ta den her:

http://www.klikk.no/kvinneguiden/article1539253.ece

De påstår riktignok at det er en grammatikk-quiz, selv om det ikke er det. Det er ikke så veldig farlig, men det virker alltid litt uheldig å snuble helt i starten.

Verre er det at noen av spørsmålene ikke engang er formulert som spørsmål. Jeg tenker særlig på nr. 4, 9 og 10.

I nummer 4 står det at dette er en ny klassiker. Hvilket svar skal man velge da? Den nye "klassikeren", som er feil, eller det gamle uttrykket, som neppe har status som klassiker, men som er korrekt? Riktig svar er det gamle, korrekte uttrykket.

I nummer 9 er de ute etter en "friskus" fra dataverdenen. Etter å ha eliminert tullevarianten Sittere, sitter man igjen med et engelsk ord og den norske oversettelsen av det engelske ordet. Skjønt her er det tatt for gitt at det engelske ordet er et verb, mens det like gjerne kan være et substantiv. Igjen er det uhyre uklart hva det faktisk spørres om. Svaret de vil ha, er den norske oversettelsen. Ikke spør meg hvorfor.

Nummer 10 ser egentlig tilforlatelig ut. En anglisisme, altså et engelsk ord eller uttrykk som har gått inn i et annet språk. Emneknagg er derfor ikke en anglisisme. Det hjelper ikke. Emneknagg er svaret.

Jeg foreslår at den eller de som har laget denne testen lærer seg hva ord som grammatikk og anglisisme betyr, samt at de tar en time i skammekroken mens de grubler over et av gullkornene i artikkelen som hører til testen: visst er det være vanskelig å skrive alt rett.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bli skikkelig sur på noen av spørsmålene. Oppfattet flere som lurespørsmål, særlig den om hva man skulle si til til en debattant eller hva det nå var. Reagerte også på spørsmål ti. Jeg trodde det ble spurt om anglisisme-begrepet, som altså er hashtag, ikke hva en skulle bruke istedenfor. Ellers var ikke spørsmåla så veldig vanskelige akkurat. Jeg trodde det var en quiz om typiske skrivefeil som mange gjør hele tiden, noe det ikke var.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den testen var direkte flau. Den testet overhodet ikke språkferdigheter, og flere av spørsmålene var tvetydige. Eller helt umulige å forstå.

Det er klart det bare er ment å være uskyldig moro og tidsfordriv, så det er ikke så veldig farlig. Jeg synes likevel det er litt rart om det ikke var en eneste voksen som kunne lese over før den ble lagt ut.



Anonymous poster hash: 3a217...64c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...