Gå til innhold

Greit å si 'firtel'?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet faktisk om flere som sier 'firtel' i stedet for kvadruppel eller firedobbel. Er det greit? Har dere hørt om det? Bør jeg si fra?

Eksempel: Hun der har jo firtelhake!!

Anonymous poster hash: 59194...ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt om, og det er absolutt ikke korrekt. Om du skal "si fra" eller ikke er en annen sak. Dersom du jobber på et prosjekt med noen og dere sammen skal legge det frem hadde jeg nok sagt fra, hvis det var et ord man kunne komme til å si. Eller om det var moren min, da hadde jeg sikkert nevnt det i en ledig tone, for vi har et sånt forhold.

Om det bare var en "vanlig" venn, derimot, da hadde jeg nok ikke gitt beskjed om noe sånt. Det høres dumt ut, men det er neppe noe å hente på å gi beskjed om noe slikt. Jeg hadde gått lei om jeg skulle rettet på folk hele tiden, og de hadde garantert gått minst like lei av at jeg rettet på dem. Selv om jeg forstår veldig godt at det er fristende å nevne det.



Anonymous poster hash: 2ac85...a0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fullstending feil. "Firtel" høres helt likt ut som det tyske "Viertel" som enten betyr en fjerdedel eller kvartal.



Anonymous poster hash: d3307...0db
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fullstending feil. "Firtel" høres helt likt ut som det tyske "Viertel" som enten betyr en fjerdedel eller kvartal.

Anonymous poster hash: d3307...0db

Åh, så det de egentlig sier er kvart, altså inversen?

Anonymous poster hash: e3c1b...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om, og det er absolutt ikke korrekt. Om du skal "si fra" eller ikke er en annen sak. Dersom du jobber på et prosjekt med noen og dere sammen skal legge det frem hadde jeg nok sagt fra, hvis det var et ord man kunne komme til å si. Eller om det var moren min, da hadde jeg sikkert nevnt det i en ledig tone, for vi har et sånt forhold.

Om det bare var en "vanlig" venn, derimot, da hadde jeg nok ikke gitt beskjed om noe sånt. Det høres dumt ut, men det er neppe noe å hente på å gi beskjed om noe slikt. Jeg hadde gått lei om jeg skulle rettet på folk hele tiden, og de hadde garantert gått minst like lei av at jeg rettet på dem. Selv om jeg forstår veldig godt at det er fristende å nevne det.

Anonymous poster hash: 2ac85...a0e

Er bare noen i 'gjengen'. Jeg har alt antydet at det høres feil ut, uten å få forståelse for dette.

Anonymous poster hash: e3c1b...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det nordmenn som sier det her?
Det der er ikke et norsk uttrykk, og jeg har aldri hørt noen si det før. Men det er rart hvor mange oppdiktede ord som har dukket opp de siste årene. Dette høres ut som et slikt :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel forsåvidt si hva man vil, det er bare skriftspråket som har fullstendig fastsatte regler, men da må man også forvente å bli misforstått eller ikke forstått i det hele tatt når man bruker ord som ikke eksisterer og som ikke er selvforklarende.

Firtel høres for meg ut som firedel, altså kvart. Tydeligvis det stikk motsatte av hva hun mener. Jeg skulle gjerne utfordret henne til å finne dette ordet i en ordbok eller i det minste på Google.

Anonymous poster hash: f59e2...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun egentlig mener firpel (fire over par i golf), det er ord som eksisterer i det minste! Men det betyr jo heller ikke det samme som firedobbel/kvadruppel.

Anonymous poster hash: f59e2...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun egentlig mener firpel (fire over par i golf), det er ord som eksisterer i det minste! Men det betyr jo heller ikke det samme som firedobbel/kvadruppel.

Anonymous poster hash: f59e2...9b6

Nei, det er kvadruppel/firedobbel som er ment. Som at firtel er en naturlig videreføring av trippel, på en måte.

Anonymous poster hash: e3c1b...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt si "frippel" som et spøkefullt alternativ til firedobbel, med utgangspunkt i "trippel".

Det er ikke noe sånt da?

De gangene jeg bruker det er det ganske tydelig at det ikke er seriøst ment, og jeg ville nok opplevd den personen som følte behov for å rette på meg som ganske pirkete og trangsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så det de egentlig sier er kvart, altså inversen?

Anonymous poster hash: e3c1b...e9e

Ja.

Anonymous poster hash: d3307...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...