Gå til innhold

Kjenner du noen som skriver tilnærmet riktig?


OnFire

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke påstå at jeg skriver feilfritt, langt derifra, men når jeg leser på Facebook, nettfora osv, så blir jeg litt oppgitt og overrasket over hvor dårlig mange skriver. Noen mener at det skyldes latskap, og at mange av dem egentlig vet hvordan man skal skrive, men det tviler jeg på.

Det er ekstremt mange som bommer på og/å, hun/henne (jeg/meg og flere andre varianter), særskriving (som mange kaller orddeling), kommabruk, mange som nekter å bruke tegnsetting overhodet, mange som bruker mellomrom foran tegnsetting, mange som ikke vet forskjellen på ennå og enda, mange som kan finne på å skrive "hvem bil?" osv.

Det er litt ille når mange ikke vet hva ordene betyr. De som skriver "jeg er ennå smartere enn deg" vet jo egentlig ikke hva "ennå" betyr.

Jeg tror ikke at jeg kjenner en eneste person som skriver tilnærmet feilfritt.

Endret av OnFire
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er ganske umulig å møte noen som ikke har studert språk som kan skrive 100% feilfritt. Som du sier, mange vet ikke forskjellen mellom og/å, men det er jo forståelig da vi uttaler ordene helt likt.

Nå studerer jeg engelsk, og jeg er bedre til å skrive engelsk enn mange engelskmenn og amerikanere. Og jeg er norsk, har vært i England en gang. Aldri vært i USA.

Men selv om jeg kan analysere setninger så kan jeg fks ikke kjøre bil :P Noe som "alle andre" kan. Det er forskjell på hva man interesserer seg for, og det er jo bare bra.

Jeg sier ikke at det er greit at alle kan fly rundt og slurve hele tiden. Skal du skrive en oppgave, jobbsøknad eller andre formelle dokumenter burde man dobbeltsjekke at alt er riktig, for man blir faktisk tatt mindre seriøst med dårlig grammatikk. Men er det på facebook og andre uformelle ting er det opp til en selv hvordan man skriver. Jeg blander meg ikke inn i hva folk driver med på fritida.



Anonymous poster hash: 3b738...376
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner, egentlig. Klart, alle skriver litt feil iblant, men de fleste klarer om de prøver. Personlig gidder jeg ikke kommunisere skriftlig med folk som ikke evner å skrive noenlunde sivilisert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det rykker kraftig til i rettstavings-nerven min når jeg ser folk skriver for eksempel "forsovet", når de faktisk mener "forsåvidt"....! Det er helt utrolig at det går an.

Det at enkelte skriver fullstendig uten tegnsetting, eller kanskje bare et komma i et langt avsnitt, gjør at jeg faktisk mister litt respekten for vedkommende. Jeg slutter å lese, orker ikke lese ferdig. Man skal ikke måtte slite når man leser det noen har skrevet, det skal gli lett og smidig. Å hakke seg gjennom en smørje der annethvert ord er feilstavet og alt mangler tegnsetting, det gidder ikke jeg.

Å ikke skrive riktig er nesten et tegn på lavere intelligens, etter min mening. Det du skriver er det inntrykket du gir utad, og hva folk dømmer deg etter. Hvorfor tenker ikke folk mer på det, og anstrenger seg litt mer skriftlig? Så det ser ordentlig ut? Merkelig at folk VIL fremstå som mindre intelligente, og skriver som andreklassinger.

Alle har selvfølgelig noen feil, en liten feilstaving her og der eller feil bruk av et ord. Men det er normalt og ikke noe jeg bryr meg om. Det er disse som konsekvent skriver annethvert ord feil og ser ut til å mangle all tegnsetting, samt bruker sms-språk (æsj) som irriterer meg.



Anonymous poster hash: 2d593...40c
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på spørsmålet i overskriften. Ja, jeg kjenner noen jeg aldri har grepet i feilstavinger eller feilskrivinger. Det er få av dem, men de finnes. Det er folk med forkjærlighet for bøker og gjerne en viss utdannelse som gjerne skriver mest riktig.

Selv har jeg lav utdannelse, men jeg elsker å lese og har lært fra bøker.



Anonymous poster hash: 2d593...40c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste av mine kjente skriver riktig, men det har kanskje med at jeg tilhører en generasjon som lærte rettskriving på skolen, og ikke hadde data med stavekontroll. Det har vært mye i media hvordan stavekontrollen er skyld i at barn og unge voksne er dårlige på å skrive riktig. De problemstillingene du nevner TS, var aldri et problem i min generasjon.

Hilsen 1967 modell :)



Anonymous poster hash: c824e...237
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt ille når mange ikke vet hva ordene betyr. De som skriver "jeg er ennå smartere enn deg" vet jo egentlig ikke hva "ennå" betyr.

Jeg leste nylig en norsk oversettelse av en korttekstsamling av en anerkjent amerikansk forfatter. Boka er utgitt på et av Norges største forlag, og på baksiden reklamerer de med at forfatteren alltid holder et høyt språklig nivå. Derfor var det ekstra irriterende å se at oversetteren konsekvent bruker "ennå" som gradsadverb. Det er ille nok at oversetteren tabber seg ut, men det direkte ubegripelige er at feilen etterpå går gjennom vask og korrektur uten at noen reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min skriver dialekt, og påstår han har gjort det så lenge at han har glemt hvordan han skriver korrekt.



Anonymous poster hash: 8d292...271
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste av mine kjente skriver riktig, men det har kanskje med at jeg tilhører en generasjon som lærte rettskriving på skolen, og ikke hadde data med stavekontroll. Det har vært mye i media hvordan stavekontrollen er skyld i at barn og unge voksne er dårlige på å skrive riktig. De problemstillingene du nevner TS, var aldri et problem i min generasjon.

Hilsen 1967 modell :)

Anonymous poster hash: c824e...237

Du må skrive "1967-modell", vettu! ;)

Ja, jeg kjenner mange. Meg selv inkludert. Er ihvertfall 99.9% vanntett...

Men jeg skriver på ulike måter avhengig av tekstens formål eller sammenheng. Kan skrive ganske muntlig og dermed kanskje "feil" om det hadde vært en annen tekstgenre.

Som at jeg, som her, begynner en setning med "Er..." eller "Kan..." (uten subjekt) eller "Men..." Det ville jeg ikke gjort i en annen sammenheng, men KG tåler det.

Anonymous poster hash: 47bed...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skrive "1967-modell", vettu! ;)

Ja, jeg kjenner mange. Meg selv inkludert. Er ihvertfall 99.9% vanntett...

Men jeg skriver på ulike måter avhengig av tekstens formål eller sammenheng. Kan skrive ganske muntlig og dermed kanskje "feil" om det hadde vært en annen tekstgenre.

Som at jeg, som her, begynner en setning med "Er..." eller "Kan..." (uten subjekt) eller "Men..." Det ville jeg ikke gjort i en annen sammenheng, men KG tåler det.

Anonymous poster hash: 47bed...a69

Du skriver ikke riktig selv :P det skrives "i hvert fall".

Og nei jeg påstår ikke at jeg skriver riktig hele tiden. Poenget mitt er at de aller færreste skriver 100% riktig. Og det er ikke negativt altså :P

Anonymous poster hash: 3b738...376

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke riktig selv :P det skrives "i hvert fall".

Og nei jeg påstår ikke at jeg skriver riktig hele tiden. Poenget mitt er at de aller færreste skriver 100% riktig. Og det er ikke negativt altså :P

Anonymous poster hash: 3b738...376

Det stemmer nok ikke helt. På riksmål er det lov til å skrive ihvertfall, det har det IHVERTFALL vært tidligere. :)

Anonymous poster hash: 47bed...a69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...på samme måte som man på riksmål faktisk kan skrive "idag" og "imorgen".



Anonymous poster hash: 47bed...a69
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ganske umulig å møte noen som ikke har studert språk som kan skrive 100% feilfritt. Som du sier, mange vet ikke forskjellen mellom og/å, men det er jo forståelig da vi uttaler ordene helt likt.

Nå studerer jeg engelsk, og jeg er bedre til å skrive engelsk enn mange engelskmenn og amerikanere. Og jeg er norsk, har vært i England en gang. Aldri vært i USA.

Men selv om jeg kan analysere setninger så kan jeg fks ikke kjøre bil :P Noe som "alle andre" kan. Det er forskjell på hva man interesserer seg for, og det er jo bare bra.

Jeg sier ikke at det er greit at alle kan fly rundt og slurve hele tiden. Skal du skrive en oppgave, jobbsøknad eller andre formelle dokumenter burde man dobbeltsjekke at alt er riktig, for man blir faktisk tatt mindre seriøst med dårlig grammatikk. Men er det på facebook og andre uformelle ting er det opp til en selv hvordan man skriver. Jeg blander meg ikke inn i hva folk driver med på fritida.

Anonymous poster hash: 3b738...376

Jeg forventer ikke at noen skal skrive 100 % feilfritt, men de fleste jeg kjenner har vel kanskje i gjennomsnitt en eller to skrivefeil i hver setning. Det er omtrent på det nivået her på KG også.

Det er forståelig om man bommer litt på kommabruken, det gjør nok jeg også. Men jeg fatter ikke at det er noen som klarer å unngå å bruke komma foran "men" midt i en setning, eller at det er så mange som for eksempel skriver "stå på Ola".

De som skriver så mye feil ser ikke ut til å skjønne at de skriver noe helt annet enn det de mente å skrive (som i det siste eksempelet med Ola).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, det er enkelte skrivefeil som ser ut til å være nærmest uungåelige. Det er for eksempel ekstremt mange som ser ut til å tro at verre/verst skrives med æ og at dessverre bare har en s. Et/ett og da/når er tydeligvis også for krevende for den gjengse nordmann. For ikke å snakke om og/å-reglene.

Anonymous poster hash: b1295...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner svært få som skriver helt korrekt. Selv har jeg få åpenbare feil, slik som og/å, et/ett, særskrivingsfeil og lignende, men jeg kan slite med god setningsoppbygning og føler ofte at jeg ikke formulerer meg godt nok. Mange jeg kjenner sliter med det samme.

Jeg kjenner også en del mennesker med hyppige og store skrivefeil, men de fleste av dem hadde klart å skrive litt bedre om de faktisk hadde brydd seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skrive "1967-modell", vettu! ;)

Anonymous poster hash: 47bed...a69

Hvorfor må jeg skrive det med anførselstegn?

Anonymous poster hash: c824e...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, de fleste av mine kjente skriver riktig, men det har kanskje med at jeg tilhører en generasjon som lærte rettskriving på skolen, og ikke hadde data med stavekontroll. Det har vært mye i media hvordan stavekontrollen er skyld i at barn og unge voksne er dårlige på å skrive riktig. De problemstillingene du nevner TS, var aldri et problem i min generasjon.

Hilsen 1967 modell :)

Anonymous poster hash: c824e...237

Jeg er født på 1990-tallet, og også blant mine venner skriver de fleste tilnærmet feilfritt. Stavekontroll er jo litt nyttig også, siden man faktisk får beskjed når ord er feilstavet. Før var man avhengig av en tredjeperson for å bli oppmerksom på feilene. Det rettes jo ikke opp fortløpende, akkurat, man må selv trykke og velge å endre. Uansett er vel det store problemet alle feilene som ikke fanges opp, som og-/å-feil og særskrivingsfeil.

Selv gikk jeg på skoler som sjelden brukte PC-er i undervisningen, men jeg synes ikke at mine venner skriver dårligere enn foreldregenerasjonen vår later til å gjøre. Det har nok også en del å si hva slags miljø man er en del av. Jeg ser at medstudentene mine skriver langt mer korrekt enn det venner jeg har gjennom en idrett jeg driver med gjør.

I tillegg er nok også deler av det så enkelt som at de mindre språkmektige har helt andre muligheter til å ytre seg enn for noen tiår siden. I dag er svært mye av det vi leser på nett helt ufiltrert og skrevet av privatpersoner. For 30 år siden var det meste man leste korrekturlest og sluppet gjennom av en redaksjon. Internett har, på godt og vondt, gitt alle muligheten til å ytre seg. Også de man tidligere ikke så og hørte.

Anonymous poster hash: ceb87...c8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et miljø hvor de fleste skriver mer eller mindre feilfritt. Vi har alle våre skrivefeil og kommafeil, men språket er jevnt over bra. Det burde det være siden jeg jobber på en skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...