Gå til innhold

Ivar-ballong?


Gjest Blubberella

Anbefalte innlegg

Gjest Blubberella

Man får jo forskjellig nummer for hver nye tråd så samme AB vil ha forskjellig nummer i forskjellige tråder. Eller mener du at flere forskjellige AB'ere har skrevet om Ivarballong i samme tråd?

Edit: AB over ble før meg.

Endret av Ylvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ikke samme AB-nummer i forskjellige tråder.

Anonym poster: f9512248f8a9daecc9a7171013da2132

OK, min feil. Trodde man liksom hadde ett AB-nummer knyttet opp til sin konto jeg... Jaja, da falt den teorien i grus. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har blitt forvirret i hele dag av det ivar-ballong greiene. for det første fordi jeg ikke aner hva det betyr. og for det andre fordi jeg ser for meg ivar med en rød ballong i handa hver gang noen skriver det og det gir aldri mening.

Anonym poster: 91cba6bdba6a53508915d82abecd16d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Denne personen oppnådde sannsynligvis det den ønsket: nemlig oppmerksomhet.

Skulle ikke forundre meg om det sitter en eller annen person og småler over brukere her inne som bruker tid på å diskutere "uttrykket" ;)

Tror nok det ja. For en Ivar-ballong assa!

La oss fylle forumet med alle mulige andre uttrykk som ligner for å utviske kraften av dette uforståelige uttrykket. Noen forslag: Børre-banan, Klara-klosett, Guri-gardin, Fredrik-flaske, Morten-madrass, Stine-sokk, Kajsa-kommode. Min favoritt er Guri-gardin for det klinger så fint og minner litt om KID-reklamen med steikje fine gardiner. Guri så fine gardiner liksom.

Endret av Ylvina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt moren min bruke det uttrykket noen ganger så jeg sendte henne en melding på Facebook og spurte hva det betydde, her er svaret jeg fikk:

I **** (fjellbygden hvor hun voks opp på 1970-tallet) var det en liten gutt som hette Ivar. Med blå øyne og konglebrunt hår var han en helt vanlig liten gutt, bortsett fra en liten ting. Ivar hadde nemlig en fryktelig nøttallergi, tenk 1 peanøtt = legevakten eller døden. Da lille Ivar var rundt 5 år gammel begynte han å lure på hvorfor han ikke kunne spise de samme tingene som de andre barna (frem til da hadde det vært nok å bare si til han at han bare fikk spise mat som foreldrene hadde godkjent.) Men nå begynte spørsmålene og komme, hvorfor hadde foreldrene forbudt ham fra å ta imot godteri og annet snacks fra kameratene sine? Hvorfor hadde fjeset hans hovnet opp og mamma begynte å gråte den gangen han forsynte seg meg en Firkløver-bit hos tanten?

Foreldrene viste ikke helt hvordan de skulle svare på dette, en liten gutt som Ivar kunne jo ikke skjønne alt det med "allergier" og "anafylaktisk sjokk", men de måtte jo si noe til ham sånn at han holdt seg unna nøtter. Svaret kom til dem i form av Ivars to år eldre søster under en meget heftig krangel om Ivars kosthold. Da han ropte ut "Hvorfor kan jeg ikke spise sjokolade?!" svarte søsteren hans "Fordi du blåser opp som en ballong!" Da foreldrene så Ivars reaksjon på dette tenkte de med en gang jackpot og med bruk av litt list fra deres side fikk de Ivar til å tro at dersom han spiste noe med nøtter i ville han blåse seg opp til en stor ballong og fly bort, han hadde jo selv opplevd ansiktet og tungen hovne opp og i hodet til en 5 åring finnes det få andre ting enn ballonger som blåser seg opp på en sånn måte,

Ivar ble fortalt at dersom han kjente huden begynne å blåse seg opp skulle han bare finne den nærmeste voksne og si "ballong" og dagen etterpå lærte resten av bygden hva "ballong" betydde. Da han ble litt eldre lærte Ivar å si "Hjelp, jeg har en allergisk reaksjon!" i stedet og han begynte å bruke "ballong" som et generelt kraftuttrykk i stedet. Dette spredde seg fort rundt om i bygden da Ivar var en særs karismatisk figur, men det brakte med seg en sky av forvirring. "Er han/hun virkelig sint eller mener han/hun virkelig ballong?" tenkte folk (dette var særlig forvirrende under høytider og i bursdager.)

På tross av alt kontroversen var "ballong" som kraftuttrykk en stor hit, særlig blant skolebarn som ikke kunne si faen o.l. uten melding hjem. Dermed begynte folk å si "Ballong, hilsen Ivar!" for å vise at det mente sånn som han mente det, dette ble etterhvert kortet ned til "Ivar-ballong!" for enkelhetens sin skyld. Da Ivar flyttet ut fra hjembygden og inn til storbyen døde liksom uttrykket ut og jeg har ikke hørt det på aldri så mange år. Uttrykkets definisjon kommer helt an på situasjonen, opprinnelig var det bare et kraftuttrykk som "søren," men kunne etterhvert bety en kjedelig situasjon, en klein/dum person, en underkokt/stekt matrett eller en jente med så pene øyne at du ble helt "Ivar-ballong i hodet av henne."

Jeg er ingen detektiv, men jeg vil tro at noen fra min mors hjembygd har funnet veien til KG.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt moren min bruke det uttrykket noen ganger så jeg sendte henne en melding på Facebook og spurte hva det betydde, her er svaret jeg fikk:

I **** (fjellbygden hvor hun voks opp på 1970-tallet) var det en liten gutt som hette Ivar. Med blå øyne og konglebrunt hår var han en helt vanlig liten gutt, bortsett fra en liten ting. Ivar hadde nemlig en fryktelig nøttallergi, tenk 1 peanøtt = legevakten eller døden. Da lille Ivar var rundt 5 år gammel begynte han å lure på hvorfor han ikke kunne spise de samme tingene som de andre barna (frem til da hadde det vært nok å bare si til han at han bare fikk spise mat som foreldrene hadde godkjent.) Men nå begynte spørsmålene og komme, hvorfor hadde foreldrene forbudt ham fra å ta imot godteri og annet snacks fra kameratene sine? Hvorfor hadde fjeset hans hovnet opp og mamma begynte å gråte den gangen han forsynte seg meg en Firkløver-bit hos tanten?

Foreldrene viste ikke helt hvordan de skulle svare på dette, en liten gutt som Ivar kunne jo ikke skjønne alt det med "allergier" og "anafylaktisk sjokk", men de måtte jo si noe til ham sånn at han holdt seg unna nøtter. Svaret kom til dem i form av Ivars to år eldre søster under en meget heftig krangel om Ivars kosthold. Da han ropte ut "Hvorfor kan jeg ikke spise sjokolade?!" svarte søsteren hans "Fordi du blåser opp som en ballong!" Da foreldrene så Ivars reaksjon på dette tenkte de med en gang jackpot og med bruk av litt list fra deres side fikk de Ivar til å tro at dersom han spiste noe med nøtter i ville han blåse seg opp til en stor ballong og fly bort, han hadde jo selv opplevd ansiktet og tungen hovne opp og i hodet til en 5 åring finnes det få andre ting enn ballonger som blåser seg opp på en sånn måte,

Ivar ble fortalt at dersom han kjente huden begynne å blåse seg opp skulle han bare finne den nærmeste voksne og si "ballong" og dagen etterpå lærte resten av bygden hva "ballong" betydde. Da han ble litt eldre lærte Ivar å si "Hjelp, jeg har en allergisk reaksjon!" i stedet og han begynte å bruke "ballong" som et generelt kraftuttrykk i stedet. Dette spredde seg fort rundt om i bygden da Ivar var en særs karismatisk figur, men det brakte med seg en sky av forvirring. "Er han/hun virkelig sint eller mener han/hun virkelig ballong?" tenkte folk (dette var særlig forvirrende under høytider og i bursdager.)

På tross av alt kontroversen var "ballong" som kraftuttrykk en stor hit, særlig blant skolebarn som ikke kunne si faen o.l. uten melding hjem. Dermed begynte folk å si "Ballong, hilsen Ivar!" for å vise at det mente sånn som han mente det, dette ble etterhvert kortet ned til "Ivar-ballong!" for enkelhetens sin skyld. Da Ivar flyttet ut fra hjembygden og inn til storbyen døde liksom uttrykket ut og jeg har ikke hørt det på aldri så mange år. Uttrykkets definisjon kommer helt an på situasjonen, opprinnelig var det bare et kraftuttrykk som "søren," men kunne etterhvert bety en kjedelig situasjon, en klein/dum person, en underkokt/stekt matrett eller en jente med så pene øyne at du ble helt "Ivar-ballong i hodet av henne."

Jeg er ingen detektiv, men jeg vil tro at noen fra min mors hjembygd har funnet veien til KG.

e71ile.jpg

Anonym poster: 33eb029d1b6d20ac36f59cb8e98d904c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Helt korrekt som Kapteinen sier. Endelig en som forstår.

Uttrykket Ivar-ballong kommer helt an på situasjonen. Dere har kanskje sett det blitt brukt i forskjellige situasjoner her inne?

Hvis vi snakker om at en fyr er en overgriper f.eks, og sier "Han er en jævla ivar-ballong!", så bør det ikke være så vanskelig å skjønne hva det betyr, gitt konteksten.

Hvis jeg sier at jeg har fått ny bil og føler meg helt "Ivar-ballong", så betyr det at jeg er oppspilt eller glad.

Anonym poster: a28be0c5ec64257d9aacb1d2cb48e795

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså vanskelig å si konkret hva Ivar-ballong betyr, da det kommer an på situasjonen uttrykket blir brukt i.

Anonym poster: a28be0c5ec64257d9aacb1d2cb48e795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Da får du la være å bruke det. Jeg akter å fortsette og bruke det.

Anonym poster: a28be0c5ec64257d9aacb1d2cb48e795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

^Da får du la være å bruke det. Jeg akter å fortsette og bruke det.

Anonym poster: a28be0c5ec64257d9aacb1d2cb48e795

Hvorfor det? Det er jo allerede fullstendig oppbrukt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjetter det er samme person som kom med Ivar-Ballong som med kleinstein

Anonym poster: bbab22cc679cf64961b2a33b78a0328c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Det fungerer flott for min del. Hvis det ordet er oppbrukt, så er vel de fleste andre ord i denne setningen jeg skriver nå, også oppbrukt.

Vil påstå at alle disse andre ordene er brukt oftere, og dermed mer oppbrukt.

Anonym poster: a28be0c5ec64257d9aacb1d2cb48e795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke samme person som kom med ivar-ballong og kleinstein..

Det finnes en tråd, hvor begge er brukt, og du kan se at det er to forskjellige AB.

Anonym poster: a28be0c5ec64257d9aacb1d2cb48e795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At flere bruker det betyr jo ingenting. Kan jo komme fra samme opphav.

Anonym poster: bbab22cc679cf64961b2a33b78a0328c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tråd hvor det er skrevet et innlegg hvor ivar-ballong-uttrykket er brukt helt vanlig.

Litt nedenfor kommer en annen AB og skriver at "haha, jeg skal finne på mitt eget uttrykk! KleinStein!"

Man ser at begge to har forskjellig AB-nummer, og dermed kommer det ikke fra samme IP-adresse.

Anonym poster: a28be0c5ec64257d9aacb1d2cb48e795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke samme person som kom med ivar-ballong og kleinstein..

Det finnes en tråd, hvor begge er brukt, og du kan se at det er to forskjellige AB.

Anonym poster: a28be0c5ec64257d9aacb1d2cb48e795

Det er en tråd hvor det er skrevet et innlegg hvor ivar-ballong-uttrykket er brukt helt vanlig.

Litt nedenfor kommer en annen AB og skriver at "haha, jeg skal finne på mitt eget uttrykk! KleinStein!"

Man ser at begge to har forskjellig AB-nummer, og dermed kommer det ikke fra samme IP-adresse.

Anonym poster: a28be0c5ec64257d9aacb1d2cb48e795

Kan godt hende brukeren har flere profiler her inne. Forskjellig AB-nummer sier ingenting om IP-adressa, kun at det er forskjellige brukere.

Anonym poster: 25fe26712d3cf58d92f84c82e60e76dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får tro hva det dere vil. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal gidde å krangle med meg selv om et uttrykk, jeg da. Men hvis dere mener at det er en bra forklaring, så kjære vene.

Anonym poster: a28be0c5ec64257d9aacb1d2cb48e795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...