Gå til innhold

Noen kaninkjennere som kan svare


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Vi har to kaninsøstre på 5 mnd.

Jeg er nå bekymret for den ene. Hun er ikke i nærheten av størrelsen til søstra si, er tynn, har en del avføring i pelsen (noe som indikerer løs avføring) og hun røyter mye. Ellers spiser og drikker hun godt og har ingen andre tegn på sykdom. Men jeg vet jo at kaniner gjerne ikke viser at de er syke før de er dødssyke.

Søstra derimot er stor, røyter ikke og har aldri løs avføring.

De får samme for, stort sett høy + grønnsaker.

Vi kuttet ut grønnsakene en periode for å se om det hjalp på den løse avføringen, men det hadde ikke noe innvirkning.

Vi var hos veterinær for ca 2 mnd sia og da så han ingenting galt på dem, men det var bare en overfladisk sjekk for vi var der først og fremst for å sjekke kjønn.

Er det grunn til bekymring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt på det en stund og jeg lurer på om det faktisk kan komme av stress...

Tror jeg skal prøve å skille dem en stund å se om det hjelper.

Den største kaninen er nemlig veldig dominant og rir på den lille innimellom... dette er det tydelig at den lille ikke liker.

Men tar gjerne i mot andre råd og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to kaninsøstre på 5 mnd.

Jeg er nå bekymret for den ene. Hun er ikke i nærheten av størrelsen til søstra si, er tynn, har en del avføring i pelsen (noe som indikerer løs avføring) og hun røyter mye. Ellers spiser og drikker hun godt og har ingen andre tegn på sykdom. Men jeg vet jo at kaniner gjerne ikke viser at de er syke før de er dødssyke.

Søstra derimot er stor, røyter ikke og har aldri løs avføring.

Din egen forklaring er nok riktig. Dette skyldes trolig stress som følge av å bli dominert. Har selv sett på mine kaniner hvor ille slikt kan bli. Vil egentlig generelt fraråde å la kaniner dele bur. Kanskje er det annerledes dersom buret er veldig stort, mer som et uteområde?

CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din egen forklaring er nok riktig. Dette skyldes trolig stress som følge av å bli dominert. Har selv sett på mine kaniner hvor ille slikt kan bli. Vil egentlig generelt fraråde å la kaniner dele bur. Kanskje er det annerledes dersom buret er veldig stort, mer som et uteområde?

CD

De har et stort område hvor buret bare en liten del av det og buret er aldri stengt så den lille har alltid en mulighet til å komme seg unna.

Skal prøve å skille de et par uker å se om den lille får bedre avføring.

Det som er synd er at de ser ut til å være veldig avhengig av hverandre. Er det noe de skvetter av fyker de sammen og innimellom sitter de og pusser hverandre... synd detta her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er lurt å skille dem, kaniner trives ofte ikke sammen, og du har nok observert riktig. Ellers bør de kanskje få pellets (FK, Kalle Kanin) i tillegg til høyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket for orm? Tror også stress kan være en medvirkende årsak, men du bør få sjekket om den har orm. Ringorm kan gi liknende symptomer, med avføringsproblemer og pelsavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket for orm? Tror også stress kan være en medvirkende årsak, men du bør få sjekket om den har orm. Ringorm kan gi liknende symptomer, med avføringsproblemer og pelsavfall.

Ringer dyrlegen i morgen jeg, tror jeg...

Greit å høre hva han mener og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...