Gå til innhold

Høns


bonaqua

Anbefalte innlegg

Min samboer har så gjerne lyst å skaffe seg noen høns.

Men vi har ikke noe særlig kunnskap om hønsehold. Hva er det vi må tenke på og hva skal til for å hønsene til å trives?

Ønsker også tips om forskjellige/spesielle hønse-typer. Har googlet litt og sett ganske mange tøffe høns.

Mvh. bonaqua :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke peiling på hønsehold, annet enn fra et nabosynspunkt. Der har jeg til gjengjeld god erfaring, og kan gi et par tips: :ler:

1) Eventuelle naboer liker ikke hanegal med 10 min. mellomrom fra kl. 04.30 - 06.00. Etter et par uker med dette begynner coq au vin å friste naboen sterkt.

2) Eventuelle naboer vil muligens synes det er bare koselig når frittgående høner kommer på besøk og tripper rundt i hagen. Det gjorde vi, helt til hønene begynte å karre opp og hakke istykker blomsterløk etc. for å se etter godbiter...

3) Hanekyllinger tar fort på seg jobben som "vaktbikkje". Eventuelle gjester vil muligens synes det er litt slitsomt å måtte snu seg hvert 5. skritt for ikke å bli hakket i hælene.

Til gjengjeld fikk vi oss mang en god latter av å stå i stuevinduet og se på naboen forsøke å "gjete" hønene ut av hagen vår med piasawakost... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke tenkt å lade altfor mye kylling framover håper jeg??

Husk at høns er veldig kloke fugler

De trenger god plass og utemuligheter, ihvertfall om sommeren

Det er nok ikke det enkleste dyret å ha...

Best å sjekke alt før dere bestemmer dere..har dere tid?råd?muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...