Gå til innhold

Reddet en katt fra avliving..


Ninakanin

Anbefalte innlegg

Jeg skal hente en katt hos omplasseringen i morgen, etter et stort raid mot noen som hadde over 30 katter.. Alle ble avlivet bortsett fra denne, fordi jeg sa at jeg kan ha henne her frem til vi finner et permanent hjem. Jeg har jo egentlig nok dyr, så det er bare midlertidig, men jeg klarte ikke å si nei... :sjenert: Ikke når alternativet var døden :grine:

Men hun er altså redd og ikke trent på å være trygg med mennesker, har bare løpt rundt og vært villkatt lenge.

Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få henne trygg og fin fort? Hun skal få bo i bur de første dagene med egen kattehule og do og mat og vann, slik at hun får ro i nervene før hun får løpe rundt og stresse seg opp. Hun vil ha det bedre i bur enn under senga uten å vite hvor mat og do er ren panikk-transe...

Over buret skal det ligge et teppe så hun får fred, og buret skal vaskes rent for lukter fra den som brukte det sist.. Buret er 1 meter X 70 cm og over 60 cm høyt, så det er god plass i forhold til buret hun sitter i nå på omplasseringen!!!

Bruk av feromoner og catnip har jeg tenkt, og... ja.

Åpen for tips!

(ps: hun er faktisk renraset puse, ikke langhåret og ikke flat i trynet)

Innlegget er redigert.

I henhold til Kvinneguidens regler er det ikke lov med kjøp og salg annonser, samt "gi bort"-annonser.

Veslejenta (mod)

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg var deg ville jeg heller hatt henne i et rom, f.eks. på badet eller et soverom. Da kan hun selv velge hvor hun vil søke tilflukt om hun trenger det, og hun kan lett utforske i sitt eget tempo.

Hvis du har andre katter selv, bør du huske at det utgjør en ikke ubetydelig smitterisiko å ta inn en katt på denne måten.

Uansett, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg ville jeg heller hatt henne i et rom, f.eks. på badet eller et soverom. Da kan hun selv velge hvor hun vil søke tilflukt om hun trenger det, og hun kan lett utforske  i sitt eget tempo.

Hvis du har andre katter selv, bør du huske at det utgjør en ikke ubetydelig smitterisiko å ta inn en katt på denne måten.

Uansett, lykke til! :)

begge mine er for tiden boende hos en oppdretter, så de er ikke her :)

Og et døgn i bur blir det uansett, så får hun utforske soverommet vårt etterpå.. men vi har hund, så det er for hennes egen trygghetsfølelse hun skal få være litt "alene" i begynnelsen.

Begge kattene mine er forresten vaksinert, så når de kommer tilbake så er det vel ikke noe smitterisiko da? Hun har jo vært igjennom sterilisering og vaksinering og ormekur hos veterinær bare for et par dager siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge kattene mine er forresten vaksinert, så når de kommer tilbake så er det vel ikke noe smitterisiko da? Hun har jo vært igjennom sterilisering og vaksinering og ormekur hos veterinær bare for et par dager siden...

Det er fortsatt smittefare, f.eks. er ringorm og herpes aktuelt.

(Herpes-vaksinen beskytter ikke mot smitte, den bare mildner symptomene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel, men heller det enn at hun skal dø fordi jeg ikke gidder pga smittefare...

er nettopp slikt som gjør at mottakene er fulle. at folk ikke gidder pga det og det. og det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er bra att du tar til deg pusen jeg. :)

Har selv en liten dobbermann boende her nå.

Når jeg kommer over et misshandlet dyr, er ikke det første jeg tenker på smittefare.selvom jeg har hund fra før.

Det som står aller først på lista, er å hjelpe det dyret som fulstendig ufortjent har blit forsømt.

Tok med meg en katt fra vet en gang, og vi fant ut att vi måtte la henne bestemme tempoet selv.

Hun lå og skalv under badekaret i flere dager.

Det vat full tilt om vi prøvde å ta på henne...

Vi lot henne vere i fred, men pratet med henne hele tiden.

Satt på huk og pratet rolig til henne i timeshvis.

Og øste rundt oss med godbiter.

Efter 4-5 dager hoppet hun opp i sofaen..

Noen dager til, så var hun på fanget.. :)

I begynnelsen fikk jeg ikke røre henne, selvom hun kom opp på fanget,men det løsnet efterhvert.

Lykke til,og takk for att du hjelper pus. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeflott av deg, kanin! Jeg synes det er så flott når mennesker gjør noe for dyrene!

Jeg mener også at hun bør få være i et rom i stedet for et bur. Det er en sjansen for at det å bli innestengt på et så lite område kan stresse henne opp mer enn det roer henne ned, spesielt siden hun er halvvill og ikke vant til det.

Ellers er jeg enig med monikabrx - snakk med henne og gi henne gode, fristende godbiter fra hånden. Hvis hun ikke tør gå bort til hånden så kast dem til henne, kortere og kortere slik at hun må gå nærmere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten :hoppe:

Da psyken til pus er totalt ukjent tror jeg det rigges til et koselig lite krypinn i buret, men la døren stå åpen. Så er det full krise og fres og villhet så har hun et sted som er "sitt".

Har kanskje fått et napp allerede på pusen, eller "Puseliten" som hun kanskje ender opp med å hete mens hun bor her :kose:

Men vi får se! Så lenge jeg finner et hjem til henne så er jeg fornøyd :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da psyken til pus er totalt ukjent tror jeg det rigges til et koselig lite krypinn i buret, men la døren stå åpen. Så er det full krise og fres og villhet så har hun et sted som er "sitt".

Det syntes jeg hørtes veldig lurt ut! Flott av deg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel, men heller det enn at hun skal dø fordi jeg ikke gidder pga smittefare...

er nettopp slikt som gjør at mottakene er fulle. at folk ikke gidder pga det og det. og det.

Jeg mente da aldri at du ikke skulle gjøre det, bare at du bør være klar over realitetene og så ta forholdsregler ut fra det.

Du ba jo om råd i saken.

Så, det var rett og slett bare et velment råd, slik at ingenting skjer med de kattene du har fra før,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten :hoppe:

Da psyken til pus er totalt ukjent tror jeg det rigges til et koselig lite krypinn i buret, men la døren stå åpen. Så er det full krise og fres og villhet så har hun et sted som er "sitt".

Det høres lurt ut, og det med et teppe over som du skrev tidligere er nok også smart.

Hvilken rase er hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg forsto det, men sa det bare sånn for å ha sagt det... i tilfelle noen andre skulle lese i tråden her og tenke for og imot for sin egen del en gang i fremtiden :)

hun er en burmeser!

sansynligvis.. ser det på søndag. henter henne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra at du velger fra omplassering :kose:

jeg skal ikke ha den selv, men jeg er nært knyttet til arbeidet deres og hjelper til nå siden de hadde dette store raidet mens hele kattehuset er fullt til randen...

Hun skal bare bo her til jeg finner et permanent hjem :)

Istedenfor å avlives til hun finner et permanent hjem :klaske::murvegg: Haaahah.... Skulle ønske jeg hadde et hus jeg kunne innrede til mottak :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...