Gå til innhold

kan katter bli bilsyke? hva mp jeg tenke på


treningsjenta

Anbefalte innlegg

jepp snart skal pusen hentes, men skal kjøre i 2 timer for å komme hjem igjen med pusen.

er det noe jeg burdte tenke på i forhold til at pus ikke har kjørt så lange distanser før??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, katter kan bli bilsyke og mange får diaré. De fleste katter liker ikke bevegelsene i bilen så det beste er om den får ligge så langt nede som mulig, der er det mindre bevegelse. Sørg for at den har tilgang på vann og gi den mulighet til å gå på do, det er ikke gøy for hverken deg eller katten om den går på do i buret sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen spesielt gode forslag, men dårlig erfaring; katten vår driter alltid i buret før vi har kjørt hundre meter, han. Vil anbefale deg å ha utskiftbart underlag, f eks aviser i bunnen av buret, og skifte underveis om du har mulighet for det og det trengs. Gi også katten vann, selv om den kanskje er for stressa til å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Katter blir bilsyke!

Når du frakter katt må du ha katten i bur!

Ikke lurt å gi katten mat før dere skal ut å reise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gå på do?? i bilen?  hm hvordan løser vi dette?

Tja, ha kattedoet liggende på gulvet foran baksetet og stoppe av og til og se om katten vil gjøre fra seg? Vi har bare hatt vår katt på én biltur og tenkte ikke på do i det hele tatt og det ble katastrofalt for å si det sånn. Foreldrene mine hadde sin katt med på biltur før, dette var på 70-tallet da hvor sikkerhet kanskje ikke var så viktig så katten fikk være løs i bilen (den lå stille under et av setene) og hadde doet tilgjengelig og gikk der når den trengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå på do?? i bilen?  hm hvordan løser vi dette?

Legg aviser i bunnen av reisekassen. Om det går galt ( for når det først kommer kan det komme fort...) er det bare å ta ut avisene, putte i pose og knyte igjen. En rull med tørkepapir og ekstra avispapir/plastposer er også kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at katter blir roligere hvis de har et fang å ligge på, og få litt kos underveis. Kattungene kommer jo fra et hjem med andre katter og ikke minst kullsøsken, og kan føle seg utrygge når de blir satt alene i et bur.

Jeg har nettopp kjøpt to katter, og det var 6 timers kjøring hjem for begge to. Den ene ville ligge i fanget hele tiden, den andre var godt vant til å være alene i transportbur (var eneste kattungen i kullet, og var blitt godt vant til å kjøre bil.

Hvis du har mulighet til å ha med en når du henter katten slik at den kan sitte litt på fanget, så føler nok pus seg tryggere da. Evt sitte baki sammen med den og prate/kose med den gjennom sprinklene i buret. Ha med en liten do til den, samt vann. Mat klarer den seg fint uten i de to timene det er snakk om, men vann er viktig å tilby.

Hvis du velger å ha katten på fanget, så ta allikevel med bur. Det er veldig kjekt å ha et sted å sette katten hvis noe skulle skje eller du skal ut av bilen av en eller annen grunn. Ikke ha det for varmt i bilen, det gjør gjerne kvalmen verre hvis den skulle bli bilsyk.

Om den blir bilsyk vil den kanskje kaste opp eller gjøre fra seg, men det første tegnet du ser er svette poter og pesing med åpen munn. Skjer dette så stopp, tilby vann og gi den litt tid til å hente seg inn. Og selvfølgelig, kjør pent og forsiktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger å ha katten på fanget, så ta allikevel med bur. Det er veldig kjekt å ha et sted å sette katten hvis noe skulle skje

Problemet er at hvis noe skulle skje er det allerede for sent. Det er jo ikke slik at du kan forutsi at det skjer en ulykke og dermed sikre katten. Tenk deg med hvilken kraft en 3-6 kgs katt vil bli slengt rundt i/ut av bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, katten blir kanskje roligere av å ligge på fanget. Men om man kræsjer i 80km/t med en løs katt i bilen... au... og splætt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da vi hadde katt prøvde vi alltid med pappeske som første metode. det gikk jo ca 10 minutter, så brøyt han seg ut i full panikk.. yndlingstedet da var oppe på dashbordet foran føreren, sånn at han kunne ha øyenkontakt med sjåføren, bli kosa litt på også ha frisk luft rett opp (den lå oppe på de der sakene det kommer luft ut av., ventilasjonsanlegg åpningene..) kan riktignok ikke huske at han noen gang ble bilsyk, tror han var en hardhaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser på katteutstillinger med mine to av og til. En ting er ihvertfall sikkert. Jeg ville ALDRI hatt dem løse i bilen. Både for min egen sikkerhet og deres egen. Den eneste forholdsregelen jeg tar når jeg vet at skal ut og kjøre med dem, er å inndra maten fem, seks timer før bilturen starter. Men det er noe jeg bare gjør når jeg skal kjøre over en time. Til nå har jeg ikke hatt noen som helst problemer med oppkast eller diare. Den ene slumrer hele turen enten den tar 15 minutter eller 3 timer. Den andre slumrer innimellom, men gir meg beskjed med jevne mellomrom at dette IKKE er noe han synes noe om. Han godtar bilkjøring hvis han får sitte i (hunde)sele i forsetet. Hvis jeg bremser, sitter han såpass fast at han holder seg i setet.

Skal kjøre til Sverige på utstilling i slutten av neste måned. Da med fire eller fem katter i bilen. Det kan bli en laang tur. Kommer til å ha kattene i så store bur at vi kan sette inn en dokasse til dem av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen ekspert, men har erfaring fra egen katt!

Etter mange år med en katt som ble kjempestressa, og nesten syk av den 2-3t lange bilturen til hytta,så sydde min mor en pose som kunne snøres sammen oppe ved halsen. Den var sydd sånn at det ikke var noen fare med kveling osv.

Og katta elsket det :)

Plutselig var det ikke noe problem å ligge stille på fanget under bilturen, og hun kunne krype inn og ut med hodet gjenom det lille hullet i posen. Vi stoppet alltid et par ganger på turen og da fikk hun bånd på seg og da gikk hun på do om hun ville.

Tror det har litt med å gjøre at det ble tett rundt henne og at hun da følte seg mer trygg.

Om katten får diare og oppkast så går det an å få kjøp reisesyketabletter for katter også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører relativt ofte langt med vår katt. Dersom veien er svingete eller humpete i starten blir hun alltid syk og får diare. Men, dersom veien er fin til og begynne med og dårligere på slutten av turen, så går det bra :ler:

Vi gir henne vanlig reisesyketablett 1,5 timer før turen. Etter avtale med dyrlege. Etter at vi begynte med det har turene vært rene drømmen for oss alle :)

Pus ligger i buret sitt hele veien og har ikke toalett eller vann tilgjengelig. De første gangene vi kjørte med henne stoppet vi ofte og tilbød både det ene og det andre, men hun var aldri interresert så vi sluttet bare.

Endret av Lizzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...