Gå til innhold

Sterilisering av valp


pellegrino

Anbefalte innlegg

Vi har en valp på 5 måneder. En tispe. Min mann foreslo nettopp at vi skulle sterilisere henne, siden vi ikke har tenkt ål la henne få valper. Steriliseringen begrunnet han også med at da slipper vi løpetid osv.

Er dette å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NEI!!

Det er ike å annbefale.

Sterilisere en valp?? :overrasket:

Jeg vet ærlig talt ikke hvilke innvirkning dette vil ha på hunden, men all fornuft sier meg att dette vil gjøre noe med hundens utvikkling.

Slippe løpetid? hunden blør ca 2-3 uker i året.

De fleste tisper steller seg selv så godt under løpetiden att man slipper unna med 8-10 dager i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at vi har samme syn på dette.... men jeg har vel egentlig ikke hatt noen skikkelige argumenter å bruke i vår lille diskusjon hjemme! Kan vel ikke nok om temaet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får i utgangspunktet ikke lov å sterilisere hunder av bekvemmelighetshensyn her i Norge. Sterilisering skal man ha medisinske grunner for, selv om noen dyrleger gjør det likevel. Man skal i også vente til hunden er fullt utvokst, noe den er i 2-årsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tror jeg at jeg har et godt og tungtveiende argument, for forbud skal man ikke kimse med ;)

Jepp.. :)

Eller så kan du jo be gubben spørre vet om han ken kastrere valpen hans så han slipper løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste andre land enn Norge er det helt vanlig å kastrere hunder, vi i Norge henger litt etter når det gjelder kastrering.

Tidligere var det også forbudt å kastrere katter, og man mente at det var skadelig å kastrere katter før de er ferdig utvokst. Begge disse tilstandene har vist seg å være gale. Tvert imot viser det seg at ved å kastrere dyr slipper de unna mange sykdommer relatert til kjønnsdriften. Tisper slipper innbilte svangerskap og livmorbettenelse/-kreft.

I dag er det nok uaktuelt å kastrere en valp, men jeg tror at om 10-20 år vil det være helt vanlig også her i Norge (det tar bare så lang tid å endre holdninger her i Norge) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alternativet er at dere kommer til å bruke sprøyter for å unngå løpetid, ville jeg heller kastrere tispen.

Med å kastrere unngår dere risikoen for jursvulster og livmorbetennelse.

Men jeg ville ventet til den var nærmere 2 år først....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som er veterinær som har sterilisert sine to tisper, i hovedsak for å unngå livmorbetennelse, som er ganske vanlig hos voksne hunder. Den eldste hunden hennes (11 år gammel), ble faktisk mye kvikkere etter operasjonen, antakelig fordi hun slapp unna hormonhelvete.

Så sterilisering kan være en mulighet, snakk med veterinæren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!!

Det er ike å annbefale.

Sterilisere en valp?? :overrasket:

Jeg vet ærlig talt ikke hvilke innvirkning dette vil ha på hunden, men all fornuft sier meg att dette vil gjøre noe med hundens utvikkling.

Slippe løpetid? hunden blør ca 2-3 uker i året.

De fleste tisper steller seg selv så godt under løpetiden att man slipper unna med 8-10 dager i året.

Er du så sikker på at det er så galt..?

Dyrelegen vår sier at i alle fall tisper, får redusert sjangsen ganske betydelig for forskjellige krefttyper, etter at de er sterilisert.

Har også inntrykk at dette er vanlig i england bl.a.

Vår hannhund på 2 år ble kastrert som ett åring og han er da en lykkelig og frisk hund han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering er da slett ikke negativt.

Jo før man steriliserer, jo mindre sjanse er det for kreft.

Det eneste bakdelene med sterilisering er at de kan bli litt inkontinente (Stort sett ikke hvis operasjonen foretas tidlig) , og at de kan legge på seg. Her er det jo bare å være nøye med maten. Og det bør man jo uansett være.

Noen kan oppleve at tispen får litt endringer i pelsen også.

For meg som har en tispe som støtt og stadig sliter med innbilt svangerskap er jeg ikke lenger i tvil. Hun har svært få "normale" perioder i løpet av et år.

Før løpetid blir hun gretten, under løpetiden blir hun sytete, etter løpetiden får hun innbilt svangerskap hvor hun depper, mister matlysten, får melk i pattene osv.

Da med 2 løpetider i året kan man jo selv tenke seg.

Vi har konferert med flere dyrleger og andre hundeeiere som har sterilisert.

Ingen har noe negativt å si om det. Faktisk mente en av dyrlegene at det var altfor få som kastrerte og steriliserte her til lands.

"I andre land er det ren rutine å operere tisper, og opp mot 90-95 % av tispene er sterilisert. I slike land ser de nesten aldri jursvulster og livmorsbetennelser, som er en av de hyppigste operasjonene hos oss i Norge!! " Tatt fra sidene til Alternativet.

http://www.alternativetdyreklinikk.no/spms...&start=1&mid=45

Søk selv på nettet, snakk med en dyrlege.

Hvis tispen allikevel ikke skal ha valper ser jeg ikke noen grunn til at hun skal ha løpetid og det som eventuelt måtte følge med?

Har hørt om flere tragiske tilfeller med kreft som kunne vært unngått ved sterilisering.

Endret av Maryell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktfat

jeg har da hørt at om man ikke skal ha valper på tispa bør man fjerne livmoren for å miske sjansene for livmorhalskreft o.l, det er vel det samme som kastrering? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg håper virkelig ikke det blir like vanlig å sterilisere/kastrere hunder som det har blitt med katter i Norge.

Men, ja, som de andre sier - det er ikke lov, noe som vel er det sterkeste argumentet. I tillegg mener jeg det er uetisk, utfra et syn på at dyr bør få leve sitt liv så nær naturen som mulig. Hvis man skaffer seg en tipse, så følger det løpetid med, noe man bør være klar over (det har jeg forstått at TS er, så det er ikke ment som kritikk mot henne).

Bortsett fra det så er jeg nysgjerrig på hvorfor så mange tisper får livmorsbetennelse hvis de ikke får valper. Blant ulver er det jo bare Alfa-paret som får parre seg, så det er jo vanlig at de fleste ulvetisper går uten. Hvilken forandring er gjort som gjør at det har blitt et problem hos hundetisper?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sterilisering på hannhund og tispe kan ikke sammenlignes, størrelsen på inngrepet og faren for komplikasjoner er mye mye større på tispens operasjon!

Hvis man ikke vil ha løpetid på tispen sin burde man kanskje ikke kjøpt tipse :) Jeg er faktisk så frekk at jeg sier...kanskje man burde tenkt litt mer igjennom ting før man skaffet seg hund..?

Ikke til deg, nødvendigvis, men til din samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris:

Du misforstår jo fullstendig.

Man steriliserer ikke tispen for sin egen skyld, men for tispen selv!

Hunden min har det ikke bra store deler av året pga av løpetid.

Vil du heller at hunden skal dø av kreft altfor tidlig, enn at man steriliserer den slik at den får et godt og langt liv uten frustrasjoner og plager?

Dessuten så lever ikke hundene våre i naturen, de lever i fangenskap hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering er da slett ikke negativt.

Jo før man steriliserer, jo mindre sjanse er det for kreft.

Det eneste bakdelene med sterilisering er at de kan bli litt inkontinente (Stort sett ikke hvis operasjonen foretas tidlig) , og at de kan legge på seg. Her er det jo bare å være nøye med maten. Og det bør man jo uansett være.

Noen kan oppleve at tispen får litt endringer i pelsen også.

For meg som har en tispe som støtt og stadig sliter med innbilt svangerskap er jeg ikke lenger i tvil. Hun har svært få "normale" perioder i løpet av et år.

Før løpetid blir hun gretten, under løpetiden blir hun sytete, etter løpetiden får hun innbilt svangerskap hvor hun depper, mister matlysten, får melk i pattene osv.

Da med 2 løpetider i året kan man jo selv tenke seg.

Vi har konferert med flere dyrleger og andre hundeeiere som har sterilisert.

Ingen har noe negativt å si om det. Faktisk mente en av dyrlegene at det var altfor få som kastrerte og steriliserte her til lands.

"I andre land er det ren rutine å operere tisper, og opp mot 90-95 % av tispene er sterilisert. I slike land ser de nesten aldri jursvulster og livmorsbetennelser, som er en av de hyppigste operasjonene hos oss i Norge!! " Tatt fra sidene til Alternativet.

http://www.alternativetdyreklinikk.no/spms...&start=1&mid=45

Søk selv på nettet, snakk med en dyrlege.

Hvis tispen allikevel ikke skal ha valper ser jeg ikke noen grunn til at hun skal ha løpetid og det som eventuelt måtte følge med?

Har hørt om flere tragiske tilfeller med kreft som kunne vært unngått ved sterilisering.

her bruker du jo et konkret problem som har vært til utredning hos veterinær som eksempel, du kan virkelig ikke overføre det til en frisk og fin valp på 5mnd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering på hannhund og tispe kan ikke sammenlignes, størrelsen på inngrepet og faren for komplikasjoner er mye mye større på tispens operasjon!

Hvis man ikke vil ha løpetid på tispen sin burde man kanskje ikke kjøpt tipse :) Jeg er faktisk så frekk at jeg sier...kanskje man burde tenkt litt mer igjennom ting før man skaffet seg hund..?

Ikke til deg, nødvendigvis, men til din samboer.

Jeg er faktisk helt enig med deg her, kanin. I stedet for å finne nye måter å endre dyr både fysiologisk og psykologisk slik at de blir tilpasset våre behov, bør vi heller gjøre det vi kan for å tilpasse oss dyrenes, slik at de kan leve et så naturlig liv som mulig hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...