Gå til innhold

Cavalier king charles spaniel.


Naken

Anbefalte innlegg

Lurer på om dette kan være rasen for meg! :)

Er det noen som har en og/ eller kan fortelle noe om den?

Har lyst til å vite mest mulig før jeg velger en rase, så jeg kan være ganske sikker på at det er den rette for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _Leela_

Jeg synes dette er en kjempefin hunderase, har ikke selv, men foreldrene mine har. Er ikke ekspert, vil du vite mer grundig om rasen så er det alltid greit å ta kontakt med en oppdretter.

Men mitt inntrykk er at de er noen ordentlige kosehunder, tillitsfulle, enkle og ha med å gjøre og et godt humør hvis man kan si det om en hund. Den kan leve et bedagelig liv, den krever ikke masse mosjon, men må selvsagt luftes, men man kan også gå relativt lange turer i skog og mark med de.

Den jeg kjenner burde kanskje vært bedre dressert, er litt bortskjemt og fryktelig sjarmerende. Men jeg er sikker på at det er andre her inne som vet mer om denne rasen enn jeg, ville bare si at jeg har et veldig godt inntrykk av disse hundene.

Endret av _Leela_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempegod nybegynnerhund, god i gemyttet, ikke noe særpreget problem med dem verken ene eller andre veien, akkurat passe med pelsstell, de er ikke så store at de trøbler om man ikke helt får til dressuren, men ikke så små at man tråkker på dem eller er kjedelige å gå tur med, er hopp og sprett og tjohei og elsker mennesker, veldig glad i mat som regel... joda, helt topp hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!Foreldrene mine har også en cavalier,og han stemmer godt overens med beskrivelsen overfor her. Han er ganske bedagelig,mendet fordi han er blitt ganske gammel etterhvert.De er veldig enkle å ha med og gjøre,samtidig som de er smarte.Brukes ofte i agility konkurranser og sånn,fordi de er så lett-dresserte.

Har hatt mye med denne hunden av den rasen å gjøre, så jeg kjenner godt til den.så at i et annet innlegg her har du også spurt om jack russel terrier,og da vil jeg si at utifra det jeg har hørt om den rasen kontra cavalier er dette to vidt forskjellige raser av gemytt.Så ulike det går an å bli tror jeg faktisk...

en cavalier ville hvertfall jeg anbefalt,er så utrolig enkel hund å ha med og gjøre.

trenger ikke masse mosjon,og er lett og dressere og ikke sta,slik som jack russel kan være.samtidig har den også masse personlighet.også går de bra med andre dyr,og er ikke særlig dominerende, heller kanskje litt tilbakeholdne i forhold til andre hunder.Lykke til, du komme rikke til å angre ved valg an en cavalier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo bra ut da! :hoppe: :-D

Tusen takk for svar! :)

(Gjør ikke noe om flere vil svare heller.. ;) Jo fleres erfaringer jeg får, jo bedre.

Vil så gjerne gjøre det rette valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Hei!!!

Cavalierer er utrolige trivelige hunder med enormt mye personlighet.

Det er en veldig "sofa"-hund om du ønsker det, men kan også være med deg på lange turer.

De er veldig lojale med eieren sin, og vil gjerne være med deg overalt! :):)

Veterinæren min sier om min Prince (cavalier) at han har et enormt "språk" han ikke har sett maken til, det er jo litt morsomt :hoppe: :kgblunk:

Eneste greia med cavalierer er at de røyter en del, men det må man jo regne med når man får seg hund. De kan også ha litt problemer med ørene sine, men hvis man holder de rene skal nok det gå i orden.

Prince har blitt 8,5 år nå og han snorker VELDIG høyt når han sover :legrine::legrine:

Jeg vil så absolutt anbefale deg å få deg en cavalier, de gir deg enormt mye kjærlighet og latter!!! :)

Lykke til med hund!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt mye positivt om Cavalieren.

Kjenner ikke spesielt til rasen selv, men har blitt fryyktelig sjarmert av de jeg har truffet.

Synes de er utrolig flotte å se på også.

Det beste er jo å kontakte en (seriøs) oppdretter, slik at du kan dra å danne deg ditt eget inntrykk.

Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er rett og slett fantastisk. Kan brukes til så og si alt. Jeg har to som blir brukt til utstilling, lydighet, spor og agility.

Ta en titt innom cavalierforumet da vel.

www.cavalierforum.diskusjonsforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleggene over sier alt om hunden. FANTASTISK flott hund!!! Men OBS OBS, sjekk stamtavla til hunden nøye, de har en del plager, som så mange andre hunder, bl.a hjertefeil (kalles for hjertehunder). Mine foreldre hadde en cavalier som fikk hjertefeil, epelepsi og til slutt måtte hun tas pga nyrestein. Kjedelige greier når de blir så plaget!!! Men uansett, absolutt en hund å satse på hvis man vil ha en liten hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleggene over sier alt om hunden. FANTASTISK flott hund!!! Men OBS OBS, sjekk stamtavla til hunden nøye, de har en del plager, som så mange andre hunder, bl.a hjertefeil (kalles for hjertehunder). Mine foreldre hadde en cavalier som fikk hjertefeil, epelepsi og til slutt måtte hun tas pga nyrestein. Kjedelige greier når de blir så plaget!!! Men uansett, absolutt en hund å satse på hvis man vil ha en liten hund :)

Ja kjempeviktig, ikke kjøp "avis-valp" men skaff valp gjennom kennelklubben og valpeformidler, og finner du en oppdretter som virkelig har godt ry og lange køer men som venter valp om lenge og bor på andre kanten av Norge, IKKE tenk "ja ja da tar jeg heller bare denne" om en annen valp... En hund er en del av livet ditt i mange mange år, og det er trist og dyrt å renne inn og ut på dyrlegekontoret for diverse plager og mysterier...

Lykke til uansett, for hund er GØY! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Cavalier overfor alle hunde-elskere jeg snakker med. De er bare så tvers gjennom snille, gode, glade og hengivne - får tårer i øynene bare av å skrive her :ler:

Gjennom årenes løp så har jeg kun møtt på en eneste cavalier som har vært redd og skvetten ... Alle andre jeg har møtt både gjennom cavalierklubben og på utallige turer har vist seg å ha den rette cavalier-personligheten, dvs. absolutt uredd, tøffe og glade. Men som mange her sier så er det utrolig viktig å kjøpe valp av seriøse oppdrettere, og de finnes det mange av ... cavalierklubbens valpeformidler henviser interesserte som ønsker råd.

Som andre skriver her så kan cavalieren klare lange fjellturer - men den elsker også å ligge inne og sove og late seg ... Cavalieren min sover store deler av døgnet ... men han elsker å gå på tur og blir ellevill av fryd så snart han forstår at vi skal ut på tur ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som andre her sier så er det viktig å finne en god oppdretter. Heldigvis er det ikke så mange useriøse cavalieroppdrettere, men de finnes desverre som med alle andre raser.

Før du kjøper valp kan det og være veldig greit å sjekke stamtavla på dogweb og finne ut om foreldrene er testet for det som er påkrevd, om det er noe bilyd på hundene i slekta og om det er noe inavl.

På forumet vårt er det masse folk som interisserer seg for dette og er flinke til å opplyse og hjelpe til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solsikke

Jeg må bare si meg enig med alle som har svart deg: Cavalierer er fantastiske :) Jeg hadde en i 10 år, og hun var bare helt utrolig snill, kosen, leken - hun hadde DEN personligheten. Hun var glad i lange turer men også veldig glad i å slappe av på sofaen. Snorket så det ristet i gulvet om natta, det var kjempekoselig.

Vi måtte dessverre avlive henne for 2 år siden pga. sykdom. Hun hadde hjerteproblemer, og de siste årene var hun skikkelig slapp på grunn av det. Så, som andre sier, dette med oppdretter er viktig, siden det er mye hjerteproblemer i denne rasen.

Jeg lurer også på å skaffe meg en ny en snart, savnet er stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så mye hjerteproblemer nå lenger som det var, men som sagt så må man holde seg til de seriøse oppdretterne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsikke
Det er faktisk ikke så mye hjerteproblemer nå lenger som det var, men som sagt så må man holde seg til de seriøse oppdretterne. ;)

Det er bra å høre :) Ja, det med seriøse oppdrettere er selvfølgelig viktig. Vi kjøpte av en seriøs en, men kan jo være uheldig da også. Ingen kan garantere at hunden ikke blir syk. :icon_neutral:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et tips til seriøse oppdrettere av Cavalier:

Gå inn på www.tibama.com

Av disse kjøpte jeg min Prince, veldig flotte og friske hunder!! ;)

:klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge ut noe her, men mange i cavaliermiljøet sier dette og har hørt noen dommere si noe som jeg ikke skal legge ut her akkurat..

Altså, ikke vondt ment dette. Kjempetrivelige folk og alt slikt, prater med Aud på hver utstilling. ;)

Har du vært der foresten? Hørt hørt et antall hunder de skal ha som jeg ikke syns noe om, men vet jo ikke om det stemmer da... :sjenert:

Endret av Maxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...