Gå til innhold

Hvordan lage perfekte ovnsstekte poteter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ovnstekte poteter er jo så godt. Men jeg syns aldri jeg får de helt til. Som regel så setter de seg fast i stekeskuffelen og blir ødelagt når jeg prøver å få de løs. Og så syns jeg ikke jeg får de sånn perfekt sprø utenpå og passe myke inni.

Hvordan skal jeg gjøre det for å få de perfekte?

Anonymous poster hash: 2f47c...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan legge de på bakepapir, da fester de seg ikke. Jeg bruker heller ikke olje på båtene, da blir de oftere sprø enn seige.

Dersom du bruker olje må du steke de mye lenger for at de skal bli sprø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løvemunn

Jeg bruker rå (små eller i båter) poteter vendt i olivenolje og salt og pepper. Vender de med jevne mellomrom så de ikke skal sitte fast i formen. Blir sprø og gode, myke og nesten litt søtlige inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks er å gi potetbåtene et lynkjapt oppkok i vann først, da blir overflaten litt mer mottagelig for olje så de blir litt mer som friterte enn ovnsbakte. Blir selvfølgelig litt fetere og mer kalorier også, men innimellom gjør jeg det sånn. Kombinerer det med å ha potetene på sånn silikonmatte så de ikke sitter fast, og setter på varmluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

I tillegg til det Kvist skriver om raskt oppkok i vann, kan du skylle potetbåtene i vann etter at du har kuttet de opp. Tørk potetene (legg de på kjøkkenpapir/rent kjøkkenhåndkle), og ha så en god olje over. I tillegg krydrer du med pepper og salt, samt annet krydder/urter hvis du vil. Og så er inn i stekeovnen på ei plate du har kledd med bakepapir/silikonmatte.

Når du vasker/koker potetene, fjerner du en del av stivelsen i poteten, og det er dette som gjør at overflaten blir sprø.

På www.hobbykokken.no er det et innlegg om hvordan man lager ultimate pommes frites. Der blir dette med fjerning stivelse bedre forklart enn hva jeg har kokt sammen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakepapir og rapsolje er hemmelighetene jeg bruker til å få sprø poteter.

Tar og kutter poteter i båter og legger de på bakepapir, før jeg pensler de lett med rapsolje og drysser Maldonsalt på :) steker de i ca 45-60 min kommer an på størrelsen på ca 225 C!

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker at potetene er crispy på utsiden og myke på innsiden og ved å bruke denne metoden blir de slik hver gang:

Skrell potetene og del de opp

Kok opp vann, ha i potetene og la koke i 3 minutter.

Hell av vannet, la potetene bli i kjelen.

Ta på lokket og RIST kjelen opp og ned og frem og tilbake. Da får potetene litt ruglete flate som gjør at de blir skikkelig crispy.

Ha over litt nøtteolje og krydder og vend potetene godt.

Stek på 180-200 grader varmluft til de blir gylne og sprø. Er stort sett ferdig etter 15-20 minutter.

(Et annet tips til "fest"poteter er å vende dem i krydder og revet parmesan etter kokingen, før du slenger dem i ovnen. Supergodt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...