Gå til innhold

Hva ville du laget hvis du skulle hatt ti stykker på middag?


livmor

Anbefalte innlegg

Forrett, hovedrett og dessert. Helst ikke noe med sjømat, og en av gjestene er gravid.

Endret av livmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forrett: Blomkålsuppe

Hovedrett: Kylling kanskje?

Dessert: CREME BRULEEEE nam :D



Anonymous poster hash: 17844...591
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Forett: Kyllingsuppe/Vårruller

Hovedrett: Koteletter.

Dessert: Sjokolademousse eller is med sjokoladesaus.

Endret av Belle âme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til forrett er bruschetta eller grillet brie veldig enkelt og godt.

Til hovedrett ville jeg lagd noe som det er enkelt å lage mye av. Stek, baccalao eller kalkun kanskje.

Til dessert hadde jeg nok godt for en ostekake eller iskake, med friskebære og/eller bærsaus.

:spise:



Anonymous poster hash: be99b...fa4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrett: Salat med rødbeter, chèvre og urter

Hovedrett: Langtiddstekt hel lammebog (gjerne to stk i stor langpanne til 10 pers). Feks som denne: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1663637/slowroast-shoulder-of-lamb-with-anchovy-and-rosema med potet- og pastinakkmos til, eller denne: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/164629/slowroast-persian-lamb-with-pomegranate-salad med couscoussalat.

Dessert: Enten en pai/kake med pærer eller norske epler + vaniljeis, eller brownie med vaniljeis og frisk salat av feks klementiner.



Anonymous poster hash: 39e1e...b48
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget lasagne, med hvitløksbaguetter og salat ved siden av, til hovedrett og hjemmelaget sjokolademousse til dessert. (Jeg er ikke så vant med forrett, så har ikke noe tips der..).



Anonymous poster hash: cf595...083
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soppsuppe

Lammelår med mye hvitløk og rosmarin, med fløtepoteter og bakte grønnsaker

Panna Cotta med bringebær colie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekeskinkeruller til forrett. Spekeskinke rullet i vanlige lefser med philadelphia og urter, gjerne med noe friskt som melon ved siden av.

Til hovedrett er det veldig greit med en gryterett av noe slag. I det siste har jeg lagd en del indisk, prøv deg frem med oppskrifter på nettet :) Her kan det meste lages i god tid i forveien, og det er bare salaten som du har ved siden av,

Til dessert: en pudding av noe slag. Kanskje en sitruspannacotta for eksempel som kan lages dagen i forveien.

Med denne menyen stresser du ikke over kjelene i det gjestene kommer i hvert fall! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekeskinkeruller til forrett. Spekeskinke rullet i vanlige lefser med philadelphia og urter, gjerne med noe friskt som melon ved siden av.

Til hovedrett er det veldig greit med en gryterett av noe slag. I det siste har jeg lagd en del indisk, prøv deg frem med oppskrifter på nettet :) Her kan det meste lages i god tid i forveien, og det er bare salaten som du har ved siden av,

Til dessert: en pudding av noe slag. Kanskje en sitruspannacotta for eksempel som kan lages dagen i forveien.

Med denne menyen stresser du ikke over kjelene i det gjestene kommer i hvert fall! Lykke til :)

Det var også hovedpoenget med menyen jeg foreslo (pluss sesongråvarer). Veldig viktig å tenke logistikk når man har så mange på middag. :)

Anonymous poster hash: 39e1e...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gravid gjest går vel spekeskinke ut, med mindre hun skal få noe annet enn de andre gjestene? Uten at jeg egentlig har peiling på å sette sammen en tre-retters, tror jeg at jeg hadde gått for jordskokksuppe eller blomkålsuppe med sprøstekt bacon til forrett, indre- eller ytrefilet av storfe eller vilt (må vel gjennomstekes til den gravide gjesten) med kokte poteter, grønnsaker og soppsaus, og pannacotta med pasjonsfrukt til dessert. Alle rettene er ganske "trygge" som i at de fleste liker dem, dessuten er alt sabla godt! :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt en kinesisk vri.

Vårruller til forrett

Biff i karrisaus og sursøt svinefilet til hovedrett, sammen med stekt ris og vanlig ris

Og hjemmelaget karamellpudding til dessert.

Dette er alltid en slager enten jeg har 2 gjester eller 20 til bords.

Et annet sikkert valg er

Blomkålsuppe

Stekt laksefilet med agurksalat og rømme

Hjemmelaget sjokoladepudding

Anonymous poster hash: ef709...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrett: En enkel suppe. Siden det ikke skal være sjømat er det best med en lett grønnsakssuppe, jevnet med en skvett fløte.

Hovedrett: Lammelår, fordi jeg har et i fryseren og det er greit å lage. Servert med kokte poteter, romanesco og saus.

Dessert: Eplepai med is. Paiskallet kan gjøres ferdig på forhånd, så det er bare å helle i syltetøy, ha på kanel og lokk og sette i stekeovnen litt før gjestene setter seg. Ovnen er ledig siden lammelåret ligger å hviler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig avhengig av årstid og hvor formelt det skal være, men på denne årstiden;

Spekeskine, ost, oliven, tomat o.l. i skåler på bordet som en enkel forrett. Er ikke så glad i kjøtt til forrett og hovedrett, evt trenger du ikke forrett til Lasagne, du kan f.eks servere litt lefseruller, oliven o.l. til gjestene når de kommer. Deretter Lasagne med focaccia og salat, til dessert panna Cotta eller Creme Brulee

Evt lefseruller med div sauser til forrett, finnbiff med potetstappe, grønnsaker og rørte tyttebær til hovedrett, og karamellpudding til dessert.



Anonymous poster hash: be0ac...f8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrett: Mango og avokado-carpaccio med chilidressing (kald rett som kan lages på forhånd)

Hovudrett: Kremet biffgryte - lager seg selv så du slipper å styre så mye på kjøkkenet underveis.

Dessert: Konfektkake med bringebærsorbet. Egentlig kanskje litt tung dessert ift. hovudretten, men smaker bare så innmari godt. Evt. kan du lage en litt lettere dessert:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kremet grønnetresuppe med fløte og bacon til forrett.

Lammestek eller vilt til hovedrettt.

Iskrem med varme skogsbær til dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryterett eller lasagne, også hadde jeg bakt en kake til kaffen :)



Anonymous poster hash: 41bea...90f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrett: Blomkålsuppe

Hovedrett: Biffragu med potetkake

Dessert: Pannacotta med jodbærsorbet

Anonymous poster hash: 29b23...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...