Gå til innhold

Brødmat på FODMAP?


venus_

Anbefalte innlegg

Dere som spiser etter FODMAP, hvordan gjør dere det med brødmat? Tenkte å bake selv med å bruke glutenfrie oppskrifter i tillegg til havre, men hvordan er de forskjellige glutenfrie tørrvarene, har de høy eller lav FODMAP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg bruker toro sine brødbake mikser, noen ganger også ferdig glutenfri brød. eller lager kjempe godt knekkebrød av solsikkerfø, sesamfro og litt linfrø :laugh:

Endret av happyendings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest rug og hvete du skal holde deg unna. Glutenfritt er ok, men hevingsgenskapene er ofte dårligere.

Du har ikke noen oppskrifter å dele? Vet dere om speltmel gir samme hevingsegenskaper som hvetemel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noen oppskrifter å dele? Vet dere om speltmel gir samme hevingsegenskaper som hvetemel?

Ja spelt har god hevingsevne, men den er jo i hveteslekta så vet ikke om du helst ska ligge unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spelt har god hevingsevne, men den er jo i hveteslekta så vet ikke om du helst ska ligge unna.

Spelt er godkjent av de fleste foodmapere.

Anonymous poster hash: 8b5e9...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvetefri havre???

Havne og soya er ofte veldig kontaminert av gluten, jeg må derfor kjøpe glitenfritt av begge, selv om jeg tåler havre helt fint :)

Anonymous poster hash: 737a0...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg blander grovt og fint speltmel og havremel når jeg baker fodmapbrød. Baker i brødbakemaskin og bruker samme mengde gjær som da jeg lagde "vanlige" brød. Bruker 1/2 ss fiberhusk sammen med melet. Brødene blir veldig gode.

Anonymous poster hash: bb6dd...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser veldig lite brødmat, når jeg gjør det er det ferdige glutenfrie produkter det går i. Brødmat er blitt mer et ork etter jeg begynte med fodmap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser veldig lite brødmat, når jeg gjør det er det ferdige glutenfrie produkter det går i. Brødmat er blitt mer et ork etter jeg begynte med fodmap

Hva spiser du istedet da, feks til frokost og lunsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...