Gå til innhold

Andebryst - kjernetemperatur


petterm

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt forvirra..

Har kjøpt en andebryststek på båten fra Sverige. Ser at det er produsert i Tyskland. Oppskriften på pakka sier at kjernetemperaturen skal være minimum 75 grader. På flere norske oppskrifter står det kjernetemperatur på ca. 62 grader - og opp til 72 grader.

Er det noe salmonellaproblematikk som gjør at tysk kjøtt bør ha kjernetemperatur på 75 grader? Blir kjøttet tørt ved 75 grader?

Noen synspunkter/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Temperatur har jeg aldri mål, men:

Jeg steker først ca 2 minutter på fettsiden så ca 20 sek på kjøttsiden i panne.

Så har jeg salt og pepper på stykket og litt honning på fettsiden.

Deretter "i langpanne midt i stekeovn på 180 grader med fettsiden opp. 7-9 minutter gir en ganske 'rå' variant. Jeg fortrekker 15 minutter. La kjøttstykkene hvile i 5 minutter etter steking før de skjæres opp til servering" slik jeg skriver i oppskriftsboken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvilket land som har skrevet det. Enkelte nasjoner er livredde for kjøtt som ikke er gråstekt. Over 70 er uaktuelt, under 65 er litt for lite. Skrues framgangsmetode er sikkert ok den, men så finnes det mange forskjellige størrelser av andebryst. Steketermometer er en sikker vinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine pleier å ligge på 68-69, da er de lys rosa i midten og saftige. kjøper ofte de topakningene i klar plast som man finner frosne på harrytur.

har ovnen på 150 - 200 grader litt avhengig av hvor god tid jeg har, putter pippen i form med litt smør og krydder i bunnen.

putter formen på plate og midt i ovnen til steketermometeret piper "ferdig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Denne tråden er gammel, men...

Hadde andebryst i går igjen. Steker den med skinnsiden ned i fem minutter. Fire på den andre. Deretter i ovn til steketermometeret viser 57 grader.

I går hadde den nok blitt bedre om jeg tok den ut allerede på 55, for den var bare "slightly pink".

Hvordan får man rosa kjøtt på 68 grader? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er gammel, men...

Hadde andebryst i går igjen. Steker den med skinnsiden ned i fem minutter. Fire på den andre. Deretter i ovn til steketermometeret viser 57 grader.

I går hadde den nok blitt bedre om jeg tok den ut allerede på 55, for den var bare "slightly pink".

Hvordan får man rosa kjøtt på 68 grader? :klo:

Tviler på det var særlig rosa på 68 grader, det regnes vel som godt gjennomstekt når det kommer til andebryst. Men på 55 skal den vær rød, og ikke rosa, sikker på du ikke har satt steketermometeret litt skjevt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på det var særlig rosa på 68 grader, det regnes vel som godt gjennomstekt når det kommer til andebryst. Men på 55 skal den vær rød, og ikke rosa, sikker på du ikke har satt steketermometeret litt skjevt?

Den steg til 62 etter en stund på kjøkkenbenken. Får ha litt lavere varme i ovnen neste gang, så kanskje den ikke ettersteker så hardt?

Og jeg tok den ut på 57, men vurderer 55 neste gang.

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med temperatur på rundt 180 så må man alltid regne med at kjernetemperaturen på kjøtt stiger med ca 5 grader, så da er det nok lurt å ta det ut på 55 ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
8 minutter siden, HanneMarie skrev:

Her er det litt info om kjernetemperatur for de som vil lese

Liker at du svarer i en så gammel tråd, som handler om kjernetemperatur på andebryst, med en link som ikke inneholder noe om andebryst. 

Anonymkode: 62c94...59d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...