Gå til innhold

Forstår ikke nynorsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det tek deg tre dagar å lære seg nynorsk om du legg litt innsats i det.

For noe tøv. Hvem som helst som kan noe kan si det.

"Kan du makroøkonomi så tar det deg tre dager å beherske mikroøkonomi til det fulle"

"Er du landslagsspiller i fotball så tar det deg tre dager å bli like god i håndball eller ishockey"

"Er du en verdensberømt kokk, så blir du også en topp slakter på et par dager"

Bare vås.

Anonymous poster hash: f355e...da0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigress

For noe tøv. Hvem som helst som kan noe kan si det.

"Kan du makroøkonomi så tar det deg tre dager å beherske mikroøkonomi til det fulle"

"Er du landslagsspiller i fotball så tar det deg tre dager å bli like god i håndball eller ishockey"

"Er du en verdensberømt kokk, så blir du også en topp slakter på et par dager"

Bare vås.

Anonymous poster hash: f355e...da0

Prøv då? Om du ikkje er proff etter tre dagar, så er ein i alle fall knakande mykje betre, og i alle fall mykje betre enn ein blir ved å sutre på eit nettforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv då? Om du ikkje er proff etter tre dagar, så er ein i alle fall knakande mykje betre, og i alle fall mykje betre enn ein blir ved å sutre på eit nettforum.

Hvorfor skriver du dette til meg? Jeg hadde nynorsk som hovedmål på skolen og kan nynorsk bedre enn de fleste.

Anonymous poster hash: f355e...da0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Hvorfor skriver du dette til meg? Jeg hadde nynorsk som hovedmål på skolen og kan nynorsk bedre enn de fleste.

Anonymous poster hash: f355e...da0

Fordi det var du som svarte meg, vel?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det var du som svarte meg, vel?!

Og jeg kan nynorsk mer enn godt nok fra før, ellers takk.

Anonymous poster hash: f355e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva du skrev, men da vet du i alle fall om at tilbudet er der, helt gratis, hvis du ønsker å lære deg å skrive på norsk, kjære du. :)Anonymous poster hash: b63d5...629

Jeg anbefaler å legge godviljen til, samt kjøpe ordliste. Jeg tror du bare er vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slet med det samme. Jeg hadde fritak (fordi jeg snakket engelsk hjemme) da jeg gikk på ungdomsskolen, men så ble reglene endret slik at jeg ikke hadde fritak på VGS. Jeg er vant til å skrive riksmål. Jeg har tilbragt de fleste ferier i England istedetfor på bondelandet i Norge, så jeg har i grunn hørt få dialekter. Hver gang jeg prøvde å skrive nynorsk ble det nærmest perfekt svensk. Jeg jobbet mye for å lære meg nynorsk, men det virker for meg ulogisk. Læreren min skrev kun på nynorsk og jeg måtte slå opp i ordboken minst fem ganger per norsktime...

Anonymous poster hash: 6d99d...434

Stønn... Ja, for det er kun på bondelandet dei har dialekt. Folk som bur i byar snakkar ikkje dialekt, eller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å legge godviljen til, samt kjøpe ordliste. Jeg tror du bare er vanskelig.

Det er ikke jeg som er vanskelig, det er spynorsk som er vanskelig.

Bare ta noen enkle bøyninger, kome-kjem, sove-søv, fare-fer, osv. Det er ingen logikk i språket, ingen naturlighet. Spynorsk er et hatet språk for det er så vanskelig å lære seg alle ulogiske regler.

Stønn... Ja, for det er kun på bondelandet dei har dialekt. Folk som bur i byar snakkar ikkje dialekt, eller?

Flåklypa Grand Prix ville vært bedre med rene bokmåls-dialekter, ja.

"Jasså? Dere sitter der og glaner?"

Anonymous poster hash: b63d5...629

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du, når du vert så useriøs at du kallar det Spynorsk, klarer eg ikkje ta deg seriøst. Eg klarer iallfall ikkje tru på at du har lagt godviljen til og faktisk gjort ein innsats.

Du ska berre sjå at det kan hjelpe å ikkje oppføre seg som ein drittunge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som folk fra østlandet sliter mest med nynorsk, at det er enklere for oss som snakker"dialekt". Jeg er trønder, men har aldri hatt problemer med å forstå nynorsk hverken muntlig eller skriftlig.



Anonymous poster hash: 6813d...9b3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med at du kan kjøpe ei nynorsk ordbok. Et videre tips kan være å notere oversettelse på de vanskeligste ordene med en blyant slik at du kan bla tilbake om du blir usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som er vanskelig, det er spynorsk som er vanskelig.Bare ta noen enkle bøyninger, kome-kjem, sove-søv, fare-fer, osv. Det er ingen logikk i språket, ingen naturlighet. Spynorsk er et hatet språk for det er så vanskelig å lære seg alle ulogiske regler. Flåklypa Grand Prix ville vært bedre med rene bokmåls-dialekter, ja."Jasså? Dere sitter der og glaner?" Anonymous poster hash: b63d5...629

At du ikke klarer å forholde deg til sterke verb, gjør ikke din kritikk berettiget. Bokmål er fullt av sterke verb og ulogiske bøyningsmønstre. Norsk er generelt et nokså inkonsekvent språk.

Hverken det "guddommelige" engelsk eller noen andre store verdensspråk er frie for dette heller, sā det er nok heller dine åndevner det er noe i veien med.

Anonymous poster hash: ee686...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som folk fra østlandet sliter mest med nynorsk, at det er enklere for oss som snakker"dialekt". Jeg er trønder, men har aldri hatt problemer med å forstå nynorsk hverken muntlig eller skriftlig.

Anonymous poster hash: 6813d...9b3

Jeg er bergenser.

-TS

Anonymous poster hash: 08650...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veit du, når du vert så useriøs at du kallar det Spynorsk, klarer eg ikkje ta deg seriøst. Eg klarer iallfall ikkje tru på at du har lagt godviljen til og faktisk gjort ein innsats.

Du ska berre sjå at det kan hjelpe å ikkje oppføre seg som ein drittunge.

Det er ikke jeg(TS) som har skrevet innleggene ovenfor...

Anonymous poster hash: 08650...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bergenser.

-TS

Anonymous poster hash: 08650...5fd

Bergensere sliter ekstra med nynorsk fordi de mangler hunkjønn i språket. Forståelig at nynorskhatet er stort der.

Anonymous poster hash: f355e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som er vanskelig, det er spynorsk som er vanskelig.Bare ta noen enkle bøyninger, kome-kjem, sove-søv, fare-fer, osv. Det er ingen logikk i språket, ingen naturlighet. Spynorsk er et hatet språk for det er så vanskelig å lære seg alle ulogiske regler. Flåklypa Grand Prix ville vært bedre med rene bokmåls-dialekter, ja."Jasså? Dere sitter der og glaner?" Anonymous poster hash: b63d5...629

Og DER slutta jeg å ta deg på alvor. Slutter meg til de andre som har kommentert innlegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest pærecider

Jeg leste masse bøker på nynorsk, rett og slett. Var egentlig tilfeldig at de var på nynorsk, var boka god, så leste jeg den, og tenkte ikke over at den var på nynorsk. Etterhvert ble det enklere å skrive nynorsk. Studerer kinesisk nå, og har erfart at det er bare å lese, lese og atter lese. Samt ta drilløvelser med grammatikk og rettskrivning. Fins ingen enkel utvei, dessverre. Selv om nynorsk kanskje er litt enklere enn kinesisk, så gjelder vel det for alle språk. Rune Belsvik skriver bra nynorsk, selv om han egentlig er barne/ungdomsbokforfatter. Og Are Kalvø! Les nynorske aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensere sliter ekstra med nynorsk fordi de mangler hunkjønn i språket. Forståelig at nynorskhatet er stort der.

Anonymous poster hash: f355e...da0

Ja, det stemmer. Hater ikke nynorsk på noen måte, men forstår det ikke....

Anonymous poster hash: 08650...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste masse bøker på nynorsk, rett og slett. Var egentlig tilfeldig at de var på nynorsk, var boka god, så leste jeg den, og tenkte ikke over at den var på nynorsk. Etterhvert ble det enklere å skrive nynorsk. Studerer kinesisk nå, og har erfart at det er bare å lese, lese og atter lese. Samt ta drilløvelser med grammatikk og rettskrivning. Fins ingen enkel utvei, dessverre. Selv om nynorsk kanskje er litt enklere enn kinesisk, så gjelder vel det for alle språk. Rune Belsvik skriver bra nynorsk, selv om han egentlig er barne/ungdomsbokforfatter. Og Are Kalvø! Les nynorske aviser.

Tusen takk :) Jeg er glad i å lese, så skal finne noen nynorske bøker!

Anonymous poster hash: 08650...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Syns ikke nynorsk er vanskelig å lese, syns det er verre å skrive det. Gikk litt treigt for meg å lese lange tekster med nynorsk før, selv om det gikk greit. Men så fikk vi en lærer som skrev nynorsk ett år. I starten syns jeg det var litt plagsomt, måtte finne ut hva noen ord betydde og sånn, men etterhvert tenkte jeg ikke noe over det en gang.

Så det har nok bare med trening å gjøre. Les tekster, slå opp i ordbok...

Er ikke så glad i nynorsk, har aldri vært flink til det, men en får nå bare prøve å forstå når folk absolutt skal skrive det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...