Gå til innhold

Hvilke støtter som gravid og student i deltidsjobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min lille kommer i desember i år :)

Derfor prøver jeg å sette meg inn i hvor mye jeg kan få i økonomisk støtte og hva kravene er for å oppfylle støtten. Men det er jaggu ikke lett å sette seg inn i alt..

- Jeg er 100 % student, og termin er i slutten av desember. Tar derfor ut permisjon etter høstsemesteret, og er da ferdig med 3. semester. Begynner på studiet igjen vår 2015.

- Jeg har deltidsjobb, 50 % stilling

- Jeg er ikke lenger sammen med barnefar

(Dere som alltid begynner å kritisere, kan spare dere for "snylter" osv, siden jeg er både i jobb og skole - så jeg bidrar mer enn nok til samfunnet i forhold til min unge alder :) Jeg har også planer for skole og jobb etter endt permisjon. Forholdet mitt til barnefar røk pga diverse ting, som jeg ikke vil gå inn på.)

Eneste jeg VET med sikkerhet, er at jeg har krav på støtte fra lånekassen, tilsvarende stipendet jeg vanligvis ville fått. Dette er på ca 94 000 per år, + litt ekstra støtte fordi jeg er enslig mor.

Det jeg lurer på, er om jeg samtidig får støtte fra NAV? Altså engangsstønad, enslig mor-støtte og overgangsstønad? Er det mulig å søke om utdanningsstøtte, istedetfor lånekassen?

Eller er det enten lånekasse, ELLER nav?



Anonymous poster hash: 94ddd...bf9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Du jobber, ergo har du krav på fødselspenger fra NAV i tillegg til Lånekassa. Og nei, det er ikke snylting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fra Lånekassen og NAV samtidig :-) Jeg kan ikke noe angående enslig forsørger, men virker som du har kontroll på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok overgangsstønad som er på 13.000 og noe kr i mnd, dobbel barnetrygd som er på litt under 2000kr i mnd, bidrag fra far eller bidragsforskudd fra nav, foreldrepenger fra nav mens du er i permisjon, støtte fra lånekassa (hvis disse kan kombineres)

Ellers når du starter studiene dine igjen kan du søke om stønad som dekker en del av barnehageplassen.

Overgangsstønaden blir redusert iforhold til inntekten din, men det er med 40øre pr kr du har i inntekt ellernoe, så det lønner seg å jobbe

Anonymous poster hash: e5ab6...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Fordi du sannsynligvis har krav på en god del stønader den første tiden (jeg var i omtrent samme situasjon som deg og hadde 26000 i mnd utbetalt de første 44 ukene, i tillegg fikk jeg tilbake all skatt året etter) ville jeg vurdert å utsette å ta ut overgangsstønad til du ikke lenger får fødselsstipend, den er tross alt tidsbegrenset og kan være god å ha senere. Bl.a får du ikke fødselsstipend like lenge som du tenker å ha permisjon fra studiene, så du bør i hvert fall spare en god del. Det burde holde med stipend + foreldrepenger, barnetrygd og bidrag mens du er i permisjon.

Regner med at det du kaller "enslig mor stønad" er overgangsstønad, dvs. det er det samme, og du får ikke både foreldrepenger og engangsstønad, sistnevnte er for de som ikke har opptjent rett til foreldrepenger. Husk at fødselsstipendet ikke påvirkes av foreldrepengene, men overgangsstønaden reduseres med 40 øre på krona av foreldrepengene etter de første 43000, som er fribeløpet. Blir du dårlig under svangerskapet må du be om sykemelding, ikke gå ned i stillingsprosent, ellers taper du mye foreldrepenger. Ettersom du er under utdanning og allerede får støtte fra lånekassen vet jeg ikke om du kan få utdanningsstøtte fra NAV, men det er lov å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde kanskje vært lurere å fullføre utdannelsen før du satte deg i den situasjonen du nå er i. Men, det er en god måte å få gratis utdannelse på å samtidig overlate til samfunnet å forsørge både deg og barnet.



Anonymous poster hash: e27e6...2e2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, takk for svar! Ble litt klokere nå :)



Anonymous poster hash: 94ddd...bf9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde kanskje vært lurere å fullføre utdannelsen før du satte deg i den situasjonen du nå er i. Men, det er en god måte å få gratis utdannelse på å samtidig overlate til samfunnet å forsørge både deg og barnet.

Anonymous poster hash: e27e6...2e2

Ja, for det er derfor hun ble gravid. For å få penger av staten. Herregud.

Anonymous poster hash: 77816...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlate ansvaret til samfunnet å forsørge meg og barnet? Jeg har tross alt jobbet og betalt skatt i 8 år som 21-åring, da kan jaggu samfunnet betale for meg og ungen et år ;)



Anonymous poster hash: 94ddd...bf9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlate ansvaret til samfunnet å forsørge meg og barnet? Jeg har tross alt jobbet og betalt skatt i 8 år som 21-åring, da kan jaggu samfunnet betale for meg og ungen et år ;)

Anonymous poster hash: 94ddd...bf9

Hva slags jobb hadde du og hvor mye tjente du da du var 13-14 år gammel?

Anonymous poster hash: 822a4...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det raker faktisk ikke deg ;)



Anonymous poster hash: 94ddd...bf9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlate ansvaret til samfunnet å forsørge meg og barnet? Jeg har tross alt jobbet og betalt skatt i 8 år som 21-åring, da kan jaggu samfunnet betale for meg og ungen et år ;)

Anonymous poster hash: 94ddd...bf9

Hadde vel frikort?

Hvorfor skriver du det hvis ikke folk kan spørre?!

Anonymous poster hash: 6d553...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel frikort?

Hvorfor skriver du det hvis ikke folk kan spørre?!

Anonymous poster hash: 6d553...ba0

For all del, kan få spørre. Jeg skrev det fordi jeg fikk "snylte-kortet" mot meg, noe som ikke stemmer.

Men det raker faktisk ikke noen her inne ;)

Kan si såpass at jeg tjente over frikortgrensen alle årene. Skal ikke måtte begynne å legge ut om hva jeg jobbet med og hvor mye jeg tjente, ærlig talt

Anonymous poster hash: 94ddd...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde kanskje vært lurere å fullføre utdannelsen før du satte deg i den situasjonen du nå er i. Men, det er en god måte å få gratis utdannelse på å samtidig overlate til samfunnet å forsørge både deg og barnet.

Anonymous poster hash: e27e6...2e2

Haha. For en tulling du er. Sånne som deg er vel ikke akkurat kirurger og topp-advokater selv?

Rak for egen dør.

Bedre å bli gravid som 25-åring og under utdanning som vil gi bra avkastning senere, i stedet for å drøye til man er over 30, og kanskje ikke kan bli gravid lenger.

Lurer på hva du gjør hvis du får barn som blir rusmisbrukere? Gir F?

Anonymous poster hash: 290eb...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...