Gå til innhold

Hvorfor står det alltid, flere barn er drept/skadet? Er det ikke like ille at voksne også blir drept og skadet?


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are

Nå vil jeg ikke virke kynisk her, men undrer meg alltid over den teksten. Nå er jeg av den oppfatning at det er like ille om et voksent menneske skulle bli drept som et barn? Hva er forskjellen ?Er barn mere verd? I mine øyne ikke . Det akkurat like ille om en 20 , 30,40 , 50 osv skulle blitt drept som et barn, men er jeg den eneste som tenker slik?

Med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste er av den oppfatning at det er verre at et barn blir drept, om ikke annet så fordi de rett og slett hadde hele livet foran seg.

Når det gjelder krig og terrorisme blir det ofte understreket fordi det er gitt at barn er sivile. Det er sivile og medskyldige blant voksne og selvsagt mange som blir uskyldig drept blant dem også, men når det gjelder barn er det ingen tvil, man kan ikke si at et angrep på et barn er provosert frem eller legitimt.



Anonymous poster hash: fdb3d...521
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er som regel mer uskyldige og forsvarsløse. De har mange år foran seg, så de "taper" flere år enn en på 50.

Anonymous poster hash: f6208...611

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som er enig med meg! En forbrytelse er en forbrytelse, uansett alder på offeret.



Anonymous poster hash: 1c3cf...c0d
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forbrytelse er en forbrytelse, uansett alder på offeret.

Anonymous poster hash: 1c3cf...c0d

Ingen er uenige i dette.

Anonymous poster hash: fdb3d...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg ikke virke kynisk her, men undrer meg alltid over den teksten. Nå er jeg av den oppfatning at det er like ille om et voksent menneske skulle bli drept som et barn? Hva er forskjellen ?Er barn mere verd? I mine øyne ikke . Det akkurat like ille om en 20 , 30,40 , 50 osv skulle blitt drept som et barn, men er jeg den eneste som tenker slik?

Med hilsen fra:

Jon Are

Barn er uskyldige, men voksne holder på med jævelskapen og har gjerne gjort det slik at de har blitt drept. Barn har ikke stemt / aksjonert for den situasjonen som førte dem inn i elendigheten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dei vaksne som er drepen er sivilistar eller aksjonistar er vaskeleg å vite.

Det me veit heilt sikkert er at barn er sivile og uskyldege offer.

Anonymous poster hash: 238bd...eca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sint hver gang jeg ser "barn og kvinner" er drept, mens det ikke er nevnt om mannlige sivile er drept. Likestillingen er ofte helt glemt i både krig og ulykker. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden tok nettopp opp noe lignende:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=852852

Selv forstår jeg at man skiller mellom barn og voksne: Barn er alltid uskyldige, de kan i hvert fall ikke holdes ansvarlige for det de har gjort på samme måte som voksne. Skillet mellom menn og kvinner, derimot, plager meg mer.



Anonymous poster hash: 96a83...2e4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Skjønner meg ikke på folk som ikke syns det er verre at en 5-åring dør enn en 50-åring. De er uskyldige, forsvarsløse, ingen påvirkning på noe som helst og har hele livet fremfor seg.

Trist at voksne blir drept også selvfølgelig, men verre at barn blir det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sint hver gang jeg ser "barn og kvinner" er drept, mens det ikke er nevnt om mannlige sivile er drept. Likestillingen er ofte helt glemt i både krig og ulykker. :(

Nå er den sjeldnere at det fremstilles slik i moderne media i land som Norge - det er vanligere med overskrifter slik TS beskrives, der det nevnes barn.

Tidligere var det mer fokus på "kvinner og barn" og det er det fortsatt i enkelte land, av logiske grunner - ikke fordi kvinner er verdt mer enn menn, men fordi de har (hadde) mer likestilt status som barn ift. krig og konfrontasjoner. I mange land er det fortsatt uvanlig at kvinner er blant soldater, samt at de ofte alene er ansvarlige for barneoppdragelsen - i u-land er mor essensiell for oppveksten, langt mer enn far.

Dette er ikke relatert til verdi, kun i hvilken grad man er del av konflikten og hvor sannsynlig det er at man er sivil fremfor involvert. Det er urelatert til politikk og feminisme.

Men som sagt, er dagens overskrifter i mer likestilte land oftere "100 barn drept", ikke "100 kvinner og barn drept", ettersom flere ville reagere på det, med rette.

Anonymous poster hash: fdb3d...521

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mye verre når barn dør/blir drept. Av grunnene de andre her nevner. Pluss at jeg kjenner at jeg setter barn over voksne av instinkt. Hadde risikert livet for å redde et fremmed barn, tror ikke jeg hadde gjort det for en voksen. Får vondt i sjela når jeg hører om barn som er drept, voksne gir meg ikke samme reaksjon. Er noe med den totale uskylden.

Anonymous poster hash: 70ae1...20f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Barn er uskyldige, men voksne holder på med jævelskapen og har gjerne gjort det slik at de har blitt drept. Barn har ikke stemt / aksjonert for den situasjonen som førte dem inn i elendigheten.

Så du mener at ALLE de voksne har stemt/ aksjonert for den situasjonen som førte dem inn i elendigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cartman

Skjønner meg ikke på folk som ikke syns det er verre at en 5-åring dør enn en 50-åring. De er uskyldige, forsvarsløse, ingen påvirkning på noe som helst og har hele livet fremfor seg.

Trist at voksne blir drept også selvfølgelig, men verre at barn blir det.

Hvis 50-åringen er sivil, så er han/hun også uskyldig, forsvarsløs og uten påvirkning på noe som helst. Med mindre du mener at 1 stemme ved stortingsvalget er avgjørende for landets fremtid?

Sivile er alltid uskyldige og forsvarsløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at ALLE de voksne har stemt/ aksjonert for den situasjonen som førte dem inn i elendigheten?

Nei. Men det forklarer hva som gjør barn uskyldige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Nei. Men det forklarer hva som gjør barn uskyldige.

Men da er det mange voksne som også er uskyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er verre at barn dør. Og så ungdom. Så unge voksne. Så voksne. Og så eldre.

På lik linje er det verre at småbarnsforeldre dør enn barnløse.

At ting har en skala betyr ikke at det er greit verken i den ene eller den andre enden.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er verre at barn dør. Og så ungdom. Så unge voksne. Så voksne. Og så eldre.

På lik linje er det verre at småbarnsforeldre dør enn barnløse.

At ting har en skala betyr ikke at det er greit verken i den ene eller den andre enden.

Veldig enig!

Anonymous poster hash: 70ae1...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er verre at barn dør. Og så ungdom. Så unge voksne. Så voksne. Og så eldre.

På lik linje er det verre at småbarnsforeldre dør enn barnløse.

At ting har en skala betyr ikke at det er greit verken i den ene eller den andre enden.

Uenig! Det er like trist at folk som ikke har barn dør som at folk som har barn dør. Det blir gradering av menneskeliv, som er feil. Men jeg er enig i at drap på barn er det verste.Dette av den ene grunn at de blir frarøvet så mange år.

Anonymous poster hash: 19b9f...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig! Det er like trist at folk som ikke har barn dør som at folk som har barn dør. Det blir gradering av menneskeliv, som er feil. Men jeg er enig i at drap på barn er det verste.Dette av den ene grunn at de blir frarøvet så mange år.

Anonymous poster hash: 19b9f...bf9

Vær så uenig som du bare vil. JEG syns det er tristere når et barn dør enn en gammel person. En gammel person SKAL dø, død blant barn hører ikke hjemme noe sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...