Gå til innhold

"I fjord..."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folket mener visst ikke det.

Ingen skriver da ruuuunke?

Man skriver rOnke!

At folk skriver feil gjør det ikke mer riktig. Det går nok mot at begge skrivemåter blir godkjente, men frem til det skjer er ronke feil.

Anonymous poster hash: 8df36...b78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Grasalt" er blitt tatt opp tidligere, jeg vet ikke om det er i denne eller en annen tråd. Dette ordet finner du ikke i noen ordbok, det heter "grassat". Men noen har det visst i dialekten sin.

Det er et dialektord benyttet i trøndelag. Et område jeg har forstått at du ikke har noen tilknytning til og ergo ingen førstehåndskunnskap. "grassat" har jeg aldri hørt benyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

De jeg irriterer meg mest over er:

"Hvem skoler går ut i streik" istedet for "hvilke skoler går ut i streik"

"Å i går var jeg hos en kompis" istedet for "Og i går var jeg hos en kompis"

"Det kan vere jeg er litt dum nå ...." istedet for "det kan være jeg er litt dum nå...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Flere.

Jeg synes ikke det er kjempeirriterende med små skrivefeil. Det gjør vi alle i blandt. Spiller ingen rolle om folk skriver værre eller verre, fordi det ikke kan forveksles med så mye annet.

Men "ett" og "i forhold til" spesielt, ødelegger hele setninger og dermed også språket.

Flisespikkeri har jeg ikke tid til å bry meg om når folk skriver.

Det blir ikke flisespikkeri når en person klarer å skrive alle skrivefeilene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter IKKE missforstå. Ser det er mange som skriver det, og det irriterer meg skikkelig av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er et dialektord benyttet i trøndelag. Et område jeg har forstått at du ikke har noen tilknytning til og ergo ingen førstehåndskunnskap. "grassat" har jeg aldri hørt benyttet.

Det er riktig. Jeg har har ingen tilknytning til Trøndelag. Derimot har jeg tilknytning til Østlandet, og etter min erfaring sier folk her "grassat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig. Jeg har har ingen tilknytning til Trøndelag. Derimot har jeg tilknytning til Østlandet, og etter min erfaring sier folk her "grassat".

Hm, jeg er også fra Østlandet, på min dialekt sier vi "grassalt", "grassat" har jeg aldri hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hm, jeg er også fra Østlandet, på min dialekt sier vi "grassalt", "grassat" har jeg aldri hørt.

Det kommer vel an på hvor på Østlandet man bor, tenker jeg. Østlandet er vidstrakt.

Denne tråden handler om ord som blir skrevet feil. Kanskje på tide å gjenopplive dialekttråder igjen :).

Edit: satt inn et manglende ord

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det blir ikke flisespikkeri når en person klarer å skrive alle skrivefeilene som finnes.

De fleste gjør da ikke det?

Men er enig i at ord som betyr noe annet burde skrives riktig. "Fjord" f.eks. Men verre og værre..hva kan værre bety annet enn verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"noe" i stedet for "litt"! herrejemini.

"Jeg ble noe irritert da han spiste den siste sjokoladebiten."

TULLER DU MED MEG?

Det er faktisk ikke mindre korrekt å skrive "noe" i den sammenhengen du nevner her...

Anonymous poster hash: 7a69b...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...