Gå til innhold

Dialekt: -3 på topp, -3 på bunn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Variasjoner finnes i alle distrikter.

Alle på sørlandet har ikke en dialekt, alle i nordnorge har ikke en dialekt, setesdal som flere nevner her er heller ikke en dialekt, for de som er derfra er de veldig forskjellig, for andre høres det nok tålig likt ut.

Synes det er litt kverulering fra noen her.

Jeg hører foreksempel ikke så forskjell på Molde og Ålesund, men det gjør sikkert de som er derfra.

Det eneste jeg vet er at i mine ører er begge veldig fine.

Jeg synes alle dialekter har sin sjarm, samtidig som jeg synes at noen er penere å høre på enn andre :)

Anonymous poster hash: 3e06e...595

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Variasjoner finnes i alle distrikter.

Alle på sørlandet har ikke en dialekt, alle i nordnorge har ikke en dialekt, setesdal som flere nevner her er heller ikke en dialekt, for de som er derfra er de veldig forskjellig, for andre høres det nok tålig likt ut.

Synes det er litt kverulering fra noen her.

Jeg hører foreksempel ikke så forskjell på Molde og Ålesund, men det gjør sikkert de som er derfra.

Det eneste jeg vet er at i mine ører er begge veldig fine.

Jeg synes alle dialekter har sin sjarm, samtidig som jeg synes at noen er penere å høre på enn andre :)

Anonymous poster hash: 3e06e...595

Hør på hvordan de sier "jeg". I Molde sier de "i", i Ålesund "ej" og i Kristiansund noe mer "æ"-lignende. Bare som en kjapp beskjed. Ellers helt enig i det du skriver :)

Jeg skrev "sørlandsdialekt" på topp på første side, men understreket at det er fordi det gjelder så godt som alle sørlandske dialekter. Jeg hadde hørt stor forskjell på en fra Grimstad og en fra Hægebostad hvis de satt sammen, men jeg synes begge deler er fint og forskjellen virker langt mindre på oss ikke-sørlandske når vi bare hører en av dem. Det er ingenting vondt i det.

Anonymous poster hash: 075ac...dd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på hvordan de sier "jeg". I Molde sier de "i", i Ålesund "ej" og i Kristiansund noe mer "æ"-lignende. Bare som en kjapp beskjed. Ellers helt enig i det du skriver :)

Jeg skrev "sørlandsdialekt" på topp på første side, men understreket at det er fordi det gjelder så godt som alle sørlandske dialekter. Jeg hadde hørt stor forskjell på en fra Grimstad og en fra Hægebostad hvis de satt sammen, men jeg synes begge deler er fint og forskjellen virker langt mindre på oss ikke-sørlandske når vi bare hører en av dem. Det er ingenting vondt i det.

Anonymous poster hash: 075ac...dd9

Ja var igrunnen det jeg mente :)

Takk for svar ang dialekt.

Tror jeg må ta meg en tur før sommeren er over.

Har vært veldig lite på de trakter, og jeg kunne tenke meg å se mer av naturen, og høre på de fine dialektENE :)

Anonymous poster hash: 3e06e...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp:

Sogndal

Ålesund

Nordlandsk

Bunn:

Østfold

Stavanger

Trøndersk



Anonymous poster hash: cfd8b...d79
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var igrunnen det jeg mente :)

Takk for svar ang dialekt.

Tror jeg må ta meg en tur før sommeren er over.

Har vært veldig lite på de trakter, og jeg kunne tenke meg å se mer av naturen, og høre på de fine dialektENE :)

Anonymous poster hash: 3e06e...595

Det anbefales. Jeg er ikke derfra selv (opprinnelig utenlandsk, bodd flere steder og nå bosatt på Østlandet), men akkurat dette "jeg"-skillet er ganske nyttig i det fylket. På Sunnmøre er det altså "ej", i Romsdal "i" og på Nordmøre mer trøndernært, selv om det sikkert kan finnes unntak. For min del er det altså sørlendingene og siddisene som snakker mest sjarmerende, men som sagt på første side hjelper det at jeg er mann og at de dialektene ofte klinger feminint på meg.

Anonymous poster hash: 075ac...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totning som er så kult! Mange som er negativ til den. Kjenner en fra Toten, og det finnes jo ikke noe morsommere enn når han forteller en god historie! Og er ikke Alf Prøysen og Sigbjørn Johnsen fra de traktene? Koselig dialekt. :)



Anonymous poster hash: cfd8b...d79
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TOPP

1. Nordnorsk

2. Sogndal

3. Setesdal

BUNN

1. Rogaland (Stavanger og Haugesund)

2. Østfold

3. Sørlandsk (Kristiansand)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver Sunnhordland vet dere i det hele tatt hvilke kommuner det omfatter? Veldig vidt spekter.

Anonymous poster hash: 4cf18...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Moldenser/Romsdaling. Faktisk. Hata den dialekta før - kan ha noe med at Bondevik var mer på TV tidligere, og han er jo generelt irriterende, så. Men den har bare vokst mer og mer på meg. :)

2. Bodøværing. I alle fall de som har litt swag: Bodæææh.

3. Trønder/Kristiansunder. Ganske forhatt, men samtidig sjarmerende på sitt vis. Kan hende det er fordi jeg kjenner en kristiansunder som er veldig karismatisk og søt.

Ellers er det mange fine vestlandsdialekter, men jeg kommer ikke på hva de heter. Jeg er ikke særlig begeistret for bymålene (ålesund, bergen, stavanger, haugesund), men det er mange som likner litt på disse men som likevel er mye finere.

Bunn-lista blir nok slik:

1. Sentrale østland med en-endinger. Har ikke noe i mot dette området totalt sett, men når folk på død og liv skal snakke så peeent så får jeg frysninger. Det er vel strengt talt (norges eneste?) en sosiolekt, but still.

2. Østfold-L. Denne kan nok være sjarmerende, men som tidligere påpekt: det høres ut som en talefeil.

3. Sørlandsdialekten... nærmere bestemt Åmli får jumboplassen.



Anonymous poster hash: 24931...966
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Molde, noe som "fanger" meg og fasinerer meg på samme tid.

2. Sunnfjord, avslappende.

3. Stavanger

1. Hallingmål, ...

2. Toten, ikke sjarmerende.

3. Hamar/Lillehammer, høres bare feil ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver Sunnhordland vet dere i det hele tatt hvilke kommuner det omfatter? Veldig vidt spekter.

Anonymous poster hash: 4cf18...3e5

Og dermed kan man ikke like dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver Sunnhordland vet dere i det hele tatt hvilke kommuner det omfatter? Veldig vidt spekter.

Anonymous poster hash: 4cf18...3e5

Det samme gjelder for "nordnorsk"... Det er jo ca halve landet det :P

Anonymous poster hash: 1e61c...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder for "nordnorsk"... Det er jo ca halve landet det :P

Anonymous poster hash: 1e61c...674

Jeg klarer ikke tonefallet i noen av de nordnorske dialektene.

Anonymous poster hash: 2818e...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topp:

Stavanger

Bunn:

Bergen

Nordnorsk fra bodø og nordover



Anonymous poster hash: 2b14d...6c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp:

Stavanger

Bunn:

Bergen

Nordnorsk fra bodø og nordover

Anonymous poster hash: 2b14d...6c2

Spesielt når det blir med en del innlagte spesialord a la "Skal dokker leik med de herrann bilan lamme ungan??" Grufullt.

Anonymous poster hash: 2818e...d9b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp:

1. Sør-Trønderske dialekter fra enkelte bygder (Ikke Trondheimsdialekt)

2. Lardalsdialekt (Indre Vestfold)

3. Vinjedialekt

Bunn:

1. Bergen

2. Drammen

3. Trondheim (bydialekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topp

1. Trøndersk

2. Nordnorsk, med unntak av Bodø-dialekt og Brønnøysund-dialekt

3. Haugesund-dialekt

Bunn

1. Dialekten i typ Vågå, Valdres, Sjåk osv.

2. Kristiansand-dialekt

3. Hedmarksdialekt



Anonymous poster hash: d5c93...36f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg elsker trønderdialekter.

Det verste jeg hører, er sørlending fra rundt Kristiansand-området. Stavanger er heller ikke vakkert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Samtlige av dialektene i Nord-Norge (ja, jeg vet at det er forskjeller). Noen er definitivt verre enn andre. Slik de snakker i Mosjøen er blant annet et eksempel på en av de bedre variantene, dog fortsatt ille.

2. Finnmark. Grøss og gru.

3. Haugesund-området.

Liker

1. Slik de snakker i området rundt Sogndal

2. Trønderdialekt (alle varianter, synes det er koselig og varmt)

3.Strilsk



Anonymous poster hash: eafb2...ea9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Stavanger (cool og sofistikert).

2. Standard Oslosprøk

3. Bergensk

Bånngrumset

1. Nordland og Troms (sutrespråk)

2. Romsdal ( særlig Molde)

3. Trønderdialekter av alle slag (bønder)

Anonymous poster hash: eea32...39e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...