Gå til innhold

Bokser-hunder


Langstrømpe

Anbefalte innlegg

Vi har lenge snakket om å kjøpe oss en hund, men vi vil først bruke litt tid på å skaffe oss masse informasjon for å være sikre på at vi får en hund som passer for oss.

Jeg synes boksere er utrolig sjarmerende hunder. Har søkt litt rundt på internett, og der finner jeg også mye positivt om hunderasen.

Det hadde vært fint å høre litt fra noen andre som har erfaring med boksere, både av positiv og negativ art!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vokst opp med boksere - hatt bokser siden jeg var 7 år gammel - vi har hatt fire boksere i min familie. Jeg synes det er en fantastisk hunderase.

De er livsglade, utadvendte og barnevennlige familiehunder. Utrolig tålmodige med barn - søsteren min og jeg kledde ut vår hund da vi var små og lekte masse med henne uten at hun protesterte. Tror hun hadde det like gøy som oss! som de aller fleste andre hunderaser er de veldig glad i å gå på tur, også skiturer og sykkelturer. Alle våre boksere har likt å svømme, det er kjempe koselig å ta lange svømmeturer med hund.

De er korthårete og derfor er det ikke så tidkrevende å holde pelsen ren.

Men flere boksere har dessverre eksem eller hoftedysplasi. Det er vel det eneste negative jeg kan si om boksere.

Lykke til med valg av hund! Fint at du driver litt "research" før du kjøper hund. Jeg svarer gjerne hvis du har flere og mer konkrete spørsmål om boksere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar!

Hva synes bokseren om å være alene hjemme på dagtid? Kjeder den seg og spiser opp møblene? Samboeren min er for tiden hjemmeværende, derfor hadde det passet veldig bra å få en hund nå, men etter hvert må nok hunden være alene en del timer på dagtid.

Og sikler de mye forresten? -Ikke det at det er noe stort problem, men vi skal kjøpe ny sofa, og da er kanskje ikke lys sofa så aktuelt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må jeg forresten regne med å måtte betale for en bokser? Fant en på internett til 10.000. Synes det var innmari dyrt, men mulig den hadde høy "stamtavle-faktor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare ha en snill og søt hund, som ikke trenger å ha høyt premierte foreldre, besteforeldre og oldeforeldre.

Mulig man må betale litt ekstra for å minske sjansene for at hunden skal få en genetisk arvelig sykdom/skade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har gått greit å ha boksere alene hjemme på dagtid. De første hundene vi hadde var hjemme alene da jeg var på skolen og det gikk greit. De to siste hundene har moren min hatt med seg på jobb, så de er ikke vant til å være hjemme alene. Synes selv at hvis man først har skaffet seg hund, bør den være minst mulig alene hjemme. Men noen timer om dagen går bra. Hundene våre spiste ikke opp møbler, men veldig mye annet - såpe, briller, pizzadeig til heving, dypfryst brød til tining, gom (uttagbar tannregulering) ...

Man kan ikke komme bort i fra at JA, boksere sikler. Man kan lett få litt sikkel på klær og møbler hvis de gnir seg inntil noe. Men det er ikke snakk om rennende fosser med sikkel - det er bare hvis de reagerer allergisk på noe eller er ekstremt varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må jeg forresten regne med å måtte betale for en bokser? Fant en på internett til 10.000. Synes det var innmari dyrt' date=' men mulig den hadde høy "stamtavle-faktor".[/quote']

Jeg er ikke sikker på hva en bokser koster siden det er moren min som har stått for innkjøpene. De siste to hundene hun ikke kjøpt, men vært forvert for to hunder fra Boxerhaven:

http://home.online.no/~henlund/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har bokser.. HERLIG hund! :D

Negative sider.. Hmm... HALEN er en negativ side.. Den blir sååå glad når det kommer noen.. Også logrer den.. Du får mao rundjuling av halen.. :ler:

Også sikkel da.. Jeg har jo angst mot sikkel.. hihi..

Men bortsett fra det.. Boksere er tøffe dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Det jeg har lest om boxere - er at de er utrolig faliliekjære - de trenger selskap. Dette er ikke en hund som trives med å være alene hjemme en hel arbeidsdag .....Derfor ble det heller ikke noen aktuel rase for meg ...Når det spesifiseres at rasen ikke trives med å være mye alene - da er det nok noe i det ...

Dessuten så er dette en glad rase. Det er i og for seg positivt - men da bør man være klar over at den viser det med hele kroppen ! :ler: Den er veldig fysisk - viser følelsene med kroppen det være seg hopping, og dansing rundt og det er en stor og kraftig hund - så det kan liksom ikke sammenliknes med en papillon som spretter rundt for å vise glede. hehe. Dette er typisk boxer - man skulle tro at det går med oppdragelse å begrense dette eller holde det på et akseptabelt nivå - men det er greit å vite at dette er rasetypiske egenskaper som man ikke kan fjærne helt.

Dersom man ikke ser på denne vilterheten som noe problem - og heller ikke har behov for å etterlate den mye alene - så er det jo ikke noe problem.

Det finnes mye info om Boxere på nettet ...

http://www.norskboxerklubb.no/

http://www.norskboxerklubb.no/oppdrettere.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ButtHead

Jeg har sinnsykt lyst på bokser, men tror ikke mamma hadde blitt særlig glad om jeg kom hjem med en hund,vi har nemlig akkurat hatt en katt. Men hvis jeg får bokser en gang, så skal den ha et slikt nagle halsbånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det å være hjemme alene, så tror jeg det ofte blir hva man selv gjør det til,uansett rase. Venner du til hunden å være hjemme alene (startet forsiktig) gradvis så tror jeg det vil gå greit.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også alltid tenkt slik Julie - men jeg må si at når jeg leser og vurderer raser - og det på enkelte er spesifisert at de misstrives sterkt med å være mye alene - da føler jeg at det for meg blir feil - for jeg må jo jobbe enten jeg vil eller ei - og da må hunden klare seg selv i den tiden. Dersom rasen har problemer med å takle dette så er det feil rase for meg .........slik tenker jeg altså nå. .....

vurderte som sagt boxer tidligere - men også det at de er så ville fikk meg til å endre mening - for jeg blir bare stressa og irritert selv hvis hunden hopper og maser og er for vilter .....så dette er jo absolutt noe man bør tenke over også ....

Sukk .- det er jammen ikke lett å finne rett rase altså .....det beste er å ta seg god tid - og å ikke henge seg opp i utseende ....heller tenke på rasens egenskaper - om de passer overens med hvordan man selv er og vil ha det .......

Liker man ikke hunder som blir våte og sølete velger man kanksje ikke en retriever - for de elsker jo vann !! :ler: enten det nå er rent vann eller i form av jørme :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Gjest_lillemor_*

Til deg som reagerte på pris...

10.000 for en rasehund er nok en "gjennomsnitts pris" på svært mange hunder.. Om man er ute etter "utstillingshund" går prisen opp fra 10.000.

I øyeblikket kan det virke som mye penger, men det koster for en oppdretter og ha valper.

For de som leter etter små hunder som chihuahua og andre raser som er populært anbefales det ikke å kjøpe av oppdretter som tar mer enn 12-13.000 da prisen ikke kan forsvares lengere. Det er desverre mennesker som prøver å tjene penger på hundeavel og ingen oppfordres til å kjøpe av disse slik at de kan fortsette med det da selve avlen kommer ut av forkus når det plutselig handler om penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000 for en rasehund er nok en "gjennomsnitts pris" på svært mange hunder.. Om man er ute etter "utstillingshund" går prisen opp fra 10.000.

Når en hund er valp kan man aldri si om hunden blir av utstillingskvalitet eller ikke. Følgelig betaler man samme pris for alle valpene.

Standard pris for renrasede valper er fra 5 - 15 000 avhengig av rase. De fleste ligger på 10 - 12 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...