Gå til innhold

Samojed vs Golden Retriever


Gjest Taxi

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny valp!! :) Har lenge vært sikker på Samojed, men i det siste blitt litt i tvil... Grunnen er at vi kanskje tenker oss en hund som trenger LITT mindre mosjon og som er litt enklere. Men jeg er fortsatt forelska i de nydelige samojedhundene...

Kan dere hjelpe meg litt her?

Kriterier: Hunden skal være middels stor - stor i størrelse, den skal ha stabilt og godt gemytt, være rolig inne og ikke være alt for krevende. Hunden får normalt mengde turer hver dag (2 turer på til sammen 1-1 1/2 time), litt mer i helgene + 2-3 lengre turer i fjellet i løpet av et år. Da tenker vi at hunden etter hvert skal bære litt kløv, og vi skal snørekjøre litt med den på vinteren. Jeg kommer til å trene LP med hunden, kanskje litt spor + reise på utstilling med den. Hunden disponerer en 500 m2 stor hundehage der den kan gå inn og ut som den vil når vi er hjemme.

Jeg har hatt golden før, og har sansen for den trivelige rasen som også er relativt enkel å få til. Jeg har veldig sansen for samojeden for dens vakre utseende, og for dens stabile, vennlige gemytt. Barn er under planlegging, så vi håper jo på en barnevennlig hund (skal sosialisere masse med barn! )

Det som gjør at jeg heller mot golden i forhold til samojed, er fordi jeg frykter at samojeden kan være litt krevende. at den kan bli bjeffete, trekke i båndet på tur, at det blir en bånd-hund man ikke kan ha løs og at den krever MYE mosjon. Jeg vet ikke, jeg har ingen personlig erfaring med samojed...

Hjelp meg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Situasjonen slik du beskriver den tilsier heller golden enn samojed mener jeg. Det er bare de to rasene som er aktuelle da eller?

*humrer i "skjegget" av tanken på samojed og LP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv aldri hatt Samojed, men lapphunder har jo en del av de samme egenskapene. Samojeden er en spisshund/polarhund og kan dermed være både sta og egen. For å ha utbytte av trening bør den ha små doser uten altfor mye terping, blir noe kjedelig vil jeg si disse rasene er mestre i å overse deg totalt!

Samojeden har også veldig mye "hode", dvs at den kan gå på tur, komme tilbake og ha omtrent like mye energi etterpå. Tror neppe en samojed blir ordentlig sliten uten å ha brukt hodet, dette gjelder iallefall lapphunder.

Når det gjelder barn er jo samojeden en av polarhundene som faktisk er mest barnevennlige, fordi rasen ble brukt som "barnevakter" i nomadestammene der rasen har sitt opphav. Så det å gjøre en samojed barnevennlig skulle vel gå bra med sosialisering.

Ellers har jeg aldri hørt om at samojeder bjeffer veldig mye, men de jeg har møtt har da også vært veloppdragne byhunder.

Eller er det en link her, til en side om samojeden: http://www.polarhund.no/samojed/plone/samojed/om-samojeden

(Og til deg som humrer av samojed i LP; syns det er utrolig dårlig gjort jeg. Samojeden er ingen border collie, men det er vi da vel også klar over. Selv om den kanskje ikke kan komme på topp i de øverste klassene, så kan den delta og ha stort utbytte av det! Det er sånne folk som gjør at vi med hunder som ikke adlyder vårt minste vink ikke tør delta i lydighetskonkurranser som vi helt sikkert kunne ha hatt stor glede av!) Sorry for digresjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed er rolige og krever ikke hauger med mosjon hver dag, ihvertfall ikke mer enn du beskriver. Ikke bjeffer de (ingen av de jeg har vært borti), de er utrolig tålmodige og barnevennlige, men også ganske sta og litt egne. Så lenge du styrer unna linjer som fokuserer på arbeidshunder (det er store forskjeller) så burde du fint få en hund som passer til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å nevne, men den største ulempen med samojed er pelsstellet. Himmel de bikkjene har mye pels, og røyter gjør de også. ;)

Men pelsen har vel også den bra egenskapen at den er mer eller mindre "selvrensende" for f.eks. gjørme. Tenk deg å måtte bade den pelsen hele tiden!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humringen av samojed + LP handlet om at man da må være utstyrt med en diger dose tålmodighet kjære deg. Ingen grunn til å ta alt opp i verste mening eller hur? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humringen av samojed + LP handlet om at man da må være utstyrt med en diger dose tålmodighet kjære deg. Ingen grunn til å ta alt opp i verste mening eller hur? :)

Sorry, igjen kommer forsvarmekanismen på plass. Har hørt altfor mange som gjør narr av min kjære lapphund å sier at den ikke har noe i en LP ring å gjøre. Og da blir jeg bare så heidundrane sint :kjefte:

Men det krever nok sin tålmodighet ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men pelsen har vel også den bra egenskapen at den er mer eller mindre "selvrensende" for f.eks. gjørme. Tenk deg å måtte bade den pelsen hele tiden!!!

Synes ærlig talt ikke de er så "selvrensende" heller. Greit nok at gjørme tørker og de gårfint å børste ut møkka, men de blir ganske inngrodd møkkete om man nå liker det eller ikke. Bading er også utelukket hvis man ikke tørker bikkja med hårtørkeren etterpå, de er plaget med våteksem hvis de går med fuktig pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inngrodd møkkete? Syns aldri jeg har sett en samojed med en eneste flekk møkk på seg jeg, og jeg har da ikke bare sett de i utstillingsringen der det selvfølgelig er naturlig at de blir badet og "shinet"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, igjen kommer forsvarmekanismen på plass. Har hørt altfor mange som gjør narr av min kjære lapphund å sier at den ikke har noe i en LP ring å gjøre. Og da blir jeg bare så heidundrane sint :kjefte:

Men det krever nok sin tålmodighet ja!

Man kan jo trene LP med alle raser, på samme måte som man kan trene bruks eller ag med alle raser. Men samtidig bør man jo justere forventningsnivået etter valg av rase også da. Velger man mynde eller lapphund til LP så kan man ikke forvente de samme resultatene som man kan med schäfer eller bc. På samme måte som man ikke kan forvente en ag-stjerne om man kjøper seg st. bernard :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? påstår du at min lille stjerne av en lapphund ikke kan bli like god i LP som en border collie :gråte:

Selvfølgelig må man justere forventningsnivået, men samtidig synes jeg det er trist at så mange av de som driver med LP (som jeg har møtt) ser ut til å mene at det bare er tåpelig å bruke andre raser enn de typiske lydighetsrasene i LP. De fleste hunder har godt av å få lydighetstrening, og konkurranse er jo en motivasjon for mange til å legge ned den tiden det faktisk tar for å få en lydig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynligvis ikke selv om det finnes unntak. leste engang om noen som brukte samojed til gjeting så man skal aldri si aldri ;)

Men ja, jeg er helt enig medd eg.Alle hunder bør innlæres et visst minimum av lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inngrodd møkkete? Syns aldri jeg har sett en samojed med en eneste flekk møkk på seg jeg, og jeg har da ikke bare sett de i utstillingsringen der det selvfølgelig er naturlig at de blir badet og "shinet"!

Vel, det er nå bare min personlige erfaring med samojeder, men jeg synes at pelsen (spesielt vinterpels) blir veldig skitten også i underpelsen etterhvert. Mulig at det er en værting, for de hundene jeg kjenner bor på vestlandet og regn og søle er jo ikke akkurat en sjeldenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke selv om det finnes unntak. leste engang om noen som brukte samojed til gjeting så man skal aldri si aldri ;)

Men ja, jeg er helt enig medd eg.Alle hunder bør innlæres et visst minimum av lydighet.

Samojeder ble vel i sin opprinnelse brukt til gjeting også, så det ville vel ikke være unaturlig om noe av dette instinktet fortsatt kunne slå igjennom. Det samme ser vi faktisk hos lapphunden, selv om den i dag regnes som en "selskapshund", ser vi tendensen til at både jakt og gjeterinstinktet er beholdt.

Jeg bor på østlandet, men har som sagt aldri sett en møkkete samojed. Heller ingen som har forblitt møkkete etter noe som ligner et gjørmebad. Gjørmen tørker, samojeden rister seg, og tilbake ligger all gjørmen (neste da). Men det kan sikkert være individuelle forskjeller her også!

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med mindre du ikke skal bruke samojed til trekkhund, trekker den ikke i båndet når dere går tur, dvs. du må jo lære den å ikke trekke, å gå fot osv.

Skal den brukes til trekkhund, skal den absolutt ikke holdes tilbake mht til å trekke i bånd (bruk sele uansett), da tenker jeg på konkurransebikkjer...og det var vel ikke det du ville bruke bikkja til.

Det høres ut som de turene du beskriver, er lange nok for en samojed.

Du planlegger å få barn. Vet ikke hva jeg ville valgt, kanskje å få barnet først, men kjenner du noen som har småbarn, kan du venne bikkja til å bli vant til barn. Bare pass på at ingen barn får plage den, da kan den bli veldig skeptisk til barn. Helst bør du kjenne et barn som er vant til hund, eller et rolig barn (barn er jo forskjellige)

Har ikke erfaring med labrador-rasene, men jeg liker gemyttet til f.eks. samojed. Samojed er rolige, men vet ikke om de jeg har møtt, har s.k. renere linjer enn andre. En annen faktor du bør tenke på, kanskje, er at en samojed gjerne vil jakte. En golden f.eks. er langt mer rolig på den måten, men her er jeg usikker...

Ett vennepar av meg har noen samojeder, og en gang stakk de av. De angrep ingen sauer etc. Eierne var bekymret for dette, og også for bil-trafikken. De kontaktet politiet, og rømlingene kom tilbake i god behold uten å ha skadet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke samojeden ganske utsatt for våteksem? Mener å ha lest dette et sted, og siden en i tråden har hatt kan muligens du bekrefte/avkrefte :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islandshester er plaget av eksem, og det er ikke rart, de går jo rundt i havnehagen uten å ha tiltgang til skygge. De fleste er importere som villhester, fra Island, og du kan aldri sende en islansk i retur, det nekter regelverket. Og det er begrunnet med at island vil ha sunne og friske hester.

Men ang samojed, så har jeg ikke sett ett tilfelle av eksem. Kjenner jo ikke alle, men det er viktit med skygge, litt mindre turer i varmen, og ikke la bikkja hoppe i den første vannpytten den ser...

Gi den et bad, tidlig på våren, ot på høsten, om den ser møkkete ut.

Børst den min en gang i uka, det er en stor jobb, men er noe man må regne med.

Har dere vært på en lang tur, så væt bikkja med litt kaldt vann over nakken. Ikke bad den, det kan skape eksem.

Har problemet oppstått, så ta den i dusjen, og bruk ren grønnsåpe.

Men gjør det aldri i regnvær...

pga at pelsen må få tid til å tørke.

Vet ikke ang korthårete bikkjer, men alle hunder med underpels, kan få eksem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islandshester importert fra island er plaget av sommereksem på grunn av insektene som finnes her i landet men ikke på island. Det har ingenting (i de fleste tilfeller) med hvordan de blir holdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...