Gå til innhold

Hund alene på nattaen


Cuba

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har så veldig lyst på hund. Har hatt perioder i noen år nå hvor jeg har hatt utrolig lyst, men så går det litt over igjen. Nå har jeg kjøpt leilighet og syns det hadde passet bra nå.

Det eneste jeg tenker litt på er at jeg innimellom sover over andre steder. Kan jo ikke belage meg på å ha med hunden overalt, så hvordan er det for en hund å være alene på nattaen en skjelden gang innimellom?

Hvis jeg passer på å lufte den en lang tur før jeg drar i kanskje tidligst 21-22 tiden og kommer hjem utover formiddagen neste dag..? Er det for lenge eller er det vanlig at hunder er alene på nattaen innimellom..?

Vil at hunden min skal ha det så bra som mulig og jeg er jo klar over at jeg må rette meg etter dens behov. Bare lurer litt på dette så jeg har noe å gå etter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg hadde tenkt at jeg kunne vært borte fra hunden like mye om natten som jeg hadde vært om dagen. For meg høres ni-ti om kvelden til formiddagen neste dag for mye ut.

Det er nok imidlertid rasevariasjoner her også. Når jeg går på jobb, lufter jeg hundene, selv om de helst ikke går ut på det tidspunktet. Hvis jeg er hjemme registrerer jeg at klokken kan både bli tolv og ett før de gidder å bevege seg ut av seng og bur. (Buret er alltid åpent) B-hunder, med andre ord. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale det. Jeg er enig med Elastica i at hunden bør ikke være hjemme alene lenger på natten enn den bør på dagen. Hvis du ikke kan ha den med deg, så vil jeg anbefale at du lar noen du kjenner passe den frem til du er hjemme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig ann på hunden mener nå jeg. Spesielt i begynnelsen og når den er valp bør den vel ikke være så lenge alene, men min hund klarer helt fint å være alene så lenge. Men som sagt kommer ann på hunden, er noen som har større behov for selskap og mindre blære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig ann på hunden mener nå jeg. Spesielt i begynnelsen og når den er valp bør den vel ikke være så lenge alene, men min hund klarer helt fint å være alene så lenge. Men som sagt kommer ann på hunden, er noen som har større behov for selskap og mindre blære!

Det blir vel til syvende og sist en erkjennelse om hvorvidt man bør ha hund dersom man ikke kan tilby den optimale forhold. Man vet aldri hva slags type hunden er, om den takler å være alene eller ikke, og bør derfor vente med å få hund til man kan tilby den et greit liv, er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder er jo ikke ulver, men på samme måte som ulv, liker de å "gjøre unna dagens fangst", spise seg mette, men de fleste ulver lever i flokk, og vi har vel snudd litt på døgnet for våre bikkjer.

Nei, jeg ville ikke latt en hund være alene på natten, om du ikke allltid jobber nattevakt og slik lærer bikkja at det er normalen.

Den vil føle seg fryktelig ensom og forlatt. Hvis den ikke er helt hjernetom da, men det er de færreste. Når kveldsturen er unnagjort, har jeg oppdaget at de bikkjene jeg kjenner, er overlykkelige for at det er natt og nå skal flokken (eierene, hundepasser) gå til ro.

Du kan fint gå ut sammen med venner, men borte hele natten? Hvis du må være borte og feste eller ha sex til langt på neste dag, med f.eks. en allergiker-venn, så ikke få deg hund nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. (til Vimselot)!

Takk for svar. Alltid greit med andre meninger, synspunkt og erfaringer.

Vet vel egentlig med meg selv at jeg bør vente med å få meg hund, men noen ganger tar lysten overhånd og jeg har vært nær å skaffe meg en flere ganger.

Men til syvende og sist innser jeg vel at jeg kanskje ikke kan tilby en hund 100% av det den har behov for.

Uansett leker jeg mye med tanken og tenker etter hvordan det ville vært.

Menmen.. Får vente noen år vel, til jeg ikke er et sekund i tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuba, du kan jo få deg hund nå, men da må du skaffe "bikkje-vakt" når du evt. møter en kjæreste eller blir borte over natta.

Snakk med dine venner, og hør om de kan stille opp. I de fleste tilfeller, har man behov for avlastning når man har bikkje, enten man nå har sex, går på houseparty, jobber nattevakt, blir akutt syk osv. etc.

Men som hunde-eier kan man ikke forvente at andre alltid har tid til å stille opp, de kan sitte midt oppe i en krise f.eks. Men det er en stor trygghet i å ha noen som kan avlaste deg, dvs. passe bikkja.

Har du et nettverk (og helst noen som har hatt hund eller som er villige til å sette seg inn i dette og være "tante"), som er positive til å passe bikkja, ser jeg ingen problemer med at du skal skaffe deg en hund.

Jeg passer stadig andres hunder, enten pga. ferie, sykdom, eller fordi de skal en tur på byen. Men å ha 100 prosent ansvar for en bikkje, for meg, daglig, det hadde ikke fungert, mest pga. min boligsituasjon.

Har ikke hage osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner og er enig! :)

Får se hva jeg gjør. Snakke litt med andre osv. Godt mulig jeg tar til meg en omplasseringshund!

Har så utrolig lyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, men det at du har utrolig lyst på en søt og vennlig hund, det holder ikke, Cuba.

Jeg vet ingenting om deg, om du har vokst opp med bikkjer etc. Men utrolig lyst på en hund, dette gjør at jeg aldri ville solgt deg en valp, uten først ha kryss-eksaminert deg om dine boforhold, og hva du kan ang. oppdragelse f.eks.

Jeg er ikke opprettter, men kjenner noen som driver med dette.

Men, har du ikke vokst opp med bikkjer eller hatt hund tidligere, ville du likevel fått en sjanse til å få kjøpe den beste bikkja jeg hadde i kullet, men ville aldri gitt deg en alfa-valp, hvis du aldri har hatt hund.

Jeg kan nesten tippe at du har lest en rekke bøker om å ha hund, skaffe seg valp osv, eller tar jeg feil nå igjen...?

Vet som sagt ingenting om deg, bortsett fra at jeg husker ditt nick-name da. Og har du aldri hatt bikkje før, så les les les, og får du ei tispevalp, så ta den med på valpekurs hvis du ikke kjenner andre som har bikkjer den kan møte.

Hvorfor skrev jeg tispe? Pga at de er litt mer lettere å takle, de går sjelden til angrep, og blir nesten aldri angrepet av andre bikkjer.

Personlig liker jeg hannhunder best, de er så stolte (alfahanner), og så søte osv. Til og med litt arrogante, men bytter jeg bolig og kjøper meg et lite hus med hage, vet jeg ikke hva jeg vil velge, alfatispe/hann eller en som er midt på rangstigen (de er langt mer lett å takle, og prøver ikke bli lederen, en diger bikkje kan oppleves ganske truende når den prøver å få rangen, i ca 8 mnd alder og fram til den er to år, i verste fall, men da har eieren gjort en elendig jobb, for vanligvis tar det bare toppen to episoder eller ingen.

Nå vet jeg ikke, om du har satt deg inn i dette med bikkjer, men start en ny tråd ang omplasseringshunder? Det kan du også søke etter, det har vært tråder om dette tidligere.

En omplasseringshund, vel da må du vite litt om hunder, og nesten kunne telepati...

Mener ikke angripe deg, ts, men jeg aner jo ikke hvilke kunnskaper du innehar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan begynne med å si at jeg ikke har hatt noe hund tidligere.

Eneste egentlige erfaring jeg har er hundene til besteforeldrene mine. Har vært veldig mye sammen med de da, uten at påstår jeg fikk så utrolig mye ut av det. Men mener samtidig det teller litt :P

Har også passet en boxer (valp) noen ganger. De var ikke lette, men det skremte meg ikke. Tvert i mot. Liker litt utfordringer og jobber gjerne med hunden for at den skal bli stabil, respektfull osv.

Er ikke ute etter en søt og nusselig liten hund, men en jeg virkelig kan knytte et vennskap til å ha mye fint med.

Dømmer ikke, men mitt inntrykk er at det er lettere å få et næreren og annerledes forhold til f.eks en Golder Retriever enn en Chiahuahua. Rett meg gjerne, men det er uansett hva jeg tror for min egen del da.

Stemmer nok at jeg har lest en del om hunder og rundt dette.. var det dumt? virket nesten sånn på måte du sa det.

Har ikke bestemt meg helt ang. omplasseringshund eller en valp, men skal jeg ta til meg en til omplassering skal det si bang med en gang liksom. Drar ikke hjem med en jeg ikke føler meg konfertabel med f.eks.

Har funnet en som virker veldig passende for meg. På alle måter faktisk. Men kan jo hende det er helt bommert om jeg skulle møte den. Det er forresten en tispe!

Ang boforhold er det kanskje ikke det optimale. Med det mener jeg at leiligheten ikke er den største. Men tror vel egentlig ikke det ville by på noe problemer.

Bor i 8-mannsbolig i et rolig strøk i utkanten av byen. Kort vei til turterreng osv.

De tvers over gangen har også hund. Og den er heller ikke av den minste typen.

Har sett flere hunder i området så tror det er godt egnet her sånn sett!

Det at leiligheten ikke er gigantisk kan vel kanskje også føre til at jeg føler jeg må ut med den oftere..!?

Bekymrer meg egentlig ikke for bohforholdene, og det tror jeg at jeg ville gjort om det hadde vært grunn for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en boxerhann. En seks årig ganske sjefete skjønn nesesnøfter.

Som måtte oppleve å få sitt revir invadert av en oppesen pointerhann på to år for noen måneder siden. De har omsider funnet ut av det med hverandre.

Send meg gjerne pm hvis du lurer på noe med boxere - kanskje jeg kan svare. De er iallefall fantastiske, synes jeg. Selvom de er strie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du i det hele tatt er i tvil om det er riktig for deg å anskaffe hund, så synes jeg du burde vente. Du påtar deg et enormt ansvar, som varer i mange år. Har du dyr, må du legge opp livet ditt etter dyrets behov. Det er ikke sikkert du kan få både i pose og sekk (både hund og frihet til å være borte hele natten). Du må vite på forhånd hva som er viktigst for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...