Gå til innhold

Hvit katt = albino?


Gjest Blodbruden

Anbefalte innlegg

Gjest Blodbruden

Hei folkens!

En hvit hankatt har flyttet inn i nabolaget. Han er helt hvit med rosa øreflipper og snute. Øynene er blå, men man kan ofte i riktig lys oppdage at de er røde der de pleier å være svarte. Som på bilder tatt med gammelt kamera.

Jeg lurer på om pusen er albino, eller bare en vanlig hvit katt.

Albinoer har jo problemer med sollys og kreft.

Pusen er hjemløs, så den har midlertidig flytta inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvite katter, uansett om den er albino eller ei, har større sjanse for å få kreft av sollys enn andre katter. Men de er nok uansett ikke så veldig utsatt her i Norge.

En hvit katt trenger ikke være albino selv om den har litt uvanlig farge på øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok ikke albino. Jeg kjenner ikke fargegenetikken hos katter noe særlig, men hos kaniner er det i hvert fall ulike gener som bestemmer om kaninen er hvit blåøyd eller hvit rødøyd (albino), og om man setter en hvit blåøyd ved siden av en rødøyd vil man også se noe forskjell i hvithet i pelsfargen. Hos kaniner skyldes forskjellen så vidt jeg forstår at blåøydgenet (wienergen, xx) dekker over andre fargeanlegg, mens rødøyd/albino gjør at det ikke dannes pigment. Da er det vel kanskje slik at de blå øynene skyldes at det er noe pigment i kaninen (katten), mens røde øyne skyldes at det ikke er NOE farge.

Jeg tror som Tabris at alle hvite katter vil ha problemer med sollys. Er det hudkreft de får problemer med? Overhyppighet av andre typer kreft skyldes nok eventuelt koblede gener - som at mange hvite katter også er døve. Dvs at genet for døvhet og evt gener for kreft, er knyttet til samme kromosom som der hvit/albinofargeanlegget sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at hvite katter med blå øyne er blinde mens hvite katter med rød øyne ser.

Trodde først det var omvendt men det er det visst ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en 99,9 prosent hvit katt da jeg var liten. Den hadde tre svarte hårstrå under haken, og vi fikk høre at det var det som redda den fra åvære blind. Men det var liksom bare det som ble sagt, om det stemmer vet jeg ikke, men katten var definitivt ikke handicappet på noe vis. En storslagen musejeger, og en stor personlighet. Ikke fikk hun kreft heller.

Ta katten med til dyrlegen en tur du, eller ta en telefon dit. De vet jo hva de snakker om. (Og om du har tenkt å ta den inn i familien så trenger den nok uansett vaksiner og ormekur og gjerne en chip i øret... for alt du vet kan den jo allerede være noens katt som allerede er identitetsmerket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Har den blå øyne er den ikke albino :) Albinoer vil alltid ha røde øyne. Ikke "det svarte" (pupillen), men selve øyenfargen. Pupillen har ingen farge, det er et hull, og ser derfor svart ut, men kan også se rød ut, uansett hvilken farge katten har, hvis du ser den i et spesiellt lys/vinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har den blå øyne er den ikke albino :) Albinoer vil alltid ha røde øyne. Ikke "det svarte" (pupillen), men selve øyenfargen. Pupillen har ingen farge, det er et hull, og ser derfor svart ut, men kan også se rød ut, uansett hvilken farge katten har, hvis du ser den i et spesiellt lys/vinkel.

Det er riktig, og pupillen kan også ha ulik fargetone avhengig av farge, på dyret, tror jeg. Noen pelsfarger skyldes "utvanning" (at det er mindre av) pigmentet, noe som også gjør seg gjeldende i øyenfarge og på netthinna hvor det også sitter pigment. Jeg vil ellers tro at en albino har mer problemer med synet enn en blåøyd katt, nettopp fordi pigmentet på netthinna er med på å bestemme synet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som Tabris at alle hvite katter vil ha problemer med sollys.....

Spooky. Hvordan kom mitt navn inn i denne tråden? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Det er riktig, og pupillen kan også ha ulik fargetone avhengig av farge, på dyret, tror jeg. Noen pelsfarger skyldes "utvanning" (at det er mindre av) pigmentet, noe som også gjør seg gjeldende i øyenfarge og på netthinna hvor det også sitter pigment. Jeg vil ellers tro at en albino har mer problemer med synet enn en blåøyd katt, nettopp fordi pigmentet på netthinna er med på å bestemme synet.

:Nikke: "Dilution", hvis noen vil søke det opp. Hvis utvanningen er homozygot (altså dyret får et slikt gen fra hver av foreldrene), vil øyenfargen være isblå. Er ikke helt sikker på om dette gjelder for katter altså, men vil tro det. Det er liksom heste-genetikk som er min greie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ulike hvite katter:

-hvit med røde øyne er albino

-hvit med blå øyne har større sjanse for å være døv, men ikke nødvendigvis

-noen hvite katter er egentlig ikke hvite, de er genetisk sett en annen farge. Mange katter har hvite områder, feks på magen, poter og i ansiktet. Det hvite dekker over den andre fargen. Noen katter har så mye hvitt at de er helt hvite, men de er egentlig ikke hvite katter (de bare ser sånn ut).

-og så har vi siamesere som heller ikke er hvite, men har et gen som lysner pelsen. De er lysest på de varmeste delene av kroppen, dvs mørkest i ansikt, bein og hale. Siamesere har blå øyne, men siden de ikke er hvite (opprinnelig) er ikke de utsatt for å være døve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har sagt så er et albino dyr alltid rødøyd.

Men hvite katter er ofte døve på ett eller begge ører. Hvit blåøyd er enda mer utsatt, fordi blåfargen er et tegn på at det ikke finnes pigment (melanin) i iris. Fordelingen av melanin henger sammen med nervesentrene på dyr. Der det er flest nerveceller er det mest pigment også, på ører, nese og øyne, labber og hale. Av en eller annen grunn. Er det lite pigment i sånne områder er det et tegn på at funksjonen kan være dårligere også. Så en helhvit katt er ikke noe særlig. Det samme gjelder andre helhvite dyr, eller dyr med mye hvite flekker. Dalmatiner er for eksempel en utsatt hunderase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Som flere har sagt så er et albino dyr alltid rødøyd.

Men hvite katter er ofte døve på ett eller begge ører. Hvit blåøyd er enda mer utsatt, fordi blåfargen er et tegn på at det ikke finnes pigment (melanin) i iris. Fordelingen av melanin henger sammen med nervesentrene på dyr. Der det er flest nerveceller er det mest pigment også, på ører, nese og øyne, labber og hale. Av en eller annen grunn. Er det lite pigment i sånne områder er det et tegn på at funksjonen kan være dårligere også. Så en helhvit katt er ikke noe særlig. Det samme gjelder andre helhvite dyr, eller dyr med mye hvite flekker. Dalmatiner er for eksempel en utsatt hunderase.

Visste at hvite katter (og andre dyr!?) ofte er døve, men har aldri hørt at de er oftere blinde. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hvit katt jeg =) Verdens beste jente så det er sagt =)

Hun har gule øyne.

Ca 90 % av hvite katter med blå øyne blir døve. 10 % av de hvite kattene med annen øyefarge. Hvite katter er oxo ofte odd- eyed, altså dem har ett blått og ett gult øye.

Min lille hvite katt hører og er 100 % frisk, men hun har rosa ører med lite pels. Når hun er ute smører jeg litt solkrem på ørene hennes, det er tips jeg har fått fra andre som har hatt hvite katter som har blitt solbrente på ørene.

Har aldri hørt om en hvit katt med røde øyne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste at hvite katter (og andre dyr!?) ofte er døve, men har aldri hørt at de er oftere blinde. Stemmer dette?

Det stemmer oftere hos kanin, de kan i tillegg ha epilepsi vet jeg. Men hos katt er det oftest snakk om døvhet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Titt

Jeg har en hvit katt med blå øyne, men i spesielle lys blir pupillen rød.

Hun hører ikke dårlig i det hele tatt, men jeg er litt bekymra angående synet. Når jeg gir hun godbiter virker det som om hun lukter seg mer frem til godteriet, fordi hun ikke ser det. Når jeg legger det ned må jeg ta hånda mi ned og klappe på bakken. Sånn at hun ser og finner frem til det.

Hun har også ofte gørr i øyene, men dyrlegen og de fleste sier at, så lenge det ikke er gult/grønt så er det vanlig.

Jeg er litt usikker på øynene hennes. Jeg har sjekket det opp, men de fant ingenting galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å bekymre deg for synet, katter ser nemlig ikke like godt som mennesker. De ser godt bevegelse, og i mørket, men de har ikke godt syn på nært hold ifølge vetrinærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_rine_*

Hei hvordan ser den hjemløse katten du nevnte og jeg har mistet min katt og han har gul og blå øye og er døv. Jeg savner han fælt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Hvite katter, uansett om den er albino eller ei, har større sjanse for å få kreft av sollys enn andre katter. Men de er nok uansett ikke så veldig utsatt her i Norge.

Hvordan kan det være mulig, det er faktisk fysisk umulig, men mulig genetisk mulig, det vet ikke jeg. En hvit pels vil reflektere solyset og ikke innta det...

En hvit katt trenger ikke være albino selv om den har litt uvanlig farge på øynene.

Det heter kanskje ikke albino, hvorfor har mange katter bare tre fire mørke flekker, er ellers hvit, men har ikke problemet...

Har hørt at hvite katter med blå øyne er blinde mens hvite katter med rød øyne ser.

Link?

Røde øyne, har bare sett det i spesielle lysforhold, jeg da... men vet ikke

Det vet jeg ikke. Min første katt i familien, da jeg var 5, var hvit, snehvit, med blå øyne...synet ble verre og verre, eller kanskje den var født blind.

Sneblind...

Albino-rotter ser i alle fall, tror jeg???

Trodde først det var omvendt men det er det visst ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min mor har en helt hvit katt med blå øyne. Den kom bare vandrende til oss som kattunge. Etterhvert som den ble eldre fant vi ut at den var døv. Tror dette sammen med blindhet er veldig normalt for katter med en viss grad av albino.

Den hører ikke når vi roper, men kommer gående hvis vi tramper litt da den reagerer på vibrasjoner.

Problemer vi har med katten er først og fremst at den ofte blir mobba og banket opp av nabokatter. Tror det kan ha noe med at den ikke klarer å kommunisere veldig bra med andre katter. Den mjauer også veldig høyt og mye om den vil inn eller ut. Tror ikke den selv klarer å regulere volumet av mjauingen da den ikke hører noe selv. Ellers er den en super katt, som faktisk var stueren når vi fikk den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Min mor har en helt hvit katt med blå øyne. Den kom bare vandrende til oss som kattunge. Etterhvert som den ble eldre fant vi ut at den var døv. Tror dette sammen med blindhet er veldig normalt for katter med en viss grad av albino.

Den hører ikke når vi roper, men kommer gående hvis vi tramper litt da den reagerer på vibrasjoner.

Problemer vi har med katten er først og fremst at den ofte blir mobba og banket opp av nabokatter. Tror det kan ha noe med at den ikke klarer å kommunisere veldig bra med andre katter. Den mjauer også veldig høyt og mye om den vil inn eller ut. Tror ikke den selv klarer å regulere volumet av mjauingen da den ikke hører noe selv. Ellers er den en super katt, som faktisk var stueren når vi fikk den :-)

Ville bare legge til at det går ikke an å ha "en viss grad albino". Albino er et gen, og enten har man det eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...