Gå til innhold

Proteinpulver


anneira

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal man spise noe man ikke liker? Jeg elsker tunfisk, men hadde ikke spist det om jeg ikke hadde likt det. Alt av kjøtt, fisk, nøtter, egg, linser og bønner inneholder mye protein.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye protein per dag ble anbefalt? Uten å sette tall på dette er jo dette en påstand tatt helt ut fra luften.

Anonymous poster hash: 86967...d98

Hun sa de anbefalte 0,75-1 gram per kg kroppsvekt.( mens jeg har lest 1-1,5) Evt noe mer hvis man trente tung styrke. Og hun sa ikke at man måtte ta en proteinshake eller at hun anbefalte, men hun sa at som oftest så fikk man ikke i seg nok via kosten og at det da var helt greit hvis man ønsket og ta en proteinshake etter trening feks.

Jeg veier ikke 48 kg, og trenger en god del mer enn det regnestykket litt lenger opp i tråden, i tillegg til at jeg da trener tung styrke flere ganger i uka. Men for å spesifisere dette, så sier heller ikke jeg at man må ta en proteinshake for å få nok, men at dette er et helt greit alternativ de dagene man har trent. Ikke fem proteinshakes per dag, bare en etter trening.

Anonymous poster hash: e640d...827

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i en annen tråd er mange kalorier per gram, men få kalorier per gram protein.

På 100 gram proteinpulver er det ca. 400 kalorier, mens det er rundt 125 i kyllingfilet.

Her er forresten en link til to folk som ikke anbefaler p-pulver til slankere (punkt 7): http://forskning.no/mat-trening/2011/01/10-myter-om-proteiner-del-2

De anbefaler jo protein særlig til de som slanker seg, men mener at det er mye kalorier i det og hvis man ikke tar høyde for det mtp resten av kostholdet så kan man legge på seg. Og at flytende ofte kan gi mindre metthetsfølelse, sånn at det er bedre for de som skal slanke seg og få de ekstra proteinene gjennom mat som da metter mer. Men de anbefaler jo helt klart proteinrik kost til de som slanker seg. Men de nevner det som kan være negativt ved bruk av proteinpulver kontra protein i mat.

Tror du skal lese ting litt nøyere..

Anonymous poster hash: e640d...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

De anbefaler jo protein særlig til de som slanker seg, men mener at det er mye kalorier i det og hvis man ikke tar høyde for det mtp resten av kostholdet så kan man legge på seg. Og at flytende ofte kan gi mindre metthetsfølelse, sånn at det er bedre for de som skal slanke seg og få de ekstra proteinene gjennom mat som da metter mer. Men de anbefaler jo helt klart proteinrik kost til de som slanker seg. Men de nevner det som kan være negativt ved bruk av proteinpulver kontra protein i mat.

Tror du skal lese ting litt nøyere..

Anonymous poster hash: e640d...827

Denne disusjonen handler om pulver. Jeg trenger ikke lese nøyere. Hadde dette vært en prøve på vgs. ville du fått dårlig karakter for å ikke svare på det oppgaven spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god effekt av proteinpulver og kreatin, har til dagsdato ikke funnet et proteinpulver som smaker godt, alle er kvalme spesielt whey pulveret. Caseinpulveret til det billigmerke du får på gymgrossisten er faktisk det beste på smak, men bare smakt sjokolade. Lar du det stå i noen min blir det som mousse. Jeg har ikke lagt på meg fett av det, men jeg bygger og ser ikke helt at de som ikke gjør det trenger proteinpulver så lenge de velger proteinrik kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne disusjonen handler om pulver. Jeg trenger ikke lese nøyere. Hadde dette vært en prøve på vgs. ville du fått dårlig karakter for å ikke svare på det oppgaven spør om.

Nei, du skrev at de ikke anbefalte proteinpulver til de som slanket seg. Og det er faktisk ikke det de skriver.. Det deaktivere om slanking og proteinpulver handler kun om kcal innholdet, hvis man tenkte på det så var det ikke noe problem..

Anonymous poster hash: e640d...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun sa de anbefalte 0,75-1 gram per kg kroppsvekt.( mens jeg har lest 1-1,5) Evt noe mer hvis man trente tung styrke. Og hun sa ikke at man måtte ta en proteinshake eller at hun anbefalte, men hun sa at som oftest så fikk man ikke i seg nok via kosten og at det da var helt greit hvis man ønsket og ta en proteinshake etter trening feks.

Jeg veier ikke 48 kg, og trenger en god del mer enn det regnestykket litt lenger opp i tråden, i tillegg til at jeg da trener tung styrke flere ganger i uka. Men for å spesifisere dette, så sier heller ikke jeg at man må ta en proteinshake for å få nok, men at dette er et helt greit alternativ de dagene man har trent. Ikke fem proteinshakes per dag, bare en etter trening.

Anonymous poster hash: e640d...827

kan jo prøve dette her , 113 kcal pr porsjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa de anbefalte 0,75-1 gram per kg kroppsvekt.( mens jeg har lest 1-1,5) Evt noe mer hvis man trente tung styrke. Og hun sa ikke at man måtte ta en proteinshake eller at hun anbefalte, men hun sa at som oftest så fikk man ikke i seg nok via kosten og at det da var helt greit hvis man ønsket og ta en proteinshake etter trening feks.

Anonymous poster hash: e640d...827

Kjemperart. Som oftest? Er jeg en sånn avviker? Jeg veier 58 kilo og har i gjennomsnitt de siste ti dagene fått i meg 73 gram protein (pluss det som jeg har spist på restaurant og ikke logget med makrosammensetning) med vanlig kost hver dag, det tilsvarer 1,25 gram pr kilo kroppsvekt.

Beklager hvis jeg forstyrrer tråden din, TS, jeg prøver bare å skjønne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i en annen tråd er mange kalorier per gram, men få kalorier per gram protein.

På 100 gram proteinpulver er det ca. 400 kalorier, mens det er rundt 125 i kyllingfilet.

Her er forresten en link til to folk som ikke anbefaler p-pulver til slankere (punkt 7): http://forskning.no/mat-trening/2011/01/10-myter-om-proteiner-del-2

Som sagt, karbohydrater, fett og proteiner er hovedkildene til kalorier, i tillegg har vi alkohol og fiber. 1 gram proteinpulver er 4 kalorier, så om du har 100% rent protienpulver vil det så klart bli 400 kalorier. Nå er som oftest ikke pulverent rent protein da. En kyllingfile på 100 gram med 125 kalorier er jo da stappfull av vann, kan ikke helt næringsinnholdet i kylling, men er i hovedsak protein og minimalt med fett, om vi da sier 100 av kalroienne kommer fra protein og 25 fra fett er det henholdsvis 25 gram protein per 100 gram og 2,7 gram fett per 100 gram, mot proteinpulveret som har nærmere 80-90 gram protein per 100 gram.

Jeg sier ikke at det ikke er bedre å spise en naturlig kost med nok protein, men det er heller ikke noe problem å ha en proteinshake innimellom,

Og sunt er ikke = lite kalorier, sunt er mat som har gode makro og mikro næringstoffer!

Anonymous poster hash: 15c0a...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemperart. Som oftest? Er jeg en sånn avviker? Jeg veier 58 kilo og har i gjennomsnitt de siste ti dagene fått i meg 73 gram protein (pluss det som jeg har spist på restaurant og ikke logget med makrosammensetning) med vanlig kost hver dag, det tilsvarer 1,25 gram pr kilo kroppsvekt.

Beklager hvis jeg forstyrrer tråden din, TS, jeg prøver bare å skjønne dette.

Jeg skrev som hun sa "som oftest", dette betyr ikke alle og det betyr ikke at du er en avviker. Dette forstår du også, men det du gjør er å kverulere fordi du ikke er enig, men ikke har noe bra argumenter.

Hvis du har lest det jeg har skrevet, så skrev jeg også at jeg kan også klare å få i meg nok proteiner, men dette krever en del planlegging av måltider, og det er ikke alltid det går opp. Jeg veier en del mer enn deg, har helt sikkert en del mer muskelmasse (min fettfrimasse er 56 kg) og jeg trener da antageligvis mer og tyngre enn deg. Men dette er jo selvfølgelig bare antagelser av meg..

Jeg trenger da mer proteiner enn deg, og det kan være for meg en utfordring i hverdagen å få i meg nok. Men jeg hadde helt fint klart å spist 70 gram per dag. Men jeg er veldig bevisst kostholdet mitt i. Hva jeg får i meg. Det er ikke sånn at det betyr at alle er det, og etter flere kurs så vil jeg påstå at ganske mange ikke tenker over dette.

Og så det er klart, jeg tar kurs gjennom jobben fordi vi i vår jobb trenger mer kunnskap om kosthold og dens virkning på kroppen, så ingen som har solgt noe eller fikk noe it av det på annen måte..

I tillegg vil jeg jo også påpeke at du du vet vel at det sies at kroppen ikke tar opp mer enn 20-40 gram proteiner per måltid. Dette er vel usikker forskning, men fortsatt.. Så du tenker vel over dettenog får i deg en god porsjon protein ved hvert måltid? I tillegg så er det jo også sånn at noen proteiner trenger andre proteiner for å holde seg fast i kroppen og bli brukt og ikke bare bli med ut igjen? Som feks havregryn med melk?

Anonymous poster hash: e640d...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare kjøpe og bruke proteinpulver hvis du ønsker det? Ingen som hindrer deg, og hver sin lyst. Jeg sa bare hva jeg personlig foretrekker og tror på, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare kjøpe og bruke proteinpulver hvis du ønsker det? Ingen som hindrer deg, og hver sin lyst. Jeg sa bare hva jeg personlig foretrekker og tror på, beklager.

Ja, det var vel heller måten du skrev det på som jeg reagerte på.. Ikke ofte jeg møter folk som er såpass nedlatende etter en kommentar på nett.

Anonymous poster hash: e640d...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...