Gå til innhold

Proteinpulver


anneira

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe proteinpulver med nøytral smak som jeg kan blande med litt forskjellig. Havregrøt f. eks. Men jeg er HELT blank i proteinpulververdenen! Formålet er ikke å gå opp i vekt, men heller gå ned noen "kosmetiske" kilo uten å miste muskelmasse. Jeg trener mest kondisjon, men noe styrke også. Det er ikke alltid jeg har matlyst eller mulighet til å få i meg noe særlig med proteiner etter trening.

Noen her som har peiling som kan komme med noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du vil unngå å miste muskelmasse er det styrketrening du må ty til, ikke proteinpulver. Du må gi kroppen din en grunn til å holde på musklene. Å spise mer proteiner vil ikke hindre muskelnedbrytning uten trening som sørger for å holde på musklene.

Om målet er vektnedgang ville jeg ihvertfall styrt unna pulver. Pulveret gir lite metthetsfølelse i forhold til ordentlig mat. Så rådet mitt er: tren tung styrke, og spis rikelig av protein i form av fast føde (kjøtt/fisk/egg/melkeprodukter/bønner/linser).



Anonymous poster hash: 3c335...a84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proteinpulver er unødvendig med mindre du trener styrke på "kroppsbygger" nivå(om du i det hele tatt trenger det da). et vanlig kosthold inneholder som regel nok proteiner.

hvor mye veier du? er du kvinne eller mann? det går enkelt an å finne ut hvor mye protein du trenger pr dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proteinpulver er unødvendig med mindre du trener styrke på "kroppsbygger" nivå(om du i det hele tatt trenger det da). et vanlig kosthold inneholder som regel nok proteiner.

hvor mye veier du? er du kvinne eller mann? det går enkelt an å finne ut hvor mye protein du trenger pr dag.

Jeg var på et foredrag om kosthold i går og der ble det sagt at det faktisk ikke er så mange som klarer og få i seg nok protein gjennom maten.

Anonymous poster hash: e640d...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale deg å la være. Proteinpulver inneholder mye kalorier per gram.

Nei det er det ikke...

Protein: 1 gram = 4 kalorier

Karbohydrat: 1 gram = 4 kalorier

Fett: 1 gram = 9 kalorier

Dette er der kaloriene i hovedsak kommer fra. Proteinpulver har svært lite fett og karbohydrater og i hovedsak proteiner, derav navnet. En porsjon med proteinpulver pleier å inneholde rundt 80-120 kalorier avhengig av merket + det du eventuelt skulle blande det ned med, vann (ingen kalorier) eller melk foreksempel.

Er så klart ikke en nødvendighet, men om du generelt er dårlig til å få i deg proteinrik mat, eller. Har dårlig matlyst, er det ikke noe problem med proteinpulver, så lenge du ikke slavisk må ha i deg 5 shakes om dagen som mange av 17 åringene på treningssenteret, men heller bruker det etter behov om du merker du har fått i deg for lite en dag. Proteinpulver er faktisk også veldig billig om du tenker per porsjon.

Anonymous poster hash: 15c0a...98a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gymgrossisten.no kan du kjøpe billig og godt pulver. Og som en påpeker over her er ikke proteinpulver videre energitett. Hvis du i tillegg blander det med vann istedenfor melk, så er det bare å kjøre på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et foredrag om kosthold i går og der ble det sagt at det faktisk ikke er så mange som klarer og få i seg nok protein gjennom maten.

Anonymous poster hash: e640d...827

Foredragsholderne hadde vel ikke tilfedigvis proteinpulver til salgs også?

Hvor mye protein får du i deg pr dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foredragsholderne hadde vel ikke tilfedigvis proteinpulver til salgs også?

Hvor mye protein får du i deg pr dag?

Jeg forstår at du tror jeg er dum. Men nei, den hadde ikke noe til salgs. Og set handlet heller ikke om proteinpulver, men det kom et spørsmål om det var ok å bruke og ble da svart med at vi sjeldent får i oss nok gjennom kostholdet.

Jeg får sjeldent i meg nok protein gjennom kostholdet uten å tenke nøye gjennom hvert måltid. Og for meg som er en stor dame og trener tung styrke flere ganger i uka, så trenger jeg da ganske mange gram protein gjennom kosten for å dekke opp min kroppsvekt i gram. Og for meg er det også letter og ta en proteinshake etter trening da jeg kan da få dratt hjem og dusjet uten omtrent og dø av sult. For jeg får da sjeldent laget et sunt og godt måltid før 1,5 time etter løten og da er det jo den gylne halvtimen etter trening borte. Så for meg er jo dette en enkel løsning.

Innimellom så lager jeg jo mat fra bunnen og baker egne brød/pizzaboller/rundstykker osv som er sunne og har mye protein osv, men jeg har en ganske travel hverdag som gjør at kostholdet mitt ikke alltid blir optimalt, og det er faktisk ikke alt jeg får planlagt.

Anonymous poster hash: e640d...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å la være. Proteinpulver inneholder mye kalorier per gram.

Jasså, har du noen dokumentasjon på påstanden din eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk først og fremst aminosyreprofilen. I somme pulvere har man bare mashet sammen en mengde ikke-essensielle aminosyrer (i hovedsak asparaginsyre og glutaminsyre). I tillegg bør fett- og karbohydratinnholdet være lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Jasså, har du noen dokumentasjon på påstanden din eller?

Nei det er det ikke...

Protein: 1 gram = 4 kalorier

Karbohydrat: 1 gram = 4 kalorier

Fett: 1 gram = 9 kalorier

Dette er der kaloriene i hovedsak kommer fra. Proteinpulver har svært lite fett og karbohydrater og i hovedsak proteiner, derav navnet. En porsjon med proteinpulver pleier å inneholde rundt 80-120 kalorier avhengig av merket + det du eventuelt skulle blande det ned med, vann (ingen kalorier) eller melk foreksempel.

Er så klart ikke en nødvendighet, men om du generelt er dårlig til å få i deg proteinrik mat, eller. Har dårlig matlyst, er det ikke noe problem med proteinpulver, så lenge du ikke slavisk må ha i deg 5 shakes om dagen som mange av 17 åringene på treningssenteret, men heller bruker det etter behov om du merker du har fått i deg for lite en dag. Proteinpulver er faktisk også veldig billig om du tenker per porsjon.

Anonymous poster hash: 15c0a...98a

Som jeg skrev i en annen tråd er mange kalorier per gram, men få kalorier per gram protein.

På 100 gram proteinpulver er det ca. 400 kalorier, mens det er rundt 125 i kyllingfilet.

Her er forresten en link til to folk som ikke anbefaler p-pulver til slankere (punkt 7): http://forskning.no/mat-trening/2011/01/10-myter-om-proteiner-del-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et foredrag om kosthold i går og der ble det sagt at det faktisk ikke er så mange som klarer og få i seg nok protein gjennom maten.

Anonymous poster hash: e640d...827

Hvor mye protein per dag ble anbefalt? Uten å sette tall på dette er jo dette en påstand tatt helt ut fra luften.

Anonymous poster hash: 86967...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg er kvinne på 65 kilo, ca 167 høy. Jeg har litt muskler som jeg ikke vil skal forsvinne om jeg tar av meg 5 kilo. Tenkte bare å ha litt ekstra proteiner siden det går en del i havregrøt osv, spiser sjeldent middag, det blir mye rundstykker med litt ost, egg osv. men vet ikke om dette er nok... så tenkte å ta en liten shake i ny og ne etter de dagene jeg trener styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her

Jeg er kvinne på 65 kilo, ca 167 høy. Jeg har litt muskler som jeg ikke vil skal forsvinne om jeg tar av meg 5 kilo. Tenkte bare å ha litt ekstra proteiner siden det går en del i havregrøt osv, spiser sjeldent middag, det blir mye rundstykker med litt ost, egg osv. men vet ikke om dette er nok... så tenkte å ta en liten shake i ny og ne etter de dagene jeg trener styrke.

kan du ikke kjøre på med tunfisk a? tunfisk bokser er billig som fy og proppet med proteiner. det smaker høgg men det går ned om du krydrer det skikkelig, du kan f.eks ha det på rundstykkene dine eller i tunfisk salat.

og i butikkene nå er det en ny melketype med ekstra mye proteiner i. du får de i 3 smaker, vanlig melk, bringebær og kakao melk. Tine styrk heter de, de her : http://www.tine.no/merkevarer/tine-styrk?gclid=CIbd_7rqu8MCFYXLtAod1AwAtA

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

65 kilo? Sånn som du formulerte deg hørtes det ut som du veide nærmere 165! Jeg ligger på rundt 70 gram protein pr dag uten noe problem, og spiser hva jeg vil kalle vanlig, norsk mat. Du kan se i matdagboken min hvis du har lyst: fjernet Man kan bla og lage rapport og velge datoer selv.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et foredrag om kosthold i går og der ble det sagt at det faktisk ikke er så mange som klarer og få i seg nok protein gjennom maten.

Anonymous poster hash: e640d...827

kanskje noen ikke får i seg nok, men et sunt kosthold skal dekke dette.

eks: kvinne 48 kg x 1,5 = 72 g protein til dagen.

  • Frokost: havregryn med melk eller skive/knekkebrød med ost.
  • lunsj: salat med fisk(sei, tunfisk, laks), brødskive med fisk (eks.makrell) eller egg.
  • middag: kylling filet med rømme/kesam/linser
  • kvelds: brødskive med ost, havregryn med nøtter vanilje kesam/ gresk yoghurt.
  • snacks/mellom måltid: nøtter, yoghurt, egg.

Dagsmeny med proteiner 2 glass melk (4 dl) inneholder 13 g protein.

150 g laks inneholder 29 g protein.

2 skiver kokt skinke inneholder 3,5 g protein.

2 skiver lettere hvitost inneholder 6,5 g protein.

1 egg inneholder 8,5 g protein.

Til sammen utgjør dette 60, 5 gram protein.

http://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/article598879.ece

Anonymous poster hash: b5870...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg er kvinne på 65 kilo, ca 167 høy. Jeg har litt muskler som jeg ikke vil skal forsvinne om jeg tar av meg 5 kilo. Tenkte bare å ha litt ekstra proteiner siden det går en del i havregrøt osv, spiser sjeldent middag, det blir mye rundstykker med litt ost, egg osv. men vet ikke om dette er nok... så tenkte å ta en liten shake i ny og ne etter de dagene jeg trener styrke.

drikk melk

http://www.dagbladet.no/2012/09/18/tema/klikk/ernering/trening/helse/23464488/

Anonymous poster hash: b5870...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...