Gå til innhold

Langrenn!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det vanskelig å lære seg langrenn? Har ikke prøvd siden jeg var barn.. men tenkte å komme i gang med noe trim, og jeg har så fine løyper rett utenfor døren..

Kanskje noen har noen gode tips?

Er det god trening?

Takk for svar 😊

Anonymous poster hash: a0b07...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke spesielt vanskelig, men du må nok regne med at du kanskje faller av og til.

Viktig er å lære seg å smøre med rett voks til rett temperatur for god glid, og ja, det er kjempefin helkroppstrening.

Pleide å stå mye på langrenn før, men har ikke gjort det de siste årene, skal gjøre det i år når neste store snøfall kommer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke spesielt vanskelig, men du må nok regne med at du kanskje faller av og til.

Viktig er å lære seg å smøre med rett voks til rett temperatur for god glid, og ja, det er kjempefin helkroppstrening.

Pleide å stå mye på langrenn før, men har ikke gjort det de siste årene, skal gjøre det i år når neste store snøfall kommer;)

Ja litt knall og fall er jeg helt ned på! Så lenge resten er trivelig!

Takk for fint svar, gleder meg til å prøve nå!

TS

Anonymous poster hash: a0b07...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gjort i en håndvending å få bra teknikk hvis du ikke har gått på langrenn siden du var lite barn, og da formodentlig ikke var supergod dengang. Det fins massevis av videoer om langrennsteknikk på Youtube, bare søk i vei.

Allikevel kan det være greit å melde seg på et kurs.

Det første hinderet ditt vil sannsynligvis være å holde deg på beina. Du må lære deg å bruke anklene og knærne til å styre hvor du kjører, særlig i utforbakkene. Jeg har hatt jobben med å lære en yngre slektning å gå langrenn. Det største problemet var at h*n var så redd for å få fart i utforbakkene at h*n ploga så mye som overhodet mulig og var stokk stiv i overkroppen. Det var særlig stivheten som dermed endte opp med å forårsake en del fall, selv om h*n prøvde å la være å falle.

Du må lære deg å lese terrenget. Når du kjører over noen småhumper må du fjære i knærne, da vil du ikke falle (så lenge du klarer å holde beina samla, det er en klassiker at man får et feilskjær slik at beina glir lenger og lenger fra hverandre til man tryner).

Det beste er å ta noen runder i lett terreng med noen snille utforbakker til å begynne med, og gå disse flere ganger for å få opp teknikken.

Til slutt vil jeg bare si at langrenn er et fantastisk kinderegg når det gjelder trening; man trener flere muskelgrupper enn omtrent alle andre treningsformer, man får bra belastning men allikevel med lav risiko for belastningsskader siden man ikke har støtbelastning som i jogging, og ikke minst kommer man ut i snødekt og vakker natur. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått langrenn med flere som ikke har gjort det siden de var barn og de tok teknikken kjempelett opp igjen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...