Gå til innhold

Røykeslutt - Overspising


MissAnema

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å trappe ned på røykinga (for så å slutte helt) og tenkte at det skulle gå veldig fint siden jeg var så motivert til det.

Og det gikk faktisk fint - i starten..

Nå har jeg blitt et monster! Jeg MÅ spise NOE, selv om jeg er mett. Har blitt helt sprø, har superlyst på NOE hele tida.. Prøver alt mulig rart, men ingenting hjelper. Uansett hva og hvor masse jeg dytter i meg så er lysten på NOE der hele tiden..

Hva har dere gjort under røykeslutt/nedtrapping? Hva har dere spist - hvordan har humøret vært osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå en tur HVER gang du har lyst på noe å spise. Gjør noe annet, få tankene over på noe annet enn abstinensene. Funker fett :)



Anonymous poster hash: 8b930...d2c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Isbiter

Jeg har nettopp sluttet og isbiter er min redning.

Hver gang jeg får lyst på røyk/snus så putter jeg en isbit i munnen (gjerne isbiter med sitron, blåbær, bringebær eller noe annet godt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste så mye jeg ville - sjokolade, ekstra frukt/grønt som snacks og masse mat hver dag. Det var nødvendig i begynnelsen, sammen med ekstra søvn og masse trening. Nå har det gått tre måneder, og matinntaket, aktivitetsnivået og søvnen har alle normalisert seg.



Anonymous poster hash: b1ef3...691
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knasket gulrøtter og sukkerfri ifa da jeg skulle slutte å røyke! Skrelte gulrøtter og skar opp i staver som jeg hadde oppi et litermål med vann som jeg oppbevarte i kjøleskape. Spiste noen kilo gulrøtter da det sto på som verst, ikke rart jeg ble innmari brun den sommeren!

Dessuten så løp jeg mye når de verste abstinensene herjet (har mølle hjemme, men kunne sikkert løpt ute også). Og; jeg strikket luer! Er ikke en superstrikker til vanlig, men luer gikk fint. Tror jeg strikket 8 luer på ei uke......

En annen ting som også var bra er at jeg ga meg selv belønninger underveis. F.eks første uka uten røyk=ei bok jeg lenge hadde hatt lyst på. Uke 2 uten røyk= en god bodylotion. Uke 3 uten røyk=en fin topp jeg lenge hadde siklet på. Osv osv. Mannen min var også flink til å komme med små belønninger underveis :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg knasket gulrøtter og sukkerfri ifa da jeg skulle slutte å røyke! Skrelte gulrøtter og skar opp i staver som jeg hadde oppi et litermål med vann som jeg oppbevarte i kjøleskape. Spiste noen kilo gulrøtter da det sto på som verst, ikke rart jeg ble innmari brun den sommeren!

Dessuten så løp jeg mye når de verste abstinensene herjet (har mølle hjemme, men kunne sikkert løpt ute også). Og; jeg strikket luer! Er ikke en superstrikker til vanlig, men luer gikk fint. Tror jeg strikket 8 luer på ei uke......

En annen ting som også var bra er at jeg ga meg selv belønninger underveis. F.eks første uka uten røyk=ei bok jeg lenge hadde hatt lyst på. Uke 2 uten røyk= en god bodylotion. Uke 3 uten røyk=en fin topp jeg lenge hadde siklet på. Osv osv. Mannen min var også flink til å komme med små belønninger underveis :)

Det er jo genialt!!! :danse:

Jeg kan ikke noe håndarbeid da, men mølle har jeg - så løpe kan jeg jo. Og har jo egentlig merka at det er aller verst når jeg er hjemme, for på jobb skjer det noe hele tida og det er jo mindre sug når jeg er opptatt med noe.. Det er bare så vanskelig å motivere meg selv når jeg er hjemme, for da er jeg sliten og lei etter jobb. Får bare bite tenna sammen, fylle kjøleskapet med gulrøtter, fryseren med isbiter og skapet med sukkerfrie pastiller.. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for ca 1,5 uker siden gikk jeg fra røyk over til vanlig snus, så over til general minisnus, så over til mocca mini snus og nå ingenting...altså jeg har vært uten i 1 dag å vil også spise alt! prøver å spise nøtter og "vanlig" mat for å holde meg til litt sunn mat, regner med "suget" forsvinner etter 2-6 dager. lykke til :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Jeg 'juksa' for å slutte, brukte champix-pillene. Dem gir absolutt ingen matsug eller noe ved røykeslutt.

Jeg kutta en gang uten noe, da økte jeg treningsmengden for å komme over de verste abstinensene. Når man merker hvor mye bedre kroppen presterer uten røyk, så gir det ekstra motivasjon.

Jeg tygget en del på lakerol da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at du har erstattet en avhengighet med en annen (røyk mot mat).

Enten er abstinensene midlertidige, og vil stabilisere seg etterhvert, hvis du bare lar det være uten forsøk på å kontrollere det for mye... Eller så bør du vurdere å ta en titt på om du har noen tanker, følelser, behov o.l. som kler seg ut som avhengighetssymptomer.

Mitt råd er å la deg selv spise det du vil og se om det går over etter en stund. Som regel får man bare mer lyst på mat jo mer "forbudt" man får for seg at det er, og da stopper det jo aldri :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...