Gå til innhold

Hard mage


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Jeg har så hard avføring. Har nettopp fjernet hemmorider så jeg gruer meg til hver gang jeg må på do. Jeg spiser svært grovt brød, havregrøt, drikker mye vann. Har i tillegg de siste dagene tatt avføringstabeletter (som legen anbefalte), men det hjelper ikke syns jeg. Hva skal jeg gjøre? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver ikke hvor lenge du har gått på fiberdiett og tatt avføringstabletter, men du må gi det litt tid. Man anbefaler gjerne en slik diett i en måneds tid før man kan se om det virker. Dersom det fortsatt ikke er noen bedring da, kan du jo oppsøke lege igjen for å høre om andre fremgangsmåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Frukt og Fiber en gang bare for å sjekke hvordan det funka. Det fikk fart på det meste, ja. Også smaker de ganske godt. Verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det ikke fungerer med kosthold eller avføringstabletter (og det burde det jo), synes jeg du skal gå tilbake til legen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, som flere har nevnt - kanskje du reagerer på enkelte matvarer. Kanskje en allergi/matintoleransetest hos legen hadde vært smart?

Matvarer som får igang systemet er som du sier fiber, bare ikke for mye. Da virker det omvendt. Du kan prøve å spise noen skjeer linfrø. Peanøtter kan hjelpe fordi det inneholder fett som smører tarmene.

Matvarer du bør unngå er jo loff og hvitt brød generelt, kaker, blåbær og kullsyreholdige drikker generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Hvis ikke avføringstablettene funker, så bør du gå til legen igjen!

Men husk også at fysisk aktivitet er viktig, gå en tur eller jogg hvis du orker, men beveg deg!

(Hadde en hund som ikke ville bæsje, men etter en løpetur så var det ingen bønn for henne. Funker sånn for mennesker også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Har økt dosen av avføringstabeletter. Det hjalp en del. Ellers er jeg konstant plaget av hard mage selv om jeg spiser veldig sunn mat og drikker mye. tror det ligger i slekta.

Skal kjøpe frukt og fiber når jeg kommer meg til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bea_*

Jeg (og flere i familien) er plaget med hard mage, og etter alle mulige slags undersøkelser har jeg akseptert at slik der det bare. Går jeg på do hver 3 dag er det bra for å være meg :ler:

Vann, mosjon og fiber er veldig viktig, men også fett. (Olivenolje Extra Virgin som salatdressing er ypperlig måte å få i seg rett type fett) Det verste du kan gjøre er å venne tarmene dine til avføringstabletter (eller hyppig bruk av andre "hjelpemiddel") , det gjør tarmene rett og slett late. Da får du nemlig veldig store problemer. En her nevnte Frukt og Fiber, disse kan du også ta i korte perioder, likedan Duphalac (kjøpes på apotek)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min mening er at forstoppelse/hard mage kommer av at kroppen har for mye avfallssoffer i seg. Frukt renser kroppen innvendig for avfallssoffer, derfor råder jeg deg til å konsentrere deg om å spise masse frukt du liker, fra du våkner hver dag. :)

Grønnsaker inneholder også mye vann. Prøv det,hva har du å tape.

Som bonus får du også flottere hud, :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lister opp noen av de tingene som funker for meg,noen lurere enn andre:

-kaffe

-appelsinjuice med fruktkjøtt

-havregrøt

-drikke masse vann

-trene/bevege seg

-IDO FORM melkesyrebakterier: kjøpes på apoteket

-svisker,dadler o.l

-tran,olivenolje

-bytt ut grovt og tungt brød med knekkebrød innimellom

-tomater

Dette jeg kom på i farta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å få i deg mindre jern..

Jeg hadde vist det da jeg var liten en periode, og det var fordi jeg tok jerntabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...