Gå til innhold

Hvordan kan noen tro på menneskeskapt global oppvarming?


Gjest Gjest_Kamilla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kamilla_*

Nå har jeg lest i miljø tråden her på KG en stund, og flere andre steder, og jeg spørr alltid meg selv, hvordan er det mulig at så mange mennesker kan tro denne svindelen?

Nå har vi lett etter beviser for at Co2 har skylden i at tempraturen stiger i mange år. Uendelige summer med penger har blitt brukt på forskning, og enda mer penger (Og tid) har blitt sløst vekk på handel med klimakvoter.

Men, hvor er alle bevisene hen? Hvor er bevisene for at våre menneskelige Co2 utslipp gjør at tempraturen stiger? Vi hadde jo "bevisene" til Al Gore, og varme flekkene en skulle finne i atmosfæren over ekvator, men alle oppgående mennesker vet jo at disse bevisene ikke kan tellest som beviser mer...

Så hvilket grunnlag har en for og si at den globale oppvarmingen er menneskeskapt? Svare er ingenting... Alikevel gir ikke folk slipp på ideen om at Co2 er den store synebukken.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på hvor mange som tror på en eller annen gud, er det vel ikke merkelig om hauger av folk kan finne på å tro på hva som helst annet også, uansett om det kan bevises eller ikke?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Nå har jeg lest i miljø tråden her på KG en stund, og flere andre steder, og jeg spørr alltid meg selv, hvordan er det mulig at så mange mennesker kan tro denne svindelen?

Nå har vi lett etter beviser for at Co2 har skylden i at tempraturen stiger i mange år. Uendelige summer med penger har blitt brukt på forskning, og enda mer penger (Og tid) har blitt sløst vekk på handel med klimakvoter.

Men, hvor er alle bevisene hen? Hvor er bevisene for at våre menneskelige Co2 utslipp gjør at tempraturen stiger? Vi hadde jo "bevisene" til Al Gore, og varme flekkene en skulle finne i atmosfæren over ekvator, men alle oppgående mennesker vet jo at disse bevisene ikke kan tellest som beviser mer...

Så hvilket grunnlag har en for og si at den globale oppvarmingen er menneskeskapt? Svare er ingenting... Alikevel gir ikke folk slipp på ideen om at Co2 er den store synebukken.

***

Trenger du beviser, da?

Finnes det ikke utallige (og da mener jeg utallige) eksempler på at vi mennesker har ødelagt/rævkjørt/destruert miljøet vi bor i både lokalt og globalt?

Finnes det noen grunn til å tro at utslippene våre over tid ikke vil få JÆVLIG dramatiske følger? Vi har forlengst greid å lage stoffer som naturen ikke greier å bryte ned, hvor lenge tror du vi kan ture frem som vi har gjort de siste 100 åra før et eller annet sier stopp?

Jeg driter strengt tatt i global oppvarming, og tror gjerne det hovedsaklig er snakk om naturlig variasjon, men at menneskets bidrag er uten betydning? Man skal være tett for å innbille seg det.

Det er snakk om ren logikk; denne kloden greier ikke ubegrensede mengder av noe som helst.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kamilla_*

Nå er jo ikke våre menneskelige utslipp av Co2 akuratt "uendelige", de er faktisk relativt små (Ubetydelig små) i forhold til andre Co2 kildene, slik som vulkansk aktivitet, døende vegetasjon, havet (!) osv.

Når vi snakker om forurensning, som foreksempel hvordan luften er i diverse byer, så mener jeg ikke at vi ikke skall gjøre noe med dette, men hvorfor kan vi ikke gjøre det av rette grunner? Selvsagt, vi kan gjemme oss bak Co2 myten, men det medfølger jo at flere hundre titals millioner kroner vil gå tapt i en blindvei i form av forskning i den rettning at Co2 (Ene og alene) skall være grunnen til at tempraturen stiger (Altså, fortsette slik vi holder på idag..).

At våre menneskelige utslipp bidrar til tempratur stigninger er det ingenting som tyder på, det er her jeg etterlyser beviser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kamilla_*
Nå er jo ikke våre menneskelige utslipp av Co2 akuratt "uendelige", de er faktisk relativt små (Ubetydelig små) i forhold til andre Co2 kildene, slik som vulkansk aktivitet, døende vegetasjon, havet (!) osv.

Når vi snakker om forurensning, som foreksempel hvordan luften er i diverse byer, så mener jeg ikke at vi ikke skall gjøre noe med dette, men hvorfor kan vi ikke gjøre det av rette grunner? Selvsagt, vi kan gjemme oss bak Co2 myten, men det medfølger jo at flere hundre titals millioner kroner vil gå tapt i en blindvei i form av forskning i den rettning at Co2 (Ene og alene) skall være grunnen til at tempraturen stiger (Altså, fortsette slik vi holder på idag..).

At våre menneskelige utslipp bidrar til tempratur stigninger er det ingenting som tyder på, det er her jeg etterlyser beviser.

Skulle selvsagt være ikke akuratt uendelige

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At våre menneskelige utslipp bidrar til tempratur stigninger er det ingenting som tyder på, det er her jeg etterlyser beviser.

Du er vel en av disse som synes det blir greit om det blir store værforandringer- litt mer tornadoer, litt mer stormer, andre ødeleggelser fx jordskjelv etc. Pytt, pytt, vi kan fortsette å bruke så mye vi vil- det har jo ingen innvirkning på miljøet. Altså, hvor egoistisk og selvsentrert kan man bli?

Ja, man hadde klimaforandringer for noen millioner år siden også, men det skjedde da over flere tusen/millioner år, nå har det forverret seg skikkelig på noen få tiår. Så jeg tror på at det er menneskeskapt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lest i miljø tråden her på KG en stund, og flere andre steder, og jeg spørr alltid meg selv, hvordan er det mulig at så mange mennesker kan tro denne svindelen?

Nå har vi lett etter beviser for at Co2 har skylden i at tempraturen stiger i mange år. Uendelige summer med penger har blitt brukt på forskning, og enda mer penger (Og tid) har blitt sløst vekk på handel med klimakvoter.

Men, hvor er alle bevisene hen? Hvor er bevisene for at våre menneskelige Co2 utslipp gjør at tempraturen stiger? Vi hadde jo "bevisene" til Al Gore, og varme flekkene en skulle finne i atmosfæren over ekvator, men alle oppgående mennesker vet jo at disse bevisene ikke kan tellest som beviser mer...

Så hvilket grunnlag har en for og si at den globale oppvarmingen er menneskeskapt? Svare er ingenting... Alikevel gir ikke folk slipp på ideen om at Co2 er den store synebukken.

:slår:

Ærligtalt. Miljøet er i fare med eller uten CO2. Vi mennesker er noen svin og vi må nå ta konsekvensene av det. Det er ikke noe svindel. Det er hardcore facts! Nå vet ikke jeg hvor gammel du er... enten er du for ung til å forstå ellers må du være for gammel for å bry deg. Det er nemmelig de som er unge nå (som meg selv) som kommer til å lide av dette i fremtiden.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kamilla_*
Du er vel en av disse som synes det blir greit om det blir store værforandringer- litt mer tornadoer, litt mer stormer, andre ødeleggelser fx jordskjelv etc. Pytt, pytt, vi kan fortsette å bruke så mye vi vil- det har jo ingen innvirkning på miljøet. Altså, hvor egoistisk og selvsentrert kan man bli?

Ja, man hadde klimaforandringer for noen millioner år siden også, men det skjedde da over flere tusen/millioner år, nå har det forverret seg skikkelig på noen få tiår. Så jeg tror på at det er menneskeskapt.

Jeg er en av de som synst en ikke skall bruke penger (Penger som foreksempel kunne gått til U-land) og tid på problemer som ikke eksistrer. Tornadoer, stormer osv skyldest strengt tatt tempratur forandringer, det sier lite om hva som forursaker dem.

Til din opplysning skjedde foresten mesteparten av den oppvarmingen vi har idag for 100 år siden, ellers har tempratur stigningen vært ganske beskjeden. De siste ti årene har ikke tempraturen en gang økt.

Vi skall foresten ikke langt tilbake i tid for og se tempraturforandringer som har skjedd raskere enn dette her.

Jeg hadde sett pris på om du kunne fortale meg enkelt og greit hvor bevisene er i alt dette.

:slår:

Ærligtalt. Miljøet er i fare med eller uten CO2. Vi mennesker er noen svin og vi må nå ta konsekvensene av det. Det er ikke noe svindel. Det er hardcore facts! Nå vet ikke jeg hvor gammel du er... enten er du for ung til å forstå ellers må du være for gammel for å bry deg. Det er nemmelig de som er unge nå (som meg selv) som kommer til å lide av dette i fremtiden.

Alt jeg er intresert i og diskutere er hvor vidt Co2 får tempraturen til og øke. Jeg bryr meg om planeten og menneskene på den. Derfor bryr jeg meg også om hvor vidt pengene vi bruker på kvotehandel og klima er bortkastet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å lese lenkene, så finner du bakgrunnen. "The physical science basis" burde jo være et lite hint til at den rapporten faktisk har en sammenheng med det du spør etter. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor smelter isbreer fortere på ti år enn de har gjort de siste fem tusen år?

Vi hugger ned mer skog, utrydder flere dyrearter og produserer mer søppel enn selv de verste utsiktene kunne ha forberedt oss på. Vi bruker mer energi, kaster mer, forbruker mer og blir mer og mer likegyldige mens skylappene blir større og større.

At du ikke fatter hvordan vi ødelegger denne jorda (uavhengig av hvor mye CO2 som produseres) er noe av det mest skremmende av alt.

Hvor mye mat kaster du i året? Hvor mye kosmetikk bruker du? Hvor mye bensin må du ha kvart år? Hvor mange nye klesplagg må du ha for at su skal føle deg fin? Hvor mange produkter fra Kina og Thailand har du kjøpt det siste året?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

For dere som ikke tror at mennesker har en påvirkning på dagens klima, ta en kikk på potholer54 sin kanal på youtube! Den er meget forklarende, og baserer seg på forskning, og ikke synsing!

Begynn med denne, sett på autoplay og sug til deg kunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg tenker nå bare at alternativet - at vi driter i CO2-påvirkning - kan gjøre alt så utrolig mye verre, og at jeg selv har så lite å tape på å ta tog framfor fly, at jeg med glede innretter meg på denne måten.

Det er sånn med alt i akademia og forskning - ingenting kan bevises for bestandig, før eller senere kommer det en ny teori som kan falsifisere resultatet. Hvis du vil ha mer kunnskap om dette, kan du lese Karl Poppers "The logic of scientific discovery". Jeg venter enda på en hypotese som kan falsifisere Popper, for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tigress

Det er nok visst fleire grunnar til at planeten blir varmare, men uansett vil eg gjerne vere med på å slippe ut mindre dritt i naturen. Om vi nå trur på menneskepåverka global oppvarming, tek rev i seila og bremser utslippa våre - kva har vi å tape? Jau, vi risikerer mindre forureining. Om det syner seg at CO2 heng saman med oppvarminga kan vi risikere at ho bremsar opp. Ok, den sjansen tek eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

jeg sorterer litt, tenker lit på forurensing når jeg kjører bil og ler litt av de som er virkelig hysteriske når det gjelder klima.

klart vi mennesker burde bli flinkere til å tenke miljø, at vi burde tenke mere på naturen rundt oss osv, men jeg synes dette begynner å bli en mote sak, og det er jeg ikke med på.

du blir stappa hue fullt med at du må kjøpe ny bil som bruker lite bensin, min bil bruker 0,63 i snitt, jeg kan kjøre utrolig mange mil før miljøet sparer på at jeg kjøper en ny bil som bruker 0,5, det er utrolig mye forurensing og energi i omløp når en ny bil blir produsert.

jeg fyrer med ved og strøm, varmepummpe har jeg også. Veden forurenser vist utrolig mye sies det, men om alle kunn brukte strømm ville vi måtte kjøpe strømm fra kull kraftværk eller starte gass kraftværkene våres, så da forurenser vel ikke ved så utrolig mye lengere da?

vi hadde en god gammeldags vinter nå, 30- mange steder i lange perioder, da var det forsat global oppvarming, bare at den hadde tatt en pause og skapt et " oppholds år", den globale oppvarmingen hadde altså tatt en pustepause?

leste et sted at i 1835 eller noe rundt der hadde det hvert 2 vintere på rad uten snø i akershus, da var det også kalde sommere med mye regn. er de som sitter å spår verdens undergang sikkre på at dette ikke bare er noe som går i sykluser?

eksplosjoner på solen er noe mange forskere har pratet om, de blir tiet i hjel og kommer sjelden på trykk. i kalde perioder er det lite aktevitet på solen, når vi har det varmt og isen smelter, regnet lager flommer, det er orkaner og dritt så er det mye aktevitet på solen, hvorfor blir ikke det sett nermere på?

vi hører at vi som kjører biler er de store synderene og vi skal jaggu betale, hva med flytrafikken? de forurenser mye mere, hva med skipstrafikken? der er det snakk om utrolig mengder bunkersolje som blir svidd av, hvorfor ikke begynne å ta de som virkelig forurenser?

når det er vi vanlige borgere som skal ta støyten for å forurense bittelitt mens de som virkelig griser til slipper unna, da er det vel ikke så farlig da?

jeg jobber i en barnehage og dær er vi mye ute i skogen, noe av det viktigste jeg lærer bort til barna på tur er at vi alltid skal forlate skogen slik vi fant den, om mulig enda bedere, og det, det er miljøværn..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har bare et spørsmål jeg, hvordan kan du ikke tro det?

Dårlig ide å bare riste på hode og være ignorant.. Du taper ikke akkurat noe på å gjøre mer miljørelaterte valg, skåne naturen og beskytte dyrene!

Ærlig talt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett pris på om du kunne fortale meg enkelt og greit hvor bevisene er i alt dette.

Nettopp her illustrerer du et godt poeng. Når man ikke forstår innholdet i vitenskapelige arbeid, er det kanskje ikke så enkelt å skjønne hvorfor noen tror på dette innholdet. Da er det lettere å stikke hodet i sanden og heller benekte fakta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nedfall

Det er nok visst fleire grunnar til at planeten blir varmare, men uansett vil eg gjerne vere med på å slippe ut mindre dritt i naturen. Om vi nå trur på menneskepåverka global oppvarming, tek rev i seila og bremser utslippa våre - kva har vi å tape? Jau, vi risikerer mindre forureining. Om det syner seg at CO2 heng saman med oppvarminga kan vi risikere at ho bremsar opp. Ok, den sjansen tek eg.

...hvorfor kaller du Co2 dritt? Det er en naturlig forekommende gass i atmosfæren. Den produseres når karbonmolekyler brytes ned på en eller annen måte. En måte er gjennom å svi av fossilt brensel, andre måter er å la tre ligge og råtne, eller fyre med ved. Det blir ikke eksplisitt mer forurensning av å slippe ut Co2 (hvis Co2 var forurensning, burde du kanskje tenke på at du også forurenser miljøet ved å skille ut Co2 fra lungene dine ?), men det gir muligens en temperaturstigning i gjennomsnittstemperaturen på kloden pga gassens drivhuseffekt i atmotsfæren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

ts, skal da ikke være så lett å finne beviser på dette?

ikke våg å si at det ikke finnes, da skal du i alle fall ikke uttale deg noe særlig. holder med et googlesøk en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...